Blondera
Hejsan! Jag är i grunden blond, för några månader sedan färgade jag håret brunt (hyfsat mörkt) men nu har utväxten börjat komma och jag är sugen på att gå tillbaka till blondt. Så jag ska färga det! Hur gör jag det på bästa sätt? Vill gärna inte ha det liksom vitt eller så, utan en ganska naturlig blond färg.
Aldrig blekt håret innan och när jag färgade det brunt var det första gången jag färgade håret.
Vill gärna ha tips !
Tänker ej fara till frisör
Först och främst, så får du vara beredd på att du kanske kommer att få se ut som en "morot" ett tag.
Jag skulle rekommendera dig att börja med en avfärgning, vilket är en typ utav blekning. Även t ex hårspray eller mjällschampo kan hjälpa till att dra ur lite färg.
Undvik så klart att bleka din egen utväxt om du kan.
Du kan behöva bleka mer än än gång. Men låt helst håret vila en månad och ta hand om det med inpackningar. Blekning sliter på håret.
Om du inte "står ut", med eventuell "mellanfärg", t ex morot, så kan du ha i en lätt toning med "motsatsfärgen". Ska leta upp våran artikel om det.
Men du har bara haft en brun färg i håret. När jag blekte sist, för tio år sedan, så hade jag flera lager svart i. Du har en bättre start 😝
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Här kan du läsa lite om Färger https://har.ifokus.se/discussion/1264656/artikel-farger
Vill du ha en fin blond färg kan du behöva ha silver Schampo och Balsam i. Den knallgula/knalloranga håret som kommer efter blekningg kan vara svår att få bort. För min del krävs minst 5 blekningar för att få blont, samt en massa silverschampo för att få bort den knalliga färgen. Men nu har jag också naturligt svart-brunt hår och mitt hår är extremt tjockt, det kanske blir lättare för dig :)
#3 Min erfarenhet är att det oftast är mycket lättare att bleka ett hår som i grunden är naturligt ljust och färgat mörkt. Än ett som är naturligt mörkt.
Asiatisk hår ska tydligen kräva starkare blekningar än skandinaviskt.
Men absolut så kan silverschampo vara en idé när håret är ljusare 🙂
#4: Jaha då har nog ts det ännu lättare eventuellt, vad skönt!
Haha jo det makes sence, många skandinaviska produkter gör ingen skillnad på mitt hår 😂😉
Silverschampo/balsam är det enda som funkade för mig att få bort det kballiga men det kanske inte är så för alla :)
#5 För mig gjorde silverschampo ingen större skillnad, men kanske en avfärgning och två blekningar gjorde mitt svartfärgade hår blont 🤪 Kommer inte ihåg exakt hur många gånger jag blekte, för det var ju tio år sedan.
Har för övrigt läst om svenskar som blekt håret hos frisör i Japan och det gick sönder på en gång, för att blekningen var så mycket starkare än dem vi har i Sverige 😅 Så även om ditt hår har krävt mycket, när du har blekt det, så kanske det klarade sig bättre i alla fall 😅
#6: hmm okej för silverschampo kommer inte bleka håret, det tar bara bort den knalliga färgen och sen måste man använda silverschampo några gånger innan man ser resultat :)
Oj det förklarar varför alla frisörer alltid understryker att mitt hår är "asiatiskt", visste inte att skillnaden var så stor 😂
#7 Nää precis, därför behöver man ju redan ha någorlunda ljust hår, för att se resultat 🙂
När jag blekte håret, så gick jag igenom en hel flaska med silverschampo, utan att det gav något 🤪 Men sen så kanske inte det var det bästa heller 🤔
Okej , tack för alla svar! Ska testa avfärgning och se hur det blir 😊
#8: Jo precis, nåste ha ganska ljust hår för att silverschampo ska ha någon effekt :)
Jaha oj! Märket kanske inte var bra? Har i alla fall fungerat för mig, gick från knallgult till vanligt blont :)
#9: Hoppas det funkar! :)
#9 Uppdatera oss gärna om hur det går 😁
#10 Antagligen inte. Det enda det gjorde var att torka ut mitt hår 😅
#9: lycka till, och uppdatera oss gärna om hur det har gått. 😊