Torrschampo/ funderingar
Halloj! Nu kommer jag igen med massa frågor 😅
Såg ett recept på torrschampo så var tvungen att köpa in grejor, köpte in majsstärkelse(eller vad det nu heter 😅) och potatis mjöl hitade inte arrowrot, funkar det utan det? Att blanda majsstärkelse och potatis mjöl? Och hur andvänder man torrschampo?
Nästa fundering😅: hårinpackning såg jag någon artikel om att man kunde ha ägg och valfri Olja , rapsolja ekologisk funkar det 🙈?
Sista: linfrögel, något speciellt tillfälle man har i det? Och vad har man i? Hela linfrön?
Du kan använda en eller flera ingredienser i ditt torrschampo. Jag tycker att det är lättast att applicera med en puderborste, men det är inte nödvändigt.
Här kan du läsa mer om torrschampo och linfrögel.
https://har.ifokus.se/discussion/1423377/hemmagjorda-no-poo-produkter
Jag använder främst linfrögel för styling som t ex lockar, men det är även bra för håret.
Rapsolja är väl inte det vanligaste i hårvård, men absolut så kan du prova.
För att lättast få ur Olja, så kan du ha i Balsam ca 20 minuter innan du blöter eller tvättar håret.
För att tvätta ur ägg, så ska du inte använda för varmt vatten.
Mina egna erfarenheter. Jag gjorde rena oljeinpackningar med kokosolja en gång i tiden, men inte längre. Ägg testade jag en gång och gillade det inte.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Här kan du läsa lite mer om olika ingredienser som man kan använda till t ex hårinpackningar. https://har.ifokus.se/discussion/1476496/lista-over-ingrediensers-egenskaper
#2: är det lättare att få bort youghurt än ägg? 😅
Okej så då funkar potatismjöl och majsstärkelse?

Provar nu med linfrögel iaf, ska bara vänta tills det börjar koka och sätta timer :)
#3 Jag tror det. Vad du än går, så testa inte avokado 😂
#4 Ja
#6: hade inte en tanke på det men tack! 😂
Ska prova men förstår inte hur man ska få i det i håret, sköljer man inte ur det sen?

Hoppas på att det blir bra nu haha
#7 Nu hänger jag inte med. Vad är det du ska få i håret och skölja ur?
#9: kanske menar hon självaste torrschampot?
Och haha, nu snor jag kanske lite din tråd lilium men jag har en fråga: vad är torrschampo för nåt?
#10 Torrschampo är något man använder mellan dem vanliga hårtvättarna, för att suga upp fett, få håret att se mindre glansigt ut och ibland för att ge volym.
Man kan lämna det i håret. Eller låta det absorbera fettet och sedan borsta ur det.
Det finns moderna varianter som man sprayar i. Vissa är bättre och vissa är sämre. Vissa innehåller alkoholer som torkar ut håret och vissa bara pulver som suger upp fettet.
Det finns hemmagjorda varianter också. Viktorianerna mfl kallade dessa för "airing powders".
Du kan läsa mer om hemmagjorda torrschampon i länken som jag delade i en tidigare kommentar.
#11: att det suger upp fett är bra för mitt hår som blir fettigt i perioder. Dock förstår jag inte fördelen med att håret blir mindre glansigt? 😊
#12 Det döljer själva fettglansen. Många har den funktionen. Moderna torrschampon som lämnas i, ger ofta ett mattare utseende, ungefär som om man skulle ha hårspray i håret. Vissa föredrar det.
Hemmagjorda torrschampon kan man applicera på olika sätt. Lämna i eller borsta ur. Beroende på om man vill ha en glansigare eller mattare look.
- Redigerat 2023-10-14 18:25 av TatsuOni
#13: då fattar jag!
#14 Själv använde jag mer torrschampo under tonåren, då jag hade fett hår.
Idag har jag en torr hårbotten och torrt hår, som knappt blir fett. När det väl blir lite fett, så kan jag sätta upp det i t ex inbakade flätor och få beröm för hur fint och glansigt hår jag har. Tonårs-Tatsu såg ut som att hon hade doppat huvudet i ett smörpaket 😅
#15: neej 😂 hur fick du bort fettet då? Med torrschampo?
- Redigerat 2023-10-14 18:37 av [Zefirka]
#16 Dels så tvättade jag håret varannan dag då, jämfört med en gång i månaden idag. Och dels så kunde jag använda torrschampo, eller stajla det med t ex hårspray 🤪
Var jag bara hemma eller i stallet så brydde jag mig inte alls 😂
#9: typ youghurt/liknande.
Har man bara i torrschampot och låter det vara? 🤔
Haft feber så har inte hunnit med det jag skulle velat 😅
Mitt hår har blivit så ikke glansigt eller vad man ska säga, skulle behöva återfuktning, tips på bra hårinpackning? 😅
Lite brutalt sket i mitt hår i en vecka nyss så blev flottigt, tovigt och så så just nu gillar inte mitt hår mig 🤔 men blev bättre efter en tvätt igår, detta får bli min frågetråd :)

Hur det såg ut idag ⬆️
#18 Det lättaste är nog att blanda det med lite vatten i en bunke, så att du kan doppa i längderna och sen smeta i det i hårbotten med händerna.
Man kan välja att ha i en liten mängd torrschampo som får sitta kvar. Eller lite mer som man borstar ur. Men det fungerar bäst att få ur det med en svinborste eller lite mer fintandad kam. Jag vet inte hur bra det fungerar med en borste i plast.
#21: egen helst :)
#20: tack!
Testa att blanda Balsam med aloe vera gel, honung, linfrögel eller något annat som start.
#25 Det spelar ingen roll. Värm det med lite vatten för att kunna blanda ut det i balsamet.
Låt det sitta runt 30 minuter om du orkar.
- Redigerat 2023-10-15 08:36 av TatsuOni
#26: yes får prova!
okej, en till fundering, hur vet man att det är silikon i schampo/balsam? skulle vilja prova Balsam metoden, och då behöver man ju något Balsam med Sulfater i för att ta bort silikonet men tänker att schampot man använder för att få bort silikon lär innehålla det också, funkar barnängelns Schampo? står att det ska vara silikonfritt men hittar ingen info via nätet om Sulfater.
Här har vi en lista med produkter som fungerar för No poo. Men vi garanterar inte att inga ingredienser har ändrats, så dubbelkolla alltid själv.
https://har.ifokus.se/discussion/1473316/no-poo-produkter)
Kolla innehållsförteckningen (INCI). Silikoner slutar på cone, conol eller xane. Även mineraloljor bör undvikas.
Du ska inte ha ett Balsam med Sulfater. Du använder ett såkallat sistaschampo, med Sulfater och utan Silikoner och mineraloljor, för att tvätta rent håret, innan du börjar med Balsammetoden.
- Redigerat 2023-11-22 15:29 av TatsuOni
#29: tack, blandade ihop :)