När håret växer ut. Dos and don'ts?
Hej alla hårmänniskor! :)
Sitter här med lite hårfunderingar.
I slutet av juni förra året, efter lite "håräventyr", valde jag att raka av mig allt med 0-skäret. Det var superskönt och välbehövligt. Jag hade förstört mitt hår med en dubbelblekning, som inte blev som det var tänkt så färgade över det med svart. Jag hade lite gradvis klippt av mig håret från svanskotelängd till lite nedanför axlarna och sedan en sidecut som jag hade i ett år. Jag insåg att jag saknade mitt långa hår och efter rakning är det nu meningen att jag ska spara ut det långt igen. Liksom "start fresh". Det tar ju en sådär 4-5 år, men det har jag ju räknat med så det är ingen fara på taket.
Det jag däremot nu funderar på är vad jag bör göra och inte göra med håret när det växer ut. Jag har typiskt skandinaviskt hår med tunna hårstrån men många. Har även en liten lokal grå fläck ungefär mitt på huvudet (som är lite som grått hår är, en liiite annan textur än det övriga håret).
Planen är att låta håret växa vilt tills det nått sin maxlängd igen och då låta det vara, men finns det något jag bör göra för att hålla det "i skick" under tiden? Och vad bör jag absout inte göra?
Det enda jag brukar göra med mitt hår i vanliga fall är att tvätta det med Schampo ett par gånger i veckan. Använder väldigt sällan Balsam, händer några gånger under vintern bara. Förut färgade jag det svart då och då och brukade aldrig använda hårtork eller borsta det i blött tillstånd. Förmodligen kommer jag fortsätta skippa hårblås och blötbortsning när det blir längre och kommer nog inte färga det fortsättningsvis.
Är det bäst att bara låta det växa som det vill och inte muppa runt med det för mycket?
Jag har också typiskt skandinaviskt hår med många och tunna hårstrån.
Får över 10 år sedan slutade jag med Schampo och annat och det har passat mitt hår väldigt bra. (googla på noo poo) Jag tror att Schampo sliter väldigt på håret. Hår behöver inga kemikalier. Jag tycker mitt hår blivit mycket starkare och det är aldrig flygigt. Någon gång ibland använder jag rhassoullera, annars inpackning med örter då och då. Det finns örter som ger fina färgnyanser till håret plus en massa vårdande egenskaper förstås.
Jag köper mina örter på hennabutiken.se.
Nu när du rakat håret har du verkligen en chans att börja om från början.
Förlåt om jag kapar tråden men inpackningar och grejer, hjälper sånt till att få ett tjockare hår? Har fått väldigt tunt hår på sistone och det lär väl ha att göra med att det är nån vitamin eller mineral jag behöver men äter redan sånt så vet inte vad som ska till.
"I'm too old for this shit."
För mig är Balsammetoden och No poo olika saker.
Men visst kan det hjälpa slitet och trött hår.
Tunnare hår får vi med åren, det är oftast hormonellt. Kolla upp det.
Andra råd för att inte slita på håret. Använd urtvättad linnehandduk och trycktorka ytterst försiktigt. Kamma inte vått. Sov på sidenörngott. OBS inte polyester"siden"
#3 Tyvärr inte. Håret växer inifrån, så att tillföra inpackningar utifrån påverkar inte hårväxten/tjockleken.
#4 Balsammetoden är en No poo metod. No poo står för No shampoo.
Det som Sindri kallar för polyester siden är inte siden alls, utan rayon Satin eller av vissa kallat polyester Satin. Och enligt mig och många andra så är det utmärkt för håret! Mycket bättre än bomull.
Om du vill använda Schampo och det fungerar för dig TS, så är det okej, även om Sulfater inte är det snällaste mot håret. Men jag skulle rekommendera dig att använda ett Balsam eller en surkölj efteråt. Dels för att återställa pH-värdet efter schampot, då många schampon har lite för hög pH-värde. Samt för att stänga fjällskiktet som schampot öppnar.
Själv så tvättar jag med Balsammetoden.
I övrigt så är det bäst att vara snäll mot håret. Du verkar ju redan ha koll på en del du inte ska göra 🙂 Håll koll på om håret börjar kännas torrt eller slitet. I så fall så är det troligen dags att göra något annorlunda då.
Här är några tips på hur man kan vara snäll mot håret: https://har.ifokus.se/discussion/1460165/artikel-trassligt-har
Har för övrigt själv sparat ut håret från snagg till knälängd 😋
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
- Redigerat 2022-01-29 11:29 av TatsuOni
Tack för svar!
Jag kör nog på som jag gör nu, utan krusiduller medan det växer :)
Men, jag har bestämt mig för att testa Balsammetoden nu när jag har så kort hår. Se om det funkar för mig eller inte. Jag har som tur var en skvätt kvar av ett godkänt sista-schampo och har t o m en nästan full flaska godkänt vårdande Balsam. Allt jag behöver göra är att köpa ett tvättbalsam :D
Jag hade tydligen varit smart och köpt bra grejer sedan tidigare :)
Något jag inte riktigt lyckas få svar på, när jag läst och sökt om Balsammetoden, är hur jag ska göra med det vårdande balsamet med mitt korta hår? Det är ca 6 cm långt. Det vårdande balsamet ska ju inte nå hårbotten, så hur gör jag bäst för att undvika det? Någon som har något bra knep?
#5: Siden är ett material precis som bomull, ull eller lin. Siden tillverkas i en mängd olika kvalitéer av silke från silkesmaskens kokong. Så det finns inget som kan heta polyestersiden.
Satin är ett bättre uttryck för det säger något om hur tyget är vävt. Satinväv kan man göra av bomull, cellulosa eller polyester. Däremot ser man ibland slinkiga, blanka polyestertyger säljas som siden, därav mitt citattecken.
Silke är alltså själva råvaran och det färdiga tyget, eller väven siden. Så inget annat än det som är gjort av silke kan kallas siden.
https://www.sjalbutiken.se/om-siden-silke
- Redigerat 2022-01-30 02:09 av Sindri
#7: ja, men nu är det så att det inte är alla som vill använda siden av olika anledningar.
Exempelvis jag som vegan skulle aldrig tänka tanken att köpa siden.
Så då är rayon Satin ett utmärkt alternativ.
Och precis som Tatsu säger, har det ibland benämnts som polyestersatin.
Finns f.ö två olika sorters rayon Satin.
Den ena som är av utmärkt kvalité ("satin"), och den lite sämre ("sateen").
Om man bara har det i åtanke när man gör sitt inköp så ska det inte vara något problem.
https://veganswithappetites.com/is-satin-vegan/
Och här kan du se vad som står om Satin och siden i vårt egna Lexikon från December 2020:
https://har.ifokus.se/discussion/1489990/satin
- Redigerat 2022-01-30 05:13 av [Moon AppleGrey]
#6: låter bra.
roligt att du vill testa Balsammetoden.
Ja, det är faktiskt inte alla som använder 2 olika Balsam till sina tvättar, men en del behöver det.
Har tyvärr inget bra förslag på hur man undviker att få det vårdande i hårbotten när håret är så pass kort.
Måhända någon annan här som vet.
Lycka till iallafall, och uppdatera oss gärna om hur det går för dig. 😊
#10: spännande! 😃
Om du aldrig har använt Balsammetoden förut, så tänk då på att du behöver skölja ur det aningen längre än med vanligt Schampo.
Och att det också kan ta ett tag innan hårbotten har vant sig. Olika hur lång tid det tar.
#11: Tack för tipset! Ska tänka på att skölja extra mycket och länge. Jag är inte så van vid hur Balsam fungerar då jag använder det så sällan, men jag brukar skölja länge de gånger jag använder det.
Ja, jag läste det kan ta några veckor att vänja hårbotten vid det. Får se till att ha tålamod :)
#12: ingen orsak, och skulle du ha något mer du undrar över så är det bara att fråga. 🙂
Ja, precis.
För egen del tog det ca 7 veckor för hårbotten att vänja sig, men för vissa går det snabbare än så.
