Hur bör jag ta hand om mitt hår?
Jag skulle behöva hjälp med mitt hår. Jag har hår ungefär till midjan, ljusbrunt och lagom tjockt. Folk har alltid kommenterat och sagt att jag har jättefint hår, men jag har aldrig själv tyckt det. Problemet är att det blir fort fett, och jag har ingen volym alls. Det gör att håret ser slappt och tråkigt ut. För tillfället använder jag schampot 'head and shoulder' som jag tycker hjälper mot min torra hårbotten. Min hårbotten är inte jättetorr men byter jag Schampo så får jag små vita hudflagor i håret. Jag behöver som sagt veta hur jag bäst ska ta hand om mitt hår, vilka produkter jag bör använda osv. Supertacksam om nån kan hjälpa till!
Så gott som alla schampon torkar ut hårbotten. Huden producerar det fett som den behöver för att vara hälsosam, stå emot angrepp etc.
Ju mer du försöker tvätta bort det fettet desto mer producerar huden (i det här fallet hårbotten). Det är också risk att du tvättar bort andra organismer som din hårbotten behöver för att hålla sig frisk. Schampo sliter också på håret, det där med kluvna toppar har jag inte sett alls på mitt hår de senaste tio åren..
Jag slutade med Schampo och annat för över tio år sedan och mitt hår blir bara bättre och bättre trots att jag är rätt gammal nu.
Jag började med Balsammetoden (sök på det här på sajten så hittar du fakta), för att sedan sluta helt med det också. Mitt hår och min hårbotten håller sig frisk på bara vatten och blir aldrig fett.
Om man slutar med schampo/börjar med Balsammetoden så tar det ett tag innan hårbotten ställt om sig, men det är det väl värt när allting har stabiliserat sig.
Du verkar verklgien ha jättefint hår, jag lyckades aldrig få mitt så långt när jag var ung, fast det var min dröm. Men då var det ju det här med kluvna toppar och man skulle toppklippa sig hela tiden……
#1 Aha, har tänkt börja med Balsammetoden eftersom den verkar väldigt bra. Dock blev det aldrig av men har tänkt börja med det nu så fort jag köpt alla produkter som behövs. Funkar… 'special care Anti-Dandruff schampo' som sista Schampo? 'Neutral balsam' som tvättbalsam? Och vad använder ni för vårdande Balsam? Är dålig på att läsa innehållsförteckningar och är rädd att ta fel, så därför vore det snällt om nån kunde hjälpa🙂
Nu har jag inget annat att backa upp detta med än min egen upplevelse.
Mitt hår blir ganska snabbt fett och jag har tampats med Mjäll under många år.
Sen jag började tvätta håret (och resten av kroppen) med aleppotvål så har mitt hår som annars kunde få en spik att se lockig ut fått riktig volym.
Fick komplimang på jobbet om att jag hade så vackert självfall, jag har aldrig i mitt liv haft i närheten av något som kan kallas självfall… tills aleppotvålen flyttade in i mitt badrum. 😍
Nu tvättar jag håret 1-2 ggr/vecka (har ett fysiskt jobb i stall) och inte ett Mjäll i sikte.
Aleppotvålen jag använder är tillverkad i Syrien och innehåller endast olivolja, lagerbärsolja 32%, salt 0,1%.
// Harley
Här har du en lista över produker som passar för No poo (no shampoo). https://har.ifokus.se/discussions/5943df418e0e7466de00036b-no-poo-produkter?528aeee98e0e745baa0026e4-1
Om du har Mjäll så kan det bero på att du har torr hårbotten eller att du har mjälleksem. För torr hårbotten så är det att undvika starka produkter och återfukta hårbotten som hjälper. För mjälleksem så är det i princip tvärt om. Här kan du läsa lite mer om det om du vill🙂 https://har.ifokus.se/articles/5ba7b28bce12c407e2001a0e-mjall?articles-2
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Spännande! Skall du köra Balsammetoden eller bara vatten? Var beredd på att det kan bli jobbigt i en övergångsperiod, men det brukar löna sig i längden.
#6 Balsammetoden tänker jag testa. Kan man duscha med bara vatten? Har hört att det kan ta ett tag för håret att vänja sig, hur lång tid tog det för er som testat Balsammetoden eller nåt annat?
Hur menar du duscha med bara vatten? Menar du tvätta håret så skrev jag om det i #1, att jag bara använder vatten sedan drygt 10 år tillbaka, och mitt hår blir bara bättre och bättre.
För mig tog det kanske 3 veckor innan hårbotten vande sig vid att inte behöva producera så mycket fett, men jag hade inte speciellt fet hårbotten innan heller.
#7 För mig var det aldrig någon övergångsperiod när jag jag gick över till Balsammetoden. Men så har jag ju en torr hårbotten också.
Lycka till och hoppas att det ska fungera bra för dig!🙂
PS. Det Sindri skriver om kallas för Water only och innebär att man bara tvättar håret med vatten (och en del masserande)🙂
#3 har du någon sida att rekommendera som du brukar beställa tvålen från?
Jag beställer från Jordklok.se, här är en länk till "min" tvål, jag köper den 32%-iga.
https://www.jordklok.se/sv/articles/2.36.3782/lagertval-traditionell-aleppotval-1-40-lagerbarsolja-ca-170-200-g
// Harley
#11 tack! 👍
#12 Det var så lite så!😃
// Harley
Har provat Balsammetoden i en månad ungefär och min hårbotten blev väldigt torr. Det kliade mycket och jag har nu övergått till mitt sista Schampo som ska hjälpa mot torr hårbotten.
Jag märkte direkt att håret blev bättre, men jag vill ju gärna fortsätta med Balsammetoden.
Finns det något annat jag kan göra, eller något annat Balsam jag kan använda?
#14 Du borde nog testa ett annat Balsam. Är den Sodium Benzoate i ditt Balsam? För det är många som får en torr och kliande hårbotten av just den ingrediensen.
#15 Nej det är det inte
#15 Då är det inte det i alla fall. Men du kan testa något annat Balsam 🙂
- Redigerat 2020-09-20 17:51 av TatsuOni