Håret stank!!
Hej satt brevid en ung kille som hade dread locks. Och utan att överdriva så stank hans hår jätte äckligt. Kan tycka att det är ganska fint med dreadlocks ibland på vissa. Men fy vad hans hår luktade illa.
Hur sköts ett sådant hår och blir det en illa luktande stank på allas?
Nej det blir inte illaluktande stank från alla med dreads. Väldigt få skulle jag vilja påstå!
Vet inte varför hans luktade så illa.. men man kan tvätta det precis som vanligt hår. Andra schampoon kanske och det torkar långsamt men annars sköts det som vanligt hår!
Har inte stött på så många folk med dreads men de jag väl mött har inte luktat illa överhuvudtaget!
Synd att du träffat på någon som inte skötte sitt hår! Dreads ska ju i regel inte lukta, men det finns ju folk utan dreads som luktar illa också…
Som #1 säger så sköter man det precis som ett vanligt hår, fast lite andra produkter…
Ok. Ja han borde gå en kurs i hårrengöring hihi
Det är också viktigt att dreadsen får torka ordentligt när man tvättat dem! En lååång stund med fönen behövs. Ett tips kan vara att spraya dreadsen med en blandning av vatten, salt och lite citronsyra innan torkningen. Denna blandning sköljes ej ur utan får torka in i dreadsen. Funkar som konserveringsmedel och förhindrar dålig/sur lukt och mögel.
Min kompis hade dreads i flera år. Hon tvättade nästan aldrig sitt hår det blev fult och tog evigheter att torka när hon gjorde det.
I början luktade det ju ganska illa men sen fick håret en helt annan ballans. Så i början var håret och hårbotten ganska rejält nasty men efter några månader vara det inte speciellt farligt.
Man väljer ju själv hur man gör med det och känner lite att det är upp till var och en.
Sajtvärd på Iller.ifokus
det finns ingen anledning att tvätta permanenta dreads med Schampo, om än VÄLDIGT sällen, endast om man vill bli av med tex röklukt…
Däremot bör man ju skölja genm håret med varmt/ljummet vatten 1-4 ggr månaden. (individuellt. )
Och vara NOGA med att det torkar.
man kan gå med handduk runt huvudet och låta denna suga upp det värsta vattnet. sen använda hårfön.
syntetiska dreads torkar betydligt mkt fortare än permanenta.
men skötseln är ungefär den samma.
det är onödigt att tvätta saker som inte är smutsigt. ;)
En fråga. Varför blir inte dreads smutsiga ?
alltså, det blir ju inte fett och skitigt som vanligt löst hår kan bli.
men klart kan dom bli smutsiga om du ex tränar mycket eller är mkt på stranden.
eller röker osv.. då behöver man ju få bort olika lukter eller sand och svett.
men ett "vanligt" hår blir snabbare "skitigt" än dreads.
och det syns mer.
man får ju lita på sig själv, om du har tränat och luktar svett så duschar du ju och tvättar dig.
så självklart tvättar du också dina dreads när du känner att de luktar smutsigt eller om du ex har rullar runt i sand. =)
Dreads kan börja lukta illa för att man packar in dem med vax och inte tvättar ur det då och då! Om håret blir fuktigt pga. regn tex så torkar det inte helt även med hårfön. hellst ska man använda sig av speciell hårschampo för dreads. Har själv erfarenhet av det så jag använder inte vax längre utan en speciel gel från märket knotty boy.Gjorde mina dreads hos en vän som jobbar som dreadsfrisör, jag visste inte mycke så snurrade bara med vax och sköljde ur håret då och då, resultatet blev att dom luktade surt och var inte så fräscha efter bara någon månad. så jag gick till hans salong för att fixa det… trodde ja skulle komma billigt undan men gjorde inte de i slutändan :P
Om man använder dreadvax bör man tvätta håret med speciell Schampo, då vax inte tillåter håret att andas eller ta till sig av andra produkter som man använder för att dreada det!
Hemma luktar råtta!
Dreads ska inte vaxas eller användas produkter i alls. (ja just för att det kan skapa otrevlig lukt och det gör hållbarheten mkt sämre )
Det är inte svårt med dreads.
Regelbunden virkning samt palmrolling.
Håll koll på utväxten.
Se till att de inte är fuktiga i många timmar.
Måste vara jobbigt på sommaren. Hur fixar man efter badet på stranden och man svettas pga av värmen i luften
Min pojkvän hade dreads tidigare och hans luktade kakor :p tvättade dem ibland och hade i kokosvax ibland (därav lukten). Nu har han inga dreads längre efter att jag kammade ur dem -tog 14 timmar ><
Men kan ju säga såhär; INUTI var de så jävla nasty alltså :S
:) då skulle du inte vilja att han hade dreads igen milla?
#13 nja.. alltså, jag hade inget emot det när han hade dem. För mig så hörde liksom dreads och han ihop eftersom han hade det när vi träffades, men efter att ha tittat inuti dem så mjaaaa ><
haha
inuti är de äckliga pga att scham porester inte blivit ursköljda. samt användning av vax.
man kan tvätta håret (även efter stra nd och svett) med ljummet vatten.
Skölja noga. Hårfön.
Man kan också om man vill ha fräsch doft blanda liiite scampo i ljummet vatten och skölja längderna med.
SKÖLJ NOGA efteråt.
för nej man vill inte ha scamporester. då börjar det lukta och är otrevligt inuti.
Det är inte svårt med dreads.
Regelbunden virkning samt palmrolling.
Håll koll på utväxten.
Se till att de inte är fuktiga i många timmar.
Kanske en menlös fråga, men hur vet du att det var hans hår som luktade och inte hans kläder?
jo det gjorde dom säkert också. var under en tävling
men håret stank på flera meter. faktiskt