vill inte tvätta håret för ofta
Mitt hår blir fett så fort och jag vill inte tvätta det två gånger i veckan. Idag skulle jag eg behöva tvätta det, men det är bara 4 dagar sedan jag tvättade det… jag vill inte… ju oftare jag tvättar håret, desto snabbare blir det fett… jag kan bara inte tvätta håret så ofta, det är mot min princip och håret blir så äckligt…
Jag använder Schampo, Balsam och hårinpackning som en frisör gav mig för några år sedan. De köper jag i storpack och det blir väldigt ekonomiskt för mig. Jag har inte ekonomi att köpa små dyra förpackningar med Schampo varje månad.
Jag ska givetvis uppdatera mig och se om jag kanske behöver annat nu när jag är i klimakteriet, men jag har fortfarande samma känsliga hår och hy som både är fet och torr, så jag tror eg inte… Mitt hår är tunnt och flygigt, lite halvlockigt, och jag har också haft extremt avfall senare år så hårbotten kanske är lite knasig nu… (masserar varje dag)
Men undrar om ni har några tips, eller bara vill berätta hur ni gör..
Har du testat eller övervägt att testa torrschampo? Det går att köpa eller testa att göra eget.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Försök att vänja håret med att vänta en dag eller två, så kanske du kan vänta lite längre mellan tvättarna, efter en tid.
När du tvättar håret, så ska du inte massera hårbotten , det gör att man stimulerar fettköttlarna ytterligare, och så blir håret fetare. Hoppa över Balsam, eller ta bara på topparna. Inte i hårbotten. Om du masserar hårbotten varje dag, så blir håret fetare.
#2 Jag skulle aldrig få rent håret utan att massera hårbotten. Och håret behöver inte bli fett för det.
Hårbottenmassage kan också stimulera hårväxten, så där får Grodan själv avgöra om det är något hon vill testa att skippa eller fortsätta med.
Balsam kan göra hårbotten fetare, men bara Schampo kan också torka ut hårbotten och göra så att den producerar ännu mer fett. Så är det för mig och mitt hår håller sig renare med Balsammetoden än när jag använde Schampo. Så man måste prova sig fram och se vad som passar en själv bäst.
- Redigerat 2023-07-12 15:25 av TatsuOni
Som gammal frisör, så vet jag att håret blir fetare vid massage av hårbotten. Man stimulerar fettkörtlarna. Men det gäller ju bara om man har tendens av fet hårbotten. Alla är ju olika. Själv har jag mera en tendens av torrt hår och hårbotten, så jag masserar dagligen hårbotten, tvättar håret en gång i veckan. Det passar mej. Och självklart så har både Schampo och Balsam en stor betydelse. Man får prova sej fram till vilken sort som passar. Om man har tunt och flygigt hår, så behövs inte alltid Balsam. Det kan i värsta fall tynga ner håret. Jag skulle isf, rek en mousse för att det inte ska bli flygigt.
#4 Jag har inte påstått att regelbunden massage inte kan göra håret fetare. Jag skrev att det även kan stimulera hårväxten, eftersom att jag vet att Grodan tidigare har sett bra resultat utav regelbunden massage. Därför får hon själv välja om hon vill testa utan en period och se, eller fortsätta. Man måste avgöra vad som är mest viktigt för en själv.
Där är vi ju ändå överens. För vissa fungerar det sämre med Balsam och för andra bättre. Du skrev att hon ska hoppa över det i ditt första inlägg och jag ville påpeka att det inte nödvändigtvis är rätt för alla. Utan att man måste prova sig fram.
Och det är väl syftet med tråden? Att ta fram flera olika förslag som både Grodan och andra i samma situation ska kunna ta till sig, välja mellan och testa.
Torrschampo kan vara en grej. Men kanske inte för Grodan. Därför ställde jag en fråga.
En annan väldigt omodern grej viktorianerna gjorde, var att ha svart te i hårbotten på kvällen. Jag trodde inte alls på det, men testade själv och hårbotten var mindre fet dagen efter varje gång! Men då har jag i grunden en torr hårbotten som inte börjar bli fet alls förrän efter ca två veckor och som aldrig blir överdrivet fet.
