Presentationstråd 2020-2021
Jag tänkte att det kan vara trevligt att lära känna varandra härinne. Så presentera gärna er själva! Här nere har ni några frågor som ni kan svara på.
Ålder?
Hur långt hår har du?
Vilken hårfärg har du?
Vad är du intresserad av inom hår?
Övrigt om dig själv?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
- Redigerat 2022-01-16 11:17 av TatsuOni
Ålder? 29
Hur långt hår har du? Fyra kvar cm till knäna (knävecken) i dagsläget.
Vilken hårfärg har du? Naturligt=ljusbrunt. Men jag färgar det svart med Henna och Indigo.
Vad är du intresserad av inom hår? Allt! Jag är en riktig hårnörd som läser om i princip allt inom ämnet! Men extra intressant är No poo, naturlig hårvård, historia och långt hår.
**Övrigt om dig själv? ** Jag jobbar som egenföretagande städerska.
Bor på landet i lägenhet med min sambo och våra tre katter.
Sparar ut håret till min genetiska maxlängd.
Introvert. (INTJ)
Gillar att läsa, sy, pyssla med olika hantverk och min trädgård m.m.
Älskar te och har inget emot att arbeta fysiskt på fritiden som t ex att lägga golv tillsammans med familjemedlemmar.
#0: Kul initiativ!
Ålder? 33
Hur långt hår har du? Har i skrivande stund en utväxt kortklippt frisyr och de längsta stråna är väl 2-3 cm ifrån axlarna.
Vilken hårfärg har du? Blond men funderar på att börja leka med naturliga hårfärgningar. Har tidigare färgat håret i alla möjliga Färger.
Vad är du intresserad av inom hår? Håller med föregående talare; naturlig hårvård, historia och långt hår.
Övrigt om dig själv? Jobbar som hästskötare och när jag inte dräller i stallet så tycker jag om att lyssna på ljudböcker, spela, pyssla, skriva, fota, virka
-vara kreativ helt enkelt. :)
Är en introvert, excentrisk ensamvarg.
Efter att ha läst för många inlägg om det här på forumet och sett alldeles för många YouTube-klipp vill jag också anta utmaningen att spara ut håret så långt jag kan.
// Harley
- Redigerat 2020-09-08 11:14 av Herveaux
#2 Kul att lära känna dig lite mer! Och hårkultur är helt klart ett intressant ämne 😁
Välkommen till "spara ut håret klubben" 😎
#3: Tack detsamma! 😊
Eller hur? Älskar att nörda ner mig.
Tack igen! Misstänker att jag har en varulvs-gen som gör att håret växer som ogräs så ska bli spännande att se vad som händer med rufset de kommande månaderna och åren.
// Harley
#4 Mitt hår växer ungefär en cm i månaden, så inget varulvshår här inte 🤪
Har kompisar vars hår växer ungefär dubbelt så snabbt som mitt, men jag är den enda som har haft tålamodet att spara ut det i över tio år 😝
Ålder? 22 år
Hur långt hår har du? Till BH-bandet på ryggen ungefär
Vilken hårfärg har du? Mörkblond/ljusbrunt, min naturliga hårfärg. Har aldrig färgat eller tonat
Vad är du intresserad av inom hår? Det mesta är väl intressant på ett eller annat sätt, men jag har väl mest fokus på hur jag kan få frisk och välmående hår som ser bra ut. Frisyrer, uppsättningar och liknande har jag aldrig varit så mycket för, men tycker det är intressant att läsa om även om jag inte vill pyssla så mycket med mitt eget hår. Kan även hålla med #1 och #2 om att naturlig hårdvård och hårhistoria är kul :)
//Jessie
#6 Kul att få veta lite mer om dig! 😎
Ålder?
37 år
Hur långt hår har du?
Ca 5 cm längre än axlarna
Vilken hårfärg har du?
Mörkbrunt, och färgar mkt sällan. Senaste gångerna med hennakakan brun från Lush
Nu senast vill jag läsa på om CGM för att testa om det kanske kan få fram lite mer lockar i håret. Annars No poo och produkter som är bra för håret och samtidigt snälla mot naturen ☘ Skulle väldigt gärna vilja vara duktig på olika slags flätningar på mig själv, men har lite snålt med tålamod och tycker oftast att det inte blir bra på mig pga för tunt hår.
