Hår iFokus

Hår

Etikettövrigt
Läst 5024 ggr
Maja
0

Frågor från duschen

Haha, ja, den rubriken låter väl härlig? Flört

Det var nämligen så att jag stod i duschen för ett tag sedan och när jag står där så tänker jag väldigt mycket (speciell nu när jag inte kan sjunga på grund av att jag är sjuk ;)). Men då dök det upp ett par frågor i mitt huvud som ni nog kan besvara:

1. När man har Balsam i håret så har jag under hela mitt liv haft det i hela håret, men nu läste/hörde jag någonstans att man inte ska ha det på huvudet, utan bara på "längden" eller vad man nu ska säga. Ungefär som att man sätter upp håret i en hästsvans och bara har Balsam på hästsvansen. Stämmer det? Om ja, varför?

2. Jag har även läst/hört att man alltid ska skölja sitt hår med kallt vatten som en sista grej innan man kliver ur duschen. Stämmer det? Om ja, varför?

3. När jag har duschar så virar jag alltid in håret i en handduk och har den så på huvudet ett tag. Är det skadligt på något sätt? Om ja, varför?

4. När jag duschar så gör jag det nästan alltid på kvällen innan jag ska sova. Är det något negativt med det? Tänker alltså på att jag sover med blött hår, eller ja, det är ju inte blött så att det droppar, men det är väldigt fuktigt i alla fall.

Tack för mig! =)

Alex
0

1. Har du Balsam i hårbotten upplevs det ofta som fett snabbare efteråt. Sen brukar det inte trassla sig så mycket där heller, så det brukar räcka att ha det i längderna. Flört Du kan även gnugga in Schampo enbart i hårbotten, för det rinner ut i längderna och tar med sig smutsen därifrån när du sköljer ur det.

2. Kallt vatten är inte nödvändigt, men hårets fjällskikt sluter sig i kallt vatten. Dock tror jag knappast det krävs iskallt, utan lite ljummet går nog utmärkt om man vill testa. Sen om man använder hemmagjorda schampon med t.ex ägg i ska man inte skölja ur med varmt vatten, utan ljummet. För är det för varmt stelnar äggproteinet.

3. Så gör jag med. Flört Det är antagligen inte alls det optimala för håret, då det är skörare när det är blött och att då kramas åt och viras runt skadar det garanterat lite grann. Men det skadas även av att borstas i blött tillstånd och så, så det beror helt på hur rädd man är om håret. Det är ju inte direkt jämförbart med att platta håret dagligen…

4. Även där tar ju håret lite skada, då det är blött och gnuggas mot en kudde. Men alternativet när man duschar på kvällen är väl att blåsa det torrt, och det är ju inte så mycket bättre. Flört Så det är väl vilket som, om man inte kan duscha några timmar innan man lägger sig, så håret får torka innan. Själv föredrar jag dock hårfön i det läget, men det är bara för att mitt hår står åt alla håll på morgonen om jag lagt mig med blött hår.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Birke
0

#1 Det där med att äggen stelnar om det blir för varmt har jag vart med omOskyldig

Alex
0

#2 Hahaha, roligt? Flört Men det händer antagligen bara en gång i alla fall. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Hihi, taaack! ;)

Birke
0

#3 Roligt och roligt, gick runt med ägg i håret restern av dagen ;)

sandraxea
0

Jag tänker citera #2, och bygga vidare med mina tankar, jag hoppas ni inte misstycker. skäll i så fall!
Anledningen till detta är att hon har fått med det viktigaste. och jag vill inte alls förstöra det hon skrivit, utan endast lägga till. =)

2. Kallt vatten är inte nödvändigt, men hårets fjällskikt sluter sig i kallt vatten. Dock tror jag knappast det krävs iskallt, utan lite ljummet går nog utmärkt om man vill testa.

- detta fungerar även på huden. porerna öppnar sig i varmare vatten, och sluter sig i kallare.

3. Så gör jag med. Det är antagligen inte alls det optimala för håret, då det är skörare när det är blött och att då kramas åt och viras runt skadar det garanterat lite grann. Men det skadas även av att borstas i blött tillstånd och så, så det beror helt på hur rädd man är om håret. Det är ju inte direkt jämförbart med att platta håret dagligen…

-att vira in håret är skonsammare än att "gnugga" håret med handduken. och borsta eller använda hårfön när det är blött bör undvikas om man har tid. håret är skörare blött.

4. Även där tar ju håret lite skada, då det är blött och gnuggas mot en kudde. Men alternativet när man duschar på kvällen är väl att blåsa det torrt, och det är ju inte så mycket bättre. Så det är väl vilket som, om man inte kan duscha några timmar innan man lägger sig, så håret får torka innan. Själv föredrar jag dock hårfön i det läget, men det är bara för att mitt hår står åt alla håll på morgonen om jag lagt mig med blött hår.

- hellre hårförn och sova med torrt hår. än med blött hår.
ännu hellre som sagts ovan, att duscha tidigare och låta håret hinna torka innan. =)

Alex
0

#6 Självklart får du bygga vidare, jag tar inte illa upp! Så mycket information som möjligt är ju bara bra, och skulle jag ha fel på någon punkt är det ju bara bra om någon kommer och ger rätt information istället. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport