Solskydd för håret?
Funkar solskydd för hår? Är det nånting ni använder?
Jag använder sjal och hatt som solskydd.
Om ett "medel" ska ge någon effekt så måste det reflektera bort UV-strålarna. Jag vet att vissa oljor har en liten effekt som solskydd, så något finns det säkert som kan skydda lite i alla fall. Men jag tror att det kommer att bli lite kladdigt om det ska ha någon effekt. Kan ha fel.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
- Redigerat 2021-06-06 11:23 av TatsuOni
Hatt eller keps skyddar lite. Men får jag fråga, varför ha solskydd i håret?
Det närmaste jag kommer till solskydd, är att mitt Schampo innehåller UV filter.
Borde egentligen bli bättre på att använda hattar och sjalar.
Nyligen klippt mig axellångt så det får bli när håret är aningen längre.
#2: kopierat från Elin Fagerberg hemsida:
"Solskydd för håret har man för att UV-strålarna skapar fria radikaler som tränger ner i håret. De är ostabila och slår sönder håret inifrån. När vi badar så öppnar vi upp håret och då blir det ännu känsligare för sol och värme."
#3: Ok. Har inte själv upplevt att solen skadar håret, bara att det växer snabbare när det är soligt :)
Jag vill helst slippa att få blekare hår. Ogillar att använda keps eller liknande, det är därför jag gärna vill ha solskydd som kan skydda lite i alla fall.
#4 Fast du märker inte att håret blir slitet när du är ute i solen, utan håret blir helt enkelt känsligare över en tid och blir lättare skadat.
Sedan så växer det ju snabbare för att får sol på huden och det kan man få även om man skyddar håret 😎
Hur känsligt håret är och hur mycket sol som krävs är individuellt, men jag som har känsligt hår och sparar ut det, väljer att skydda det ofta.
#5 Då skadar det ju inte att testa ett solskydd även om det inte kommer att skydda till 100%. Om du kikar på något specifikt solskydd så får du gärna länka det, så att jag som är nyfiken får kika på innehållet 😋
#6 Jag funderar på den här:
https://lyko.com/sv/living-proof/living-proof-perfect-hair-day-5-in-1-styling-treatment-60ml
#7 Hade tänkt kolla vilka eller vilka ingredienser som skyddar, men innehållsförteckningen var för lång för att jag ska orka det 😅 Men lycka till och hoppas att den hjälper, om du bestämmer dig för att testa den 🙂