Hår iFokus

Hår

Etikettertips-rådhårbotten
Läst 226 ggr
Lona
2

Kliande hårbotten

Det kliar rejält i min hårbotten! Jag har en känsla att den är torr, resten av kroppen är också det. Samtidigt tenderar mitt hår till att bli ganska fett, i synnerhet nu när jag har mössa en hel del.

Vad kan jag göra? Ekonomin är skral så inga jättedyra produkter men jag vill ju inte att det ska klia heller…
Håret är inte färgat eller behandlat på annat sätt så det behöver jag inte ta hänsyn till.

Rent spontant skulle jag vilja stoppa ner huvudet i en hink olivolja men det är nog inte så smart! 😁

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Moon AppleGrey]
1

Hmm, min första tanke var det att nu i vintertid så är luften torrare, och att det kan påverka.

Är ditt Schampo återfuktande? Hur ofta tvättar du håret? När du tvättar det, är det i hög temperatur?
Det är ju skönt att duscha varmt, men tyvärr är det, kanske som bekant, uttorkande.
Nu behöver det inte alls vara orsaken till detta, men iallafall.

Olja återfuktar inte, så nej, hinken bör du nog avstå. 🙃

Sindri
1

En del blir hjälpta av oljemassage i hårbotten, men det bör vara med en torr Olja.

Jag rekommenderar alla att sluta med Schampo. Håret blir rent av vatten. Schampo är uttorkande, och då brukar huden producera mer fett för att kompensera, det tas upp av håret.
Jag slutade med Schampo för över tio år sedan, mitt hår är aldrig fett. Det har aldrig varit så fint heller. Många schampon innehåller silikon och annat som gör håret sprött och lite "slinkigt". Nu har jag fått mer styrsel i håret och det känns tjockare fast jag har blivt tio år äldre…..

Det tar lite tid för hårbotten att anpassa sig till ett liv utan Schampo, det kan upplevas fett till en början, men nu är ju alla mest hemma ändå så. 😉
Kroppen reglerar sig själv om den får sköta sitt.

Och tänk så mycket pengar du sparar på att inte köpa några hårprodukter alls.

TatsuOni
2

Du har troligen en torr hårbotten.

Du kan testa en inpackning med honung i hårbotten eller en Surskölj nästa gång du duschar. Surskölj hjälper b la till att återställa pH-balansen om den är rubbad.

Jag kan också rekommendera att skaffa lite aloe vera gel och smörja in hårbotten med det. Om du är rädd att det ska synas så kan du köra innan tvätt, men min hemmagjorda aloe vera gel, brukar inte lämna några spår, så jag kan massera in lite när som.

Om du inte har aloe vera gel hemma, men linfrön och vill testa något snabbt, så kan du även testa att ha i linfrögel i hårbotten innan tvätt. Recept i kommentar 5 i den här tråden

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Ett svenskt hårforum med brett utbud av hårartiklar. Frisyrer, uppsättningar, balsammetoden, hårprodukter, hårfärg och hårvård är exempel på vad vi tar upp på sajten.
jollycox
2

Aloe vera gel! Gör inte att håret ser smutsigt ut heller. Jag tar en klick och duttar sen mina fingertoppar i det och smörjer in i hårbotten.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Lona
2

Tack för era tips!

Jag menar inte att ifrågasätta men funkar det verkligen utan Schampo? Det behövs ju tvål, rengöringsmedel, tvättmedel och så vidare för att göra annat rent?

[Moon AppleGrey]
2

#5: schampot är ju ett relativt nytt påfund och innan det fanns använde man annat för att få håret rent.
En del kör med Balsammetoden, Tatsu gör det, och det fungerar utmärkt för dem.

Det stämmer att många schampon innehåller silikon, men det finns de som inte gör det.
Det Schampo som jag använder exempelvis innehåller inte Silikoner, Sulfater eller parabener och är till för normalt till torrt hår.

Sindri
2

Nej, hår blir inte speciellt smutsigt, om man inte utsätter det för något extremt. Det har en naturligt skyddande hinna av sebum (fettet) som produceras i hårbotten. Jag har sportat och blivit svettig och aldrig känt att håret inte blir rent. Tvål och Schampo är ju fettlösande, så klart att man blir torr i hårbotten.
Som sagt, mitt hår har aldrig mått bättre.

