Hårmyter
Dela med er utav myter som ni har stött på!
Det kan vara någonting ni har trott på, tycker är riktigt fånigt eller någonting ni bara har hört 🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
En riktigt vanlig myt är att håret skulle växa fortare om man klipper det ofta.
Några roliga myter som jag stötte på i en äldre bok om hårvård:
Män blir flintskalliga av att ha hatt, då hårsäckarna blir kvävda.
Om man inte genast avlägsnar döda hårstrån, t ex genom att försiktigt dra i håret, så dör hårsäcken.
Håravfall som äldre, beror ofta på dålig skötsel av hårbotten som spädbarn.
Något jag hörde som barn var att om man klippte håret kort, så skulle det vara tjockare när det växte ut igen. 🤭
Om man gnuggar naglarna mot varandra så växer håret fortare. 😂
#4: haha, den hade jag inte hört förut.
Kan undra vad de tänker att sambandet mellan hårväxt och naglarna skulle vara. 😂🙈
- Redigerat 2020-12-17 19:16 av [Moon AppleGrey]
#5 Jo, det kan man verkligen undra 😅🤣 Det var även någonting om att man inte skulle gnugga tumnaglarna, för då fick man ansiktshår eller något sånt 😂
#6: rofl 🤣🤣🤣
Att håret växer snabbare när man har fläta. Jag har sovit med fläta i flera år och har inte märkt något på hårväxten, bara att håret slits mindre…
#8 Det får mig att tänka på till myt om hårvä 🤪t. Att håret skulle växa snabbare om man har det i en riktigt tajt hästsvans. Det enda det leder till, är håravfall.
#9: En hög hästsvans sägs slita mindre på håret eftersom det inte blir friktion mot kläder på samma sätt då. Verkar som att många myter bygger på missförstånd och att det som sliter mindre på håret missförstås som att det skulle få håret att växa snabbare.
#10 Just den myten handlar om att någon har fått fört sig att drag i håret skulle tvinga upp det snabbare. Det leder som sagt till håravfall.
En hästsvans kan faktiskt slita en hel del på håret. Man har snodden på samma plats dag efter dag och det kan ge slitage och kortare hårstrån runt huvudet är då vanligt. Och så slits det ganska mycket mot kläderna ändå, om håret är längre.
Ja precis. Jag upplever dock att invisibobble hårsnoddar inte sliter något alls på håret, och då har jag dem på samma plats i håret varje dag.
#12 Toppen att det fungerar för dig 😊
Invissibobble från city gross är de bästa. Sitter jättelätt mot håret och skapar inget slitage.
#14 Själv kan jag inte alls ha håret i en vanlig hästsvans och skulle ändå bli galen på att det är i vägen 🤪 Jag föredrar knut eller andra uppsättningar och har det nere i en fläta ibland.
Att ha benan på samma ställe hela tiden, gör att man blir flintis där 🤪
Att man ska ha uppsatt hår när det blivit fett för då syns det inte att man har fett hår. Vet inte om detta är en myt, kanske funkar det för vissa men jag tycker att mitt hår ser lika fett ut även när det är uppsatt. Mitt hår blir fett även i hårbotten och då gör uppsatt hår inte någon skillnad för mig..
#17 För mig funkar det. Framförallt om jag t ex gör inbakade flätor. Men mitt hår blir ju aldrig superfett heller. När jag var yngre och såg ut som ett smörpaket på huvudet gick det knappast att dölja 😅
#17: Det funkar bra för mig att ha håret uppsatt dagen innan jag tänkt tvätta det. I bulle eller hästsvans.
Så gissar på att detta är individuellt.
#19: Har du även fet hårbptten då? På vilket sätt döljer det fett hår när det är uppsatt?
#20: Inte fetare än andra.
Skulle nog säga att mitt hår är en mix av normalt/torrt.
Det är nog det att det inte syns/märks lika tydligt som när håret är utsläppt.
#20 När håret är utsläppt så ser det "stripigt" ut. När det är uppsatt och borstat jämnt och fint så ser det glansigt och stajlat ut på mig. Du skulle bara veta hur många kommentarer jag har fått över hur "glansigt och fint mitt hår är", när det är fett och uppsatt 😅
"Olja tillför fukt".
Olja innehåller inget vatten så det är ologiskt när man väl tänker på det 😛
"Glansigt hår = hälsosamt hår."
"Mindre glansigt hår = slitet hår."
"Tunna toppar = slitet hår"
#25: är det inte så på sätt och vis? Mina toppar blir så gott som alltid tunna, speciellt när jag har långt hår och ofta är de då även slitna. Nu har jag kört Microtrimming ett tag och topparna har faktiskt blivit tjockare, samt att topparna är mindre slitna än de brukar.
#26 Tunna toppar kan bero på slitet hår, men det betyder inte att alla med tunna toppar har slitet hår.
Många antar att tunna toppar alltid är slitet hår och det är helt fel. Jag har t ex tunna toppar, men inte slitet hår.
Man kan ha tunna toppar av många anledningar och man kan även ha tjocka toppar och slitet hår.
Den här har jag stött på flera gånger senaste tiden.
"Kvinnor förr hade långt, tjockt och friskt hår." I bemärkelsen "alla kvinnor".
Nej det stämmer inte. Kvinnor förr hade inte "bättre" gener än vi har idag. Alla kan inte få hur långt hår som helst och vi har alla olika tjocklek på det.
Sjukdomar, näring och hälsa varierade förr också. Framförallt mellan samhällsklasserna.
Slitage var närvarande även för 100 och 500 år sedan. Utöver friktion och spännande frisyrtrender så har värmestyling använts sedan faraonerna härskade i Egypten, även om det inte var lika utbrett. Och även om Schampo inte fanns och det generellt tvättades mindre och med mildare produkter, så fanns det riktigt "hemska" saker baserade på alkohol m.m. för att tvätta håret med.
Inte alla hade tid eller energi på att ens ta hand om håret.
Och varför har folk fått för sig det här då? Jo därför att de kollar på bilder. Framförallt fotografier från den viktorianska tiden.
Men precis som idag, så gick inte fotograferna ut för att fota vem som helst. Man valde ut modeller som var speciella, unika och på toppen av den tidens skönhetsideal. Precis som att du inte kommer att se din grannfru i en modekatalog idag, så var det definitivt inte den alldagliga kvinnan som valdes ut till vykort m.m. Framförallt inte när fotografering var betydligt mer "avancerat" och ovanligt.
#28: och sedan var också "hair rats" populärt att använda på den tiden, i mycket större utsträckning än i dag, vilket också gjorde att håren såg mycket tjockare/fylligare ut.
- Redigerat 2023-03-14 20:46 av [Moon AppleGrey]
#29 Så sant så!
Och även andra föremål för att fylla ut håret med 😅 Kuddar sydda för ändamålet, stålramar m.m har kommit och gått inom hårmodet 🤪
#30: det med.
Man var ganska så uppfinningsrik vad gällde det.