just GLOW shampoo + balsam
efter dessa ständiga reklamer på tv så var jag ju tvungen att köpa GLOW shampoo och Balsam.
jag hade bilden utav att det bara var skräp produkter som mest inriktat sej på designen m.m. för att sälja bra. sen började jag läsa lite på flaskorna och insåg att dom inte innehåller silikon.
finns det någon som bekräfta detta, eller är jag helt ute och cyklar? är dessa shampon bra?
har nämligen lösdreads i nu, så jag kan inte riktigt få en bild av hur mitt hår påverkas utav detta shampoo. så det kanske är någon annan som bytt till märket GLOW och har kanske märkt skillnad på sitt hår?
Jag hittar ingen innehållsförteckning på sidan (vilket bara det brukar göra mig skeptisk…), men du kanske kan skriva av den så ska vi se vad vi kan hitta. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

ska försöka lyfta ars*et ur stolen strax och hämta flaskorna, så kan jag skriva ner innehållet.
Haha ja, gör det. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Schampo:
aqua
sodium laureth sulfate
sodium chloride
cocamidopropyl betaine
cocamide DEA
parfum
glycerin
PEG-60 almond glycerides
sodium lauroyl sarcosinate
butyl methoxydibenzoylmethane
citric acid
ployquaternium-7
guar hydroxypropyltrimonium chloride
disodium EDTA
limonene
butylphenyl methylprpional
propylene glycol
benzyl alcohol
sodium hydroxide
anthemis nobilis
mel
tetrasodium EDTA
methylparaben
methylchloroisothiazolinone
magnesium nitrate
sodium benzoate
methylisothiazolinone
magnesium chloride
propylparaben
sorbic acid
hexylene glycol
CI 19140
CI 15985

Balsam förteckningen kommer snart (efter maten).
såg även att du letade efter innehållsförteckningar över silikon fria schampo/balsam. använd gärna dessa om dom funkar :)
Tack.
Schampot är silikonfritt i alla fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

sweet, då är jag inte helt tokig.
inpackningen från GLOW innehåller däremot silikon har jag läst mej fram till.

det finns dimethicone i balsamet. samma sak som silkon va?
#8 Japp, det är silikon.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

attans…. jag som blev så glad över att jag hade hittat solkonfritt av en slump. (köpte för att flaskorna var söta. haha)
men då ska jag köra vidare med schampot, för det är jag faktist nöjd med….
Varför är silikon dåligt?
Sara
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Tack!
Sara
Vad är sls?
Sara
Sls = sodium lauryl sulfate, sles = sodium laureth sulfate.
Sls används för att avfetta bilmotorer, tvätta garagegolv från fett och motorolja, biltvätt etc. Starka grejer.
Sles är en mildare variant. Billigt och effektivt skumbildande ämne.
Sls rengör väldigt effektivt, men För effektivt för att användas på hår då det, förutom att tvätta bort smuts och överflödigt fett, tvättar ur de naturliga oljorna, fukten samt näring ur hårstråna
Det sliter på håret (bidrar stort till kluvna hårtoppar), torkar ut det, drar näring ur hårstråna, torkar ut/irriterar hårbotten, öppnar fjällskikten på stråna så att det tovar sig osv.
Vilket gör att du efter tvätt måste använda Balsam (hårinpackningar, leave-in balsam/spray Balsam, glansspray/droppar osv) efter tvätt för att det ska se fint ut.
Sedan jag slutade med sls/sles (samt silikoner) så har jag inte behövt någon annan produkt efter tvätt.
Håret är numera glansigt, mjukt/lent, rakt, inte uttorkat, inte frizzigt, inte statiskt, känns inte strävt, lättutrett osv :]
Innan jag slutade var det glanslöst och dött, strävt, torrt, frizzigt, statiskt och svårt att reda ut.
Och ja, jag har testat en hejdundrans massa produkter för att få mitt hår att se fint ut. Men inget har fungerat, förrän nu :]
Använde shampo med sls ett par ggr för någon vecka sedan och mitt hår blev hemskt..
Men nu är det fint igen :]
# 17 Kan du ge ett exempel på ett sådant shampo som du använder?
Sara
Nope, för jag gör mitt eget shampo :]
Gå in på lockig.se och kolla på produktlistan i deras forum. Där har jag för mig att de listar tillåtna Balsam (utan silikoner) samt tillåtna shampon (utan Silikoner och sls/sles).
Annars hittar du säkert andra trådar och forum där de tipsar om produkter utan sls/sles om du googlar på det :]
Nu hittade jag! 
Sara

#19 hur gör du eget ?
Jag blandar ihop det jag vill ha i, beroende på vilka egenskaper jag vill att shampot ska ha :]
Anledningen till att jag gör eget shampo är att jag vill slippa alla elaka kemikalier (cancerframkallande, hormonrubbande, allergener osv) samt sluta skada/slita/torka ut mitt hår och det är sjukt svårt att hitta färdiga produkter som inte innehåller sådant. Så jag gör helt enkelt mina kroppvårdsprodukter själv.
Just nu består mitt shampo av linfrögelé, äppelcider vinäger, citron, Glycerin och honung. De olika ingredienserna har olika egenskaper som jag valt efter mitt hårs behov.
Organiskt ska det vara och inte död honung (dvs flytande som är behandlat).
Först gör jag linfrögelé, sen blandar jag ihop gelén med resten av ingredienserna och sedan hoppar jag in i duschen och masserar in blandningen i torrt hår. Låter det sitta i håret och under tiden tvättar jag kroppen/rakar mig osv. Sen sköljer jag ur shampot när jag är klar med allt annat, för att ge godsakerna i shampot tid att ge mitt hår näring osv :]
Det är inte ett löddrande shampo, uppenbarligen.
Det luktar dessutom inte gott som parfymerade shampon, men lukten sätter sig ändå inte i håret utan försvinner när du sköljer ur det.

#23 Coolt :)
#23 det måste jag prova!! ;)