Vad vill du INTE ha i håret?
Ja som rubriken säger, vad vill du inte ha i håret?
Jag undviker siliconer, mineraloljor och andra ämnen som är svåra att tvätta ur utan starka schampon.
Det är egentligen inte t ex siliconet jag är "rädd" för utan starka Sulfater som Sodium Lauryl Sulfate, Sodium Laureth Sulfate och Ammonium Lauryl/Laureth Sulfate. De torkar nämligen ut håret onödigt mycket och skadar det med andra ord. Mitt hår behöver inte bli torrt, det behöver bli rent så jag använder schampon som inte innehåller de starka sulfaterna.
Sen försöker jag undvika siliconer, mineraloljor och andra ingredienser som är miljöfarliga när jag köper hud och hårprodukter. Jag betalar helre för en flaska olivolja än en produkt som tar död på ekosystemet genom t ex att göra djur sterila eller har ett innehåll som till hälften kommer från oljeindustrin…
Är detta något du tänker på?

Precisa som du undviker jag saker som inte går ihop med Balsammetoden. Inte vill jag heller ha massa uttorkande skit.
Köper också hällre en flaska Olja istället för att köpa andra produkter som jag vet innehåller massa kemikalier - tänk vad Balsammetoden har ändrat min syn på saker xD Men ibland köper ansiktsrengöring osv.

#1 Man blir lite "innehållsskadad", men det är väl bättre både för en själv och miljön i slutändan skulle jag tro :)
Innan jag hittade BM så köpte jag det billigaste jag kunde hitta… Stackars mitt hår :P

#2 Så fungerade jag också. Har inte riktigt lärt mig allt än, men som du säger, man blir definitivt påverkad haha xd

#3 Nu är jag iofs inte en person som sminkar mig ofta, det är jag för lat för… Men jag brukar tvätta ansiktet med t ex Balsam, blanda någon hemgjord skrubb ( t ex honung och havregryn ska funka) och smörja in med Olja i ansiktet när jag duschar. Oftast brukar huden få vara ifred så det är inte värt det för mig att köpa produkter som är "anpassade" för ansiktet…

#4 Jag gör många egna hårinpackningar, socker och olivolja skrubb och sånna enkla saker. Försöker komma på emr användnings områden haha ^^
#5 socker och olivolja? :) löser inte sockret sig i oljan innan man hinner skrubba ansiktet med det? :o lät som en intressant grej detdär ;)

#6 Nej, det skrubbar skitbra. Vad jag märkte så löste det knappt ngt.
Jag vill inte ha frisör saxar och frisör händer i mitt hår!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
vad är det för fel på frisör saxar då? :o
Jag menad mer att jag vill inte att frisörer rör mitt hår, jag vill inte ha dom eller deras grejer i håret 
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#10 aha haha, trodde du menade att de va nå fel på deras saxar elr nå :P
Gudris:
Vad använder du för hårschampo och Balsam då? Jag har superproblem med att hitta bra produkter och är helt besatt av att mitt hår ska må så bra som möjligt - vilket jag gör svårare eftersom jag färgar det! Du är guld om du ger mig tips :D
Jag tänker precis som du ts. Jag använder dock inte schampoon what so ever. Använder bara godkända Balsam. Min personliga favorit är naturelle smultron. :)
#14 Det luktar ju underbart godis! :)
#14 de tyckte jag också de första gångerna jag använde det men sedan blev lukten bara mer och mer kväljande XD

#12 Just nu använder jag Bentley Organics Schampo och Balsam + Neutral Balsam (t ex när jag varit och badat och håret känns torrt så duschar jag av mig och använder Neutral) och har Änglamark sensibel Balsam som leav in.
Jag har även använt Natusan top-to-toe wash som är en tvättprodukt för små barn som Schampo, funkade super och kom i en stor pumpflaska. Även Utrekrams schampon och Balsam är bra :)
Alla de schampon jag nämnt här kan klassas som milda schampon eftersom de inte innehåller starka Sulfater.
Åh tack du :D Det ska jag absolut kolla upp!

