Allmänt hårbabbel 5
Dags för en ny tråd 😎
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
- Redigerat 2021-11-27 10:32 av TatsuOni
Dagens skugga från min hårmåne 🌙
Skulle behöva borsta och fläta om håret… Men jag känner mig lat 😏
La ner min Ficcare på min anteckningsbok och såg att de matchar varandra ganska bra 😛
Alltsåååå jag kan inte bestämma mig om jag ska växa ut mitt hår eller klippa det pasch-längd igen 😭
#4: Ett dilemma, det där.
Själv sörjer jag fortfarande längden jag hade i januari 2017 (svanskotan) innan jag dumt nog valde att klippa det kort.
#5: jaha oj vad långt det var! Tar ju sån tid att växa ut det till den längden så det förstår jag
För mig… Långt hår är snyggt. Men kortare hår är också snyggt då det ramar in ansiktet. Jag ska tydligen passa i det mesta enligt flera jag känner då jag haft allt från pixiekort till under brösten. Men det är så svårt! Sedan vet jag inte om jag ska ha kvar sneluggen, klippa lugg som jag hade tidigare eller växa ut det och ha mittbena 🤔
#6: Ja, precis.
Och just nu så har håret bara passerat axlarna, men så har man ju klippt det ett antal gånger sedan dess ockå, så det är lite därför det tar tid för mig att komma tillbaka till den längden igen. 😅
Jo, det beror ju också på vad man trivs bäst i. 😊
Ah, ja, jag tycker att lugg kan vara snyggt, men jobbigt när det är i den längden att man får den i ögonen och är för kort för att sätta upp.
#7: Förståeligt, kluvna toppar är ju inte alltid så roligt. Försöker du växa ut det till samma längd igen? :)
Hmm ja för min del är lugg mest jobbigt för att jag har naturligt lockigt hår och måste då platta det med jämna mellanrum 😅
#8: Det är tanken.
Saknar att kunna fläta det långt, och alla uppsättningar man kunde göra.
Egentligen så var det främsta skälet till att jag klippte av längden för att jag ville bli av med gamla färgen i håret och samtidigt slippa den "vackra" utväxtranden.
Ah, ja det kan jag förstå.
Själv har jag inte lockigt hår, men min brorsa har det (efter vår farsgubbe) och han brukade också platta håret eller konstant använda mössa. 😆
#9: Åh! Jag är så avis på alla människor som kan fläta sitt egna hår. Jag kan bara fläta det från sidan, men så fort jag inte ser vad jag gör så slutar det alltid katastrofalt! 😂 Kan relatera, hade ombre men sedan med urtvättar blev det bara missfärgat. Och man orkar inte vänta på utväxten så färgade det svart igen haha
Haha ja, lockigt hår är så jobbigt! Vill man ha snygga lockar får man inte kamma det för då blir det bara fluff. Så du väljer mellan fluff eller tovor

Det var fint och roligt så länge det varade - 2 tvättar. Men det var definitivt inte värt 8 blekningar 😂
#10: Åhå, på det viset. Ja, men övning ger färdighet.
Själv blir jag alltid förvirrad om jag flätar och tittar i spegeln samtidigt, tycker det är lättare att gå efter känsla. 🙂
Förstår varför.
Snygg bild, och ja, gillar heller inte att bleka håret. Sliter ju något så fruktansvärt.
Men roligt att iallafall prova på någon gång.
#12: Jaha! Jag tar alltid fel mängd hår och så blir flätan helt ojämn när jag inte ser den. Man kanske kan öva upp detdär?
Tack! Hade jag varit blond så hade jag nog färgat håret oftare för då behöver man inte bleka håret så hemskt mycket haha. Jag funderar på om jag vill ha långt vinrött hår. Men det måste ändå blekas :( Sen så är jag fortfarande inte säker på om jag ändå vill ha det kort eller långt
- Redigerat 2021-10-16 20:24 av [Tismon]
#13: Ja, precis, det kan man.
Var inte speciellt bra på att fläta i början, men blev bättre och bättre på det.
Ah, på det viset.
