Hair Masque som balsam?
Hej!
Idag så var jag hos frisören för att köpa nytt Schampo och Balsam. Har tidigare använt Matrix Amplify och visst fungerade det bra, men min frisör tyckte att jag borde köpa mig ett som är mer lämpat för mitt lockiga hår (trots att jag har bestämt mig för att jag har platt hår, men det tyckte inte min frisör - jag har något mellanting mellan platt och lockigt
). Hon rekommenderade Joico Moisture Recovery men sade att jag kunde använda mitt Matrix-schampo tills det tog slut vilket det gjorde häromdagen.
Så ja, jag körde iväg till närmaste frisör och skulle köpa Joico-schampot. Men nej, det hade de inte (pytteliten ort mitt ute i ingenstans), men de hade däremot L'ANZA Healing Moisture vilket hon påstod fungerade lika bra. Och ja, det har jag ju hört gott om så visst kunde jag köpa det!
Schampot fanns, men inte Balsam. Hon plockade istället fram en Hair Masque och sade att den gick att använda lika bra som Balsam - det fungerade på samma sätt. Så jag köpte dessa två flaskor och när jag sedan ställde mig i duschen och läste så står det "Avsluta med L'ANZA conditioner för att försegla och skydda håret." Öh, jaha? Betyder det alltså att håret inte är lika skyddat nu när jag inte har haft det "riktiga" balsamet?
Bör jag köpa Balsam också eller fungerar det att bara använda dessa två? Vad säger ni hårexperter?

Jag skulle nog säga Balsam som Balsam. De flesta produkter har sån text som påstår att endast det egna balsamet och schampoot funkar tillsammans, men i verkligheten så fungerar det lika bra med ett annat Balsam
Hur bra det funkar beror på innehållet, inte namnet 
Men jag gissar att du behöver lägga upp en innehållsförteckning för att någon ska kunna säga så mycket om hur bra hair masquen är. Det låter som en inpackning och det brukar jag räkna som ett tungt (väldigt vårdande) Balsam.
Det ska nog gå alldeles utmärkt! Du hittar ju samma sak på alla hudvårdsprodukter i serie, du ska använda rengöringskräm och alltid efterfölja med deras ansiktsvatten och hudkräm… Huden dör inte om man skippar något av det. 
Kan tänka mig att det står på de flesta schampon också, att man ska använda deras Balsam efteråt. Det finns ju folk som skippar Balsam utan problem, och så har vi ju de som skippar schampot och går direkt till balsamet…
Så du kan vara lugn, den där ska ju fungera som Balsam och är därför inga problem.
Dock håller jag inte med Gudris om att det går lika bra med Balsam från annat märke, visst, det kan göra det, men då innehållet är olika kan det ge problem som flygigt hår eller liknande om man inte använder produkter ur samma serie (eller märke framför allt).
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Oh, tack för era svar!
Min frisör ville att mitt hår skulle få mer fukt och rekommenderade då Joico, men ja, när inte det fanns så fick det bli det här istället! :) Känns bra än så länge! ;)

#3 Vad bra, man kan ju alltig göra en inpackning ibland för att återfukta mer :)
#2 Du har nog rätt i det du säger, men det enda som hjälpt mot flygigt hår är att sluta med starka schampon och använda svinborstborste :)