[Moon AppleGrey]
2

#7: Precis. Just därför man inte bör tvätta det för ofta.

Sindri
1

Jag kanske skall tillägga att jag såklart var lite orolig för håret i början frågade både vänner och familj om det såg dåligt ut ellel luktade. Men nej, alla var förvånade och en del hade svårt att tro på det.
Jag sover också alltid på siden örngott som sägs vara renande.

TatsuOni
1

Sulfater behövs för att tvätta bort Silikoner, mineraloljor och vissa naturliga vaxer. I övrigt så går annat att tvätta bort utan Schampo.

Det finns flera olika no-poo metoder. Alla metoder passar inte alla p.g.a ens livsstil, vattenkvalite m.m. T ex så fick inte jag Water only att fungera för mig, men Balsammetoden fungerar fantastiskt. Min hårbotten blev torr och kliande av Schampo.

Men med det sagt så vill vissa använda vanligt Schampo och det fungerar för dem. Men ja, vanligt Schampo är uttorkande, så det kan vara en bidragande orsak.

Så om du vill testa utan Sulfater, så kan du börja med t ex sulfatfritt Schampo. Vilket då är ett rengörande Schampo men inte lika uttorkande. Men då måste man också se till att man inte har något "förbjudet" ämne i håret, eller i sina produkter.

Och vill du inte alls testa, så har du ju fått en del andra tips att börja med 🙂

Själv så kör jag BM, men behöver ändå lite annat som borstande med en svinborste och lite aloe vera i hårbotten för att den inte ska vara torr. Mer på vintern och mindre på sommaren.

Scorpio97
2

Jag hade extremt kliande hårbotten innan jag började med Balsammetoden. Periodvis hade jag sår i hela hårbotten för att jag kliade sönder mig själv. Med Balsammetoden har detta i princip försvunnit. Något gång ibland kan jag få tillbaka lite kliande men det försvinner direkt med honung. Antingen bara honung utrört i varmvatten som jag dränker in hårbotten i en stund innan dusch, eller honung i balsamet eller i en hårinpackning.

Kroppen brukar jag smörja in med mandelolja om jag blir torr, för mig fungerar det bäst :)

//Jessie

Herveaux
1

Jag kan inte sluta lovorda min aleppotvål som jag har tvättat håret med i lite mer än ett halvår nu. Mitt hår och hårbotten har aldrig mått bättre. 😄

// Harley

Lona
3

Tack igen för era svar och ert engagemang! :-)
Jag får erkänna att jag tog lat-metoden; mamma hade ett Schampo för känslig hårbotten så jag använde det helt enkelt.
Skall dock ta med mig era råd, det här är ju ett återkommande problem varje vinter.

Hår är en väldigt trevlig sajt, även om jag egentligen inte är ett dugg intresserad av mitt hår - mer än när det blir något problem. ;-)

Åsa S
2

Lägger en röst på aleppotvål jag med jag använder 28% och det är en rätt fet tvål men sköljer man håret med vinägervatten så känns inte håret fett ändå. Min klåda har försvunnit helt.

TatsuOni
3

#13 Fungerade schampot för dig, så är det ju bra 😋

Kul att du gillar våran sajt! Kika gärna in här nästa gång du får problem också 😘

[Moon AppleGrey]
2

#14: Säger som föregående talare. 😀

Zadeira
3

Vill slå ett slag för att kolla om dina produkter innehåller Sodium Benzoate. Det kan leda till många olika besvär, bland annat kliande hårbotten, då allergi mot det är vanligare än man vet om.

[Moon AppleGrey]
2

#17: En bra tanke.
Bytte ut mitt tidigare Schampo av just den anledningen.

Lona
1

#17: Tack, ska kolla! 👍🙂

[Moon AppleGrey]
1

#19: om den skulle visa sig innehålla SB, så finns det en tråd här inne på sajten för SB-fria produkter. 🙂

• Redigerat 2021-02-14 13:29 av [Moon AppleGrey]
TatsuOni
1

Man kan klicka på texten Sodium Benzoate för att läsa om den. I det inlägget så finns en länk till listan över produkter utan ingrediensen 🙂