Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 4147 ggr
Chie
0

Vill bli blond igen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan. Jag är vääldigt dåligt då det gäller hår, Eftersom man får utväxt av Färger så har jag endast tonat mitt hår.

Har alltid varit blond, 2008 i Januari var jag mellanblond.

Sen kom solen och mitt hår blev blekt på sommaren 2008.

Sen bestämmde jag för att tona det,hade lite slitet hår då.

Och nu, (kolla på bilden) ser mitt hår väldigt slitigt och risigt ut,men det var för att det var flott och väldigt tovigt. och kortet är taget en bit ifrån.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra,för att få tillbaka mitt jätteblonda hår. Mitt hår som jag har nu är väldigt slitet och missfärgat. Slitet i hela håret. Men jag vägrar raka av det. Vet inte om mitt hår skulle klara av en blekning, har aldrig gjort det förut.

Mitt hår är så slitet för att jag plattar håret dagligen. Har användt sånnt där värme skydd ett antal gånger men det hjälper inte.

Jag skulle vilja ha platina blont hår, men vet inte om jag vågar färga håret! Någon som rekommenderar en blond toning kanske?

Jag vill helst inte blondera håret hoss en frisör då dom bleker och det är svindyrt :)

Idéer?

LinaIsabell
0

Ja, det är svårt att blondera utan att bleka.

Vill du ha ljust hår så måste du ju bleka det eller färga det i samma nyans men kanske lite annan färg, typ kopparblond, askblond och så vidare, men vill du bli ljusare finns ju tyvärr inget annat att göra.

Om du vill få bättre kvalitet på håret måste du ju sluta platta det, för det sliter som tusan, och börja använda bra inpackningar, och kanske gå runt med olivolja eller någon annan Olja i håret i någon timme då och då. 

Det bästa du kan göra för att slita så lite som möjligt på håret är att börja med Balsammetoden som du kan läsa om på lockig.se, men då krävs en del uppoffringar.
T.ex kan du inte använda vilka produkter du vill i håret, och måste nog sluta med hårspray ifall du använder det, men det är LÄTT värt det.
Har hållt på sedan april och utan den metoden hade nog mitt hår varit rätt slitet nu efter mina 11 blonderingar.

Om du inte vill börja med det så tycker jag att du ska börja tvätta det mer sällan (schampoo innehåller tensider som torkar ut håret, men som är nödvändigt att ha för att få bort silikonet som finns i många produkter) och då om du har tid kan du schamponera håret, handdukstorka det litegrann, ha en låååång inpackning och sedan balsamera det.

Vad du än gör, prova INTE blondspray. Det ligger ju i håret tills nästa dusch, vilket är i flera timmar och det sliter rejält.
Använde det själv när jag var yngre och efter att ha använt det då och då i några månader (väldigt sällan dock, bara kanske 2 gånger i månaden) så pentade jag håret och det gick av och blev helt sjukt.
En månad senare stod det i tidningen att blondspray är ren ut sagt SKIT för håret.

LinaIsabell
0

Och en annan sak: Gå till en frisör och blondslinga ditt hår. Det brukar bli väldigt mycket ljusare av att bara slinga det, och det är inte lika dyrt som att blondera hela håret, antar jag. Sedan om det skulle bli slitet och kanske till och med gå av så försvinner inte allt hår iallafall, och då syns det inte ens med en bra uppklippning.

Chie
0

Tack för svaren, jag som trodde att den enda utvägen var att klippa av mitt älskade hår.

Jag funderar på,finns det inget anitslitplattspray som funkar? eller kanske en plattång som inte sliter så mycket. Jag är i STORT behov av plattånh då mitt hår är frizzigt och lockigt (ja jag hatar det,passar inte på mig dock)

Och hårspray.. vid det här tillfället känns det som om jag inte kan leva utan det!

När jag var mindre hade jag ofta inpackning i håret,men har inte haft det på några år nu :O

Har provat hårprodukter som ska "ta bort" det slitna men funkar dock inte O_o

Och det där med slinga blonda slingor. Har hört att dom "bränner" bort färgen i håret. Vet inte stämmer.. men låter läskigt.

LinaIsabell
0

Slingblondering är samma som vanlig blondering, sedan beror ju styrkan på märket.

Man brukar ju säga att blondering bränner eller fräter bort färg, men det är ju inte riktigt sant. Tänk dig att du håller klor på en färgad tröja, den blir ju då ljusare eftersom klor är blekande, men tröjan går ju inte sönder som den hade gjort av eld eller frätande medel.

I blondering finns andra blekande medel som tar bort färg på ungefär samma sätt.

Det sliter ju mer på håret än vanlig färg, men hur pass mycket det sliter är olika från person till person.

Att klippa ditt älskade hår låter dock som en bra idé, iallafall några centimeter och kanske klippa upp det så du får bort en del av det slitna.

Alla plattångar sliter ju eftersom det är värmen som sliter, och vet inget som plattar håret utan antingen värme eller permanentmedel.

Du kan ju faktiskt prova silikonfria produkter + värmeskydd och hårspray med silikon och fortfarande använda schampoo fast mindre sällan. Silikonet gör ju att håret inte kan ta åt sig fukt.

Då tar du ju bort silikonerna med schampoot och hårstråt är öppet att suga in balsamet och sen kan du spraya på med silikon om du vill.

Silicate, allt som slutar på xane, cone eller conol är silikon.
Ta bort Balsam och schampoon som har det i sig för då kommer inpackningarna (som också ska vara silikonfria) suga sig fast i håret bättre.

Vill du inte rensa bland dina produkter och sluta med silikon tycker jag att du ska investera på ett frisörbalsam och en riktigt bra inpackning iallafall.

Om du vill vara riktigt snäll så kan du ju klippa håret 1 cm varje månad och skita i att färga det och försöka platta håret mer sällan eller med ett bra värmeskydd och låta din egen hårfärg växa ut.

Tyvärr är det riktigt svårt att få ett oslitet hår med värmeverktyg. Jag tycker du ska försöka få dina lockar fina istället (lockar blir mindre frissiga om håret inte är slitet. Dessutom finns det många bra antifrisstips på lockig.se), för snygga lockar är ju faktiskt det finaste man kan ha. :)

Alex
0

Det finns inga schampon som lagar slitet hår, dock finns det de som gör det sämre/bättre. Använder du t.ex Schampo som innehåller silikon så släng det och använd ett utan istället (samt Balsam ur samma serie). Däremellan kan du dessutom använda någon inpackning, det hjälper.

Sen att klippa av litegrann kan också hjälpa, och att klippa topparna ofta. För får man Kluvna hårtoppar så vandrar det bara längre upp i håret om man inte klipper av dem.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Kisemisen
0

Man kan ju slinga håret.. Testa med det:)

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.