Tja, det hinner du fundera på. 😊
#14: Hmm får träna på det! Tror som sagt att eftersom det blev så dåligt så gav jag upp för snabbt haha
Ja sant :) Frågan är väl snarare om jag ska klippa mig nu. Kanske vore bäst att få bort all slitna hår? Mitt hår har ju ändå inte blivit så långt, lite längre ån bilden
#11 Vad fint det var! 😍
#13 Visst kan man öva upp det! Jag har håret ner till knäna och det är dels för att jag tycker att det är kul att göra olika sorters flätor, knutar och uppsättningar 😋
#15 Hur kort tänkte du klippa det, om du bestämmer dig för det? 🙂
#16: Tack! :) Min lärdom efter den gången är att aldrig försöka sig på ombre ensam hemma utan gör det hellre hos frisör. Särskilt med toningar då det mörka i hårbotten sen rinner ut och förstör allt arbete
Åh då kanske det finns hopp för mig haha! Tidigare var mamma som den fixade frisyrer eftersom jag bara kan göra det bra om jag ser vad jag gör. Men bor inte hemma längre och min sambo verkar inte vara sådär jätteduktig på uppsättningar. Kanske någon gång i framtiden kan jag få det att se bra ut 😉
Jag hade tänkt pasch eller hur det stavas :)
#17 Öva på flätor genom att inte titta på vad du gör. Det var så jag blev bra på att fläta 😋
Jag brukade sitta framför TV och öva olika flätor, eller inför att jag skulle sova. För då spelar det ingen roll om det ser bra ut 😎
Det är en fin frisyr det också 🙂 Och inte så kort, om du bestämmer för för att du vill ha det långt sen.
#18: åh okej vad smart! Särskilt bra med tanke på när man ska sova och ingen ser det haha :)
Jo men eller hur! Långt hår är snyggt men korta frisyrer är också skitsnygga då de ramar in ansiktet. Man önskar att man kunde ändra långt till kort till långt igen olika dagar i veckan när man känner för det! Jag brukade ha peruker tidigare men de är för varma och krångliga hahaha
#15: Mm, själv skulle jag ha valt att klippa/trimma bort det slitna innan man låter det växa ut.
Ju längre håret blir, ju mer tar det emot att klippa det.
Och det ger ju också håret ett lyft, så att säga.
Har själv haft page 4-7 ggr under mitt liv, och jag tycker att det är en ganska tacksam frisyr då den inte är lång men inte riktigt kort heller.
Riktigt snygg med lugg till.
Perfekt om man vill låta håret växa ut sedan när man tröttnat och vill förnya sig. 😊
#17: På tal om flätor, så kanske denna hemsidan skulle vara av intresse?
Där finns bilder på olika sorters flätor som inte är tidskrävande, samt en kortfattad beskrivning på hur man gör dem.
Olika flätor på en kvart
#20: Jo men då låter det ju perfekt med page! Har haft lugg tidigare och tycker själv att det ser så himla snyggt ut så varför inte :)
Kan ju säga att det vore väldigt bra att bli av med det slitna. När jag säger att 8 blekningar inte var värt det så handlade det inte om att jag var särskilt ansvarsfull och blekte med tid mellan. Jag gjorde så mycket fel då toningen i hårbotten hela tiden förstörde ombren. 4 gånger blekning för att ens få det ljust nog och sedan 4 blekningar för att få gradienten. I slutet av det hela kunde mitt hår gå av om du bara tog på det 😅 Mitt hår var ändå väldigt tjock och tål väldigt mycket. Tur att olaplex existerar hahahaha. Så ja page får det nog bli ja :) Då är frågan om man ska ha en jämn page eller en som blir kortare i nacken 🤔
#21: Åh tack! Det låter väldigt imtressant! Jag tycker ju själv att det är roligt att fixa frisyrer den hemsidan kan nog hjälpa en del! :)
- Redigerat 2021-10-17 14:00 av [Tismon]
Åh det påminner mig om en fläta som jag verkligen älskar men är lite svårt för mig med kortare hår! Postar en bild när jag hade lite längre grönt hår (flätan blev ändå lite kort eftersom mitt hår var inte superlångt.) Denna flätan rekommenderar jag som sagt till alla med längre hår och det gör att ditt hår ser tjockare ut. Eftersom jag inte kan göra flätor bakifrån gjorde jag den på båda sidorna

Kanske blir lite bökigt att förklara via text men ska försöka. Du har ditt hår utsläppt, sen i mitten av allt hår tar du bara ett liten bit hår och gör en väldigt liten, smal och "lös" fläta. Sedan från varje håll tar du det lösa håret och stoppar in i den lilla flätan, så att du flätar en fläta i en fläta. Så först vänster håret in i lilla flätan, sedan höger hår in i flätan och sedan upprepar du. Du kan då dra ut håret lite och puffa ut det så kommer flätan se jättetjock ut!
- Redigerat 2021-10-17 14:23 av [Tismon]
#22: Ah, på det viset. Då förstår jag verkligen att du inte tänker ha (egengjord) ombre något mer.
Kul! 😁
#23: Fint ju. Tycker att det är görsnyggt med lösare flätor.
#24: Precis! Varnar alla andra för det! Såvida de inte vet exakt vad de gör haha
Eller hur! Nog en av de anledningar man vill ha långt hår igen, så att man kan göra sådana flätor 🥰
Vill man har tjocka och färgglada flätor så kan jag även rekommendera en Paranda 😎
Två beställningar från Etsy på G 😁
Ett paket från NightBlooming är på väg från USA nu.
Och fyra XL duschmössor från en annan Etsy-sida är på väg från Nederländerna.
Om någon undrar varför just Nederländerna. Har försökt att hitta större duschmössor av bra kvalitet i Sverige, men det verkar omöjligt. Den jag har nu är inte superkvalitét, men okej. Men jag har svårt att få den att passa över mina knutar. Den här säljaren var den enda jag hittade inom Europa som sålde större duschmössor som verkar bra. (Vill inte handla från Amazon.)
Så jag passade på att köpa flera på en gång och ska ge en eller två till min mor, om de är bra. Återkommer med en recension, när jag har fått dem 😋
#27: Lustigt, har själv nyligen lagt en beställning från etsy.
bl.a en vintage hårpinne/fork, som jag tänkt skulle passa till den klänning jag ska sy upp.
Nightblooming? Det var väl därifrån du köpte balsamkakorna, väl?
Vad blev det denna gång? Ohyggligt nyfiken. 😆
#28 Kul! Hoppas på en bild när du har fått den! 😁
Ja och nej. De är inte släppta än, men jag fick dem av Melissa för att jag är stammis och stöttar henne via Patreon 😋
Den här gången har jag köpt några håroljor (en favorit och två nya) en påfyllning av hennes detanglingspray och några icket hårsaker också 😋
#29: Tack! Kommer att ta en bild när de har kommit fram. 😋
Åhå, på det viset. Men det är ju kul det. Hon låter som en hygglig prick. 😊
Spännande. Alltid roligt att prova något nytt. Och sedan så är det också så roligt när paketen väl kommer.
Nästan som julafton…
#30 Jo hon är väldigt trevlig och duktig 🙂 Har handlat där i flera år och haft kontakt med henne på LHC ännu längre. Och så har jag även beställt den sista boken i hennes triologi 😁
Ska bli riktigt kul att öppna paketet när det kommer 😎
#31: Ah, så hon finns också på LHC. Visste jag inte, men kul att veta. 😄
Lagt till henne på favoriter på min etsy-sida, så länge, så får jag ta mig en titt på hennes prylar vid tillfälle då det var en hel del.
Sedan så kommer min bror över om ett tag med lite pappersarbete, så har inte tid att "dregla" över hårprylar/produkter just nu. 😅
#32 Där heter hon Nightshade ☺️
Jag älskar hennes herbal detangler, fantastiskt luktande håroljor och så Alluvial för att få bort Mineraluppbyggnad från vårat hårda vatten 😸
#33: ah, okej. 😊
hur vet man om man har hårt vatten? Inget jag har tänkt på hittills. 🤔
#34 Det är vanligast om man har egen brunn.
Du kan se att det blir en mineralbeläggning runt och på kranar på kanske ett dygn, vattenkokaren är full med kalk efter ett par användningar. M.m.
T ex så ser våran kran i handfatet ut såhär, fyra dagar efter att den blev rengjord. Vi har väl väldigt hårt vatten då. Vi kan även se mineraler flyta runt på ytan i en kopp med kokt vatten.
#35: Okej, tackar för upplysningen. 😊
Ska kolla hur det ser ut i badrummet senare, men tror inte att jag har hårt vatten här.
Nyligen börjat med Balsammetoden.
Var lite knepigare att skölja (tidsmässigt) än vad jag trodde att det skulle vara, men är rätt nöjd med resultatet.
Blir väl bättre på sköljningen när man fått in snitsen på det. 😊
Osäker på balsamet dock. Tror det är för tungt för min hårtyp.
#38 Håret ser fint ut 😀
#39: tack. 😊
Spännande att pröva nya saker.
Tänker att jag använder upp allt av det Balsam jag har, så det hinner gå tillräckligt med tid för att avgöra om jag ska fortsätta med samma eller behöver köpa ett annat.
#40 Annars så kan du just köpa ett lättare och använda som tvättbalsam och ha det andra som vårdande i längderna.
Du kan även testa att spä ut balsamet med vatten. Jag vet att en del på LHC gör så.
#41: ja, det är sant.
Tack för tipset.
Ska testa att späda ut balsamet till att börja med. 😋

Jag försökte fläta mitt hår själv häromdagen och det gick inte jättebra 😂
#43: Ja, jag tänker på citatet ur Lotta på Bråkmakargatan, "Tålamod är en fiskares bäste vän", gäller även sådant här.
Men det är iallafall en början. 😊
#44: Hahaha ja sant! Får bara fortsätta öva… Tycker det är så svårt att fördela och få det jämnt när man inte ser det. Sedan hjälper det inte när håret inte är "särskilt" långt och massa hårstrån trillar ur flätan 😜
#45: Förstår precis. 😊
#46: Någon vacker dag ska jag nog lyckas!! 😂 Får vara avis på alla som redan kan till dess hahah
#47: Bara du inte ger upp så ska det nog gå. Trägen vinner. 😁
#48: Ja! Fram tills dess får jag vara ha sovflätor. Vilken också är ganska skönt får oss med lockigt hår, slipper det tova sig!
#49: Förstår det.
Kommer ihåg hur svårt det var att göra flätor i kort hår 😅
#51: jag vet inte hur folk lyckas! 😅
#52: Tråkigt svar, men: övning. 😝
#53: Det är nog verkligheten men har själv svårt att ta till mig det hahaha. Försöker göra inbakade flätor och eftersom jag inte ser vad jag gör så blir de S- formade istället för raka 😆
#54: Så är det nog för oss alla, ibland.
Åhå, på det viset. Det är en bra början iallafall. 😁
#54 Öva utan att titta och fokusera på hur det känns. Så blir det bra en dag 😸
Mitt paket från NightBlooming lämnade Stockholm den 25:e. Där tog post nord över och därför finns det noll uppdateringar. Hoppas på att få betala momsen snart, så att jag kan få paketet någon gång!
#57: uj…. 😶 hoppas att de skyndar på lite.
Drygt ju att inte veta när! Men det är ju typiskt postnord.
Idag har det faktiskt hänt något med båda mina paket!
Får se hur lång tid det tar att tullklarera mitt NightBlooming-paket och leverera mina duschmössor…
- Redigerat 2021-11-02 14:40 av TatsuOni
#59: När det tulldeklareras, vad händer då?
Får du något meddelande om hur du ska göra?
#60 Man brukar få en lapp/sms med inbetalningsuppgifter.
Men nu står det som att det är på väg till mig… Så det kan vara så att Etsy skötte det här med min beställning direkt. De gör tydligen det för vissa länder nu, men jag vet inte om Sverige är ett utav dem.
Smidigt isåfall och så borde jag få paketet typ en månad tidigare än annars isåfall. PostNord är sega annars…
#61: ah, ja det var så också med mitt paket för ersättningstangentbordet till laptoppen, men beställer inte ofta från utlandet så har inte jättekoll på sådant där.
#61: Är det så att Sverige också är ett av de länderna, så vore det toppen.
Särskilt om man handlar relativt flitigt ifrån etsy.
#63 Verkligen!
Nu har PostNord ändrat sig två gånger på ett par timmar och vi är tillbaka på tullklarerar 😑
#65: 🤨 men va…. helt mållös alltså. 😒
#66 Får nog betala och vänta ett tag till 😑 Det värsta är ju inte att behöva betala, utan hur lång tid det tar!
#67: Ja, precis. Ledsen för din skull.
Och för det betalar man massa i frakt, avgift och moms 😓
#69: Exakt. 😦
Så, nyss lagt en beställning på etsy, för att jag tänkte att jag vill prova en av Nighbloomings detangling spray.
Får se när den kommer. 😋
#71 Kul! Hoppas att du gillar den 😁
#72: Hoppas jag med. 😁
Fick meddelande till min e-mail i morse att den redan har packats (pre-transit).
#73 Jag väntar på PostNord 😶
#74: evigt väntande med dem. 😶
Nu har det gått 5 dagar sedan senaste hårtvätten…
När jag använde low poo Schampo så skulle håret ha känts mindre fräscht nu, eller åtminstone att hårbotten börjar kännas fett.
Det gör den inte nu. Kommer kunna vänta med tvätt till i morgon allra minst. 🙂
Så det verkar ju som att det fungerar med enbart Balsam för mitt hår.
#76 Kul! 😁
#77: Precis. 😁
PostNord är ju roliga. Igår ändrade de sig och la till och tog bort information flera gånger. För tillfället finns all den informationen i appen. Får se hur det ser ut ikväll 🤪
#79: Den tycks ha hakat upp sig lite, om man säger så.
är väl bra med tulldeklaration, men behövs knappast göras två gånger. 😅
#80 Nää det är ju bättre att de skickar ut den istället 😅
#81: Ja, precis. Det är så att man kan skratta åt eländet. Men blir bra när paketet väl har kommit.
Hoppas den kommer innan veckans slut iallafall. 😄
#82 Inte troligt. Hoppas på att få inbetalningsuppgifter innan veckans slut. Därefter så brukar det ta en vecka till en månad innan man får paketet…
#83: Ah, på det viset… 😦
Undrar om jag ska ta och färga utväxten nu i helgen 😸
Tänkte göra det förra lördagen, men jag kände mig för slut efter den veckans händelser…
Och nästa torsdag ska jag ta dos två av vaccinet, så den helgen lär det inte bli 😅
Har 6 cm utväxt, så det är dags. Är för övrigt nöjd med att kunna mäta så mycket utväxt på fyra månader 😁 Två cm extra har det vuxit.
#85: Har du gjort något speciellt eftersom det vuxit mer än vanligt?
#86 Tränat intesivt 😛
#85: Låter som en bra idé, isåfall. 😁
#87: Ok, själv har jag aldrig märkt att håret växer snabbare när jag tränat intensivt.
#89: Är individuellt hur snabbt håret växer.
För en del växer det snabbare än hos andra.
#90: Absolut är det så.
Fick hem denna lapp igår. Gick in och godkände. Idag fick jag ett meddelande om att paketet är på väg och fick välja leveransmetod 😁
Får troligen hämta ut det på måndag! Avgifter är redan avklarade alltså och leveransen ungefär en månad snabbare än vanligt! 😎
#92: Härligt, speciellt efter alla om och men. 🥳
#93 Ja och det känns väldigt bra att veta inför framtida köp! 😁
#94: Det förstår jag. 😊
Körde hårtvätt igår, och testade då att använda gamla balsamet i enbart hårbotten, och ett annat Balsam till längderna.
När håret hade torkat sprejade jag i lite extra av balsamsprayen.
För att se hur det blev.
Håret verkar vara helt okej idag. Måhända lite mjukare än vanligt.
Alla är av samma märke (Bruns) f.ö.
#96 Kul att det verkar fungera med dina BM-experiment! 🙂
#97: Precis, och har allt antecknat på datorn, så att jag kan följa detta över en längre period.
Tänker att jag kanske kommer göra ett inlägg om det på min blogg på LHC så småningom.
#98 Det finns ju några medlemmar som använder sin blogg som tvättdagbok där redan 🙂
#99: Smart, inte tänkt på det tidigare. 😊
Åh, det är ju så mycket enklare att sätta upp håret när det inte är typ nytvättat😃
#101: Håller faktiskt med där, håret är ju lite för "silkaktigt" första dagen eller så.
#101 Jag tycker att det är lättast att få håret att lyda typ två veckor efter tvätt 😅 Nytvättat är = super-Houdini-hår.
- Redigerat 2021-11-18 18:24 av TatsuOni
#103: haha, precis. 😂
Det var verkligen stor skillnad, nu kunde jag ju få till en svinrygg!
Jag är inte så bra på frisyrer - hur lyckas man fläta sig själv🤪?
Nu är håret "nytt" igen efter henna+indigo. Topparna blir alltid torra tycker jag, har i aloevera gel och ngn Olja. Hade i lite extra nu, får se om det blir bättre.
#105: Man blir bättre på frisyrer allt eftersom.
Ah, får hoppas att det gav resultat då. 😁
#105 Övning ger färdighet 😁
Håret tycks ha gillat att man sov några timmar med masken på (som jag nämnde vid halv fyra på morgonen i den andra tråden), så kommer att fortsätta köra med den då och då.
Gillar dock inte lukten som den har när man masserar in den i hårbotten/längderna.
Tur dock att det inte är något som sätter sig i håret (kör f.ö med oparfymerad) efter att man har sköljt ur den.
#108 Vad är det för mask? 🙂
#109: det är den här
Tittade först på varm bergamott av samma märke, men enligt några av recensionerna hade den en väldigt stark doft så vågade inte välja den.
Plus att produkter av det märket tenderar att kosta en bra slant (iallafall kan det svida om man köpt på sig fel sorter…)
#110: Den lät ju bra😃 Mitt största "hårproblem" just nu är att det är så torrt i topparna. Idag hade jag i lite sheasmör.
Kanske ska testa den där masken…
#112: kan vara värt att pröva, och just nu har de nedsatt pris också. 😊
Fick jättebra "glid" i håret efter ursköljningen och det har torkat.
- Redigerat 2021-11-20 23:08 av [Moon AppleGrey]
Ah, och kan nämna det att det tycks skilja från person till person om man upplever någon doft/stank med den oparfymerade hårmasken.
