Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 3262 ggr
ForYourMalice
0

Hårvård.. till katt!

Hej alla hårkunniga!

Jag frågade ju tidigare här om ägg i håret, och anledningen till att jag frågade är för att jag är på jakt efter naturliga pälsvårds alternativ till mina katter.

tex naturligt Schampo och Balsam, helst Balsam för jag har ett ganska bra Schampo.
De är inte så insatta i det här på kattforumen så jag provar att fråga här.

Jag vill inte ha recept med avokado i, för det tål inte katter men annars så är det fritt fram att spåna idéer!

Jag tänkte då tvätta med schampot och sen avsluta med balsamet och inte tvätta ur mera, så Olja fungerar nog inte heller så bra, det får ju inte bli fett..
Några tips tages tacksamt emot!

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Mooniq
0

Hej

Liiite off topic - men jag har hittat en bra sida ( tror jag) där det säljs hud/hårvårdsprodukter med naturliga ingredienser och utan silikon, Mineralolja och parabener.. jag tänker babyschampo - det kanske kan fungera..  Är dina katter långhåriga eftersom du funderar på Balsam..? Jag har en vanlig bondkatt och jag har inte tvättat honom mer än en gång (han e 5 år) - då bara med ljummet vatten. (han hade varit i bråk med annan katt och luktade vidrigt).

www.renskonhet.com

Monica Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

ForYourMalice
0

Ja kanske, men hår som hår?Tungan ute
Annars så får väl sajtvärden flytta den till OT, det gör inte mig något!

En är långhårig, och två är korthåriga.
Jag ska ställa ut dem framöver och då blir det bara innan, sen brukar jag bada dem en gång om året vid pälsfällningen för då fäller de lättare sen.

Jag ska kika på den sidan!
Annars, tipps på mer huskuraktig hårvård?Skrattande

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Mooniq
0

jag sköljer håret med äppelcidervinäger och vatten (1/ 6). Det har stoppat min värsta hårfällning och jag är jätteglad för det.. Sen kör jag mixad avocado 1 gång/vecka som inpackning, har även köpt avocadolja på www.crearome.se där det finns kallpressade ekologiska oljor.. jojobaolja är suveränt att smeta in händerna med ( några droppar) och dra igenom hårlängderna..Skrattande

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Alex
0

Duger inte grönsåpa? Flört Man bör väl vara väldigt försiktig med parfymerade produkter, vilket det mesta är. Men det finns ju några trådar om hemmagjorda schampon och liknande, det kanske vore något?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

ForYourMalice
0

Tack men jag kan inte använda avokade som jag skrev eftersom det är giftigt för katter..Flört

Haha nää inte direkt..
Jo jag vill helst inte använda det heller..
Jo men jag hittar inte trådarna så du får jättegärna länka!

Alex
0

Ska kika vad jag kan hitta!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Mvh Alex
Värd för Ridsport

ForYourMalice
0

Tack, den har jag faktiskt sett, ska testa den!Skrattande
du vet inga fler?

Migoff
0

#8 Tänk bara på att äggvita är farligt för katter, men äggula är bra! Lycka till med pälsvården på dem :)

ForYourMalice
0

Nej, det är enzymet avididin i äggvitan som binder upp biotin som du tänker på, och katten måste äta extremt mycket äggvita för att den ska få biotinbrist. Så det är inte alls farligt, jag lovar!

[Golgadoth]
0

Jag brukar tvätta min katt typ varanan månad, han är en korthårig kisse, men jag tycker att han kan få hjälp att bli ren på ställen han själv inte kommer åt^^
brukar köra med ljummet vatten bara. Olja får pälsen glansig men då måste man skölja ur det noga^^

man måste vara VÄLDIGT noga med att inte ha citron i de man tvättar katten i .. inget tvätt- eller sköljmedel heller, ingenting får vara med citron som katten använder, för det kan framkalla allergiska reaktioner plus att det är alldeles för starkt för deras luktsinne. :/

LindaKarlstrom
0

Varför köer du inte bara ett Balsam som är till för katter ? Finns ju massa olika att välja på :)

ForYourMalice
0

Nja, det är citronolja de är allergiska mot, det är en särskild kemisk produkt som används i Schampo, tvål osv för människor men även för hundar, därför är det viktigt att man har särskilt Schampo för katter.

Men jag håller med om att de inte gillar lukten nått vidare, så jag tänker inte gnussa in mina katter i citron. Man skulle ju inte tycka att det var så kul att själv gå runt och lukta typ fiskrens…

för att jag vill ha ett som är så naturligt som möjligt och så gillar jag huskurer