#7 Det var ju det jag skrev. Det du benämnde som polyester siden skrev jag att det inte alls är siden. Läs min kommentar igen. I övrigt så har redan Billy svarat bra.
Som nämnts så behöver inte alla två olika Balsam. Jag har kört på både och men mest bara använt ett vårdande till hela håret. Mitt hår & hårbotten är torrt, så tvättbalsam har egentligen bara behövts till hårbotten nu när jag använder balsamkaka 😋 (Mitt tvättbalsam kan nog också klassas som vårdande)
För andra så kan det vara tvärt om och de behöver inget vårdande Balsam alls.
Så testa dig fram för att se vad som fungerar för dig nu och i längden! Så länge du har kort hår, så duger ju ett enda fint 🙂
Mitt hår krävde aldrig någon omställningsperiod alls, utan blev rent från första tvätten. För andra så tar det lite längre och en del måste testa olika Balsam innan det blir rent alls.
Lycka till! 🌻
#8: Nu skulle ju inte den här tråden handla om textiler.
Borttaget stycke av Sajtvärd p.g.a ordval.
Både polyester (samt alla dess släktingar akryl, nylon etc som framställs med Olja som grund) och viskos (rayon, modal, lyocell m fl som framställs av träfibermassa) kallas konstfiber eftersom det krävs mycket processande för att framställa dem. Polyester är en syntetisk fiber, medan textiler av cellulosa kallas naturfiber.
Jag vill ännu en gång betona att jag kallar inget för polyestersiden, men det finns oseriösa tillverkare som vill låta påskina att polyester kan benämnas siden.
Polyester är gjort av plast (olja) som råvara och det är definitivt inte bra för håret, sliter och gör det statiskt. Många (som jag) är dessutom känsliga mot syntetfibrer.
Rayon är däremot ett naturmaterial gjort av cellulosa (träfiber) kallas även viskos, lyocell, modal. (Bomull räknas också som cellulosa, men är en helt egen fibergrupp).
Naturmaterial låter ju bra, men cellulosafiberproduktion är en väldigt smutsig hantering och görs därför i andra länder långt från Sverige. Det skadar både djur, natur och människor. Idag finns intresse av att flytta produktionen till Sverige och göra den mer hållbar samt ta hand om det miljöfarliga avfallet.
Tillverkning av syntetfiber skapar även det många miljöproblem som skadar djur, natur och människor. Det går också åt väldigt mycket energi till det.
Tyvärr finns nästan ingen textilproduktion som skonar miljön. Jag kan mycket väl förstå och respektera att man vill avstå från t ex textilproduktion som direkt dödar djur vid tillverkning, men tyvärr skapar annan sorts textilproduktion också döda djur, man förgiftar och förstör livsvillkoren för många djurarter, samt för människor kring fabrikerna.
Just nu känns det som om linne och ull är de textilier som är mest skonsamma för miljön, klimatet, människor och djur.
Det är jobbigt att vara människa ibland och vi kan bara göra vårt bästa enligt vår egen övertygelse. Hur man än vänder sig…..
- Redigerat 2022-01-30 16:29 av Sindri
- Redigerat 2022-01-31 16:17 av TatsuOni
#15 Du skrev något och jag försökte förtydliga för TS skull. Om du tolkar det som arrogant så är det din tolkning och inte vare sig min eller Billys mening. Och nu är det du som skriver ett långt inlägg om ämnet.
Tråkigt att du tycker att syntetfiber är dåligt för håret, men bra att du har hittat något som fungerar för dig.
Jag har både sjalar och sovmössor av syntet-satin och äkta siden. Inget skadar mitt hår och dem enda skillnaderna jag har märkt är att siden är svalare på sommaren.
Sedan kommer saker som pris, skötsel, miljö, etik m.m. in, för den som vill göra ett mer aktivt val.
Men jag personligen kan absolut rekommendera ett bra örngott utav rayon-satin och använder det själv.
#15: Och jag förklarade för dig varför siden (och andra material från djur) inte alltid är ett alternativ.
I synnerhet då du i din tidigare kommentar menade att man inte kan använda rayon Satin, vilket är en felaktig slutsats.
