Hår iFokus

Hår

Etikettövrigt
Läst 3956 ggr
Winta
0

Tvätta håret?

Hoppas det inte gjorde något att jag frågar här igen. :) har hört en del om att det inte var lämpligt att duscha håret varje dag. Det blir liksom torrt, (få löss för de tycker om renligt, eller är jag bara ute och cyklar?).

En del duschar varje dag, även mer än en gång per dag. Bara fundersam, Att det vore bra om man duschar håret varje tredje dag?

JMax
0

Man får ju inte löss för att håret är rent.

Var tredje dag tycker jag är bra. Just nu kör jag varannan ungefär men ska öka ut det. När jag blir mammaledig ska jag bara tvätta det om jag ska i väg nånstans eller typ en gång i veckan tänkte jag.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Jossan86
0

Jag tvättar håret 1 gång i veckan, men duschar varje dag, man behöver ju inte tvätta håret bara för att man tar en dusch…
Från början var det ganska fett, men har nu vant sig och mår mycket bättre, så här friskt hår har jag aldrig haft Glad

Håret slits då man duschar, med kammning/borstning och sedan om man kanske fönar det efteråt…
Vad man absolut inte ska göra är att gå och lägga sej med blött hår, det sliter jätte mycket och har man det uppsatt kan man även få svamp i hårbotten..

Strumpa
0

Löss gillar rent och nytvättat hår. Det är en myt att bara folk med smutsigt hår eller dreads m.m. får löss. Men #0, löss får man inte för att man är för renlig heller :) Man måste ju för de första vara i kontakt med lössen för att få dem, de kan vandra vidare till andra via kroppskontakt. Dagis brukar vara ett "riskområde", och i skolor.

Jag tvättar håret varannan till var tredje dag, beror på vad jag gjort.

#2 Men när du tränar och svettas då? Sköljer du inte ens ur håret då? :P Mitt hår är ned till midjan och skulle bli asäckligt om jag inte tvättade det efter träning. Hur bra det än är för håret att låta bli.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Jossan86
0

#3 Träna vet jag inte vad det betyder Flört

Nu har inte jag så långt hår så för mig funkar det med 1 gång i veckan utan att jag vill kräkas, men det får man ju känna efter själv vad man tycker känns lämpligast för sitt hår…

Alla har ju olika kvaliteter på håret, mitt som är tunt och axellångt mår bäst av att jag tvättar det så sällan som möjligt…
Sedan finns det säkert de som tvättar sitt hår varje dag utan att det blir slitet och torrt…

Det beror som sagt på hår kvaliten Glad

Strumpa
0

#4 Hehe okej :) De är klart, de har du rätt i.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Branneli
0

Jag tvättar håret varannan dag. Men blöter det oftare!!

Funkar för mej.

Winta
0

Tack för era rader! :) Ja duschar varann dag eller tredje, avgör även vad jag gör. Mmm…

Tussebus
0

Jag visste inte att det slet på håret att lägga sig när det är blött Förvånad. Varför gör det det? Jag tycker att jag får så bra volym på håret de gånger jag lägger mig med fuktigt, nytvättat hår utslaget över kudden.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Jossan86
0

#8 Håret är skörare då det är blött, alltså ömtåligare, vilket resulterar i att det nöts mot kudden mer än om man lägger sej med torrt hår..
Av samma anledning ska man ju hellst inte kamma/borsta håret då det är blött utan vänta tills det torkat..

Men funkar det för dig att sova med blött hår och du inte tycker det blir slitet och du tappar mycket hår av det är det ju dumt att sluta Glad
Som sagt, vad man bör och inte bör göra beror mest på hårets kvalitet…
Tjocklek, längd osv.