Mor min kände ingen konstig lukt från burken, medan jag tyckte det luktade ladugård typ. 😅
Men sedan så har jag en (nästan extremt) känslig näsa så brukar reagera långt innan andra gör det, eller upplever en del dofter andra gillar som äckliga så det är möjligt att detta var ett "jag problem". 🙃
#114: Jag gillar bergamott-doft och råkade visst impulsköpa den då🤷♀️
Hoppas den kan bita på torra topparna.
#115: ah, okej.
Hoppas att den också är bra. 😊
#115 Hoppas att den fungerar bra för dig! 😃
Onsdag är städdag här. Lyfte på soffdynorna för att jag tyckte att sambon skulle dammsuga soffan. Hittade lite knutnålar där och två hårsnoddar 😅
Sitter ofta i soffan på kvällen, när jag tar ur dem och sen lägger jag dem på armstödet 😆
#118: kul.
Hittar också hårsaker i soffan då och då. 😜
#119 När jag bodde på internat, så hittade vi en kompis hårnålar precis överallt. Våra rum, köket, toa o.sv. 😅 Så jag känner att begränsa det till soffan är helt okej 😆
#120: haha, ja, det förstår jag. 🤣
Nu har jag tvättat håret, sex dagar efter henna+indigo. Tvättade med aleppotvål och sen hade jag i den där masken från Bruns. Det har inte riktigt torkat än men är otroligt blankt och mjukt😃
TatsuOni, du som verkar ha mkt erfarenhet av henna+indigo:
Jag läste någonstans att man inte ska tvätta håret på två dagar efter för att färgen ska hinna "sätta sig". Jag en hel del erfarenhet av Henna och har ofta tvättat precis efter för att bli av med överskottsfärg och det har funkat bra. Men det kanske är annorlunda om man har Indigo?
#122: så bra. 😁 Verkar då som att även bergamotten fungerar (trodde den skulle göra det eftersom det inte skiljer så mycket från den oparfymerade).
#124: Ja och jag tyckte inte den hade (för) stark doft👍
#123 Den rekommendationen finns faktiskt för Henna också.
Skulle aldrig klara mig utan att få tvätta håret efteråt! Kör visserligen på BM, men det är helt okej med andra tvättar också.
Hennan och indigon har redan "gjort sitt" när du sköljer ur den. Du kommer inte att få mer färg av att inte tvätta håret efteråt.
Hennan oxiderar och blir mörkare i upp till tre dagar efter färgning och det gör den mer eller mindre snabbt, oavsett vad du gör med håret.
Indigon förändras inte alls efter att den är ursköljd, mer än att den kan "rinna ur" när du tvättar håret. Men det försvinner varken mer eller mindre om du tvättar håret direkt eller efter två dagar 😅
- Redigerat 2021-11-25 10:35 av TatsuOni
#126: Nej precis! Det är ju min henna-erfarenhet också. Nästa gång ska jag planera så att färgning och tvättning blir samma dag.
Ett tillägg till #126
Rekommendationen kommer nog som så mycket annat från "bodyart" med Henna. Där skrapar man bort färgen när den har torkat. Troligen för att man inte vill råka smeta ut sitt verk.
Man "ska" inte heller smörja in huden efteråt. Henna blir som sagt mörkare i kontakt med luft. Tjocka krämer och oljor gör att det kan gå långsammare. Men den mörknar ändå!
Själv så hennar jag även naglarna och de tvättar, smörjer och oljar jag också efteråt
Och de mörknar fint i ett till två dygn efteråt.
Haha förlåt men det finns ingen hejd på mig när jag väl har börjat 😅
En till myt med Henna som kommer från hennatatueringar.
Syra.
Man behöver absolut inte ha vinäger eller citron när man färgar håret med Henna! Det ända citron gör i håret är att torka ut det.
Anledningen till att det rekommenderas överallt är för att den gör nytta i hennatatueringar. Där hjälper den färgen att tränga in i huden (och naglarna).
Men det behövs inte för att få färgen att tränga in i håret.
#125: åhå, på det viset.
Då kanske jag ska våga mig på den iallafall.
Men det får isåfall vänta ett tag då jag köpte en till burk hårmask för 2 dagar sedan (ville ha ett litet lager hemma… 😊).
- Redigerat 2021-11-25 11:07 av [Moon AppleGrey]
#130: Höhö, man aldrig få för mycket hårmask😉
#131: Just min åsikt. 😁
#129: Ja, det finns ju en enorm mängd olika "fakta" kring hennaanvändningen🤪
#136: Ja, jag vet ju inte riktigt om jag vill ha svartsvart eller svartrött🙃
Just nu är det svartare längst ut. Men jag tänkte att det skulle ta bättre på den lilla utväxt-delen om jag använder tvåstegsmetoden där…
Ska fundera lite.
#138: Ja, precis! Det var så jag tänkte. Jag måste nog skynda mig om jag ska använda bara Indigo, för snart blir det väl en "riktig" utväxt och det blir nog inte så fint med bara Indigo på den, tror jag🤪
Får se hur jag gör.
Håret blev alldeles otroligt blankt och mjukt igår när jag tvättade det, men jag vet inte riktigt vad det var som gjorde susen🤔 Nåja, nöjd och glad iaf!
Roligt att få lite utlopp för alla hårfunderingar som ingen i min närhet är så intresserad av🙂
#139 Du lär väl märka i framtiden om ditt hår blir lent av masken eller något annat 😋 Kul att det blev bra i alla fall! 😁
Haha ja sambon är nog glad att jag får prata av mig lite hår här och på Long Hair Community 😂 Har visserligen hårintresserade vänner, men inte lika extrema som jag 😅
#140: Ja min man får stå ut med en del hårprat vare sig han vill eller ej…
#141 Sambon också, men det blir mindre om jag får prata av mig här 😅
Han kan mer om hår nu, än när han själv hade hår 😂 Har gått så långt att han kommenterar t ex nyhetsuppläsarnas hår med att "vad slitet hennes hår är!"
Fast han använder gärna min kunskap när han sparar ut skägg då och då 😋
Roligt när det smittar av sig lite😁
#143 Ja och jag säger att får han tjata om trummor (är musikintresserad, men inte besatt av trummor som han är), då får jag tjata om hår 😂
Men han har erkänt att hade han kunnat allt det han kan nu, när han hade hår, så hade det nog varit bra 🤪
Han brukar även prata om mitt hår och försöka tussa ihop mig med folk som försöker spara ut sitt hår. "Min flickvän säger så här." "Tatsu, du kan väl ge tips!" 😂
#144: Mina barn får tidvis stå ut med lite experiment… Nu har jag hennafärgat min ena tvillingdotters hår (hon blev nöjd) och så försöker jag att få bort missfärgningar från min yngsta dotters hår😃
#145 Men det låter ju perfekt att ha någon annans hår att "leka med" också! 😁
#145: Lycka till. 😊
#148: ah, som mor min då.
använde low poo schampon tidigare, så de får hon använda upp 😂
#148 Jag har en kusin som gillar flätor. Så jag brukar först få fläta hennes hår och sen får jag visa hur man gör i min mammas eller min mosters hår, så att hon får lära sig 😋
#149: Bra att de kommer till användning 👍
#150: Roligt! Jag får nog gå den "hårda vägen" och lära mig fläta mig själv.
#151 Det är bara att öva 😋
#151: Precis. Synd att slänga när det är flera flaskor liksom.
Eventuellt blir det att hon kommer att fortsätta med Faith in Nature's även när sista flaskan är slut.😁
#153 Kul att hon gillar det 😁
#154: Jo, blev faktiskt riktigt glad när jag såg hur lite det var kvar av flaskan, för jag visste inte att hon fortfarande hade en (var ju flera månader sedan hon fick dem).
Sedan så har hon en av Desert Essence också att prova, så man får se.
Personligen tror jag att hon kommer föredra FIN, eftersom hon ändå inte har något problem med Sodium Benzoate. 🙂
Farligt att kolla på Etsy. Är sugen på några grejer härifrån nu 😅 https://www.etsy.com/se-en/shop/WoodBerryArt?ref=simple-shop-header-name&listing_id=719448680
De här är ju så gulliga! https://www.etsy.com/se-en/listing/1073108100/bat-hair-forks-small-black-wood-hair?ref=shop_home_active_9&pro=1&frs=1&variation0=2248899073
Men om jag skulle vilja ha en. Vill jag då ha en svart eller röd? Älskar svart, men rött skulle ju synas bättre i mitt hår…
#156: vet precis hur det är.😁
men i mitt fall så är det främst Alice i Underlandet-relaterade prylar som är extra "farliga". 😅
av hårpinnarna i shoppen du länkade så fastande jag för snäckan (snigel).😻
#158 Jag har två stycken Alice i Underlandet-linnen 😋
#157: ja, de var också hemskt söta. ^^
hmm, ett dilemma, det där. Tyckte också bättre om den i svart, men rött syns bättre.
Enda dumma är att den shoppen inte skickar till Sverige.
#159: härligt! bild? 😁
utöver muggen jag redan visade, så har jag en väska med Alice motiv på.
Och väntar hem en del andra roliga prylar… 😋
#160 Vilken shop?
#162: den som säljer fladdermössen.
står "Sorry, this item doesn’t ship to Sweden. Contact the shop to find out about available shipping options," till höger om sidan när man klickar på shipping and return policies.
