Hår iFokus

Hår

Läst 54 ggr
Vulcan69
2026-04-13 17:20
0

Håravfall

Hej jag har haft problem med håret under en längre tid nu. Mitt hår är jätte tunt och jag tappar jätte mycket hår. Alla i min släkt har extremt tjockt hår så jag vet att det inte är ärftligt, jag äter bra, sover bra och inga problem med stress. Jag använder ett milt Schampo och Balsam, jag tvättar håret var tredje dag och låter det lufttorka jag borstar det bara när det är torrt och jag borstar från topparna och upp, jag flätar det när jag sover. Jag gör allt för att få det att bli bättre men inget verkar hjälpa, jag har tilloch med skaffat en peruk för säkerhets skull. Är det någon som har några tips eller haft liknande problem som dom blev av med är jag tacksam om ni vill berätta vad man kan göra åt det här. Tack

Sindri
2026-04-13 17:33
0

Schampo sliter mycket på håret, likaså att tvätta det. Jag har tunt, s k skandinaviskt hår och mitt här blev mycket bättre när jag slutade med alla kemiska medel i håret. Jag tvättar det med bara vatten med ibland upp till två veckors mellanrum. Kramar försiktigt ur det med en tunn, urtvättad linnehandduk. Det har blivit så mycket finare sedan jag bytte rutiner.
Att sova med uppsatt hår sliter på rötterna, jag gör det ändå ibland, Jag sover bara på sidenörngott, det sliter inte på håret. Du kan också överväga att sova med en nattmössa i siden.

alva03
2026-04-13 17:37
1

har du bra värden? framförallt vitamin D och tror även brist på järn kan göra att man tappar mer hår

MVH Alva <3