Läge för schampobyte?
Sedan januari/februari i år har jag kört med ett sulfat- och prarabenfritt Schampo (vet inte om det är silikonfritt också). Efter att ha haft problem med kliande hårbotten tidigare så har det blivit jättemycket bättre, var helt bra en längre tid, men nu har jag fått lite torra fläckar i hårbotten framförallt vid hårfästet i pannan igen. Jag har en tanke om att testa ett nytt Schampo och Balsam och se om jag kan få tillbaka felfri hårbotten.
Jag har lite fett hår. Har kört med maria nila Eco Therapy Revive Schampo och Balsam och tittar på att kanske byta till Bruns Products Schampo No. 05 och Balsam No. 04. Är det en bra eller inte så bra idé att testa nya produkter? Är det ens bra grejer jag fundera på att byta till?
Tacksam för svar :)
Eftersom du hittills inte har haft några problem med torrhet förrän nu, tänker jag att det í första hand kan vara så att du helt enkelt behöver tillföra mér fukt í hårbotten, vilket inte alls är ovanligt för den här tiden på året då det är torr luft.
Och om det skulle bli så att du provar nytt, angående din fråga om just Bruns Products.
Använder själv ett flertal Bruns produkter sedan 2020 regelbundet.
Skulle säga att det märket har bra produkter, men kanske inte de billigaste.
Redigering: tog bort namnen på de produkter i serien jag använder då det är oväsentligt.
- Redigerat 2023-12-18 07:49 av [Moon AppleGrey]
Har du fått problem nu på vintern, så håller jag med Moon, om att det mycket väl kan vara att hårbotten är torr.
Du kanske kan testa lite aloe vera gel i hårbotten?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#1: Ja, fukt är tanken jag också har. Jag blir generellt lite torrare överallt om vintern, så det kan ju mycket väl vara därför.
Då jag inte längre ser Eco Therapy Revive på maria nilas hemsida funderar jag på om den inte längre tillverkas (eller så ser jag bara dåligt), så kommer en annan av anledningarna till produktbyte. Bruns verkar bra och kostar ju lite mer, men det gör maria nila också :) Fint att veta att det funkar för dig, då är det inte skitgrejer iaf.
#2: Aleo vera gel ska jag kolla upp! Det är torrt mer fläckvis än överallt, kan inte skada att dutta dit aloe vera och se om det hjälper. Något särskilt märke du kan rekommendera, eller är det bara att köpa på apoteket typ?
#3 Eftersom att jag gör min egen, så kan jag dessvärre inte rekommendera något märke.
#3: låter definivt som att det beror på årstiden då.
ja, det är sant, och billigast är inte alltid bäst när det kommer till hårprodukter.
Använder inte aloe vera gel, men bruns hårmask återfuktar bra.
Föredrar den oparfymerade, men den finns även som bergamott.
#5: Billigt Schampo av olika slag fick min hårbotten att klia väldigt mycket, ända upp till ett dygn eller mer efter tvätt. Det var nog något i dem som min hårtbotten inte gillade. Dessa dyrare schampon jag köpt nu har varit drygare än "vanligt" Schampo och räckt mycket längre, så konstnaden blir inte så mycket högre egentligen.
Tack, ska kolla upp deras hårmask också, men hur använder man det? Jag använder sällan såna saker, det här året är första gången jag använt Balsam regelbundet. Använder jag hårmasken innan eller efter balsamet? Jag har läst innan, men också efter på ett par ställen, så jag är lite förvirrad. Och hur ofta?
#6: ah… och vad gäller det Balsam från Bruns jag använder, då den är så dryg brukar jag späda den lite med vatten innan application. Antingen i en liten separat flaska, eller direkt i handflatan.
Men beror lite grann på ens hårtyp vad man tycker funkar bäst här.
Hårmasken kan man ha i närsomhelst, behöver inte vara i samband med hårtvätt om man inte vill.
Men om man tar den efter hårtvätt skulle jag väl avsluta med balsamsprej eller detanglingsprej.
Finns även de som använder den hårmasken istället för Balsam.
Iallafall för mig blir håret väldigt mjukt/lent efteråt, så kan förstå varför de gör det.
Som exempelvis i söndags när jag körde med hårmasken så blötte jag ned håret först innan jag tog några klickar som masserades in i hårbotten och resten av håret.
Det fick verka några minuter innan jag sköljde ur alltihop.
När håret var fuktigt så hade jag i balsamsprej och lite hårolja.
Förut hade jag hårmasken i, alltifrån 10-20 minuter till flera timmar innan ursköljning.
När håret kändes torrt som fnöske brukade jag sova med den.
Och hur ofta?
Vid behov skulle jag säga.
Jag använder den kanske 1 ggr per månad om ens det numera, men tidigare så var det ca 1 ggr varannan vecka.
- Redigerat 2023-12-20 09:51 av [Moon AppleGrey]
#7: Tack! Ska köpa hårmasken från Bruns tillsammans med de andra produkterna i januari, hade jag tänkt, om de funkar bra för mitt hår när jag testat ett gäng tvättar med det.
Jag har både lite fett (närmast hårbotten) och tidvis lite torrt och framförallt frissigt hår (i längderna), så det är lite förvirrande vad jag egentligen behöver för produkter. Kanske hårmasken hjälper sen, så jag får bukt med hela alltet. Vore en dröm! :)
En liten uppdatering: Jag har nu testat tvätta håret med det nya schampot (Bruns No. 05) och balsamet (Bruns No. 04) tre gånger och har redan fått fint reslutat. De torra fläckar jag hade i hårfästet vid pannan är så gott som borta och håret känns jättebra. Det blir ju fett vid hårbotten ett par dagar efter jag tvättat det, som alltid, men det kan jag leva med.
Skulle tro att både hår och hårbotten får mer fukt med detta Schampo än med det tidigare märket. Kommer absolut köpa större flaskor av detta Schampo och Balsam, plus hårmasken, så snart småflaskorna nästan är slut :)
#9: härligt att höra. 😁
Håller tummarna för att det fortsätter så.
#9 Vad härligt 😁