- Redigerat 2023-07-12 16:39 av TatsuOni
Ju mindre man har i håret desto bättre, enligt min mening. Jag slutade med allt för över 10 år sedan. Det tog någon månad för håret att vänja sig. Nu tvättar jag var 7 till 10 dag och håret är jättefint, nästan inga kluvna toppar, blir aldrig fett, känns tjockare än förut trots att jag blivir äldre. Våga prova.
#7 Jag kör på Balsammetoden och tvättar håret ungefär en gång i månaden. Men jag har också en torr hårbotten som utgångspunkt.
- Redigerat 2023-07-14 22:20 av TatsuOni
#7: Men att jag kan tvätta håret så sällan beror på att jag inte använder Schampo.
Vår hud vill inte vara torr, det gör den mer sårbar för att få små hudsprickor släppa in oönskade organismer i vår kropp. Därför smörjer den sig själv. Om vi hela tiden tvättar bort det skyddande lagret med tvål och Schampo så måste ju huden tillverka mer och mer fett för att skydda oss. Alltså fet hårbotten. Att tvätta ofta och med Schampo motverkar alltså att skaffa sig en mindre fet hårbotten.
- har inte provat det på typ 20 år eller så, så vet inte om det är bra
#2 Jo, jag ska massera hårbotten, för mitt håravfall skull och även för att jag fick lära mig för några år sedan hur man ska tvätta håret enligt den frisörskan. Hon tyckte jag tvättat fel i 45+ år och jag tror hon hade rätt.
Ser inte att massera och tvätta hårbotten med Schampo har något med fett hår att göra. Tror mer det beror på hårtyp, val av Schampo och vad man äter osv…
Jag har aldrig haft fett hår… det ska ta en vecka minst innan mitt hår blir fett pga av att det helt enkelt är smutsigt och dax att tvättas… och därför skrev jag nu denna tråd…
#5 svart te.. hm… torrt te i hårbotten? eller blött tejox?
tycker det låter äckligt om jag får säga… vill nog inte prova det ens…
torrschampo kan jag fundera på dock
#6 Jo, jag har hört om denna metod. Kan ev provat den för 30 år sedan när jag var punk… minns ej… minns bara en frissas ord för många år sedan att det finns väldigt mkt bakterier i hår… och det är en av anledningarna till att jag gärna vill tvätta med något…
Iaf så undrar jag VAD du tvättar med när du väl tvättar ditt hår. Och vad har du för hår och hudtyp? Har du nordisk känsligt tunnt hår?
#8 Jag körde den en liten period för 13 år sedan sådär, tyckte inte den fungerade… och sen tyckte jag det var så jäkla jobbigt att läsa innehåll på Balsam hela tiden… jag orkade till slut inte… och upplevde inte heller någon sensationell förändring
En annan sak. Jag råkade nämna att jag hade en sämre hårdag på jobbet, för jag skämdes ju att det var fett… och det var ok. 😮
Såg också att en kollega inte heller tvättat sitt hår precis nyligen och att det var aningen fett…
Så.. man kanske inte ska skämmas så himla mycket och kanske inte ska tvätta håret varenda jäkla gång man går ut… för eg ser ingen det… och ingen bryr sig heller… om man inte ska vara med på hår-reklam förståss…
#14: Bakterier i hår? Och var skulle de komma ifrån? Låter heltokigt. Det enda jag kan tänka mig att hår blir "smutsigt" av är om man svettas väldigt mycket, eller t ex har det instängt i en tät hjälm en stor del av dagen.
Jag har tunt skandinaviskt hår och tvättar det med vatten, torkar försiktigt med en sliten linnehandduk. Använder träkam och borste med svinborst, sover på sidenörngott. Någon gång varannan månad gör jag en inpackning med örter. Inget annat.
#17 lol jag vet inte… men det fastnade i min hjärna…
coolt… är ditt hår fint? är du nöjd? vill du visa?
Jag måste bara påpeka en gång till, att det inte finns en metod som är rätt eller fel, eller som passar alla. Och det är absolut inte fel att använda Schampo.
#16 Personligen tycker jag inte att man ska skämmas över att håret är lite fett.
Hur länge har håret blivit mer fett? Tänker om det har skett en förändring i dina hormoner eller om det kan bero på vädret. Om man svettas mer och luftfuktigheten t ex kan påverka.