Det finns flera som läser i den här tråden, så försökte vara så informativ som möjligt för deras skull, så att folk får chansen att bilda egna uppfattningar om de material och produkter de kan tänkas vilja använda, och vad för eventuella för och nackdelar som finns.
Mitt svar var som jag ser det enbart sakligt och opersonligt, men tycker att det är tråkigt att du läser in något som inte finns där.
Nu tar jag bort inlägg som går helt OT. Starta gärna en egen tråd om andra ämnen, som ni önskar diskutera. Här svarar vi nu på TS frågor, samt håller en trevlig ton.
//Sajtvärden
- Redigerat 2022-01-30 21:44 av TatsuOni
Nu har jag tvättat håret med bara Balsam för första gången och det känns lite tungt och ser lite fett ut på sina ställen. Betyder det att jag har sköljt för dåligt? Det ser ok ut längst fram i pannan och uppe på huvudet, men på sidorna och bak är det inte lika bra. Där är det mer åt det "feta" hållet.
Brukar det blir så i början eller har jag bara sköljt dåligt? :)
Och en till fråga: Behövs det mycket mer Balsam än Schampo för att tvätta håret? Jag hade svårt att fördela balsamet i håret trots att jag har kort hår, så tog mer Balsam och liksom fyllde på. Kan det ha orsakat problemet jag har nu?
#20 Om det är fett fläckvis, så låter det som att du inte har sköljt tillräckligt.
Balsam har en lite fetare konsistens och löddrar inte, så det kan krävas mer och vara lite svårare att fördela.
En sak du kan testa är att spä ut balsamet med vatten (i en separat flaska) och sen använda det. Det kan bli lättare att fördela och få ur då 🙂
#21: Jag sköljde i flera minuter och det kändes genomsköljt, men jag måste tydligen skölja ännu mer :)
Tack! Jag ska testa det. Det låter som en riktigt smart lösning.
#22 Tänk på att massera ordentligt när du sköljer också 🙂
Det finns många som föredrar utspätt Balsam 🙂
#23: Aah, där gjorde jag nog lite fel, jag masserade inte tillräckligt vigoröst. Jag mer liksom "ruskade runt" och drog i håret. Gör om gör rätt nästa gång :)
#22 + 24: jag använder själv balsamet utspätt, och tycker att det gör det lättare att skölja ur. 🙂
Jo, det kan vara lite knepigt i början när man inte är van.
#24 Det är bara att testa tills du hittar vad som fungerar bäst 😁
Testade ett annat Balsam idag och det kändes inte lika "fett" i handen som det andra. Det var även lite lättare att skölja ur, men jag lyckades nog inte helt. Håret känns dock inte så tungt och ser inte så fettigt ut som förra gången. Inte på samma sätt iaf, men det ser lite fett ut fläckvis ändå. Jag har en del att jobba på ser jag innan det blir helt bra XD
Ska testa späda ut det i en flaska till nästa gång.
Vilket/vilka Balsam använder ni?
- Redigerat 2022-02-06 22:01 av Garm
#27: Du har väl också tänkt på att låta balsamet vara i håret en stund innan du sköljer ur det?
När jag sköljer så gör jag det en hårslinga i taget som jag masserar. Efter att ha gått runt hela huvudet så sköljer jag som vanligt i några minuter.
Ja, håller just nu på att experimentera.
Just nu använder jag Bruns Products "Kryddig Jasmin i hårbotten (hade den tidigare i enbart längderna och en annan till hårbotten) och Faith in Nature's "Hemp & Meadow Foam" (båda köpta hos Jordklok).
Brukar späda balsamet i en glasburk med lock, så det var bara att ruska den lite lätt.
Går annars också att späda mindre mängd i handflatan och applicera direkt i håret.
Har testat både och.
#27 Till hårbotten så använder jag detta från Maria Åkerberg: https://lyko.com/sv/maria-akerberg/maria-akerberg-hairconditioner-energy2
#28: Oj, nej det har jag inte tänkt på. Hur länge ska det sitta kvar i håret innan jag sköljer?
