Hår iFokus

Hår

Läst 149 ggr
[Flodbis]
0

Failad färgning hjälp 😢

Jag ville ha denna hårfärgen. Var hos en salong och fick denna:

1000006594.jpg

Hur kan jag själv rätta detta? Pinsamt att behöva träffa frisör igen och blekning är inte ett alternativ då jag har etniskt hår, det är svårt att bleka det utan att det blir fläckar och håret lär bli extremt orange (igen)

Kan man färga med en kall ljusbrun/blond färg för att neutralisera de röda/orange tonerna? Vet inte hur man får med det på bilden men lite av det lila-aktiga finns i färgen, allt är bara så övertaget av de varma tonerna att det inte skiner igenom särskilt mycket.

Discover (and save!) your own Pins on Pinterest.
Sindri
0

Varför är det pinsamt att träffa frisör igen? Det är ju salongen som misslyckats. Det är en reklamation helt enkelt. De kommer bara föreslå blekning och ny färgning, men det känns inte som ett alternativ för dig, så du får tyvärr leva med det. Beroende på vad du har för hårfärg så kan det vara svårt att få just den färgen, men det skall salongen tala om för dig.
Jag tycker att du skall ha pengarna tillbaka, det är inte mer än rättvist. För många år sedan gjorde jag en permanent som blev bra på halva håret med misslyckad på halva. Jag fick bråka lite, men fick alla pengar tillbaka. Stå på dig.

[Flodbis]
0

#1: Jag borde nog nämna att jag är på semester utomlands

Det är pinsamt för att de redan rättat det en gång, det blev riktigt knalligt orange första gången

• Redigerat 2024-08-29 15:38 av [Flodbis]
myhairlady
0

Ja gå tillbaka och klaga!

Jag blekte håret på salong en gång och det blev - grönt!
Alltså inte knallgrönt men ja, det skiftade i grönt. När jag nämnde att det ju skiftar i grönt så sa bara frisören att det kan bli så om man som jag hade rödbrunt hår innan blekningen. Men det borde hon informerat om INNAN blekningen. Hon tyckte ändå att blekningen blev rätt så bra med tanke på mina förutsättningar och jag fick inte en krona tillbaka. Jag borde bråkat mer men tyvärr vågade jag inte.
Jag gick hem och gjorde en hemmablekning efter en vecka och fick faktiskt den hårfärg jag ville ha, men surt bara att jag fick betala för ett misslyckat resultat.

[Flodbis]
0

De har varit värdigt snälla mot mig och redan rättat det en gång, de hade antagligen hjälpt mig mer om jag bad om det. Men jag känner mig bara jobbig och som att jag orsakar problem, mitt hår är extremt tjockt och oberäknelig så jag förstår dem. Jag är på semester och vill inte klaga på människor som försöker försörja sina familjer och gör det bästa de kan…

Sindri
0

Synd! De borde ändå informerat dig om att det inte gick att få den färgen du ville ha. Bara för att folk är snälla innebär det inte att de kan vara inkompetenta.
Du får fråga på en salong i Sverige om de kan hjälpa dig. När jag fortfarande färgade håret var det bara med växtfärger. Det finns en del frisörer som är duktiga på det, det är åtminstone skonsamt för håret. Kanske du kan få hjälp på en sådan salong.

[Undertaker]
0

Gud, nu tycker jag det är skitsvårt att få rätt färg. Framförallt håller alla hår enligt mig olika toner olika bra. Så medan en viss lila hos mig nästan blir rosa/röd så får samma lila hos någon annan hålla mer blåton kvar.

Men jag tror bäst är att antingen köra lila schampoo eller en lila färg (tendens mot det blå) men enbart 20-30min. Bäst är att testa på en slinga i nacken eller liknande. Det är enligt min erfarenhet de Färger du bör kunna tona ner din färg med och få en lite mer askig effekt. Eller att låta din färg tvätta ur ett tag innan du slänger i en mer blå lila. En lila åt det blå hållet brukar även med tiden tvättas ut åt ett grått håll.

Inga garantier dock!

