Allmänt hårbabbel #9
Då var det dags för en ny tråd! Roligt, va?
Förra tråden hittas här:
https://har.ifokus.se/discussion/1541285/allmant-harbabbel-8
- Redigerat 2023-06-22 22:26 av [Moon AppleGrey]
Jag hade precis knappat in rubriken för tråd nio när jag fick en notis om denna 😂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Skulle precis skicka iväg en kommentar hahah. Men som svar till Tatsu:
Jo något jag lärde mig med långärmade skjortor i 100% bomull och långa byxor under sommaren var att det skyddade huden. Så vore smart även på sommaren, fast jag har hatt än sålänge. Förklarar varför jag inte blev ljusbrunhårig i yttre längderna.
- Redigerat 2022-10-22 19:02 av [Moon AppleGrey]
#1: jag uppdaterade iFokus några gånger för att vara säker på att du inte hunnit posta en ny tråd. 😂
#2 Hatt är också bra 😁
#3 Du hann först 😁
#4: ja, denna gången iallafall.
Men står väl inte på förrän man behöver skapa nästa tråd. 🤪
#5 Inte om vi fortsätter så här 😛
#6: nä, menar det! 🤣
#9: tycker det att ju oftare man tvättar håret, desto mer problem får man. 😅
Tycker att det är jätteskönt med Balsammetoden, och tvätta håret 1 till 2 ggr i månaden.
#10 Ah! Tack för det tipset. Har ändå gått en vecka sedan jag ens använde Schampo..? Men som sagt tidigare i någon tråd så försöker jag dra ner det till en gång varannan vecka. Dessutom känns det som om det håller ändå 1-3 dagar med bara Balsam i håret som någon slags tvätt? Problemet är att jag ska ha silikonfritt Balsam som gärna ska vara märkt cruelty fritt och vara billigt.
#9 Precis. Mitt hår börjar dessutom bli bättre med mindre Schampo, mina tonårshormoner verkar lugna sig också (om det ens stämmer att man får lättare fett hår under tonåren). Ogillar tanken på att slita för mycket på håret speciellt efter att jag färgade det, men sedan jag färgade det så har det blivit lättare att dölja när det blir smutsigt för mitt naturliga hade tendens att gå mörkare när det blev smutsigt och oljigt.
Redigerade #2 för att den hänvisade till en kommentar från förra tråden med siffror och en #,
Skulle det mot all förmodan skrivas en kommentar med den siffran så blir det fellänkat.
#12: precis, är olika för alla, men när man tvättar för ofta så tvättar man bort det naturliga fettet vilket ju gör att hårbotten producerar ännu mer fett. En ond cirkel, liksom.
#14 Ja, och det vill jag bryta nu själv iallafall. Har även blivit lättare att gå längre mellan tvättarna med Schampo då jag har i mandelolja i hårbotten och hårlängderna innan jag tvättar. Så om allt går väl har jag hittat ett eget sätt att dra ut på tiden såpass att det bara blir en gång i månaden iallafall som jag tvingas använda Schampo.
Verkar ju hjälpa en hel del att ha i iallafall mandelolja i mitt hår innan det tvättas. Så det är jag glad över!
#15: härligt att det börjar ge resultat. 😁
Ser fram emot jullovet. Då ska jag försöka vänta 2-3 veckor mellan tvätten 😂 Kommer vara så kallt att jag behöver mössa ändå så plus att jag inte planerar på att gå på några fina tillfällen.
#17: förstår det, och hoppas att det går bra med att dryga ut tiden emellan tvättarna. 😊
EM använde inte du ett Garnier Balsam idag? Deras avocado oil & shea butter är godkänt.
Utöver detta så har jag satt upp håret i en gammal t-shirt istället för handduk för att torka det. Funderar på att klippa till topparna lite för att alla videos på frisyrer gör mig så sugen på att ändå låta håret växa…
Sedan har jag och min vän ett mål att försöka stå emot så mycket vi kan från att klippa våra hår kortare 😂 Förutom lager då och lugg osv.
#23: t-sshirt är ju snällare för håret än många handdukar, så där gör du ditt hår en tjänst. 😁
Åhå, roligt när man har ett gemensamt mål och kan stötta varandra.
