Fett hår av borsten?
Har fett hår men vill inte tvätta det för ofta.
Använder alltid samma borste, en svinborste. Min kompis lånade min borste idag och hennes hår såg fett ut efteråt. Så jag funderar på om det kan ha med borsten att göra på något sätt?
jag hade en sån innan, mitt blev fett, tyckte inte om det, bytte :)

Kanske borde byta borste jag med då:)

Svinborsten sprider ut sebumet i håret. Är typ det den är till för.

Vad är sebum?

Sebum är det naturliga fett som hårbottnen producerar och som håret mår bäst av.

Okej, så en svinborste är till för att få ut det fettet i håret då? 

Japp och det är super, om jag inte borstar mitt hår blir längderna torra och bottnen fet, borstar jag är hela håret fräscht sen :)
När man ska ta hand om sitt hår så hör det till att även tvätta sin hårborste minst en gång i veckan. Hur kan ditt hår fortsätta vara så fräsht som du vill att det ska vara om du har en sunkig hårborste. Bara logiskt :)

#8 Hur tvättar man bordsten? :)
#9 Hört att man kan ha den i kokande vatten :P Men inte säker.
Man tar bort allt hår som har fastnat i borsten, sköljer ur den med hett vatten och tvättar den överallt, mellan "borstarna" med shampoo eller tvål, och sköljer den noggrant med vatten igen. Sen låter man den torka innan man använder den igen. Man bör göra detta regelbundet, annars smutsar man ju bara ned sitt hår när man borstar det.

Okej, ska börja göra det då:)
Om man har lätt för att få fett hår, bör man undika svinborste då?

#12 Nej, dxen är tilför att sprida ut ditt fet, vilket är mkt bra för ditt hår:)

#13 Okej, så att det inte bara blir fett i hårbotten då?
#11 Om man använder svinborste med trärygg då? Kan man fortfarande göra så?
#14 Ja det kan man, det trä som brukar användas till borstar brukar vara lackat. Om det inte är det så kan man Olja träet rejält med olivolja innan man tvättar den så att det drar åt sig lite som skydd, sen tvättas oljeresterna som inte gick in i träet bort när du rengör den.
Jag tvättade min svinborste i hett vatten, och då började den STINKA svin, alltså typ svingödsel
inte särskilt trevligt alls, alltså
lukten försvann ganska mycket när den torkade, men det luktar fortfarande lite äckligt. Hur kommer det sig att den börjar lukta?
#16 Jag har ingen aning. Det kan ju vara så att den fortfarande är smutsig. Använd lite Schampo och tvätta borsten grundligt.

#16 Min svinborste blev inte sådan när jag rengjorde den…