Hår iFokus

Hår

Etiketter: hårvårdprodukterhemmagjorda-produkter
Läst 94 ggr
Ellrose
0

Hår som tunnas ut hela tiden

Hej, skriver här för en väns skull. Hon har dom senaste åren tappat stora mängder av sitt hår, kollat upp hos läkare mm men inget är problem. Hon äter bra, äter tillskott för hud, naglar mm. Och undrar om någon här kanske kan tipsa om något som funkar för håravfall.

Tabletter från apoteket eller någon växter eller så.

Schampo och Balsam använder hon ett från apoteket utan parfym och så då hon har haft problem med torrt hår och Mjäll och just det här som hon använt i ett par år har varit det bästa för henne.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Sindri
0

Det är inte säkert att det går att göra något åt. Jag har på senare år sett många äldre kvinnor som fått tunt hår uppe på hjässan, som jag tycker att man bara såg män få förr.

Hårväxt styrs av hormoner och tyvärr så är sjukvården dålig på att fånga upp hormonbrist om det inte ger väldigt grava symptom.
Här kan du läsa om hur hormoner påverkar manligt håravfall.
https://www.emanera.se/varfor-tappar-vissa-man-haret-om-manligt-haravfall/

Min egen fundering är om det kan ha att göra med att mång kvinnor nuförtiden får östrogen i samband med klimakteriet. Kanske man då kan få en obalans mellan östrogen, testosteron och progesteron?
Jag tycker din vän kan ta upp detta med en läkare. Även om just hennes hormonnivåer ser bra ut på ett labprov kan det hända att det dels inte funkar så i hennes kropp, eller att det som kallas "normalnivåer" inte passar just hennes kropp.
För att slita mindre på håret kan jag annars rekommendera att sova på örngott av äkta siden, använda träkam istället för plast, torka håret försiktigt efter tvätt med en tunn, sliten linnehandduk, och inte använda några som helst produkter i håret, inte ens Schampo.
Jag började med allt detta för ca 15 år sedan och har mycket tjockare och finare hår än då jag var ung.

Men som sagt det kan inte stoppa hennes håravfall, men kanske skona håret mer. Hon måste hitta en läkare som är villig att lyssna lite mer och prova olika saker för att hjälpa henne.

Både testosteron och DHT sjunker ju äldre vi blir, men testosteron sjunker snabbare än DHT vilket kan leda till manligt håravfall
TatsuOni
2

Hur gammal är din vän?

Tappar hon hår jämnt över huvudet eller fläckvis?

Hormoner kan absolut vara värt att kolla upp som ovan har nämnt.

Har hon fortfarande problem med hårbotten?

Började hon med nuvarande produkter före eller efter håravfallet började?

Har hon problem med stress eller med magen?

Kosttillskott kommer inte att hjälpa om hon inte lider utav någon brist.

Jag håller inte med om att din vän behöver sluta med alla produkter. Det är inget fel i att använda Schampo och Balsam. Om hon däremot fortfarande har problem med hårbotten, så kan det vara bra att se över vilka produkter hon använder och om hon är känslig för någon ingrediens.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

• Redigerat 2023-07-04 17:00 av TatsuOni
Ellrose
0

Min vän är 28år, håret tappas över hela huvudet.
Hon har inte problem med hårbotten längre, all Mjäll och andra problem är borta. Hon har tappat hår innan hon började med det här schampot o balsamet, men det har blivit mycket bättre. Schampot och balsamet är det snällaste som hon använd på sitt hår och inge andra produkter används förutom att hon ibland har i Aloe Vera, avokado. Samt en Olja som hjälper lite mot det torra i hennes hår.

Hon sätter aldrig upp håret, använder snälla hårklämmor för att få bort luggen ur ögonen och på kvällen blir det ofta en väldigt lös sittande fläta.

Blivit mycket bättre när hon började äta kosttillskott i form av vitaminer och mineraler, mer järn förutom det som redan är i just tabletterna på kosttillskottet.
Började med kosttillskott och extra järn då hon inte kan äta allt för allergier och blöder rikligt vid näsblod (som sker ofta) och vid menstruation.

Hon är lugnet själv, inge stress med arbetet/privat livet eller en mage som är knepig.

( Hon är okej att jag skriver allt det här)………..

TatsuOni
1

#3 Det låter som att ett första steg kan vara att kolla upp hormonerna.

Har hon kollat upp järdepåerna också och inte bara det "vanliga" provet för järn, som kan vara väldigt missvisande?

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Ellrose
2

#4 Vet inte om hon kollat det men ska nämna det till henne.