#22 Det är den. Jag använde den själv för många år sedan, innan den slutade tillverkas en period.
#23 En t-shirt är bättre än frotte. Själv använder jag ett badlakan i mikrofiber.
Ja, märker efter några veckor av t-shirts användande istället av vanlig handduk att håret är mindre slitet.
För övrigt så klipper jag just nu till luggen och topparna lite grann.
#24 Verkligen kul! Vi har ungefär samma längd på håret med 😂
Då har jag klippt till topparna och skaffat en mer tydlig lugg 😂 Måste älska att vara spontan för att tolera allt jag gör.
#27 Hoppas att det blev bra 😁
#28 Jadå. Försöker bara att hitta tråden för hårbilder 😂
#29 Hittade den före dig 😜 Men tack.
#28: det tycker jag att det blev. 😃
#31 Så bra 😁
Detta med lugg är lika svårt som jag kommer ihåg det. Tror jag råkade klippa för mycket igår (blev för långt i förrgår) men nu upptäcker jag att jag har en virvel vid luggen (som varit sedan barnsben) vilket verkligen komplicerar saker. Har inte heller en plattång eller Locktång :') Må hoppas att luggen växer lika snabbt som resten av håret så det blir längre och jag kan fixa om det.
#34 Det växer säkert snabbt nog för att fixa till snart 🙂
- Redigerat 2022-10-24 12:33 av TatsuOni
#35 Hoppas det :P Får vara glad att mitt hår växer iallafall och nu har jag ju provat så inget att ångra där i att jag ej provade!
#36 Rätt inställning 😁
Blev inte av att jag orkade köra någon balsamtvätt igår, så kommer att lägga hårmask istället när jag kommer hem från jobbet.
#38 Själv ska jag sätta risvatten på fermentering nu och tvätta håret på söndag.
#39: härligt. 😁
Skönt att vara förberedd.
#41 Visst är det härligt när man hittar grejer som håret gillar! 😁
#42 Verkligen!
Sitter och gottar mig åt hur håret blivit efter att jag gått ur "Tvätta håret varannan dag med Schampo och sätt upp i frottehanduk" klubben.
Något som jag verkligen lärt mig är att det blir oljigt och smutsigt när mitt hår är torrt, nuförtiden är det att jag ständigt ser till att det är återfuktat och att jag inte tvättar med Schampo. Nu flyr jag snarare från tanken att använda Schampo och speciellt efter senaste förra Fredagen då det blev så frissigt 😂
#43: underbart att du har märkt en sådan skillnad från förr. 😁
Jätteglad för din skull. 👍
Något som jag ofta kan höras säga: nu ska jag inte köpa fler scrunchies, har tillräckligt många av dem!
Varje gång man är inne i en affär som har hårgrejer: ooo! Scrunchies! 😍
Hemma: än sedan då, man kan aldrig ha för många.
… var ska jag ha dem nu då?
För min del råkar jag ofta tappa bort mina eller så är de helt enkelt spårlöst försvunna…. 😬😑
#46: ah, tja, då har du iallafall ett bra skäl till att köpa nya. 😛
När jag tycker att håret känns kort (sparar ut det), så kollar jag på bilder från januari i år.
Då känns det mycket bättre! 😁
#48 Jag gör samma men för tjockleken på topparna nuförtiden 😁
Jag ville egentligen köpa vettig färg men det är väldigt lockande att använda box-dyen jag har i mitt skåp även om jag inte vet om jag bara är allergisk mot deras röda färg eller även andra. :')
#50 Du kan ju alltid köra ett allergitest i armbågen.
#49: två själar, en tanke. 😁
#52 Inte första eller sista gången 😁
#51: Den jag är allerisk mot reagerade bara i hårbotten och inte på armen. Annars hade jag gjort det. Men funderar på att försöka hitta en liten slinga i nacken att testa på som man inte ser.
#54 Det låter bättre än att färga hela håret på en gång 👍
#55: Jag är expert på att färga utan att testa innan. :')
#53: nä, misstänker det jag också. 😎
#56: samma här… 😅
#57: Sedan när jag ger tips till andra: "Och testa färgen på armen först för att säkerställa att du inte är allergisk! Gör det gärna dagen innan." :')
#58: tog en liten stund innan jag fattade hur du menade.😅
Att du ger tipset, men är sämre på att använda dig av den själv.
#59: Jag följer nog bara mitt egna råd med handskar…
#60: ah, ja, alltid något. 😛
#58 Så gör jag också 😅
#62: haha, verkar vara en liten trend, ju. 😅
#63 Min pappa har sagt hela livet till mig "gör inte som jag gör. Gör som jag säger."
Jag är väl likadan 🤣
#64: Det är ett bra motto. Jag gör så mycket som jag vet är korkat, farligt eller annat medan jag säger åt andra att inte göra det så eller liknande. :')
#64: sådan far, sådan dotter.
Säger man inte så? 😛
#65 Samma här, framförallt när man höll på med hästar 😅
#66 Ja det stämmer bra det 😆
Jag glömde hela tiden bort att göra ett test i armvecket när jag skulle färga mitt hår så det blev hela tiden: "Nu har jag inte gjort testet jag ska göra… då kan jag inte färga håret… ska jag kanske skita i det?" - men så velade jag och ville inte riskera det >_<
#67: "Stå aldrig bakom hästen när du borstar svansen." - Minns när jag sa det till en liten tjej medan jag gjorde precis det… Nu hade jag då turen att jag arbetet med den hästen sedan den var ett föl och den aldrig bockat men säkert är det inte. :')
#68: Jag var bara lat och då jag har en del allergier så borde jag egentligen inte vara lat.
Undrar i vilket skick mina flätor är i, som jag tror att jag har haft under min nattmössa, sedan ett dygn innan jag åkte in på sjukhus. Det blir kanske lite arbete att kamma håret igen när jag kommer hem 🫣
Att vara sjuk är inte någon höjdare för håret 😅
Masserat hårbotten, haft i detanglingsprej och balsamsprej.
Kammat igenom det med den bredtandade kammen.
#70: minns själv hur trassligt det var efter en helg när jag inte iddes ta ur fredagsflätan, men med lite detanglingsprej och balsamsprej så gick det hyfsat lätt att reda ut. 😊
#71 Detangling sprayen är nödvändig för det arbetet 😎
#72: så sant så, och doftar ljuvligt gör det med. 😊
#73 Det gör den verkligen 😁
På tal om torrare hår på vintern, så har vi en artikel om det 😎 https://har.ifokus.se/discussion/1459247/torrare-har-vissa-arstider
#76 Grattis! 🥳
#76: skojigt! 😁🥳
Jag vet inte vad som hände… plötsligt känns håret väldigt mycket längre än för 2 veckor sedan. Blev det dags för att få de där hårväxt generna från familjen som alltid lyckas ha midjelångt hår även om de klippte axel långt bara 6-7 månader sedan.
#79 Spännande! 😁
Funderar på om jag kanske bör lägga till lite mer i luggen. Har väldigt tunna slingor som vill vara del av luggen. Även övergången till resten behöver jag fixa. Men ska först se hur det ser ut efter att jag tvättat håret.
Haha ingen kan anklaga mig för att vara spontan med mina hårtvättar 😆😅
Jag har precis kollat almanackan. Om jag skulle orka färga utväxten nästa helg. Så är det tre veckor kvar till jul.
Och jag är ledig dagen innan julafton. Så om jag låter bli att boka in någon kund då, så hinner jag basta och tvätta håret då. Jag vet inte om håret har hunnit bli något skitigt tills dess, men ähh det blir nog bra!
Då ska vi bara se om jag orkar och hinner färga det nästa helg eller om det bara blir en tvätt.
Jag hittade ett vitt hårstrå….
Jag är 26 år….
Är jag redan så gammal? 😂
#83 Äh vad är väl ett litet strå 😂
#84: Det är sant det men jag är 26 😂😂😂 jag tänker att man börjar hitta vita hårstrån vid 40.
Kanske bara är dagens stress 🤪
#85: stress kan faktiskt ge grått hår, me om det är orsaken till detta vet jag inte.
När jag gick i mellanstadiet så upptäckte jag att mitt i det vita (hade snöblont hår som barn) så fanns det ett enda svart hårstrå.
Har dock inte fått några fler än den.
Hittade ett vitt/grått hårstrå för några månader sedan, dyker upp ett fåtal gånger när jag är som mest stressad.
