Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 3033 ggr
EmmaVarg
0

behöver hjälp med mitt hår!

Jag har mycket problem med mitt hår, eller asså i hårbottnet är det JÄTTEoljigt och kliar mycket o känns typ fet, men själva håret är jätteslitet och torrt, eftersom jag plattar eller lockar håret varje dag och har gjort det sen jag var typ 8 år, alltså ungefär 6 år..

och om jag INTE plattar eller lockar, t.ex när jag precis duschat och håret torkat så sticker det ut skadade hårstrån åt alla håll, håret ser trekantigt ut och de blir helt "tjockt" så jag ser ut som ett troll!

& när man bara känner på mitt hår så är det jättetorrt.

någon som har några bra tips på hur jag ska få "normalt" hår? :S  p.s jag har även färgat håret MINST 10 gånger under mitt liv så det är nog en orsak till varför de är s torrt.. :/

Birke
0

En orsak till irriterad hårbottet kan vara att de produkter du använder innehåller för mkt parfym för dig. Det övriga håret kanske är slitet och torrt för att du använder för mkt värmestyling, det kanske behöver mer vårdande produkter och du kanske helt enkelt tvättar det för ofta.

Balsammetoden rekomenderar jag varmt till många. Det ända negativa jag har kommit på är att utbudet på produkter utan ingredienser som ska undvikas i den metoden begränsar en lite. Saknar att kunna vraka fritt i affärer och bara köpa vad jag vill :P

EmmaVarg
0

#1 vad är Balsammetoden?

Birke
0

#2 Innebär att man tvättar med Balsam, och på så vis torkar man inte ut som med Schampo. Eftersom man bara tvättar med Balsam måste man undvika saker som inte går bort med balsamet, dvs Silikoner, mineraloljor osv. Håret blir rent, men ALLT naturligt fett som hårbottnen behöver för att må bra tvättas inte bort. Älskar känslan. Om du vill veta mer kan du bara fråga, eller kolla in på Lockig.se. En sida med många duktiga personer insatta i ämnet.

Gudris
0

Håller med #3, Balsammetoden kan vara smart att prova. Sen kanske det är en idé att ta en paus från värmestyling och återfukta håret ordentligt. En anledning till att din hårbotten känns oljig, fet och irriterad kan vara att du torkar ut den (och även parfym och andra ingredienser) med starka schampon och att hårbottnen då kompenserar med att "tillverka" mycket eget fett. Så börja med att pausa från värmestylingen och testa Balsammetoden så håret får en chans att återhämta sig.

Chamy
0

Två ord: Balsammetoden, Cocosolja. De två löser de flesta hår och hårbottensproblem. Och sen skulle jag starkt rekommendera dig att sluta värmestyla och låta ditt hår vila ett BRA tag…

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Birke
0

Bra oljor är också jojobaolja och olivolja.  Cocosolja kan köpa i kyldisken som "kokossmör", men det är samma sak.

Det viktigaste med Balsammetoden är att använda "godkända" produkter, dvs produkter som bara innehåller sånt om kan tvättas bort med Balsam. Detta gäller alla hårprodukter du använder.

Alex
0

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

LinaIsabell
0

#6 Jojobaolja är en Mineralolja som inte går ihop med Balsammetoden, är jag ganska säker på. Dock inte helt.

Birke
0

#8 det är den inte.

LinaIsabell
0

#9 Okej, då misstog jag mig. :)

EmmaVarg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

om det spelar någon roll så har jag en bild på mitt hår..

det är verkligen jättetorrt utom vid hårbottnet då är det hur oljigt som helst.  det är många som frågat om jag har peruk för att det känns som plasthår.. :s

asså ja vill ha lika fint hår som alla andra :o

Birke
0

#11 Tror faktiskt Balsammetoden skulle hjälpa dig, dels med att minska fettproduktionen i hårbottnen (även om det kanske tar ett tag fetersom det verkar som om det är riktigt igång) och få längderna i fint skick.

Cazzos
0

Läs "Naturliga hårkurer" på framsidan och läs om avocadon, den hjälper nog för att jag använde en liknande förut fast en efterbehandling efter att jag färgade håret, håret luktade gott i flera dagar och blev inte flottigt alls.