Hår över åren
Vilka frisyrer och hårlängder och hårfärger har du haft över åren? Posta gärna bilder! 😊
Kul idé! 😁 Ska posta bilder imorgon (om jag kommer ihåg) när jag sitter vid datorn 😛
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#1: Ja, vad kul, gör det! Sitter också och kollar igenom lite bilder så kommer nog också en post från mig 😊
#2 Det ser jag fram emot! 😁
#0: Åh herregud… 😅 Jag har haft alltifrån 3mm till en bra bit ner på ryggen vad gäller längder. Haft bla rastaflätor, dreads, tuppkam, någon slags egenkomponerad "synthfrilla", och en drös olika mer tama, mer "normala" frisyrer i diverse längder.
Är naturligt blond men har haft de flesta Färger förutom gul, orange och rosa.
Den frisyr och färg jag verkligen kan sakna är när jag hade undercut, resterande hår var i dreads. Hade det först färgat svart men sen började jag färga utväxten röd så det med tiden vart en ombreeffekt i dreadsen från knallrött i hårbotten som gick över till en mörkare och mörkare röd och till slut till svart i längderna. 😍
// Harley
Naturlig hårfärg: Någon blond nyans. Jordgubbsblond kanske?
Färger:
Rött (olika nyanser) flera tillfällen.
Svart i 1-2 år.
Den längsta perioden med färgning var kastanjebrunt.
Fastnade för den då jag sedan tidigare har märkt att jag klär i bruna Färger som drar åt rött.
Den roligaste hårfärgen?
När jag var 20 så hade jag en kortare frisyr (längsta partierna räckte ned till axlarna bak vid nacken), och håret tonat i två nyanser av blått.
Luggen och håret vid öronen var lite mer isblått (med lite slingor av mörkare blå,) medan resten av håret var mörkblått.
Hade köpt hårfärgen (och blekmedlet) på Shocks hemsida).
Längder? Kortaste frisyren var helrakat/snagg.
Längsta var ned till svanskotan.
Saknar svanskotelängd mest av alla de frisyrer/längder jag haft hittills, men samtidigt så har jag en rätt så bra passform på huvudet för kortare frisyrer.
Vilket förstås är anledningen till att jag ibland fått infall att klippa lite "grabbigare" frisyr. 😛
I morgon så ska jag försöka hitta bilder på de olika färgerna och frisyrerna jag har nämnt, dessvärre har nog de flesta (kanske t.o.m alla 😢) gått förlorade pga att man digitaliserade bilderna istället för att skriva ut/framkalla dem och den datorn de fanns på är paj.
#4: Kul med olika hårfärger! Har själv haft blå-lila, ombre blå-lila, grönt, röttbrunt, svart, blont. Också haft allt från pixiekort till typ över bröstet.
Särskilt den sista med det röda lät jättecoolt!
#6: Åh nej :( Hoppas du lyckas få tag i bilderna!
#7: ja, det gör jag också. 😔
Längder från kort page till midjelångt.
Färger: alla möjliga bruna-brunröda toner. Blont, svart, rött, hennarött.
"Frisyrer": rastaflätor med löshår, permanentat, garnflätor av lovikkagarn.
Nu är målet att få håret ner till midjan igen och jag kan såklart inte låta bli att färga, så då blir det henna+indigo=svart.
Dags att dyka ner i kaninhålet 😅 Drar det tidsmässigt för enkelhetens skull 🤪
Börjar från när jag började färga håret i högstadiet. Innan det så var det allt från midjelängd till axellängd.
Jag var kanske 14 när jag färgade det svart första gången. Jag var 15 när jag skaffade mitt side cut (ca 1/3 av huvudet rakat.) Har tyvärr inga bilder på det. Men det var den frisyr utöver långt hår som jag har trivts bäst i!

Jag hade nyligen fyllt 16 när jag bestämde att jag ville spara ut håret till mid thigh. Så för att börja med en lite jämnare längd, så snaggade jag ner allt hår till mindre än en cm med lugg. Luggen klippte jag snabbt bort.

Lite längre.

När håret var kanske 10-15 cm så flätade jag i dreads. Men de fick inte sitta i länge, då det var obekvämt under ridhjälmen.

Axellångt och sidbena.

Bestämde mig för att testa blont. Så morot.

Blont en kort stund.

Svart.

Morot.

Blond.

Ljusare blond.

Rött. Gillade rött, men det tvättades ur supersnabbt!

Urtvättat rött och slitet hår.

Helt urtvättat rött. Sparade ut min naturliga hårfärg.

Från naturligt till svart. APL? till Midjan.

Därefter så har jag fortsatt färga det svart med Henna och Indigo och sparat ut det längre. Idag når det knäna.
Oj det här blev långt och tog tid 😂
#10: Tycker verkligen du passar i det mesta, wow! Du passar självklart i svart men ville bara aäga att vad fin din naturliga hårfärg är 😊
Okej dags för min hår-saga!

I högstadiet. Plattade det konstant. Ignorera min konstiga lugg, den såg bättre ut än här

Början av gymnasiet. Sov i flätor. Mina naturliga lockar är större

Ville så gärna färga håret grönt men vågade inte så det fick bli en grön slinga och dipdye. Sen gymnasietid

Klippte mig efter gymnasiet. La i röd färg i håret, typ brun-rött (???) ca 19 år. Innan dess hade jag samma frisyrer fast kortare och naturlig hårfärg.