#18 Tänk på att det är individuellt vad som funkar, prova dig fram :)
Lycka till!
Hej igen!
Nu har jag äntligen köpt Natusan top to toe wash. Har inte använt det ännu men det ska bli spännande! Hoppas verkligen att det fungerar bra för det var billigt och lätt att få tag på. Aldrig fel ju ;) Nu är jag ute efter ett bra Balsam. Jag kikade på de du tipsade om. Är det sånt du köpt över nätet eller? Hittade bara på utländska sidor om jag minns rätt. Länka gärna om du köper på nätet :)

Änglamark sensibel Balsam finns i coop-affärer, det är även där jag köpt bentley organics. Urtekram kan man hitta i vissa Icabutiker och hälsokostbutiker. Annars kan man hitta de på bodystore.com. Neutral finns på Ica. :)
Länkar till några på bodystore:
Faith in nature balsam (har inte provat själv, men min kompis älskar det)
Excelen hårbalsam (för tungt för mitt hår)
Eorol kamomill balm (för blondt hår, inpackning som funkar super i mitt hår)
De två första har olika varianter som har olika pris så kolla runt lite på sidan, lycka till!
Tack så mycket du! :D Jag hoppas på strålande resultat numera!
Förresten, vet du om det snabbare tvättar ur färgat hår?

Jag har för mig att man ska undvika produkter med Glycerin i, att det ska kunna dra ur färgen ur håret.. Men jag färgar aldrig själv så har inte så bra koll… Vet att det diskuterats på lockig.se.
Själv är jag lite elak mot mitt hår, stylar på alla möjliga sätt och vis med diverse olika produkter. Dock undviker jag silikon i Schampo och Balsam. Men då jag har vissa stylingprodukter innehållande Silikoner vill jag ha Schampo med SLS, för att få ur det när det använts. Tack och lov har jag ett hår som klarar av det riktigt bra. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
jag använder ett märke som heter I+M freestyle - helt parfymfritt och fritt från andra elaka ingredienser oxå..
det finns en köpsida som heter www.renskonhet.com de säljer enbart produkter som har certifieringar , tex Vegan, BDIHm eco-cert mm värt att gå in där och läsa.
I+M schampo't innehåller endast 10 ingredienser , vilket är den kortaste innehållsförteckning som jag har läst hittills..
I+M har oxå olika serier där äkta eterisk parfymolja ingår men i just serien freestyle så finns inga doftämnen alls.
Sen köper jag kallpressade oljor på www.crearome.se som jag använder som bodylotion, huden mår utmärkt.
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag vill inte ha blekningsmedel i håret, inte heller ämnen som lägger sig som ett lager runt hårstråna.
Jag vil inte ha kemikalier i mitt hår, kort och gott. Har tidigare använt bara Balsam för att tvätta håret, men har nu gått över till att tvätta det med bara vatten och lite utspädd äppelcidervinäger. inga kemikalier alls. För att återfukta håret använder jag aloe vera gele och cocosolja för följdsamhet. Jag älskar det.

Har läst om Balsammetoden men förstår inte riktigt. Inte heller vars man kan hitta alla produkter som folk använder som ska vara bra.
Om någon känner sig manad att skriva och förklara lite så får ni gärna göra det för en liten nybörjare som jag :P
#28 Kan tipsa om sidan www.lockig.se som har mycket fakta.
De flesta produkter kan du köpa på vilken affär som helst. Jag använder naturell Balsam honung, persika, smultron och green apple.
Du måste börja med att köpa ett schampoo utan silikon (slutar oftast på -cone i innehållsförteckningen), och tvätta håret noga med det (gärna två gånger) UTAN ditt gamla Balsam. Det fungerar också att tvätta håret med YES diskmedel.
Du måste också köpa ett Balsam utan silikon (-cone) och mineraloljor (finns en lista på "förbjudna" ämnen på lockig.se.) Detta Balsam ska du tvätta håret med hela tiden framöver.
Eftersom du fått bort alla Silikoner och allt annat som inte löser sig i fett eller vatten, så blir ditt hår rent även med bara Balsam, eftersom fett löser fett.
Man får inte heller använda produkter som hårspray eller gele med silikon eller Mineralolja i.
Jag undviker Silikoner, mineraloljor, alkohol (t.ex. hårspray) och traditionellt Schampo. Detta är mest på grund av att jag försöker få bukt med min oljiga hårbotten, och efter ca 4 månaders kämpande med Balsammetoden verkar den nu ordnat upp sig en smula. Nu kan jag balsamtvätta varannan till var tredje dag, till skillnad från i början då mitt hår blev hemskt fett redan dagen efter tvätt. Skönt att trägen verkligen kan vinna!
Jag undviker även proteiner som t.ex. proteininpackningar, då de bara gör mitt hår strävt och trassligt.
Jag har fortfarande mycket inom örthårvård som jag skulle vilja testa. Bland annat olika teer att skölja med samt att tvätta med, t.ex. tvålnötter!
Gudris, har du tips på någon bra och mild ansiktskräm som inte innehåller mineraloljor och silikon?
Jag har tidigare använt mig utav suhadas ansiktskräm som jag köpte på lidl. men sen köpte jag en annan ansiktskräm som jag började använda. den var inte bra för min hud och nu ser ansiktet hemskt ut! jag kan inte använda den känner jag och tänkte köpa suahadas från lidl igen. men då har inte lidl kvare någon av suhadas produkter.
just nu vet jag inte vad för ansiktskräm jag ska använda. jag använder mig utav BM och kan inte ha med silikon i.
Visserligen var det inte detta tråden handlade om, men jag hoppas det går bra att jag ställde frågan ändå:)
Jag vill INTE ha rosetter eller tofsar i håret. :)
Utöver det är det inget speciellt. Vet inte ens vad mina schampon innehåller ärligt talat. Har två rätt dyra schampon som tvättar ur produkter riktigt bra - och är det bra får det innehålla vad som. Har även ett Balsam som är toppen och inpackning. Använder spray och dust-it.
Så, som sagt. Jag kollar inte innehållet alls egentligen. Mitt hår är jäkligt slittåligt också.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#31 Jag har för mig att olivserien som finns på åhléns är silicon och mineraloljefri :) Hela den serien ska vara bra om jag inte minns fel.
Mig kvittar det i stort sätt. Orkar inte anstränga mig för att undvika det ena eller andra. Silicon undviker jag när jag tvättar håret, blir så svårt att färga håret om det är fullt med sån skit.
Om jag börjar med Balsammetoden men vill kunna färga håret? Stör inte färgningen av håret själva Balsammetoden?
#33 Då ska jag titta efter den:)
det senaste dagarna har jag helt enkelt slutat använda den här ansiktskrämen, min hud blir verkligen dålig av den och jag kan inte se ut så i ansiktet! så just nu använder jag jojoba Olja i ansiktet tills jag hittar en ny ansiktskräm jag kan använda. jojoba Olja fungerar bra, men det tar en stund innan det går in i huden och jag kan inte ha nere håret över pannan innan det gått in i huden. håret blir oljigt då:S
#35 Oftast inte. Det går att läsa på förpackningen om en färg innehåller silikon eller mineraloljor, men oftast inte. Dock kan man inte använda efterinpackningen, för den innehåller oftast mycket silikon.
Eftersom hårfärg sliter mycket på håret kan man göra en egen inpackning med exempelvis Olja eller kokosfett eller bara använda ett godkänt Balsam.
OM det skulle vara så att en färg skulle innehålla silikon eller Mineralolja så är det ju inte hela världen, eftersom att man inte färgar håret jätteofta. Då kan man ju bara använda sitt "sista-schampoo" en gång efter färgningen (eller skaffa en annan färg).
Tack ska du ha :)
Appropå inlägg #32: Jag vill inte ha någonting, varken tofsar, nålar, spännen, band eller något annat, med GLITTER på, i mitt hår!! Det går fetbort! Sjukt fult och tacky enligt mig. Men jag gillar inte bling över huvudtaget, på någonting…

#36 Kollade på olivserien när jag gick förbi kicks och den var INTE bra, jag mindes helt fel och berom ursäkt!

Jag vill inte ha händer, mössor eller något nära mitt hår som kan göra det platt!