Skulle jag lägga mej med blött hår skulle jag vakna och se ut som jag var ny tuperad Glad

Tessetass
0

Jag brukar sätta upp håret nytvättat innan jag går och lägger mig, för jag avgudar lockarna jag får dagen efter Flört men sliter det förfärligt mycket så, är det kanske bäst att lockarna får ett slut?GråterFlört

Royalz
0

Jag tvättar håret 2ggr i veckan :)

zuperzita
0

jag tvättar varje dag.. mer eller mindre men jag tuperar och har 2 ton hårspray inte trevligt med skitit hår dagen efter med 6983 ton hårspray? :P

Buuc
0

Jag tvättar det varannan dag, det blir fett ganska snabbt så… Jag har försökt att "minska" och försöka "övertala" håret men det har varit ganska jobbigt.

Sovgott
0

Det beror nog på vilken typ av hår man har och vad man har vant håret vid. Jag tvättar mitt hår varje dag.

mandariiin
0

jag tvättar var tredje dag, och det funkar bra :) har lite problem med liggen, eftersom den alltid hänger fram i ögonen, så den går jag och "tar på! väldigt ofta. så det blir fett och ful ganska snabbt. men det löser man genom att sätta upp den.  så min lugg är utsläppt var tredje dag, när den är tyvättad :P

Buuc
0

#15 Precis, luggen går alltid i ögonen! Min mamma säger alltid åt mig att inte pilla på håret. :P

Fladdra
0

Undrar samma sak som 10.

liiindaaah
0

jag har fått ny hygien panik. måste duscha minst varannan dag och kan inte ha kläder mer än två dar i rad :P har bacill skräck o sånt med. jag börjar bli hysterisk xD är bara 17 vafan

Brownie
0

Jag tvättar håret varann dag ibland var tredje.Ibland blir det varje dag om jag tränar två dagar i sträck. Jag kan tyvärr inte svara på #10 och #17 fråga för jag undrar samma sak brukar sova med knut elr fläta ibland?

Fladdra
0

#19 Flätor förut, men bara utsläppt nu för tiden.

Brownie
0

#20 Varför? Är inte det bra för hårbottnen?

Fladdra
0

#21 Nu förstår jag inte… vad menar du?

Brownie
0

#10 Frågade en fråga och så skrev du jag undrar samma sak och då skrev jag det gör jag med.Och jag undrade också om det var dåligt för hårbottnen att sova med fläta elr knut. :))))

Flirr
0

Slite det mycket om man sköljer av håret varje dag? Alltså utan schampoo och Balsam och i kallt vatten för att få det lite mindre fett. Och sedan duschar man ordentligt 2-3 gånger i veckan?

Hickory
0

jag läste i en modebok att håret inte skadas av att tvättas varje dag, det som i sånt fall skadar håret är schampot du använder. se till att köpa ett Schampo med naturliga grejer i, som inte torkar ut håret.

annars så kanske man har känslig hårbotten och den kan bli torr av dagliga tvättningar.

men håret blir inte förstört av vatten ialla fall.

jag har ett skandinaviskt typiskt hår med tunna fina hårstrån. mitt hår blir snabbare fett än hos dem tjejer som har tjockare hår. ganska naturligt att det är så men inget man tänker på..eller ialla fall gjorde inte jag det. jag skulle se ut som en flottig mupp om jag tvättade håret en gång i vecka. jag kan inte jämföra mig med fransyskorna inte. deras hår är mäktigt alltså.

ja, sen när jag ändå är igång med svammel så fortsätter jag lite till…för styling produkter av alla slag sliter på håret.

sen sa en frisör en gång att inget hår under axlarna (dvs långt hår) ska man någonsin färga för det går inte att hålla fräscht och så sliter det ännu mera. inte ha några stylingprodukter heller i helst….vill man ha i någon nyans ska det vara med toningar.

hm..jag, det är ett evigt bestyr med hår alltså..

men det viktigaste att komma ihåg är att våra hår är individuella…det jag tål kanske någon annans hår blir fult av eller tvärtom.

och på tal om löss….löss trivs bättre på fet hudtyp…har jag hört =)

men alla kan drabbas såklart..kommer man i loppans väg är det svårt att värja sig. den hoppar på en med en gång.