Kort lockigt hår
Hej, jag har ett väldigt lockigt hår egentligen och när jag hade långt hår fick jag riktiga korkskruvar och alla sa hur de ville ha mina lockar. Har aldrig ”tagit hand om” mitt hår utan kört på det Schampo som min syster med blankt och platt går använder. Nu har jag väldigt kort hår och upplever att lockarna fallit ur och mer är frizzigt och platt även om det såklart fortfarande har lite lockar. Jag ser många bilder på folk med kort hår med helt otroliga lockar och tänkte väll att det är på tiden att jag tar hand om mitt hår. Dock verkar det vara en hel djungel. Vet att man kan strunta i Schampo men känner att jag fortfarande vill använda det. Men skulle ni kunna tipsa om produkter eller husmanskurer som kan hjälpa mig att återfukta håret och ta hand om lockarna? Vore så tacksam för svar!
Här är en kort video, jag tycker att råden känns väldigt vettiga och kan nog funka oavsett vad man har för hårtyp. Den tar bl.a upp tvätt, textur och balansen mellan fukt och Olja på ett kortfattat och bra sätt.
- Redigerat 2021-02-02 04:00 av Whatson
#0: Hej.
Har själv inte lockigt hår så har dessvärre inga egna tips att ge, men däremot kanske den här sidan kan vara till nytta.
http://lockigt.nu/produkter-styling/haroljor/
#1: Tyckte också att den videon verkade vettig.
Fukt uppföljt av fett brukar vara uppskattat av lockigt hår. För fukt så kan jag rekommendera aloe vera gel och för fett så kan du börja med en Olja om du vill testa.
Jag antar att du redan vet att du bör undvika att borsta håret så långt det går?
Har du testat att ploppa håret någon gång? https://lockigthar.ifokus.se/discussion/1382157/att-%22ploppa%22
Om du vill "pigga upp lockarna" mellan tvätt, så kan du ta lite vatten eller gel, krama in det i håret och forma lockarna lite med händerna. Eventuellt med lite Olja efteråt.
Hur kort är ditt hår, hur ofta tvättar du det och med vad för produkter/märke? 😊
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik