Billig hårvård
Med alla ökade priser i bensinpriser och matpriser har jag helt enkelt inte råd med dyra märken som Maria Nilas sulfatfria Schampo + Balsam. Numera har jag gått tillbaka till Schampo med Sulfater i men jag undrar om det finns andra alternativ?
Jag har prövat Balsammetoden men jag fick bara en massa vit gegga i hårbotten, så det verkade inte fungera så bra. Då prövade jag flera olika märken.
Mina krav: enkel vård. Alltså jag orkar inte dränka mitt hår med olika inpackningar eller blanda en massa tidskrävande eller avancerade saker ihop, har inte riktigt energin. Det får inte vara dyrt för att jag är numera pank.
Har ni några förslag 🙂
- Redigerat 2022-05-27 17:36 av [Tismon]
Det finns ju den helt produktfria varianten Water only. 😀
Numera tvättar jag håret med aleppotvål (32%). Tycker tvålen räcker i en mindre evighet. 😄
// Harley
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Aha…! Hur tvättaf man håret med sådana kakor?
Vad är skillnaden mellan aleppotvål, vanligt tvål och Schampo när det kommer till hårdvård? Det fungerar inte med Balsammetoden med balsamkakor?
#2: menar du Schampo med eller utan Sulfater? :)
#1: Hade kanske kunnat gå med bara vatten om det inte vore för att jag är i stallet 3 dagar i veckan och luktar häst 😁
#3 Rekommenderar inte schampokakor däremot, då de flesta har för högt pH-värde.
Aleppotvål är en "vanlig" hård tvål, men med få ingredienser och mildare då den lagrats länge. Fungerar för vissa, men inte alla.
Balsamkaka är ett Balsam för att vårda håret, men i fast format.
Du kan testa Schampo med eller utan Sulfater i så fall och se om du klarar dig med att bara använda det i hårbotten och låta löddret rinna ner i längderna. Eller om du kan köra Schampo i hårbotten några tvättar och sen vid behov i hela håret.
Jag kör ju på Balsammetoden. Jag använder vanligt Balsam i hårbotten och kaka i längderna 🙂
Jag använder den här till hela håret., fungerar toppen och luktar underbart!
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell