Det råkade bli två inlägg :P Kan admin ta bort det ena?
Här finns en del att läsa: https://har.ifokus.se/discussion/1421028/_
// Harley
- Redigerat 2022-10-02 12:14 av Herveaux
Tack!
#1: fixat. 😊
Både jag och Tatsu kör med Balsammetoden, så om du har några funderingar efter att ha läst det Herveaux länkade till, så är det bara att fråga någon av oss. 😁
- Redigerat 2022-10-02 13:28 av [Moon AppleGrey]
#6 Vi har en lista över produkter som fungerar här om det underlättar 🙂 https://har.ifokus.se/discussion/1473316/no-poo-produkter
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#8 Som sista Schampo, så ska schampot innehålla Sulfater. Men inte Silikoner eller mineraloljor.
Sedan så kommer du bara att tvätta med Balsam i fortsättningen. Balsamet ska vara fritt från Silikoner och mineraloljor.
Du kan behöva använda två olika Balsam, eller komma undan med ett, beroende på vad du har för hår och hårbotten.
#9 Ah okej då förstår jag lite bättre!
#10 Säg till om du har fler frågor 🙂
#10: du kan eventuellt behöva prova flera Balsam innan du hittar det ditt hår "blir gladast" av.
Själv provade jag att ha två olika Balsam till hårbotten och längerna, till att gå över till ett enda.
Testade tillfälligt att byta från det jag använder just nu, till ett annat märke som ska vara bra men som just mitt hår inte blir rent av.
Så bytte tillbaka till den jag använder nu.
Och sedan kan det också variera från person till person om hårbotten/längderna har en övergångsperiod i början där det är fetare än vad det blir sedan.
Själv varade min ca 7 veckor.
En del andra har det under en kortare period, medan en del andra inte upplever något sådant alls.
Något annat man får experiementera sig fram är om balsamet behöver spädas ut eller ej.
Kul att du vill testa. 😁
Själv så hittade jag rätt Balsam på första försöket och hade ingen övergångsperiod. Det var många år sedan nu.
När mina Balsam fick nytt innehåll så fick jag byta sort och har fått göra det några fler gånger under åren.
I början så körde jag ett tvättbalsam i hårbotten och ett vårdande i längderna.
Tvättbalsam har i regel mindre vårdande ingredienser och vårdande en längre innehållsförteckningen.
Men eftersom att jag har torrt hår och torr hårbotten, så kunde jag köra på enbart vårdande i hela håret. För vissa är det tvärtom och de vill ha ett "tvättbalsam" i hela håret.
Idag så kör jag med vårdande Balsam från flaska i hårbotten och balsamkaka i längderna.
När jag läser innehållsförteckningen för det Schampo och Balsam jag kör nu så verkar de inte innehålla Silikoner överhuvudtaget och schampot innehåller Sulfater men inte balsamet. Mineralerna vet jag inte direkt.
Länkar till de jag använder så får ni gärna nämna om det är någon ingrediens jag missat eller om jag missat silikonerna och sulfaterna och mineralerna.
https://www.garnier.se/harvard/respons/argan-richness/schampo
https://www.garnier.se/harvard/respons/argan-richness/balsam
#14 Balsamet innehåller silikon.
AMODIMETHICONE
Okej! Då vet man vad det betyder xD Lär sig något nytt varje dag :P
#16 Silikoner brukar sluta på cone, conol och xane.