Efterlyser: Innehållsförteckningar
Då folk flera gånger bett om en lista på silikonfria schampon och Balsam tänkte jag att jag skulle försöka sammanställa en. Men då jag själv inte har någon lust att springa runt i affärer och läsa innehållsförteckningen på alla flaskor så behöver jag eran hjälp!
Skriv namnet på produkten (hela namnet, kolla så det är rättstavat) samt om det är Schampo eller Balsam, och sen hela innehållsförteckningen (kolla stavning noga även där) så ska vi förhoppningsvis kunna sammanställa en lista. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Fixar ikväll från mina "frisör"grejer :)
Kanon! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
har - enligt mejl till mig, svarat att deras produkter inte har Mineralolja, parabener eller Silikoner,. De säljer olika märken. Schampo, Balsam make up, tvål etc..
kan vara en sida värd att kolla, kanske..
Monica 
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Matrix Essentials: Amplify
1. Volumizing shampoo
80071MX11-Ingredients: Aqua/Water, sodium laureth sulfate, sodium lauryl sulfate, cocamide mea, cocamidopropyl betaine, sodium chloride, parfum/fragrance, methylparaben, aminomethyl propanol, DMDM hydantoin, guar hydroxypropyltrimonium chloride, disodium edta, citric acid, alpha-isomethyl ionone, hexyl cinnamal, butylphenyl methylpropional, linalool, benzyl salicylate, limonene, benzyl benzoate, citronellol, panthenol, ci 42053/green 3, ci 47005/yellow 10 (F.I.L. D28192/1)
2. Volumizing conditioner
80072MX12-Ingredients: Aqua/Water, cetearyl alcohol, cetyl esters, behentrimonium chloride, parfum/fragrance, phenoxyethanol, methylparaben, linoleamidopropyl PG-dimonium chloride phosphate, polyquaternium-10, chlorhexidine dihydrochloride, alpha-isometyhl ionone, hexyl cinnamal, butylphenyl methylpropional, linalool, benzyl salicylate, limonene, benzyl benzoate, citronellol, citric acid, hydroxypropyltrimonium hydrolyzed wheat protein, wheat amino acids, ci 42053/green 3, ci 47005/yellow 10 (F.I.L. D26563/1)
Juve
När man försöker uttala ingredienserna så slår mig en tanke:
Där detta tillverkas finns så klart stora kärl/containers med olika kemikalier, JAG undrar hur mycket varningstexter det finns på dom.. Hugaligen..
Jag har länge själv haft Matrix Biolage men slutat helt med det.. Mina flaskor har suddig text så jag kan inte läsa men gissar att det är ungefär samma innehåll som dina matrix-flaskor..
Monica
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Nä, det skadar inget större. Om man inte är extremt rädd om sitt hår och sköter det pedantiskt.
Sliter gör det ju, men inte direkt mer än att duscha håret varje dag, borsta det i blött tillstånd och utsätta det för hårt blåsväder, ungefär. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

En lista på silikonfria hårsprayer, inpacknigar och värmeskydd vore också uppskattat tror jag
Innehållet i The BodyShops Olive Glossing Conditioner:
Aqua, Cetearyl Alcohol, Olea Europaea, Glycerin, Centrimonium Chloride, Benzyl Alcohol, Amodimethicone, Phenoxyethanol, Hydroxyethylcellulose, Mel, Parfum, Wheat Amino Acids, Sodium Chloride, Disodium EDTA, Tocopherol, Linalool, Trideceth-12, Butylphenyl Methylproponial, Amyl Cinnamal, Hexyl Cinnamal, Citric Acid, Citronellol, Potassium Sorbate.
#10 Sant, det är bara att fylla på med sånt också! 
#11 Tack. Den innehåller dock silikon.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Matrix Essentials: Amplify
Hair Spray:
1015358A-Ingredients: Alcohol denat., dimethyl ether, isobutane, va/crotonates/vinyl neodecanoate copolymer, octylctylacrylamide/acrylates/butylaminoethyl methacrylate copolymer, aminomethyl propanol, isostearyl neopentanoate, alpha-isomethyl ionone, hexyl cinnamal, butylphenyl methylpropional, linalool, benzyl salicylate, limonene, panthenol, benzyl benzote, citronellol, geraniol, parfum/fragrance (F.I.L. C25966/1)
#13 Se där, en silikonfri direkt, tack. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Behöver tant en bild?
