tappar hår
Har märkt att jag tappar mycket hår. Mest när jag duschar/när jag har duschat och kammar ut håret. Jag plattar mitt hår väldigt mycket men använder plattskydd, plus Balsam och hårinpackning ibland. Vad ska jag göra ? Finns det något medel som stärker håret? Eller som gör så jag slutar tappa.
tpf !

Sätter ett litet "bokmärke" då jag också vill veta varför jag tappar hår. Speciellt när jag duschar eller kammar, precis som du säger. Jag plattar inte däremot…
Hur mycket? Så ni blir tunnhåriga, eller bara att det ser mycket ut, det som lossnar? Nu på hösten tappar vi ofta mer hår, lite som djur som byter till vinterpäls.
Samma sak på våren. Annars tappar vi en hel del hårstån om dagen normalt, och oftast är det väl i duschen och vid borstning som vi märker av det ordentligt, för det är då vi får ut allt löst hår som släppt, men inte ramlat av helt än, om man säger så.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
VId stress, sjukdom eller hormonförändringar kan man tappa mer hår än vanligt, men det växer tillbaka! Oroa er inte
Jag tappade också mycket hår för nån månad sen och blev ganska rädd..men som sagt, det växer ut igen och då får man korta babyhår överallt (mindre kul, men det är hår iaf.)
Man tappar runt 100 hårstrån per dag. När håret växer och blir längre så kan det kännas som att man tappar mer eftersom hårstråna är längre och det därför ser mer ut. Har ditt problem byggts upp under en längre tid så är det förmodligen bara att ditt hår växer, kom det plötsligt så är det något annat. Vilket som, är du orolig så bör du gå till en läkare, "better safe then sorry"
#5 Jag tror jag hört eller läst det någonstans också, därför nojar man mindre. Plus att ifall håret är långt som mitt ser 'tussarna' mycket större ut.
Hej
Jag kan berätta om min lilla historia. Under många år har jag haft mycket håravfall men förra året var vidrigt, jag såg hela skalpen mellan hårstråna. Jag började då läsa innehållet på flaskorna, och gav mig tusan på att ta reda på innehållet.
Hittade www.shenet.se och läste om Silikoner, konserveringsmedel och andra kemikalier.
Hittade en sida på nätet som enbart säljer naturliga produkter - www.renskonhet.com och hittade serien i+m freestyle - schampoot har hela 10 ingredienser och parfymfritt. Balsam har jag slutat med - använder istället äppelcidervinäger och vatten som jag sköljer håret med efter schamponeringen.
Under de första veckorna när jag slutade med vanligt schampo+ Balsam så var det vilda västern i hårbotten, vissa dagar jättefett , andra snustorrt, jag flagade i perioder, det snöade när jag ruskade om i håret med handen.. usch.. sen infann sig ett lugn efter ca 2 månader och istället så fick jag små toppiga blemmor, de va inte ömma, när jag rev hål på dem så blev fingertoppen fuktig men det var inte blod, sen läkte dom jättefort. Nu 6 månader senare så är hårbotten jättefin, håret växer så det knakar, har fullt av nytt hårstubb i hårbotten och jag kan ha frisyr igen.. känns härligt. SÅ jag tror att i mitt fall så var mitt håravfall ett svar på att produkterna slammade igen hårbotten och täppte till hårsäckarna..
Så jag kommer aldrig mer att använda Schampo, Balsam, tvål, lotion som jag inte förstår innehållsdeklarationen på..
LÄSTIPS: Skönhet - till vilket pris? av Rita Stiens
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag har börjat tappa grymt mycket hår de senaste 1.5 åren - det är nästan värre med hår efter mig än efter hundar och katter, de är över allt och i mängder!
När jag duschar så kan jag dra ut en näve hår efter varje gång + att jag alltid "rensar" när jag borstar håret med.
Jag är medveten om att man tappar hår varje dag, men det trappades upp på ett halvår från "några hårstrån" till hela höstackar.
Det märkliga är dock att jag har lika tjockt hår som innan (snarare tjockare än tynnre i.af), så tydligen producerar jag mer eller något xD
Hakuna matata!

B-vitaminer är bra, det gör att du inte tappar så mycket och du får ett tjockare (mer) hår! Prova det hjälper.