Plötsligt flottigt hår
I vanliga fall tvättar jag håret två gånger i veckan och det ser alltid fräscht ut men nu helt plötsligt så ser det smutsigt ut dagen efter tvätt och jag förstår inte varför. Använder samma schampo/balsam som alltid. Cantu shea butter vilket är fritt från Silikoner och mineraloljor. Använder Balsam bara i topparna och i bakhuvudet och använder det före hårtvätt för att jag verkligen inte vill att det ska bli tungt. Rena mössor och örngott. Ingen feber, hormonförändring, graviditet eller dyl. Inte i ålder för varken pubertet eller menopaus och äter precis som vanligt. Använder inga hårprodukter eller stylingverktyg. Så jag förstår verkligen inte vart det kommer ifrån?! Några idéer? Ska gå över till min rhassoullera och se om det blir bättre men tycker att det är smidigare med Schampo nu när jag hittat ett min hårbotten tål.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag hade testat en sulfattvätt för säkerhets skull.
Du har inte använt någon hudprodukt med t ex bivax?
#3 Det är bivax i mina läppbalsam, vilket dock är standard för mig så inget nytt. Inget annat med bivax. Problemet med att använda en sulfatschampo är att jag verkligen inte tål några andra schampon. Det här är det enda jag provat som jag inte blöder i hårbotten av förutom ett naturbabyschampo som verkligen inte gör håret rent och rhassoul…
#4 Jag förstår. Hur länge har håret blivit extra flottigt? Du har inte flyttat heller antar jag?
#5 Nej, ingen flytt heller. Samma arbetsplats och samma arbetskläder/utrustning också. Det är kanske 3 veckor som det varit flottigare.
#6 Skumt… Det enda jag kan komma på är att det har blivit varmare ute. Vissa får mer flottigt hår då, men det låter ju också konstigt om det inte har hänt tidigare år.
Kom på en sak dock… Mitt hår har växt ännu snabbare än vanligt det senaste, typ över 3cm per månad. På vintern brukar det aldrig växa så fort. Kan det ha något med saken att göra?:)
#8 Tror väl inte att hårväxten i sig påverkar, men det känns som att ditt hår och hårbotten har ställt om sig totalt nu när det är varmare. Så det kan mycket väl bero på det varmare vädret🙂
Bättre cirkulation i hårbotten, t ex p.g.a värme kan både ge ökad hårväxt och ökad fettproduktion.