#163 Men fy vad dåligt! 😑 Jag som ville ha fladdermusen!
#164: jo, förstår precis. har kollat där förut bara för att det är kul att se vad som finns, men nog skulle man vilja ha den där snigeln…
Fanns en hel del länder som de skickar till så förstår inte varför inte Sverige finns med.
Är ett fåtal andra shoppar som också har så, men inte ofta man ser det så blev lite paff, faktiskt.
#165 Jag har faktiskt aldrig stött på det på Etsy innan.
Nu kollar jag hårgrejer här istället… https://www.etsy.com/se-en/shop/FairyMeadowFlowers?ref=simple-shop-header-name&listing_id=539532153§ion_id=1
#166: ah, men det är ju bra. 🙂
nu minns jag inte vilken mer shop det var, men den första var iallafall en som hade en "snögubbehatt" till håret, så en sådan där liten med näbb på undersidan, som jag ville ha.
bara för att upptäcka att den inte levererar till Sverige.
Blev riktigt besviken den gången.
#167: ja, där har de riktigt fina prylar. 😍
#168 Man blir ju så besviken!
#170: ja, verkligen.
Här är mina linnen förresten 😋 Gissa vem jag gillar bäst från Alice i Underlandet? 😁
#172: Vem kan inte gilla Cheshire cat/Smilkatten? 😸
- Redigerat 2021-11-26 19:44 av [Moon AppleGrey]
#167: Åh så fina!
#173 Precis 😁
#174 Eller hur! 😍
Behöver inte en till kam, men sugen blir man 😅 https://www.etsy.com/se-en/shop/MUWOOD?ref=usf_2020
Också fina grejer! https://www.etsy.com/se-en/shop/ColorTimeShop?ref=usf_2020§ion_id=1
#175: har kollat där förut.
och även fast jag inte handlat något än (kan ju inte köpa hur mycket som helst på en gång tyvärr…)
så gillade jag den här broschen
#176: så fina de är, 😁
#178 Den är gullig 😸
#180: tycker jag också. 😻
Ojdå. Råkade visst klicka hem grejer från två Etsy-butiker 😅
#182: blir så ibland. Vad blev det denna gången då? 😁
En hårgaffel från en butik. En från en annan och en kam i horn 😝
#184: ah, kunde inte motstå kammarna trots allt. 😆
Men då hoppas jag på att få se bilder när de kommer.
#185 Fast det blev inte en av de "fina" kammarna 😝 Har velat testa en i horn så länge, så det fick bli en sån 😅 Lite "anledning" att köpa en till kam 🤣
#186: aha, på det viset. tja, bara du blir nöjd så. 😄
Förresten, min nuvarande profilbild på etsy är på tösen hemma.
Tror inte du har sett någon bild av henne förut. 😊
#187 Nej jag har inte sett sötnosen innan ☺️
Ska erkänna att en del bara är för att stilla min nyfikenhet på om hornkam är lika bra som folk påstår och om den är lika bra som träkam 😅
#188: ah, ja, det var det jag hade för mig, att jag inte hade lagt upp några bilder här på iFokus. 🙂
#189: får vi se vad du tycker sedan då. ^^
#190 Det är bara jag som bombar iFokus med bilder på typ allt 🤣
#191: haha, ja, lite så. 😜
Härlig känsla som blir efter att man sköljt ur masken.
Tror mitt hår + hårbotten gillar den här extra mycket just nu. 😊
I övrigt så kunde jag inte låta bli att beställa hem en refill till min detanglingsprej.
Köpte också en mindre flaska till mor min som present, så att hon får testa hur den är. 😁
#193 Kul! 😁
Låter som att du är lika förtjust i sprejen som jag är 😋
#194: japp, det är jag. 😋
Det enda som är synd är att jag kollade på några av hennes håroljor efter att jag redan lagt beställningen.
Annars hade man köpt 1-2 sådana med.
Men, men, får bli nästa gång. 😊
#193: Ja, den var ju helt fantastisk och värd sitt pris🙂
#194: Kan ni lägga en länk till sprayen?
#196: ja, visst var den. Kul att du också tycker det. 😁
#197: Den här vi pratar om
Sprejen är från USA. Så det tillkommer ju moms och tar tid att få hem den, men jag älskar den (och hennes andra produkter) så mycket att det är värt det 😋
#195 Hennes håroljor luktar helt fantastiskt! 🥰
#198: Tack🙂
#199: Ja den var ju inte gratis precis. Men om man räknar bort kostnader för vanligt schampo+balsam kanske man kan låtsas att det går jämt upp…🤪
Välkomna in till den nya tråden! https://har.ifokus.se/discussion/1528619/allmant-harbabbel-6