[Undertaker]
0

#5: Har TS blekt och färgat med ”normal” hårfärg innan så bör man inte använda växtfärg över det hela. Kan få oönskade effekter om man har otur då det kan reagera lite lustigt med andra hårfärger.
Det är det jag läst samt även sett ett fåtal råka ut för. 😅

[Undertaker]
0

Sedan så är märken som Manic Panic och Arctic Fox skonsamma och oftasy till och med återfuktande för håret. Men det beror en hel del på märket. Schwarzkopf hårfärg torkar enligt min erfarenhet ut håret en hel del.

Sindri
0

#7: Ja, en bra salong kan naturligtvis ge rätt råd om det. Första gången jag färgade med växtfärg hade jag toning (inte färg alltså, bara toning) och frisören behandlade det med något speciellt.
Nej, jag skulle inte göra något själv åt en misslyckad toning utan att fråga en eller helst fler salonger om råd.

[Flodbis]
0

#5: Deras kompetens kan jag inte tala för då jag inte vet tillräckligt mycket. I värsta fall får jag väl leva med rött hår, jag valde att göra det utomlands eftersom jag inte riktigt har 4000kr att lägga på en färgning som svenska salonger skulle ta för min typ av hår (tror jag? Sist jag kollade var det flera tusen för att färga håret i alla fall)

[Flodbis]
0

#6 #7:

Tack! Jag får kika på det. Anledningen till att jag frågar om hårfärg är för att det krävs ju att man använder silverschampo varje vecka för att hålla pigmenten borta, tror jag? Brukar permanent färg tvättas ut, för de sa att den skulle vara permanent?

Ja tyvärr är mitt hår blekt eftersom det är naturligt svart, inga Färger fäster på det annars

Intressant, är alla deras Färger semi-permanent eller tillverkar de också permanenta?

[Undertaker]
0

#9: Det beror ju på ens finanser och preferenser. Sedan som sagt lila schampoo (aka silverschampoo) kan redan räcka med att få önskad effekt.

Det är ingen såpass komplex vetenskap bara man vågar ta itu med det hela samt använder BRA produkter. Samt som sagt saker som testslingor. Men vi alla är olika och jag förstår att har man inte färgat sitt hår själv är det kanske inget man vågar medan jag som förgat mitt i flera år själv känner mig trygg med det hela. 🤷🏻

Sindri
0

#10: Oj, jösses, kostar det så mycket? Jag går aldrig till frissan, gjorde det bara som yngre för att permanenta eller när jag började med växtfärgning. När vi hittat rätt färg kunde jag köpa färg av henne och färga själv.
För övrigt tycker jag det är en jättesnygg färg. Jag hennade mitt hår i många år för jag kände mig som en rödhårig person.

[Undertaker]
0

#11: Permanent färg tvättas ur/tappar färg med tiden. Men absolut inte lika snabbt och mycket som semi permanent.

Silver schampoo skulle du behöva använda varje vecka nog, det är nackdelen. Samtidigt är det den minst extrema övning att våga sig på själv.

[Flodbis]
0

#12: För den delen har jag faktiskt både blekt och färgat mitt hår förr (och ofta mörkare Färger pga det blir fläckigt och orange haha) men jag ville pröva denna färgen för att jag vet att det är en färg som är jättesvår för mig själv att uppnå (särskilt med tanke på min hårtyp) då tänkte jag att personer som jobbar med det borde veta bättre 😀

#13: Ja tyvärr verkar det så. Det kostar kanske under 2000 (beroende på ställe) om man har kortare hår, men jag har både långt och tjockt hår som dessutom är väldigt mörkt. Här är en prislista på något jag googlade lite snabbt bara för att bekräfta
1000006596.jpg

Tack! Kanske behåller jag den, vem vet. Jag måste bara komma över besvikelsen först eftersom jag så gärna velat ha den andra färgen men ibland får man inse att ens hårtyp inte tillåter vissa saker 🙂

#14: Aha! Jag har mest bara använt semi-permament, så var osäker på om det höll i sig. Jag får kanske pröva silver Schampo på en slinga först då som du säger!

• Redigerat 2024-08-29 16:56 av [Flodbis]