Har du använt Balsam eller Schampo med silikon? Jag tycker det förstör håret fullständigt så att man skall vilja använda ännu mer. Har du väldigt torr hårbotten också? Har håret alltid varit sådär?
Testa att "avgifta" håret från alla stylingprodukter. Prova dig sedan fram med så naturliga produkter som möjligt. Jag använder inget alls i mitt hår sedan många år tillbaka, mitt hår var för mjukt och fjunigt, nu har jag fått mer stadga i det. Jag gör inpackning med vårdande örter ibland, och skulle jag någon gång tycka att det behövs så använder jag rhassoullera.
Det finns de som gör inpackningar med kokosfett, men prova försiktigt i så fall och inte i hårbotten utan dra det ut i längderna.
Alla är ju olika så det är svårt att veta om just mina tips passar ditt hår, men förhoppningsvis får du fler tips här.
Är det torrt och tovigt?
Är det rakt eller lockigt?
Har du hårt vatten?
En del har strävare hår av naturen, men det kan ju vara så att håret bara är torrt eller att du har Mineraluppbyggnad i det.
Har du testat att använda aloe vera gel?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Sindri
Vad tvättar du håret med ? Vilka örter gör du inpackning med och var köper du det ?
Tvättar gör jag med vatten. Jag köper örter på hennabutiken.se.
Jag brukar blanda Methi med Cassia, Amla och/eller Bhringraj, lite olika.
https://www.hennabutiken.se/produkter/vard
#3 Du frågade inte mig, men jag svarar ändå😉
Jag har kört på Balsammetoden i många år i kombination med egna inpackningar m.m.
Just nu håller jag på att gå över helt till att tvätta håret med en kombination av örter och Fermenterat risvatten.
Jag plockar dem flesta av mina örter, som t ex björklöv och brännässla. Men jag lägger även in b la te och hibiskus. Har en lista över allt om du skulle vara intresserad.
Vi har även ett "uppslagsverk" där det står om vilka ingredienser som gör vad🙂 https://har.ifokus.se/discussions/5b3261848e0e742ab200220b-lista-over-ingrediensers-egenskaper
#6 Klicka på texten Fermenterat risvatten, så kommer du till vårat Lexikon där jag har skrivit om det🙂
#5 tack! Frågade Sindri eftersom hon skrev att hon hade mjukt hår (som jag) som blivit stadigare