Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekninghårvårdhårprojekt
Läst 188 ggr
TatsuOni
5

14 års hårresa

Jag brukar göra ett sånt här inlägg på LHC och min blogg, men jag tänkte att jag kunde göra ett här i år också.

Jag var 16 och hade jag ett side cut när bestämde mig för att jag ville ha långt hår.

Bild
Så jag kapade ner allt hår till ca 0,5 cm. Lite kortare än på bilden. Men för att inte ha det helt snaggat, så behöll jag en lugg. Men jag vantrivs med lugg, så jag kapade snart bort den också.

Bild
Jag var inte så snäll mot mitt hår på den här tiden. En sak jag gjorde var att klippa det med en slö papperssax och det gjorde jag i flera år 😅

Bild
Av någon anledning så fick jag för mig att jag ville testa blont hår. Så därav "morotsfasen".

Bild
Blont och misshandlat hår.

Bild
Självklart så saknade jag snart svart hår 🤪

Bild
Efter studenten så bestämde jag mig för att bleka håret en sista gång här i livet, innan jag färgade det rött och därefter gick tillbaka till svart. Så återigen "morotsfasen".

Bild
Själv så var jag för lat för att värmestajla håret, men jag brukade låta en vän göra det när hon kände för det.

Bild
Jag älskade rött hår, men det var en mardröm att hålla det rött!

Bild
Inför min andra armbågsoperation, så var jag tvungen att tvätta håret med desinfektionsmedel och det drog ur det röda rejält.

Bild
Tog den här bilden innan jag hoppade in i duschen för att köra min första balsamtvätt. (Kör fortfarande på BM än idag.) Det röda var borta och jag toppade sakta med säkert bort det blekta håret.

Bild
Det blonda var nästan helt borta och jag hade min naturliga hårfärg.

Bild
Jag började ta hand om mitt hår på allvar och bestämde mig för att aldrig mer använda kemisk färg. Så därför ville jag testa att ha håret henna-färgat , innan jag började med processen att få det svart med henna och indigo

Bild
Resan mot svart hår hade börjat.

Bild
Jag körde Microtrimming för att få till en rak "hemline".

Bild
Nu började håret bli längre på allvar.

Bild

Bild

Bild
Efter att nu ha toppat minimalt under flera år och samtidigt kört maximalt med S&D, så började mina toppar bli tunna. Fairytale ends.

Bild
I slutet av förra året så nådde mina tunna toppar knä och sedan dess har jag kört "maintaining". Det innebär att jag toppar håret lika snabbt som det växer. Det tänker jag fortsätta med tills lite mer hår når knäna. Därefter blir det Microtrimming medans jag sparar ut det längre.

Bild
Jag är nöjd med att ha nått så här långt och även om jag fortfarande vill ha längre hår, så har jag inte längre bråttom. Tålamod är hemligheten till långt hår!

Bild

Jag tycker att det också är viktigt att ha kul med håret och att uppskatta varje milstolpe!

Jag hade kunnat ha längre hår idag, om jag hade varit lika snäll mot det, hela vägen som jag är idag. Men jag ångrar ingenting! Det var kul att testa olika Färger och att göra olika saker med håret. Tack vare det har jag kunnat spara ut håret utan ånger efter det!

Idag så har jag kul med att göra olika frisyrer och hårsaker!

Och så är jag också otroligt glad över att ha hittat alla underbara sajter och människor här på iFokus, på Long Hair Community och t o m på Instagram 💚

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Ett svenskt hårforum med brett utbud av hårartiklar. Frisyrer, uppsättningar, balsammetoden, hårprodukter, hårfärg och hårvård är exempel på vad vi tar upp på sajten.
  • Redigerat 2021-08-07 17:06 av TatsuOni
Herveaux
1

En sån häftig bildserie! Syns verkligen att ditt intresse för hårvård gav resultat i tillväxten! 😍

I skrivande stund är mitt hår något längre än ditt var 2011 men kanske liiiite kortare än 2012-fotot. Precis som du så känner jag att jag också har hunnit ha väldigt roligt med håret och lekt av mig när det kommer till galna (kemiska) Färger etc. Nu har intresset mer och mer gått över till ren, snäll, naturlig hårvård.

Ska bli roligt att se din (och min egen) fortsatta hårresa.

// Harley

[Urskog]
2

Jättehäftigt att se och det kommer från en tant på 55 med naturligt grått hår som maskinklippt sig i 30 år minst men som barn hade lite längre hår men inte längre ner än på axlarna så som det sig bör på den tiden.

Tufft jobb av dig att spara ut håret under alla år och dokumentera det, jättebra gjort 😎

Jag kan önska att jag kunde spara ut men jag skulle inte passa i det och är lite av en pojkflicka om man nu var ung men som gammal är jag nog mer av en manskärring 😂 och det skulle inte passa mig men dig passar det så snyggt som det bara kan göra och det är så fantastiskt snyggt 😎

Dagnykatt
0

Intressant att se din hårresa! Men måste fråga vad S&D betyder?

[Urskog]
0

#3 Blev nyfiken jag med på vad S&D betyder och hittade svaret här inne som tlover skrivit 2015.

https://har.ifokus.se/discussion/1300864/_

Ett svenskt hårforum med brett utbud av hårartiklar. Frisyrer, uppsättningar, balsammetoden, hårprodukter, hårfärg och hårvård är exempel på vad vi tar upp på sajten.
Sabah
0

Kul att se! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

TatsuOni
1

#1 Tack! 💚 Ja visst är det bra att ha "lekt av sig" 😁 Oj då har ditt hår växt en hel del redan! Ser fram emot att se vart vi båda är om ett år 😋

#2 Tack! 🌹

#3 #4 Skumt! Det finns med i lexikonet, men ordet verkar inte bli "länkat", så att man kan klicka på det. Jag får undersöka! Men vad bra att du hittade det ändå #4 😎

Test för att se om Search and destroy fungerar som det ska…

#5 Tack! 🌻

[Moon AppleGrey]
1

Sådana här inlägg är alltid roliga och intressanta att läsa om. 😊🌼

TatsuOni
1

#7 😘