Vid nästa tvätt har jag förberett en flaska med utspätt Balsam, så får se hur det går med det :)
Ska kolla upp de Balsam du använder, det ena var rätt dyrt dock. Faith in Nature har jag testat förut när jag hade långt hår och gillade det, men det använder du enbart till längerna eller?
#29: Hmm, det var rätt dyrt det också precis som det Balsam RAotNB nämnde, men jag kanske testar det ändå om det är riktigt bra :)
Får inte stirra mig blind på priset, känner jag. Vill ha ett bra Balsam som fungerar till mitt hår. Just nu kör jag med billiga grejer, som ska vara ok att använda vid Balsammetoden. Kanske måste tänka om lite om de inte fungerar :)
#30: ett par minuter ungefär.
Jag brukar passa på att duscha medan håret får gona in sig i balsamet, och sedan sköljer jag ur det, så då kanske det har suttit i 5-10 minuter.
Hur länge är också en smaksak.
Jo, visst, men Bruns Products är bra grejor ock kostar därför lite mer.
Sedan räcker de längre också.
Jag har använt den flaskan KJ sedan okt/nov och inte kommit halvvägs ännu (det är dessutom en liten flaska).
FIN använder jag som sagt var enbart till längderna.
Börjar med att massera in Bruns KJ i hårbotten och sedan går jag vidare med FIN i längderna.
Själv betalar jag hellre lite extra om det är bra för mitt hår, än billigare grejor. 🙂
- Redigerat 2022-02-07 20:17 av [Moon AppleGrey]
Mitt favoritbalsam är Garnier Respons Avokado & Sheasmör. Ett tag så tillverkades det inte längre och under dem tiden provade jag massa andra märken men hittade inget jag trivdes med helt. Varken dyra eller billiga. Jag har det oftast som enda Balsam, både i hårbotten och längderna. Det är det enda balsamet jag inte måste spä med vatten. (Periodvis simmar jag mycket i bassäng och då har jag även ett tvättbalsam, pga kloret).
Jag vill gärna ha balsamet i håret i fem-tio minuter åtminstone. Så jag börjar duschen med att massera in balsamet och det sista jag gör är att tvätta ur det, så att det får sitta i så länge som möjligt. Enstaka tvättar går det bra att massera i balsamet och direkt tvätta ur det, men gör jag det flera gånger på raken känns håret inte riktigt rent. Samma sak om jag slarvar med att massera hårbotten ordentligt.
//Jessie
#34: Låter bra.
Och lycka till. 😊
#33: Jag ska absolut låta det sitta i längre från och med nu. Jag har helt enkelt misslyckats med både själva tvätten och sedan sköljningen hittills, för det känns inte riktigt rent och/eller lite fett.
#36: ja, helt lätt i början är det inte.
Och sedan så kan det vara så att din hårbotten behöver vänja sig också.
#36 Det tog ett tag för mig också innan jag lärde mig hur jag skulle göra!
//Jessie
#36 Lycka till! 😊
Kan för övrigt säga att jag också använde det Balsam som #33 rekommenderar, innan det slutade tillverkas för många år sedan. Jag gillade det då.
En liten update:
Jag tror jag fått det att funka nu! :D
Tvättade håret idag och nu när det torkat helt känns och ser det rent och lätt ut. Det är inte "flottigt" någonstans som det varit tidigare gånger. Jag tvättade med utspätt Balsam, masserade noga, och väntade någonstans mellan 5 och 10 minuter, skvätte i lite vatten och tvättade/masserade lite i några sekunder (något som kanske inte behövs, men ville testa att ändra min rutin lite från förra gången) och sedan sköljde jag och masserade jag håret länge.
Det verkar som sagt fungerat bra denna gång och om det blir bättre med tiden när hårbotten vant sig så kommer mitt hår bli fantastiskt XD
#40: men så bra, och vad glad jag blir! 🌞
Underbart. 👍👍
#40 Härligt! 😊 När du väl är van vid din nya rutin, så kommer det att kännas lätt att tvätta håret med Balsam 😊