Hår iFokus

Hår

Etiketterfärghårvårdtips-råd
Läst 72 ggr
[Undertaker]
0

Frågor kring schampoo

Jag letar återigen efter ett schampoo som inte drar ur så mycket färg. Kom fram till att det är Sulfat man vill undvika men är osäker på om det finns mer. Här vore först det jag egentligen använder och sedan de jag funderar på till när jag har färgat hår.

Nuvarande:
Triticum Vulgare (Wheat) Starch^, Potassium Lauryl Sulfate, Cetearyl Alcohol, Sodium Lauryl Sulfate, Aqua (Water, Eau), Glycerin, Butyrospermum Parkii (Shea) Butter^, Palmitic Acid, Stearic Acid, Parfum (Fragrance), Lactic Acid, Hydrolyzed Jojoba Esters, Biosaccharide Gum-1, Lavandula Angustifolia (Lavender) Flower Extract^, Oryza Sativa (Rice) Extract^, Sodium Levulinate, Glyceryl Caprylate, Sodium Anisate, Citronellol, Linalool, Limonene, Geraniol

^^Inhaltsstoffe Aus Biologischem Anbau

Alternativ:
Ingredients (INCI): Water (Aqua),Disodium Cocoyl Glutamate,Disodium Coco-Glucoside Citrate,Sodium Lauroyl Oat Amino Acids,Alcohol,Glycerin,Xanthan Gum,Sucrose Laurate,Fragrance (Parfum),Glyceryl Caprylate,Sodium PCA,Avena Sativa (Oat) Extract^,Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil^,Salvia Officinalis (Sage) Leaf Extract^,Lactic Acid,Sodium Cocoyl Glutamate,PCA Glyceryl Oleate,Arginine,Hydrolyzed Wheat Protein,Sodium Phytate,Limonene,Linalool,Citronellol,Geraniol,Coumarin ^organic ingredient

Funderar annars på om man kanske har mer tur med barnschampoo?

Åsa S
0

Jag färgar visserligen med Henna, jag tvättar med aleppotvål (ingredienser: olivolja och lagerbärsolja) + har Surskölj (ingredienser: äppelcidervinäger och vatten) istället för Balsam och jag tycker hennan sitter i längre än med vanligt Schampo + Balsam. Men alla gillar ju inte att tvätta med hård tvål.

Men annars kan nog en del barnschampo funka de innehåller ofta färre ingredienser men inte alla tyvärr en del är inte så mycket större skillnad än vuxenschampo mer än att man kanske försökt få det mildare ifall barnet skulle få det i ögona så bra kolla eftfer såna med så få ingredienser som möjligt

[Moon AppleGrey]
1

Använder ju enbart Balsam, men det här är schampo-motsvarigheten till den sort jag köper.
Borde gå att använda också, eftersom jag färgar mitt hår med semipermanenta örtfärger.
Den större flaskan kostar en bra slant, men finns en lite mindre att prova.

https://m.jordklok.se/sv/articles/2.55.5408/bruns-schampo-n02-kryddig-jasmin

Har tyvärr inga fler eller billigare tips då jag själv, som sagt, inte använder Schampo.

tillägg: Glycerin kan även dra ur färg, så just den jag länkade till kanske inte passar dig.

BRUNS Schampo Nº02 är ett naturligt schampo för dig som har torrt, preparerat eller lockigt hår och behöver extra fukt för att återställa fuktbalansen. Tack vare bland annat ekologisk jojobaolja får ditt hår näring, extra återfuktning och lyster. Är di...
  • Redigerat 2023-02-24 12:03 av [Moon AppleGrey]
TatsuOni
1

Anväder du något mer i håret än Schampo? Balsam? Styling produkter?

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
1

Schampot du la upp INCI på är mycket riktigt utan Sulfater. Men det innehåller Glycerin, vilket är vårdande, men som Billy skrev, även kan dra ur färg ur håret.

[Undertaker]
0

#3: Använder ibland Balsam annars en “styling paste“.

TatsuOni
1

#5 Beroende på vad de produkterna innehåller, så kan du behöva tvätta med Sulfater regelbundet.

[Undertaker]
0

#6: Vet bara att den har en lång innehållsförteckning. :’)
Men den får inte färgen att lösa sig, vilket vaxet jag använde (som nästan bara innehöll vax och inget ”skummt”) gjorde.
Den går ur med väldigt varmt vatten eller schampoo.

AQUA / WATER, CERA ALBA / BEESWAX, PARAFFINUM LIQUIDUM / MINERAL OIL, CETEARYL ALCOHOL, BIS-DIGLYCERYL POLYACYLADIPATE-2, TRIBEHENIN, CETEARETH-33, PROPYLENE GLYCOL, PVP, VP/VA COPOLYMER, VP/DIMETHYLAMINOETHYLMETHACRYLATE COPOLYMER, PHENOXYETHANOL, PEG-40 HYDROGENATED CASTOR OIL, MAGNESIUM GLUCONATE, ETHYLPARABEN, TRIETHANOLAMINE, CALCIUM GLUCONATE, LIMONENE, BENZOIC ACID, LINALOOL, BENZYL ALCOHOL, CAPRYLYL GLYCOL, ACRYLATES/C10-30 ALKYL ACRYLATE CROSSPOLYMER, METHYLPARABEN, CITRONELLOL, CITRAL, HEXYL CINNAMAL, AMYL CINNAMAL, PARFUM / FRAGRANCE

TatsuOni
2

#7 Det innehåller mycket bivax och Mineralolja. Det kommer att byggas upp över tid om du inte tvättar med Sulfater.

Men du får väl känna efter om du behöver tvätta med det varje, varannan tvätt eller mer sällan 🙂