Fett hår
Vad gör man åt hår som blir fett dagen efter att man har tvättat det? Just nu tvättar jag håret varannan dag för att det blir fett och jag känner mig obekväm med det.
Vilka produkter använder jag?
Lanza Healing Moisture Tamanu Cream Shampoo
_Lanza Healing Moisture Moi Moi Hair Masque
_
Vilken hårtyp har jag?
Blond, "halvlockigt", tjockt hår, tunna hårstrån som lätt bryts av. Kräver mycket fukt.
Jag skulle nog prova att låta håret vara i låt oss säga en hel vecka, inga produkter eller nåt sånt. Efter det kan du testa att börja tvätta det 2 gånger i veckan eller möjligtvis 3 för att se om det blir mindre fett. Ha inte massa stylingprodukter då heller.
Så gjorde jag i våras och nu behöver jag bara duscha håret ungefär 2-3 gånger i veckan (balsam-metoden) för att hålla det rent och inte fettigt.
Lycka till! :)
Tack!
Fast om jag låter håret vara i en hel vecka så kommer det ju att bli superäckligt fett. :P Vågar inte visa mig offentligt då. ;) Få se till att bli sjuk snart så man kan vara ensam hemma med superfett hår. :P
Jag använder annars ingenting i mitt hår - ingen spray, ingen mousse, ingen plattång…

Låter som att du tvättar håret för mkt, vilket leder till att hårbottnen överproducerar fett.
Förut tvättade jag håret varje morron med Schampo för att det skulle se fräscht ut. Idag, efter 4 månader emd Balsammetoden, tvättar jag håret med Balsam var 3:de dag utan sköljningar emellan :D
Tvättade håret med schampoo 3-4 gånger per vecka förut, och det blev hyffsat fort fettigt. Efter 1 år och några månader med Balsammetoden tvättar jag håret 1 gång per vecka. Vill jag att det ska se fräscht ut hela tiden hade det dock behövts 2 gånger.

om du inte vill se ut som ett "fetto" i håret när du låter de vila ifrån dushning så använd torrshampoo, det är kanon och de gör jag alltid när jag inte hinner eller orkar tvätta håret.

När jag började med balsammetoden(bm) tvättade jag varannan dag ungefär. Med BM fortsatte jag tvätta så ofta iom att mitt hår blev för återfuktat. När jag testade att tvätta med ägg kunde jag helt plötsligt gå en vecka utan att håret blev katastrof och har sedan dess tvättat en gång i veckan. Numera tvättar jag med ett sls-fritt, milt Schampo.
Som nämnts så blir ditt hår nog fett snabbt pga att ditt Schampo torkar ut håret och hårbottnen vilket gör att hårbottnen reagerar genom att återfetta sig överdrivet mycket.

en fråga, vad är Balsammetoden för något??

Här finns en artikel om det. Det är en metod att tvätta håret då man undviker innehåll i Balsam och produkter som inte lätt kan tvättas ur håret. Då kan man i sin tur sluta använda starkt uttorkande schampon och istället tvätta med ett lätt Balsam för att få håret rent. Detta är mer återfuktande för håret och sliter därmed inte lika mycket som ett ständigt uttorkande gör.