Bahlsam metoden = smutsigt hår?
Mamma har alltid varit tveksam till bahlsammetoden osv (använde mig av den innan) så hon bad om råd hos "sin" frisör. Han sa att det inte alls var bra, för då sköljer man ut smutsen från hårbotten ut i håret och får aldrig riktigt väck den så håret blir smutsigare och smutsigare .. stämmer detta, eller hur är det?
medarbetare på allergier.ifokus .

Jag använde Balsammetoden ett tag men sen började jag med Schampo igen efter att ha pratat med min frisör o det kändes direkt fräschare, renare o bättre! Ingen mer balsammetod här inte!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#2 Vad hände med håret osv? För dig dvs.

.. Kan tillägga att mitt hår faktiskt är renare, för nu har hårbottnen lugnat ner sig, och därför behöver jag inte tvätta lika ofta.
Smutts är vattenlösligt, och det försvinner när man masserar hårbottnen med balsamet. Då försvinner fett också. Man måste se till att ha produkter som inte innehåller ngt som inte kan lösas med balsamet, gäller även för hårspray (som ofta innehåller silikon) eller vad man nu kan tänkas använda.
Har använt Balsammetoden i ett år nu och jag trivs med det faktiskt :) Ingen skillnad från när jag använder Schampo. Men ja, min frisör blev nästan arg när jag berättade att jag bara använde Balsam
Dom är verkligen emot det… Håret känns frächare eftersom Schampo är väldigt starkt och tar bort allt i ditt hår, och även naturliga hårfetter. Frisörer har ju inte problem emd Silikoner vilket sliter väldigt mycket på håret!
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Inlägg #6 fick jag till knäppt med första meningen. Menar "Skumt att dom reagerar så eftersom att dom inte vet något om balsammetoden".
#7 Som hö ><…
#8 Haha 
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Håret blir inte smutsigare av att tvättas med Balsam, men man torkar ju inte ut det så förbenat… Frissörer har en tendens att bli upprörda när man kommer som lekman och berättar som metoder som strider mot allt de lärt sig tyvärr…
Jag tror (efter att ha varit siliconfri i 1½år) att om man använder de vanliga starka schampona och silikonbalsamen som de är menade (dvs 2, max 3 gånger i veckan) så är de inte skadliga för de flesta hår, men de flesta tvättar ju tills håret ramlar av (gärna en gång om dagen) eftersom det blir "smutsigt" (läs uttorkat av schampot och kompensationsåterfettat av hårbottnen). Det är lättare att ta bra hand om håret om man vet vad man har i det. Sen jag slutade med starka schampon så har jag valt produkter efter vad mitt hår verkar vilja ha och då mår det bättre. Det är ju poängen med BM, men det går tyvärr sällan fram när man snackar med frissörer som blir stötta…
Oj vad jag babblade på där :P
Jag förstår om frisörer blir lite stötta eller tycker att det är en "galen" idé.. Skulle tro att dom som undervisar har lärt sig mycket genom företagen själva. Lite som att många djuraffärsägare blir undervisade om foder från foderföretagen. De vet vad som är bäst för det har de som säljer produkten berättat… :/
Sajtvärd på Iller.ifokus
Finns det någon sida, eller kanske någon här som lagt upp tidigare vilka schampon å så som det finns silikon i, någon kanske kan lägga upp den länken isåfall? ^^
#12 Detta har vi än så länge, det ska bli en lista är tanken, skulle behöva lite mer innehållsförteckningar bara. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst