Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 374 ggr
Agnetachristina
2020-04-15 20:35
0

Hur gör jag?

Jag är nyfiken på det jag läst här om att sluta färga håret, sluta med Shampo, kanske bli mitt naturliga gråa jag… Har så lätt att falla för de här ”naturliga” färgerna på hälsobutiken…. Varför ska man ha ett speciellt sista-Shampo? Varför förordar en del Balsam som avslut? Vad gör man sedan, duschar man bara igenom håret med vatten? Varje dag? Om man vill att det ska vara någon doft i håret, måste man ha Olja då? Blir det inte fett hår av Olja? Är det kanske eteriska oljor?

Sindri
2020-04-15 23:33
1

Jag slutade med Schampo för nästan 10 år sedan. Det bästa jag gjort för mitt hår. Mitt tunna, "skandinaviska" hår blev bara slitet och trist av Schampo. Jag höll aldrig på med något sista-schampo, bara la av.
Jag började i samma veva färga håret med växtfärger som en frisör blandade till mig. Det gjorde också nytta för håret, men för några år sedan slutade jag med det och lät det bli grått. Jag kör däremot inpackning någon gång i månaden med lite indiska örter som också ger substans till håret, och en lite gyllene ton.

Jag tvättar definitivt inte håret varje dag, ca en gång /vecka, och det blir aldrig fett. 
Varför vill du ha doft i håret? Ett fräscht hår doftar väl gott ändå.

TatsuOni
2020-04-16 12:47
2

Först och främst så är inte Schampo farligt. Det fungerar bra för vissa.

Själv är jag en av alla som det inte fungerade bra för. För att svara på dina frågor:

• Man måste ha ett Schampo utan Silikoner och mineraloljor, men MED Sulfater, för att tvätta bort eventuella rester av Silikoner och mineraloljor. Annars så kommer dessa att ligga kvar i håret och det är inte bra.

• Det är inte det att man förordar ett Balsam som avslut, utan att en utav de vanligaste alternativen till schampotvätt är något som kallas för Balsammetoden. Du kan klicka på namnet om du vill läsa mer om den.

• Att inte använda Schampo kallas för No poo (no shampoo) och det finns flera metoder för tvätta håret. T ex Water only (WO) och Balsammetoden (BM). Olika metoder fungerar för olika människor, men oftast så är det en "övergångsperiod", innan håret vänjer sig vid att vara utan Schampo och då kan håret se flottigt ut. Själv råkade jag inte ut för detta när jag började med BM, men WO fungerar inte alls för mig.

• Hur ofta man behöver tvätta håret är individuellt, men det är bra om man kan undvika att tvätta det varje dag. Själv så har jag väldigt torr hårbotten och hår, så jag behöver bara tvätta det varannan vecka till en gång i månaden.

• Man kan använda t ex ett Balsam med doft om man inte kör på WO. Annars så finns det oljor, detangling spejer, örtskölj m.m. Du ska däremot aldrig använda en ren eterisk Olja utan att blanda ut den med någonting. Själv så köper jag  b la håroljor med doft. Det gäller bara att se till att det inte finns "förbjudna" ingredienser i produkterna.

• Det är inte fel på växtfärger om man vill färga håret. Däremot så ska man se upp, då en del färdiga blandningar inte alls är särskilt naturliga, vad som än påstås. Själv så färgar jag håret svart med Henna och Indigo sen flera år tillbaka.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sindri
2020-04-16 13:16
1

Jag rekommenderar alltid att man går till en frisör och gör den första färgningen med växtfärger, då får man en förbehandling som tar bort gamla färgningar/toningar.  Min frissa hade också en garanti att om färgen inte blev som jag ville första gången så gjorde hon om det. Sedan hade jag ett recept där som hon blandade efter och jag köpte och färgade själv.

Mina inpackningar köper jag på hennabutiken.se. Snabba svar när man ringer och frågar om saker.

TatsuOni
2020-04-16 18:58
0

#3 Hur fungerar en behandling som tar bort gamla Färger? Pigmenten sitter ju bunden i håret om det är en permanent färg och övriga kemikalier bör ju redan vara borttvättade om de inte är permanenta.

Sindri
2020-04-16 20:18
1

Det kanske inte hette avfärgning, (det var så länge sedan), men det var någon behandling som man gör på färgat/tonat hår så att växtfärgen skall fästa. Antagligen för att få bort ev. Silikoner och annat också.

TatsuOni
2020-04-17 10:12
1

#5 Så en djuprengöring skulle jag tro🙂

Beroende på vad man använder för växtfärg, så behövs ingenting för att få det att fästa. T ex Henna är nästan omöjligt att misslyckas med. Färger med t ex Indigo i är lite känsligare.

Sindri
2020-04-17 16:03
0

Ja, nån form av rengöring var det. Men bra blev det i alla fall. 🙂

Agnetachristina
2020-04-17 21:00
0

Härligt att det funkar att färga naturligt! Någon som har erfarenhet av shampotvål, typ aleppotvål? Jag har provat men tyckte att håret blev lite kärvt och glanslöst.

TatsuOni
2020-04-18 19:08
0

#8 Jag har aldrig testat schampotvål, men det är vanligt att de lämnar en hinna i håret.

Ett annat problem, är att de flesta tvålarna på marknaden har ett högre pH-värde än vad som är optimalt för håret och hårbotten. Detta kan ge ett torrt och litet hår, samt problem med hårbotten. Däremot så räcker det för många att köra en Surskölj efteråt för att slippa problemen.

Agnetachristina
2020-04-19 15:51
0
TatsuOni
2020-04-19 16:15
0

#10 Tryck på ordet, så kommer du till en text om det🙂 Det vanligaste är att blanda vinäger med vatten. 1 del vinäger mot 5-10 delar vatten.

Jag kör själv på detta för att mineraluppbyggnaden i håret (har hårt vatten), ska ta längre tid😛