Övrigt om dig själv?
Jobbar kommunalt och den mesta tid utanför jobb går till familj och hus. Önskar att jag orkade vara lite mer kreativ. Älskar sommaren, och tittar på kattungar nästan varje dag. Så småningom hoppas jag att livet ska passa med husdjur 🐱
#8 Hej och trevligt att få veta lite mer om dig! 😊
Har du testat att ploppa håret?
Ålder? 29
Hur långt hår har du? Några cm ovanför axlarna.
Vilken hårfärg har du? Brun, typ hasselnöt.
Vad är du intresserad av inom hår? Naturlig hårvård, att ta hand om håret på ett bra sätt utan onödigt slitage.
Övrigt om dig själv? Jobbar på förskola. Älskar djur. Har just nu katt och afrikanska jättelandsnäckor.
Är som några andra här också introvert. Gillar att pyssla med olika saker(virka, bullet journal, växter, mm.), gå på promenader med min katt, se på youtube, spela keyboard och gitarr.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#10 Kul att få veta lite mer om dig! 🙂
#9 nej det har jag inte gjort än. Jag laddar lite inför att kasta mig in i det hela :)
#12 Lycka till med det! 😊
Någon mer som vill presentera sig? 🙂
Ålder? 32
Hur långt hår har du? APL
Vilken hårfärg har du? Ljus. Troligtvis cendré.
Vad är du intresserad av inom hår? Svårt att välja något specifikt, men frisyrer och hårvård från medeltid och renässansen tilltalar mig lite extra, historienörd som jag är.
Övrigt om dig själv?
Tycker om att måla tavlor och skriva fanfiction.
Läsa en bra bok eller att lyssna på klassisk musik är skönt som avkoppling efter en stressfull arbetsdag.
Lite av en allätare vad gäller klassisk musik, men "domedagskompositörer" som Bach och Beethoven lyssnas det helst inte på.
Gillar dock även musikaler och operor. 🙂
Glömde bort att nämna mitt intresse för gamla möblemang, kläder och liknande.
Exempelvis har jag skivspelare, men finns inte för CD på den och äger heller ingen CD-spelare. Har dock en freestyle för kassettband. 🙂
Mitt strykjärn är en sådan man får värma upp på spisen, men då den väger en del är dess huvudsakliga funktion "ögongodis" numer.
Mikrovågsugn? Det har jag inte.
Gillar inte kokkaffe, då jag föredrar elbrygg (hatar sump i koppen!) så hurran använder jag istället till att vattna mina krukväxter med.
Uppvuxen som jag är med telefoner med nummerskiva, så är det naturligtvis en sådan jag använder nu också. 😛
- Redigerat 2021-01-10 10:44 av [Moon AppleGrey]

#0: Ålder?
Hur långt hår har du?
Klippte mig i förrgår och nu når håret till strax under bh-bandet. Innan klippning till mitten på rumpan. Klipper mig vart ca 1,5-2 år när armarna inte räcker till att borsta och fläta hela vägen ut i topparna.
Vilken hårfärg har du?
Blond, naturligt slingat med lite guldigt och en del röda och svarta hårstrån.
No-poo
Att ha ett hår som ser naturlig och hälsosamt ut utan massa pyssel som styling.
De enda gånger jag använder värme i håret var/är typ mitt eget bröllop och när frissan frågar…
Övrigt om dig själv?
Är en rätt trist typ (tycker nog en del, själv är jag rätt nöjd) som inte håller på med massa grejer, gillar att pyssla i trädgården (men inte överdrivet), att vara ensam, sitta och kolla stjärnor på altanen, meditera eller vara mindful…. Corona restriktionerna har inte nämnvärt förändrat mitt liv mer än munskydd i kollektivtrafiken och handsprit i jackfickan 🤓
Ålder?
25
Hur långt hår har du?
Till armhålan
Vilken hårfärg har du?
Naturligt. Ljusbrun med ev. lite koppar-ton i.