#86 & #87: Aha, där ser man. Hår är underligt!!
#88: ja, precis.
I mitt fall så har jag inte så mycket melanin så riktigt mörkt lär det aldrig bli, men har anlag för svart eftersom min mormor var svarthårig tills det började gråna på henne. 😊
#89: så udda att du bara fick ett svart hårstrå då 😮
#90: tyckte jag också.
Men den har jag inte kvar.
Drog loss den när jag upptäckte den för att jag tyckte att det såg dumt ut.
Nu när man är äldre så skulle jag inte ha brytt mig.
Det där med anlag för grått hår är så olika.
Min pappa började få grått hår när han var 23 typ. Han är 61 nu och är nästan helt gråhårig nu.
Sambon är 38 och över halva hans skägg är redan vitt. Hans pappa har varit vithårig sedan långt innan jag träffade min sambo.
Mamma är 60 och har några gråa strån som ingen ser.
Min äldsta bror började få sina första gråa hår samtidigt som han fick sin "moppemuscha" när han var 20.
Jag har inte hittat några gråa strån än. Naturligt så har jag ljusbrunt hår med några mörkblonda slingor och några riktigt grova rödaktiga hårstrån.
#92: precis, och det sitter ju i generna också, som med alla hårfärger.
#91: Tog bort den (mitt vita) också för att ja, det ser lite dumt ut. Är inte jättebrydd, ser det som: om jag får vitt hår så behöver jag inte bleka det om jag vill ha coola hårfärger 😂😂 Det är väl mest att jag är lite orolig över min hälsa, kämpar med att ta hand om mig själv en del och sådant ser man ju på utseendet exempelvis hårkvalitet
#92: Haha ja, min femåriga labbe har också börjat bli vit så det är väl bara ett tecken på att han tar efter mig 😂 Han är ju min son, mina gener antar jag då
Haha skämt åsido det är så underligt hur olika detdär är med hur tidigt det börjar.
- Redigerat 2022-12-13 20:10 av [Tismon]
#94: nä, precis.
Du skulle kunna cosplaya som Storm (X-Men) isåfall. 😛
#95: Det är ju sant, hon är ju ganska fräck 😎
#96: precis, det är hon. 😁
Första och sista gången jag blekte håret så var det bl.a för att jag ville prova på att ha den sortens (icke)färg i håret, innan jag färgade det i olika nyanser av blått. 😊
#97: Aha, var det hela håret då?
#98: som jag färgade det blått, menar du? Japp. 😁
#99: Så du blekte hela hpret?
Åh låter så coolt! Så det var olika nyanser?
#100: ja, det är klart.
Paketet jag fick hem innehöll rätt mycket blekmedel så trots att jag hade midjelångt hår då så fick jag ändå kasta det som blev över (naturligtvis inte i soprummet). 😉
Nej, det var samma nyans, men vissa partier färgade jag flera gånger för att få mörkare blå.😊
#101:
Vad olika det är! När jag bleker mitt hår går det åt minst tre paket per blekning.
Låter väldigt coolt! Du har ingen bild aom du vill dela med dig? 😁
#102: ja, fast man får också ta med i beaktande att jag fortfarande hade plantinablont som naturlig hårfärg, eftersom mitt hår inte började mörkna lite mer förrän efter jag var ca 23 eller så, och det här var när jag var 19.
Tyvärr inte.
Hade flera bilder på en annan dator, men hårddisken pajade.
Det är möjligt att det finns någon bild sparat här hemma någonstans men vet inte var isåfall.
- Redigerat 2022-12-13 21:58 av [Moon AppleGrey]
#103: Jaha! Vad coolt att ha platinablont hår! Jag avundas dig 😍😍
Inte så konstigt då! Synd att du inte har bilder, vore spännande att se.
#104: jo, båda mina föräldrar hade den sortens hårfärg när de var barn och deras hår mörknade inte förrän de var 16, respektive 30.
Nej, precis.
Ska kolla efter bild, men troligtvis finns ingen sparad.
Plus att förr brukade jag nästan aldrig ta hårbilder, vilket är synd eftersom jag har haft alla möjliga frisyrer och Färger. 🙂
- Redigerat 2022-12-13 22:05 av [Moon AppleGrey]
#105: Aha 😊 Jag älskar blont hår, kom ihåg att jag trivdes väldigt bra i det. Det dödade bara mitt hår att behöva bleka det 8 gånger (+en massa silverschamp/balsam) för att få det blont. Då har du ju tur att du kan pröva alla möjliga Färger utan att behöva bleka sönder ditt hår 😁
Åh vad synd, jag älskar att se alla möjliga Färger och frisyrer. Hoppas du hittar några!
- Redigerat 2022-12-13 22:09 av [Tismon]

Saknar faktiskt att ha blont hår
#106: jo, men vi hade ingen digitalkamera, och då ville man inte slösa på filmrullarna i onödan. 😛
#107: passade dig väldigt bra tycker jag.
Men förstår att du hellre vill ta hand om håret än bleka det. 🙂
#108: Ahh förstås! Det kan jag förstå. Digitalkameror var heller inte så billiga förr.
Tack så mycket 😊 Nä precis, det kostar så mycket att bleka det hela tiden vid utväxt och det sliter så mycket på håret. För att inte tala om all silverschampo, annars blir det brand gult. Har jag det pixiekort någon vacker dag kanske det är lättare då man bara klipper av slitet hår när det växer ut.
För tillfället sparar jag ut mitt hår och försöker ta hand om mina naturliga lockar, tänker färga det rött och se hur det blir med långt, rött, lockigt hår 😁 Eftersom jag ska ha det mörkrött behöver jag inte bleka det mer än en gång dessutom.
- Redigerat 2022-12-13 22:24 av [Tismon]
#109: nej, de kostade skjortan. 😅
Exakt, just därför jag aldrig blekt det igen, för att det sliter så på håret.
Ah, ja, rött är fint. 😁
#110: Ja gud ja, verkligen! Tur att man får med sig kamera på telefonen nuförtiden hehe.
Precis, jag förstår dig. Har du din naturliga hårfärg nu eller har du färgat det?
Tack! Visst är det 😁
- Redigerat 2022-12-13 22:54 av [Tismon]
#111: precis. 😊
Nej, jag färgar med örtfärg. Kör med 50/50 kombo av burgundy och kastanj.
Mitt naturliga sedan det mörknat är detta:

Inte bra pixlar, och taskigt ljus, men ungefär så.
I dagsljus skiftar det i guldiga toner, och inomhus kan det se lite "gråare" ut.
#111: och hur det ser ut i dag med färg är detta:

Obs, hade inte brytt mig om att kamma håret på den bilden.
Åh vad fint hår du har! Båda färgerna var väldigt vackra 😍 Men sen är ju jag också lite biased och svag för ljust hår, så vackert att det kunde skifta i guldiga toner!
Heh… Då ska du inte se mitt hår okammat… 😂
#114: tack. 😊
Haha, nä, kanske inte.
Tänkte mer på hur det såg ut högst upp vid hjässan. 🤪
#115: Jag tycker det ser normalt ut vid hjässan, men mitt hår ser ut sådär även när jag plattar och kammar det, det gillar att stå åt alla håll 😉
Varsågod, skitsnyggt vad båda iaf!
#116: känner igen det där, dock använder jag inte plattång.
Kan inte ha lugg alls för att det står rätt upp då, såvida inte det är en som går ner till näsan, typ.
och då får det lika gärna vara. 😛
Att håret på andra bilden ser så pass rakt ut beror på hur jag torkade och fingerkammade det medan det fortfarande var fuktigt, och hade i detanglingsprej.
Tack. 😘
Gillar också brunt hår med röda toner i, tycker att det klär mig som bäst då det passar min hy väldigt bra.
- Redigerat 2022-12-13 23:25 av [Moon AppleGrey]
#117: Ah, när jag hade lugg plattade jag det varje dag. Jag har ju lockigt hår så det såg inte bra ut annars 😂
🌸💜
Jaha men du har väl också naturligt platt hår, eller?
Ja den är en väldigt fin färg, kan tänka mig att den framhäver dina ögon (mörkare hår brukar göra det tycker jag 😊)
#118: förstår det.
Lillbrorsan ärvde farsgubbens lockar, och brukade platta håret när han gick i högstadiet annars hade han mössa på sig konstant. 😂
Inte helt rakt, stråna är s-formade och börjar redan vid rötterna, men skulle inte vilja sträcka mig så långt som att säga vågigt.
Jo, det tycker jag att den gör.
#119: The struggle! Jag föddes med platt hår, hade spikrakt hår fram tills hormonerna började spöka… Där vid 12 år blev mitt hår plötsligt jättelockigt. Det var mycket tjockare än vad jag har, fluffigt, lockigt och jag såg ut som en pudel 😂 plattade jag det höll det en halvtimme och sen var fluffet tillbaka. Nu har det som tur lugnat sig men lockigt hår har ett eget liv kan jag säga dig - efter många år har jag äntligen tämjt det 😂😂😂 Kan förstå att din brorsa hade mössa, det är inte lätt med lockigt hår!!
Ahaa… Så typ småvågigt?
Låter som att du trivs i den färgen också 😊
- Redigerat 2022-12-13 23:44 av [Tismon]
#120: nä, precis. Snyggt med lockar men avundas er inte just därför. 🤪
Aha, så intressant!
Verkligen kul hur det kan ändras allteftersom.
Beror på hur man menar med småvågigt.
Man kan väl säga att det är mer rakt än vågigt, så inget man tänker på såvida inte man tittar noga.
Tycker att det är svårt att beskriva det mer exakt.
Kanske tar en bild senare så att du ser hur jag menar.
Japp, det gör jag. 😁
- Redigerat 2022-12-14 00:16 av [Moon AppleGrey]
Mitt hår en svamp, så när jag hade axellångt hår så behövde jag två till tre paket med blekning, bara för att mitt hår sög åt sig det 😅
Blekte hos en frisör en gång och hon hade aldrig sett något liknande.
Min blekning kostade därför, tillslut lika mycket som min väns, trots att hennes hår var dubbelt så långt och tjockt som mitt 😬😂
Naturligt så har jag ljusbrunt hår men jag älskar svart 😁 Som tur är så kan jag färga det med Henna och Indigo, utan att slita på det 😎
#122: oj, det var värst! 😶
Verkligen bra att du hittat ett sätt som fungerar för dig nu som är skonsammare för håret. 😊
Skönt, behöver inte färga om håret idag trots allt. 😁
Sitter i soffan med en kopp te och funderar på vad jag ska hitta på för frisyrer till jul & nyår
Har idétorka just nu, men vill ha något roligare än en vanlig fläta. Hmm… 🤔
#124 Nu kom jag på att jag ska fråga hur folk ska ha håret tillbaka jul!
#125: ah, men bra då att jag nämnde det här inne. 😇
#125: håret tillbaka….
Jag blev förvirrad och trodde folk skulle ha håret tillbaka till jul. "Är de flintis? " tänkte jag förvirrat.
#127: 😂
Förmodligen telefonens autokorrekt som varit i farten.
#128: Hahaha ja förmodligen 😂 Är också berövad på sömn och just det inlägget kom upp i mina notisar så jag kände hur min hjärna smälte när jag försökte förstå vad texten sa 🤣
#129: tror vi alla har varit med om det en eller annan gång. 🤪
Själv märkte jag det inte ens för att jag visste vad Tatsu menade. 😆
Haha jag såg det inte ens. Men ehm för alla tidsresenärer som reser tillbaka till julen 2022 🤣
#130: Hahahha ja. Jag har inte hängt med i diskussionen utan såg bara texten i mina kort så blev jag också lite mer förvirrad kanske 🤪
#131 🤣🤣🤣
#132: det är möjligt… 😇
Slog mig precis att sista gången jag körde med balsamtvätt var den 21/12. 😅
Har använt hårmask en gång i januari och en gång nu i februari (14:e).
Så ska väl försöka färga håret till helgen så att man faktiskt kör en riktig balsamtvätt.
Men är samtidigt skönt att man kan vänta länge mellan tvättarna. 🙃
Själv funderar jag på att tvätta och färga håret i helgen. Men vi får se om jag orkar 😅
#135: lite därför jag inte kört någon balsamtvätt ännu.
Tenderar att bara göra det när jag färgar håret, och jag har hittills inte haft lust att bry mig om utväxten. 😅
Mitt senaste "projekt" är att använda upp alla "oil simple" flaskor från Nightblooming innan de blir för gamla.
