Ändra ”hårrutin” eller snarare skapa en
Jag har det senaste… tre åren tvättat håret dagligen då jag haft kort hår och mitt hår alltid har en egen vilja. Nu när det är längre samt min hårbotten börjar hämnas och man ändå inte bör tvätta håret dagligen av x andra själ så undrar jag: Hur tar man sig ur? Hur drar jag ner på antalet tvättar och vad för metoder finns det för att håret inte ska se flottigt, hängigt och dött ut när man inte tvättar det på ett par dagar/veckor? Jag klippte mitt hår nyligen igen så det går inte att sätta upp och på så vis dra ut på tiden så jag behöver en metod som hjälper håret att ha kvar en viss volym samt är nyttigare än det jag ägnat mig åt av ren lathet.
- Redigerat 2022-11-14 17:34 av [Undertaker]
Kan väl "kort" skriva min egna process från att jag tvättade mitt hår varannan dag med Schampo och Balsam till bara en gång i månaden, varannan vecka.
Själv hade jag i mandelolja innan i 1-2 timmar innan jag tvättade håret med schampo… för att kapsla in fukten och hårets egna fetter. Eventuellt efter några dagar minskade jag det och valde istället att lägga tid på att rikligt skölja igenom med varmt vatten, ha ljummet vatten och sedan Balsam. För att skölja ur med kallt vatten.
Sedan fortsatte jag så varannan dag, gör det fortfarande och undviker Sulfater och Silikoner (är man pank så tycker jag hittills att Garnier Respons Avocado Oils and Shea Butter Caring Conditioner funkar toppen). Skillnaden är väl att ifall jag lyckas skölja ur riktigt bra… så håller det sig icke smutsigt lite längre. En dag längre är en lycka! Har fortfarande i någon mängd mandelolja 1-2 timmar eller natten innan jag sköljer ur det.
Sedan måste man vara envis och inte ge upp :') Är nära flera gånger ibland men har jag i Schampo så frissar det till sig rejält!
Det finns väl lite olika metoder efter vad som passar och fungerar för en själv.
En grej är att inte använda starka uttorkande schampon. För det skapar en en cirkel. Hårbotten blir uttorkad. Hårbotten producerar mer fett och så går det runt.
Man kan börja med att minska tvätten till varannan dag först, sedan var tredje o.s.v. Om det absolut behövs så kan man använda lite milt torrschampo däremellan. T ex hemmagjort.
Andra kör en "avvänjningskur", med att inte tvätta håret på en vecka, när de är lediga eller kan dölja håret med t ex mössa eller sjal.
Tänk också på att inte ta för mycket på håret under dagen. Mycket av fettet i håret kommer från feta fingrar.
Man kan också borsta bort en del av skiten med en svinborste eller träkam.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Själv så tvättade jag i tonåren håret varannan dag och såg ut som ett smörpaket efter ett dygn.
En kombination av att inte ha tonårshormoner, börjat med Balsammetoden, sakta dra ut på tvättandet och använda "mekanisk rengöring". Har gjort att jag idag tvättar håret ca en gång i månaden och det blir aldrig lika fett som för 15 år sedan. Inte ens om jag går tre månader utan att tvätta det (jepp jag har testat).
#1: Mitt största problem är att det går snabbt när det väl börjar bli oljigt så jag har lite svårt att få till det. Har dock bara testat en månad under sommaren där jag tvättade ordentligt och sedan försökte låta det vara men kanske hjälper om man har lite olika produkter som ger det man behöver.
#2: Kanske får se om jag kan nyttja julledigheten. I nödfall nog sommaren då jag har juli, augusti och halva september innan plugget drar igång.
Du har säkert ett bra recept på iFokus för torrschampo? Då kan jag leta fram det senare.
Borsta bort kanske jag får testa. Skulle i alla fall göra det skönare om jag nu försöker sluta abrupt.
#3: Kanske samma för mig? Som barn tvättade jag håret kanske var tredje vecka om ens det. Började först tvätta nästan dagligen när jag blev äldre och höll på med sport.
Får nog först lista ut vad som hjälper mig att dra ut lite på tiden till nästa tvätt och sedan ta och starta uppdrag rädda håret. :’)
Här har du lite tips på egengjort torrschampo. https://har.ifokus.se/discussion/1423377/hemmagjorda-no-poo-produkter