Hår iFokus

Hår

Etiketthårprojekt
Läst 9292 ggr
Eklang
0

En galen idé!

Jag fick en helt galen idé igår när jag skulle sova. Och jag har studerat ut den ganska noga nu Glad Krävs kanske några eventuella justeringar. Ni kanske har lite förslag och synpunkter, osv Glad

Nästan alla har ju upplevt stora problem med torrt och slitet hår.. Så jag tänker göra ett litet experiment under några månaders tid.
Jag har sysslat med Balsammetoden, men jag känner att den inte riktigt passar mitt hår, då håret oftast bara blir fett, äckligt och livlöst.

Så nu till min idé,
jag ska tvätta håret med sulfatschampoo, använda Balsam som är till för BM (för att det ska vara silikonfritt), jag ska återfukta håret så mycket som det går, alltså världens fuktbomb. Det i form av Olja, inpackningar mfl. (givetvis inte allt på en gång). Detta ska ske ungefär vid varje tillfälle.
Och när det är klart så sätter jag i ett leave in med Silikoner (därav schampot med sulfat).

Varför gör jag då det här?
Jo, för att först, så får håret rejält med fukt, vilket det behöver. Sen, så som jag förstått det, så lägger sig silikonet som en hinna över hårstrået, vilket gör att fukt osv. inte kan komma in, men inget kommer heller ut. Jag har då en teori om att silikonet skyddar lite mot slitningar som finns i vardagen. Jag menar, för de flesta värmeskydden som finns, har silikon i sig, vilket det i stort sätt är uppbyggt på. Då borde detta fungera.

En galen idé, men den kan funka :) Och det är värt ett försök i alla fall!

Vad är då nackdelen med det?
Jo, det är att man måste tvätta längderna varje dag, eftersom att håret måste få fukt! Men har man ett leave in utan silikon också så får man ett extra stöd för fuktgivandet.

Sen när man tvättar hårbotten, så är det inte nödvändigtvis så att man måste schamponera, utan det är valfritt. Jag skulle satsa på att köra "balsammetoden" då, men att man tvättar längderna med schampot.

Vad tror ni om den här idén? Tungan ute
Lite ansträngande, jo jag vet. Men om det funkar så funkar det.
Jag kan alltid följa upp hur det går här :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

riiffen
0

Smart tänkt, du får gärna säga om det funkar ;)

medarbetare på allergier.ifokus .

Eklang
0

#1 Ska jag göra :)

Justsmiile
0

att det inte lyckades med Balsammetoden kan ha med att göra att du inte tvättat ur det tillräckligt med sista Schampo, eller att du har Balsam som inte passar din hårtyp :)

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

Eklang
0

#3 Jag höll på i något år med olika Balsam och så Tungan ute Det ville inte alls :)

Birke
0

Kan inte tänka mig att det blir så mkt bättre eftersom att du tänker tvätta håret så ofta, om jag fattat rätt:)

Eklang
0

#5 jo, men samtidigt så kan det bli bra, med tanke på att jag återfuktar håret ordentligt varje gång :)

Birke
0

#6 Undrar lite över vad du gör om dagarna för att slita så mkt på ditt hår? Håret kan återfuktas ordentligt, vilket i sig sälv skyddar mot slitage, utan att kaplas in med silikon :) Att tvätta håret ofta sliter dessutom väldigt mycket.

Eklang
0

#7 Jag kan inte låta mitt hår vara :P
Mjo, men med tanke på att det här bara var en idé jag fick, så tänkte jag testa, mer för skojs skull :)

Chamy
0

Jag tror att det kan funka. Allas hår funkar olika, och om du har gett Balsammetoden ett försök ett tag och det inte gillas av ditt hår så är det bara bra att du fortsätter för att försöka få till det rätt.

Som du själv säger så är det största felet i den här rutinen förmodligen att du måste tvätta håret med ett starkt Schampo varje gång. Det är ju något som du säkert kan jobba runt genom att späda ut schampot med vatten. Det funkar precis lika bra men du behöver inte använda lika mycket varje gång. Ta en liten kopp och häll i ungefär en tesked Schampo, och sedan lite vatten. Sedan häller du det över håret och löddrar upp både i hårbottnen och längderna. Om du inte tycker att det räcker så kan du ha lite mer Schampo, det får du experimentera fram själv. Jag tycker nog att det är bättre att du schamponerar hela håret om du ska ha i Silikoner istället för att dela upp det med Balsam i hårbottnen med tanke på att du tyckte att det bara blev fett.

Om du sen kör på med det du vill ha i håret, Olja och inpackning osv så är det ju bara till din fördel om du låser in det med Silikoner. Vissa hår behöver en sådan behandling, och ditt hår kan mycket möjlig vara ett av dem.

Berätta gärna hur det känns när du har kommit igång. :)

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Eklang
0

#9 tack så jättemycket för tipsen! :)

Ja det ska jag göra :)

Eklang
0

Jag har testat ett tag nu, och jag tycker det fungerar super! :)
Visserligen har jag fuskat lite och inte tvättat varje dag, men mitt hår verkar må rätt bra ändå :)

Mina lockar kommer fram på ett helt annat sätt än med BM, till det bättre skulle jag nog våga säga :)

Så jag är helt klart nöjd med vad jag tänkt ut :)