Torr hårbotten
Jag tror att jag har fått torr hårbotten för det kommer typ vita små små korn från min hårbotten. Det kliar en del. Kommit ganska nyss o jag har inte ändrat Schampo eller så. Någon som har tips?
Sajtvärld på "ödehus ifokus".
Hur ofta tvättar du håret? Har du börjat tvätta det oftare? Kan det vara årstiden? Koständring? Stress? Hårbehandling såsom blekning eller färgning?
Mitt hår är väldigt missnöjt denna kalla perioden och jag får helt ersätta Balsam med hårinpackning för att det inte ska bli helt katastrofalt efteråt. Balsamsprej är också ett måste!
Om inget av det stämmer, skulle det kunna vara svamp? https://www.1177.se/Varmland/sjukdomar--besvar/hud-har-och-naglar/harbotten-och-harsackar/ringorm-och-harbottensvamp/
Eller kanske ohyra såsom löss?
#1: jag tvättar det 1-2 gånger i veckan oftast 2. Jag tappar även en del hår. Nej ohyra är det inte. Jag har kollat noga på dessa små "smulor" dem är vita och nästan lite oliga/feta i konsistens. Som sagt är det väldigt smått. Det kommer upp när jag river eller kliar i hårbotten.
Skulle ev kunna bero på stress isåfall. Är vegan men vart det länge och har aldrig blivit så här.
Sajtvärld på "ödehus ifokus".
#2 Jag känner igen det du säger och upplever samma sak när jag är dålig på att tvätta håret och låter det gå 1-3 dagar extra emellan. Då kan det vara extra bra med dubbla schampotvättar (jag kör aleppo) och extra hårbottenmassage för att bli av med det. Jag tvättar också optimalt 2 gånger i veckan och äter mest vegetariskt, vilket jag också har gjort en längre tid nu.
Om du inte kör No poo så finns det till exempel återfuktande gel på apoteket att pröva, bra inpackningar och Surskölj :)