Hårbottenproblem
Hej! Jag har problem med min hårbotten sedan ett par år och har försökt allt möjligt, så nu vill jag fråga om ni har eller har haft samma problem och om ni har hittat orsaken och/eller någon lösning. Det känns som om hårbotten inte blir ren när jag tvättar håret. Jag minns den där lena känslan som jag alltid haft tidigare när fingrarna glider över hårbotten, både i duschen och när håret har torkat. Nu känns det strävt när hårstråna inte glider fritt över hårbotten i det våta håret. Ibland har jag trott att hårbotten är fet men jag är inte besvärad av fett hår. Jag har en lätt, lätt klåda eller kanske bara en känsla av att det är en beläggning på hårbotten, men det är inget som syns. När jag gnuggar ett finger i hårbotten så är det en lite vaxig känsla men jag får inget eller mycket lite fett på fingret. Jag tvättar mitt hår var 7:e till var 3:e dag. Jag tvättar oftast med Balsam och tycker att det är mycket skönare än att använda Schampo som jag känner torkar ut håret även om jag använder ett milt utan SLS. När jag började märka av problemet så använde jag ekologiska schampon utan SLS och Balsam. Jag har sen prövat med SLS-schampon, detoxschampon och Schampo för fet hårbotten, som ett från Maria Åkerberg som ska motverka fet hårbotten men inte göra håret torrt. Det blir ingen skillnad i hårbotten och håret blir torrt. Förra sommaren var det faktiskt bra några gånger när jag badade i havet, cyklade hem och tvättade håret med Balsam nån timme efter doppet. Det funkade inte i år och det har heller inte funkat att tvätta med saltlösning hemma. Jag har försökt tänka ut orsaker och funderar på om det beror på hög sockerkonsumtion (problemet försvinner inte efter sockerstopp i två månader) eller hormonella förändringar (jag är 48 år). Jag är överkänslig mot många matvaror men problemet med hårbotten varierar aldrig med vad jag äter. Hoppas att någon tror sig veta vad detta är eller har något nytt förslag jag kan testa! / Malva72
Jag känner igen det där med hårbotten till viss del. Jag testar med ”100” ordentliga borsttag varje kväll och tycker att det blir bättre i perioder. Spännande med fler tips!
Tack för tipset Agnetachristina! Det ska jag testa. Jag känner hur hårbotten längtar efter det nu! Jag har ingen bra hårborste som känns skön i hårbotten så nu har jag beställt en svinhårsborste. Jag brukar faktiskt inte borsta mitt hår mycket alls och har aldrig gjort, men behovet kan ju ändras.
Ja, det är just en sån borste jag har👍🏻
👍 Jag får väl ge det lite tid, men jag ska berätta hur det går!
Det är inte ovanligt att folk har ett vaxartat talg i hårbotten och det är egentligen inte skadligt. Jag undrar om det inte kan vara vanligare bland oss med torr hårbotten/torr hår?
Om det har uppstått nyligen/senare år, så kan det mycket väl bero på hormonella förändringar.
För min del så är det att massera försiktigt med fingrarna och att borsta med svinborste som fungerar för att få bort det.
Tänk även på att tvätta svinborsten ofta för att inte borsta tillbaka allt i håret igen🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Hur tvättar du din svinborste? Räcker det med tvål och varmt vatten?
#6 Jag tar bort hår med en kam efter varje användning och tvättar med tvål och varmt vatten (samma temperatur som jag tvättar händerna i), kanske två gånger i veckan. Jag blöter borsten, har på tvål och sedan använder jag kammen för att "gnugga" hela vägen ner i borsten, samt handen. Sköljer och torkar borsten med en handduk. Slutligen så får den torka på en luftig plats.
Hej igen! Nu har jag hunnit testa med svinhårsborste ett tag. Jag har förstått att min hårbotten är väldigt torr för när jag borstar med svinhårsborsten varje dag så ruggas det torra upp och börjar nästan göra ont. Därför borstar jag inte längre varje dag utan bara då och då. Det har blivit bättre på så sätt att det kliar mindre i hårbotten.
För övrigt så tvättar jag nu med en mild schampotvål och sen lite Balsam. När jag tyckte att hårbotten var vaxig så tvättade jag håret många gånger och ibland med Schampo för fet hårbotten och djuprengöringsschampon så jag tror att det kommer att bli bättre med tiden nu när jag inte tvättar håret så mycket vid varje tillfälle.
#8 Kul att du kommer med en uppdatering!
Det ska absolut inge göra ont att borsta håret, så det är nog bra att du håller dig till då och då. Men jag har en liten fundering. Har du övervägt att testa t ex lite aloe vera gel i hårbotten lite då och då? Jag upplever att det fungerar bra när min hårbotten känns extra torr, men utan att göra håret fett. Man kan även använda det innan tvätt om man tycker att det påverkar hårets utseende.
Även en inpackning med t ex honung kan vara bra mot torr hårbotten och hårbotten i allmänhet.
Jag hoppas att det ska bli bättre nu när du tvättar håret mindre intensivt!
#9: Tack för svaret! Jag har testat lite med kokosolja, olivolja och arganolja men tyckte inte att det ”bet”.
Är lite osäker på om jag tål aloe vera, men jag har det hemma och ska testa lite på armen innan så kanske jag kan prova i hårbotten också sen. Honung kan jag också testa. Tack för tipsen!
#11: Tack! Jag ska testa det!