Har en hel del flaskor, säkert 10 stycken åtminstone.
Har använt upp tenderhead och dragonsblood.
Den jag testade idag för första gången var Darignis.
Vet inte, men jag tycker att den påminner en aningon om doften av glögg.
Till skillnad från glögg, så gillar jag den dock. 😛
#137 Jag misstänker att det ska stå "oil sample" 😜
#138: ja, det skulle det.
Men hade tangentbordet på svenska, och den begrep tydligen inte att "sample" är faktiskt helt okej att skriva. 🤪
Och vad "aningon" är, har jag ingen aning om… 😏
- Redigerat 2023-03-11 22:04 av [Moon AppleGrey]
Har blandat iordning örthårfärg, så nu ska jag väl äntligen bli av med den snart tre månader långa utväxten. 🤪
#140 Härligt 😁
#141: ja. 😁
Hade egentligen tänkt att köra med enbart burgundy den här gången, och sedan eventuellt följa upp med en 25 grams mörk kastanj, och har i två förpackningar i burken bara för att upptäcka att de är av olika Färger.
Inte kom jag ihåg att den sista av kastanjen hade jag lagt i förpackningen för burgundy. 😂
Så nu får det bli 50/50 som vanligt iallafall…
Använde upp det sista av min flaska Darignis i morse, så nu när jag skulle Olja in topparna fick jag ta av Lucien istället. 😭
Lucien är förvisso en av mina favoriter, men vill ha mer av Darignis… 😅
#143 Du får sätta upp den på listan för nästa beställning 😎
#144: det skulle jag, om det inte vore för att jag har massvis med oljor i olika storlekar redan.
Och min OTL Lucien har jag utöver det lilla från en sample, en oöppnad flaska på 4 oz.
Lite därför det kändes så tetigt att Darignis redan tagit slut. 😂
Får sätta den på önskelistan tills vidare.
#145 Haha det finns för många oljor man skulle vilja ha därifrån, men man ska ju som sagt använda upp dem också 😂
#146: ja, precis.
Och man måste ju tyvärr också tänka på plånbokens storlek… 😛
#147 Det också 😅
#148: precis.
Det jag ska köpa nästa gång går sammanlagt på drygt en långsjal. 😅
Min ena kam gick i två delar när jag tog bort hår ifrån min svinborste med den 😱😢
#150: åh, nej..! 😧 den från etsy. 😭
#151 Ja! 😢 Jag använder den dagligen, så det var inte roligt! Den går fortfarande att använda, men täcker bara halva ytan.
Beställde två nya nu, men den färgen fanns inte längre. Beräknad leverans 31:a mars till 5:e maj 😅
- Redigerat 2023-03-18 21:23 av TatsuOni
#152: använder min också dagligen, dock inte fintandade sidan.
Har en separat kam till det.
Tråkigt att den färgen inte fanns kvar, men kul att du väntar på två nya.
Vilka var det förresten?
Hemskt nyfiken nu. 😇
- Redigerat 2023-03-18 22:09 av [Moon AppleGrey]
#153 Jag använder bara den fintandade sidan. Har en annan kam till att kamma håret med innan.
https://www.etsy.com/se-en/listing/629574467/medieval-rus-wooden-comb
Denna
https://www.etsy.com/se-en/listing/1204448565/tudor-style-wooden-comb
Och så samma som den gamla men i annan färg 😛
#154: min var ju lite dåligt slipad på den fintandade sidan, så därför jag inte använder den till det.
Men din var ju bättre. 😊
Den första ser fin ut, tycker jag.
Ah, den andra kammen ser ut att vara samma som jag har, alltså även färgen. 😁
#155 Jag hoppas att mina nya är bra slipade!
#156: det tror jag att de kommer att vara.
Läste andras recensioner, så verkar som att det inte brukar vara fel med slipningen.
Tror att jag bara hade otur med min, och jag orkade inte bry mig om att kontakta säljaren om det.
Men är iallafall nöjd med den bredtandade sidan. 😊
#158 Jag får hoppas det ☺️
#159: jag håller tummarna på det. 😊
Ramlade över en ny butik på Etsy och jag vill ha massa grejer 😅
https://www.etsy.com/se-en/listing/1423258049/bun-pike-viking-hair-accessory-metal
Hur cool är inte den här månen!?
#161: nä, usch, nu fick jag en akut känning av "villhöver".😅
Vill bl.a ha hårpärlor och liknande hårsmycken, i synnerhet sådant som är inspirerande av nordisk historia och mytologi.
Nå, ska iallafall lägga till den butiken bland mina favoriter… 😋
#162 Det fanns ju så mycket snyggt där, så jag fick också en akut känning av villöver 😂
Helt rimliga priser också!
Ojojoj. Jag blev så sjuk i villöver att jag råkade beställa lite grejer 😂🤭
Man ska inte kolla Etsy en söndagkväll 😂
#163: ja, det var det. 😁
#164: haha, då klarade jag mig bättre än dig. Jag lade bara till en massa grejer i min önskelista och sedan loggade jag ut. 🤪
Fast åandra sidan så ska jag ju snart lägga en ny beställning hos Melissa, så ja… 😇
- Redigerat 2023-03-19 19:41 av [Moon AppleGrey]
#165 Jag behöver inget från Melissa just nu, så då kan jag köpa det här med ursäkt att de blir bra till sommarens vikingamarknad 😇
#166: exakt. Man får se det så. 😎
Saker att göra en söndag.
- Gör en "fancy" frisyr.
- Kom på att du faktiskt hinner ta en promenad innan du ska på kalas.

- Stoppa in allt under en sjal och hoppas att den klarar en promenad 🤪
Har nu äntligen kommit mig för med att rensa ur sybordet efter farmor och dammtorkat den.
Hade nämligen tänkt att de flesta av mina hårprylar ska vara i den, eftersom jag inte har köpt en "vanity".
Blev jättebra. 😁
- Redigerat 2023-05-17 08:11 av [Moon AppleGrey]
#169 Kul! Nästan så att man skulle vilja se en bild 😁
Själv funderar jag på om jag ska ta och färga utväxten imorgon.
#170: har funderat på att ta ett par bilder och lägga ut på instagram. 😊
#172 Kul! 😁
#173: kom mig inte för med att ta bilder förren nu på kvällskvisten, men nu är inlägget uppe på instagram iallafall. 😉
Jag ska på studentfirande i helgen och funderar på vad jag ska göra med håret 🤪
#175: roligt. 😊
Har du kommit på någon frisyr ännu?
Skönt att du mår bättre nu. 😘
#176 Nää jag har inte ens hunnit tänka mer på det 😅 Har pysslat med massa annat och umgåtts med djuren 🤪

Ja bihåleinflammationen börjar äntligen lossa!
- Redigerat 2023-06-07 20:31 av TatsuOni
Jag har även en tanke att tvätta håret på fredag 🤪
Jag har fortfarande inte bestämt vad jag vill göra imorgon. Men det får nog bli någon uppsättning, då det lär bli varmt. Och så vill jag ha någon av mina mer somriga håraccessoarer som en fjäril eller blomma.
Dags att göra en Scrunchie efter denna artikel https://har.ifokus.se/discussion/1451911/sy-din-egen-scrunchie
#180: vad roligt. 😊
#180 Kul! 😁 Visa gärna upp resultatet sen 😊
#183 Jättefin Scrunchie blev det i alla fall! 😁
#184: håller med. 😁
#185: lycka till.
#187 Det ser bra ut 😁
#187: det är en vanesak.
Fint, förresten. 😁
#191 Kul att du tycker det 😁
#194: Fina. 😊
#195: Tack, tog dem tyger vi hade hemma så inte riktigvt dem tyger jag tänkt mig. Men men :)
Nästa helg ska jag på vikingafestival. Jag har några ideer på vad jag vill göra med håret, men har inte bestämt mig än. Alla ideer involverar små flätor, så jag får fixa dem efter jobbet, dagen innan för att hinna 😆
#197: ja, det är ju ett "litet" tålamodsprojekt det. 😆
#198 Exakt så 😆 Får bli någon bra film eller serie till det 😅
#199: låter som en bra idé.
Mitt förslag är Nightmare before Christmas. 👻
Låser den här.
Nya tråden: https://har.ifokus.se/discussion/1565376/allmant-harbabbel-10