Vågade äntligen färga det grönt! Typ 20 år

Klippte lugg. Lockade det ibland cus why not. Sedan sköljdes det mörka ut vid varje tvätt så det gröna kunde bli riktigt ljust. Fick färgbomba hela tiden vilket blev tröttsamt i längden

Ni vet ful utväxt? Aa orkade till slut inte fortsätta bleka och färga. Ville också se hur jag såg ut i pixiekort hår så jag klippte mig. Efter det växte bara håret ut igen

2020/2021 blev blondie för att jag ville ha det pastellfärgat. Var dock blond ett tag och trivdes ändå i det

Yaaaay äntligen pastel-lilaaa!

Tänkte att jag kunde göra ombre av mitt pastelhår. Var coolt i två tvättar fram tills färgen rann ut i hela håret och blev blå-lila. Ångrar grymt. Hade haft mitt pastellfärgat idag annars

Färgade svart igen och mitt hår ser ungefär ut såhär idag fast lite längre (axellängd) och lockigare.
I framtiden vet jag inte om det ens är lönt att ha pastellfärgat. Mitt tjocka hår måste dränkas i blekning typ 6 gånger för att det ska vara ljust nog, och sedan ha silver Schampo i 5000 gånger 😅 Även om jag så gärna vill ha pastel goth stil men aa orkar knappt med stilar nuförtiden
Min naturliga hårfärg är också lite lurig. I högstadiet var den ganska tydlig brun men blivit svartare med tiden. Så svart med brunt i eller som min sambo säger: väldigt mörkbrun. Vissa säger svart. Jag vet själv inte riktigt. På sista bilden är min naturliga färg (innan jag blev blond), valde den bara för att visa hur min frisyr ser it nu
- Redigerat 2022-01-15 00:30 av [Tismon]
#12: roligt att följa din hårresa. 😊
Tycker att ditt hår ser mörkbrunt ut på sista bilden.
#13: Tack kul att du tycker det :)
Aaa okej :) Min kompis (och några få andra) säger svart men de flesta säger brunt, så du har nog rätt!
#14: min syster har väldigt mörkt brunt hår, och min mormor hade svart (tänk dig ebenholts), så jag har nog lättare att se skillnad på de två färgerna än en del andra. 😊
#15: Ah, då är det inte så konstigt :).
Min kompis säger att det alltid är brunt pigment i svart hår och vissa har bara det mer än andra så hon klassade det som svart. Men jag tycker nog att det är en brun nyans som tar över lite. Har en ganska kallbrun färg så det kanske får det att se svartare ut
Nog lättare att se på denna bilden

#16: nej precis,vilket också gör det roligt att se vem som får vad då vi har både blondiner, brunetter, svarthåriga och "redheads" i släkten. 😛
Finns säkert svart i det men jag skulle säga mörkbrun ändå.
Sedan så är det ju inte bara en sorts mörkbrun som finns, heller.
#17: ja, det där skulle inte jag säga svart om.
Men fin färg iallafall, och tycker att du passade i den frisyren. 😊
#18: Haha kan tänka mig att det måste bara spännande! Rödhårigt är så ovanligt! Tycker det är ganska coolt!
Aa men precis, det är en kallare mörkbrun typ. Sen kan den se väldigt brun ut när ljuset träffar det, och blir ännu tydligare
Tack så mycket! Det var bara utväxten från pixiefrisyren. Problemet med korta frisyrer är att man måste klippa sig så regelbundet 😅
#20: ja, precis. 😁
Tänkte också på det med ljuset, att det kan få håret att se mörkare/ljusare ut.
Aha, så pass. 😊 ja, håller med. Vilket jag är för lat för. 😛
#12 Vad fina Färger och frisyrer du har haft! 💚
Skulle också säga att du har mörkbrunt hår. Mycket fint! 😁
#23: Tack så mycket! Min nästa håridé är att växa ut håret lite (ganska mycket) och sen bleka det en gång. Gärna ojämnt, ev slingor och så. Sen slänga på mörkröd färg! Och sen försöka få mina naturliga lockar att bli mer "appearent" (bättre hårvård med mer fukt) Så blir det förhoppningsvis mörkrött hår med lite variationer
Det sköna med att inte bleka håret ljust är att färgen inte försvinner lika lätt. Hade en kompis som blekte sitt hår riktigt blont och sedan la i mörkröd färg, efter någon tvätt blev det knallrött. Eftersom röd är ganska pigmenterad behöver jag heller inte tänka på silverschampo. En tanke i alla fall :) Frågan är sen om man ska ha lugg eller inte lugg
Det sköna med längre hår är att man heller inte behöver klippa det för att hålla det i schack. En frisyr som är lite lat men också lite variation
- Redigerat 2022-01-15 19:06 av [Tismon]
#24 Låter fint! 😋 Tycker personligen att lång hår är mycket enklare att ha att göra det 😁
#25: Tack! 😊 Jo men precis, folk snackar alltid om att det är mer jobb med långt hår men jag håller inte med haha. Du måste konstant "upprätthålla" en kort frisyr - klippa och se såå att det "ligger rätt". Långt hår kan du bara sätta i en hästsvans och dra ihop med hårspännen när det inte ligger rätt och då kan man vara lite lat 😊
#26 Tycker att kortare hår som är längre än snaggat är i vägen hela tiden också. Långt hår drar jag upp i en knut med en hårpinne på 30 sekunder 😋
#27: så sant!