Nä, det går bra ändå, ska bara bli en lista av det här.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
i+m - FREESTYLE parfymfri Shampoo 200ml
FREESTYLE parfymfri Shampoo är ett milt Schampo för känsligt hårbotten. De naturligt milda sockertensiderna rengör varsamt och lämnar håret mjukt och lent. Jojobaolja och aloe vera juice vårdar håret och tillför rikligt med fukt. FREESTYLE parfymfri Shampoo har ett hudnära pH-värde (5-6) och kan användas dagligen. Produkten är även passande för personer med betain-överkänslighet.
Ingredienser:
VATTEN, SOCKERTENSIDER, ALOE VERA*, Glycerin, KOKOSGLYCERIN, VEG. MJÖLKSYRA, XANTHAN, JOJOBAOLJA*, ETYLALKOHOL*, SQUALANE
(*) från ekologisk odling
Den här har jag använt några dagar med gott resultat.. Glad! Köpt på www.renskonhet.com

Kopierar över från min gamla tråd…. Balsamet var ju däremot med silkon.
Just GLOW Schampo:
aqua
sodium laureth sulfate
sodium chloride
cocamidopropyl betaine
cocamide DEA
parfum
glycerin
PEG-60 almond glycerides
sodium lauroyl sarcosinate
butyl methoxydibenzoylmethane
citric acid
ployquaternium-7
guar hydroxypropyltrimonium chloride
disodium EDTA
limonene
butylphenyl methylprpional
propylene glycol
benzyl alcohol
sodium hydroxide
anthemis nobilis
mel
tetrasodium EDTA
methylparaben
methylchloroisothiazolinone
magnesium nitrate
sodium benzoate
methylisothiazolinone
magnesium chloride
propylparaben
sorbic acid
hexylene glycol
CI 19140
CI 15985
Blev det något av det här? :)
#19 Ja det ska det bli. Har inte så många schampon än bara, men kan sätta ihop en lista på de jag har i alla fall.
Har vart lite annat som tagit upp tid för mig det senaste nu. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Mitt favorit-shampoo är:
Aloe-Jojoba shampoo från Forever Living Products
Ingredienser:
Aloe Barbadensis Gel (stabilized Aloe Vera gel), Sodium C14-16 Olein Sulfonate, Aqua, Lurylamidopropyl Betaine, PEG-80 Sorbitan Laurate, Sodium Trideceth Sulfate, PEG-150 Distearate, Cocamidopropyl Hydroxysultaine, Sodium Laureth-13 Carboxylate, Simmondsia Chinensis Seed Oil ( Jojoba), Panthenol, Bis-PEG/PPG-20/20 Dimethicone, Sodium Chloride, Phenoxyethanol, Methylisothiazolinone, Citric acid, Ascorbic acid, Parfum.
Passar även till häst/hund
Säljes endast genom oberoende återförsäljare för Forever Living Products.
Mitt tunna, spröda hår som jag sparar ut har blivit både tätare och spänstigare med detta Schampo. Nu har jag använt det i 4 månader.
Vill bara påpeka att balsamet som Juve tipsade om i inlägg #4 innehåler silikon! alpha-isometyhlinone är en silikon. Även hårsprayen i inlägg #13 innehåller samma sorts silikon. Alla ämnen som slutar på -one eller -none ska man vara försiktig med då dessa är Silikoner. Tror det behöver göras en ny tråd. Annars finns massor med listor och information om silkonfria Balsam på:
Där är listorna bra uppdaterade och där är även utskrivet vilka Balsam och inpackningar som t.ex. innehåller protein, eftersom en del hår är känsliga för sånt också.
Just Glow schampot i inlägg #18 verkar också innehålla silikon: methylisothiazolinone.
#23 Jaså? Var mer än jag visste, -cone, -xane och -conol är det jag lärt mig. Och vad jag kan se står inte alpha-isometyhlinone med på listan över ämnen att undvika på lockig.se heller?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#26 Det har jag också lärt mig. Om den är på "att undvika listan" går den att använda.
Sorry! Var rätt trött när jag skrev. Självklart är det som du säger Alex. Tror min hjärna spelade mig ett spratt :P Men jag googlade de där ämnena nu, ooch man blir ju ändå rätt uppskrämd. Tän k vad mycket gifter det finns i grejer man kletar på sig/stoppar i sig!
#28 Haha helt lugnt, blev mest fundersam på om jag missat nåt viktigt.
Men jo, det finns allt en hel del "intressanta" ämnen i de flesta typer av vårdprodukter.
Mvh Alex
Värd för Ridsport