Naturligt, lite curlygirl, långt hår, historia
Övrigt om dig själv?
Provar nu calia purifying shampoo/balsam efter att ha sett holistichabits hår på youtube. Innan körde jag Garnier almond Balsam (trodde det var shampoo och är beroende av garnier's doft men vill prova något mer naturligt).
Med Calia så blir mitt hår vackert men det blir också mer trassligt och tovigt och jag tappar en del hår.
Klippte nyligen lugg på mig själv, första gången med lugg sen jag var 8år typ. :)
Mitt mål är att få längre och gärna så tjockt hår som möjligt. Men hur långt vet jag inte. Kanske ner till revbenen :)
#16 upplever också att mitt liv är rätt så oförändrat iom corona. :) Kul!! Jag vill börja meditera.
Kul att lära känna er #16 och #17 🌻🌞
#17 Om du får såna problem, så borde du nog sluta med Calia. Om du vill testa något naturligare, så gillar jag själv Maria Åkerberg 😎 Lite dyrare produkter, men svenskt och ekologiskt 😋 https://www.skincity.com/sv/sok?q=maria+%C3%A5kerberg

#19: tack!
Jag ser att jag glömde ålder! Är 56 år och gillar också tarot!
#19 tack för tipset. Jag provade Maria Åkerberg tidigare, innan jag köpte ett Balsam och körde på balsamet. Jag hade med nässla/nettle tror jag och tycker det är svårt att välja vilken/vilka produkt(er) jag vill prova.
Vilka skulle du rekommendera?
Och jag minns inte hur mitt hår var med Maria Åkerberg. Kanske att jag inte upplevde att det blev tillräckligt rent, men verkligen värt att testa igen nu! :D
#21 Jag använder inte Schampo, så dem kan jag inte uttala mig om 😝
Men jag gillar Balsam "Energy". Mitt hår gillade även "Fennel", tror jag att det var, men jag gillade inte lakritslukten 😅
Här är ett annat svenskt märke jag har använt Balsam ifrån (använder fortfarande deo därifrån). https://www.apotea.se/eilas-harbalsam-naturell-260-ml
Gillade balsamet, men det är små förpackningar och ganska rinnigt, så det blev lite för dyrt för mitt långa hår i längden.
Ålder?
24
Hur långt hår har du?
Jag gillar att ha olika frisyrer och experimentera på så sätt. Har haft allt från pixiekort till att det slutar under brösten. Just nu har jag mellan pash- och axellängd och försöker bestämma mig om jag ska klippa det kort eller växa ut det.
Vilken hårfärg har du?
Svart. Brunt. Svart-brunt?
Det mesta. Olika frisyrer är så himla roligt, att kunna uttrycka sig genom sitt utseende och hårstil. Är också intresserad om vetenskapen bakom vilka produkter som faktiskt funkar för vilka hårtyper. Liksom hur man sköter om sin egna hårtyp på bästa sätt
Övrigt om dig själv?
Jag är en människa som gillar att prata om allt och inget och kan finna det mesta intressant. Älskar verkligen djur med hela mitt hjärta. Också väldigt intresserad av psykologi. Gör konst på min fritid och de flesta skulle väl klassa mig som kreativ. Tror att jag skulle beskriva mig som en begränsad extrovert. Jag är extrovert men bara med vissa människor?
Välkommen hit Tismon! 🌻
#24: tack! 🌹
Roligt att det finns fler som gillar det här med hår…
Ålder?
44
Hur långt hår har du?
Ett par cm ovanför bh-band
Hårfärg?
Bråkar med grå utväxt på olika sätt men tänker jag ska hålla mig borta från kemikalier för alltid och nu experimenterar jag med Henna och katam, så mörkbrunrött…
No poo. Hur man kan vårda håret på bästa sätt. Mixtra med färg.
Övrigt om dig själv?
Fembarnsmamma, gillar husdjur och blommor, klänningar och sy (om jag orkar/hinner).
#26 Välkommen hit! ☺️
#27: Tack😊
#26: Välkommen till sajten, och hoppas att du ska trivas. 🙂
#29: Tack så mycket😊