Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 3746 ggr
Jinaum
0

Dra sig i kragen

Mja jag lurkar bara runt här ibland, men jag fick för mig att jag skulle ta tag i mig själv. Jag börja komma med insikten att jag nog skulle behöva veta lite mer och veta lite mer vad jag kan göra för mitt hår.

Mitt mål är att ha en fläta ned till baken ungefär. Vilket alltså kommer kräva MASSA hår. Det lite mer lättsinigare är väl hår till baken som får vara först å främst.

Ja.. Jag har hår till svanken ungefär just nu. Det är tjockt och fint hårigt eller vad man skall säga.
Men jag har aldrig egentligen tagit mer hand om det än att ja, borsta och duscha det.

Mitt första steg för ett år sedan för att värna lite mer om håret var en grisborste (aka svinhårs borste utan piggar). Det var nog det bästa jag gjort för bara av det mådde håret mycket bättre av. bytte schampoo och Balsam till head 'n shoulders care and repair då jag har haft problem med mjäl och min frisör sa att mig att det kan mitt hår behöva, lite reparation och hårinpackning eller vad joxet heter.

Detta var då över ett år sedan. Så ja.. börjar kanske bli daggs att toppa håret lite ^^' Specielt när det nu vill tova sig lite och så.

Men därefter. Har ni lust att hjälpa mig här lite? Vad kan jag göra för at vårda mitt hår bättre och få det växa bättre och slippa argumentera med det.

Vad jag fattat det som är det bra om jag sover med uppsat hår. Dessutom inte använder toffsar med järnklammer på längre heller.Hårtorken undviker jag redan, aldrig tyckt om den och använder den bara om jag har bråttom, tex måste ivägg någonstans och inte vill gå med blött hår.

Jag har några frågor och funderingar:

1. Hur ofta bör jag klippa mitt hår? Jag vill helst klippa mig så sällan som möjligt, tycker redigt inte om det och är fjontig med mitt hår på det sättet. 2 gånger per år? Efter ett år är det ca jag får problem med det med tovor och så

2. Schampo Balsam. ev Balsam metoden? I sådana fall kan jag få bra tips på Balsam. Dock får det gärna vara krämigareo hc inte för rinigt för att jag har så tjockt hår att en flaska Balsam från head 'n shoulders dör ut efter ca 5 duschar eller mindre. Just nu provar jag syoos och det är lite väl odrygt i mitt hår. Sedan har jag ju haft lite problem med mjäl som kanske återkommet. Tips?

3. Är det en bra idé att köpa en broste att ha i duschen för att borsta igenom det när man skall blasamera det så det kommer ned överallt? Gjorde detta ett tag å då måde håret bra, vill mest kolla om någon annan gör det?

4. Hårinpackningar. Hur ofta? Bör man göra det? Märken tips?

Det är de fårgor jag har men sedan får ni om ni vill eller så komma med andra tips för hur jag kan vårda mitt hår bättre.

Det är delvis ni som inspirerat mig till det här. Dels för folk brukar beundra mitt hår och att jag vill få ett redigt välmående hår som är helt värt att beundras. Bara att jag inte är så mycket för massa plock osv. Vill helst ha det simpelt och inte för invecklat egentligen. Jag pillar ju inte med mitt hår så mycket i övrigt. Det är typ. flätor, hästsvansar eller en bulle jag gör my-style. Annars får de liksom fladdra fritt.

Så ge mig tips som är lätta, kanske behövliga osv. Ja om ni förstår vad jag menar. gärna tips som kanska är jätte jätte bra för mig att veta eller vardagliga små saker som kan vara att tänka på.

Efter att ha läst här lite känner jag mig nästan som en bonlurk som inte gör någe med mitt hår alls :P

Birke
0

Balsammetoden! Super för folk som verkligen vill ta hand om sitt hår. Har inte använt Schampo på 8 månader, och i lördags sa någon till mig för första gången "Jag älskar ditt hår! Det är så vackert."

Jinaum
0

#1 Sidan du länkade till fungerar inte?

Birke
0
Jinaum
0

ok tack. Får läsa igenom och granska blasam flaskorna här och prova på detta. Får väl återkomma annars och dubbelkolla om något av mina Balsam jag andvänt tidigare överlever.