Mjäll försvinner inte?!
Jag har haft torr hårbotten och Mjäll väldigt länge nu och ingenting hjälper. Jag har testat ekologiska hårprodukter utan tillsatser, jag har testat diverse inpackningar, testat schampot Fungoral, gjort Surskölj med äppelcidervinäger, INGENTING hjälper och jag blir så jävla deppig av det. Men jag har för mig att jag har läst nånstans att om ens lever inte mår bra så kan det påverka huden och hårbotten/håret? Jag äter en hel del mediciner som jag kan tänka mig min lever tar stryk av, sen har jag väl inte ätit så värst bra, mycket godis och läsk. Så jag tänker om det är slaggprodukter som gör att mitt hår och hårbotten inte mår bra? Om det inte beror på det, vet någon vad det kan va I så fall? Annars får jag väl söka hjälp på vårdcentralen…
Det kan mycket väl bero på mediciner eller kost. Det behöver inte vara för att levern mår dåligt.
Du kanske ska börja med att kolla blodvärden och om allt är bra uppsöka en hudläkare?🙂
Hur länge har du testat schampon, Surskölj m.m. och har du testat "allt på en gång", eller en sak i taget?
Här har vi även en artikel om Mjäll där det b la finns fler saker att testa. https://har.ifokus.se/articles/5ba7b28bce12c407e2001a0e-mjall?discussions-1
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag har testat en sak i taget, började med att byta ut mitt Schampo och Balsam som inte innehöll Sodium Benzoate, körde med det i några månader, gjorde ingen skillnad. Testade sen Fungoral, körde det en gång i veckan i också några månader, hjälpte lite men det försvann inte helt. Surskölj har jag bara gjort 3-4 gånger i kanske 2 veckor, ingen skillnad. Om inte annat har min hårbotten blivit ännu mer irriterad :/ Men jag ska börja med att ändra om i min kost sen boka tid hos en hudläkare och ta prover!
Jag fick en period med kraftig Mjäll och kliande hårbotten (aldrig haft Mjäll i hela mitt liv innan) och fick rekommendationen att testa Daxxin Mjällschampo och det hjälpte för mig! Använde upp en flaska (hade extremt kort hår under perioden så behövde inte så mycket varje gång och tvätta håret 1-2 gånger i veckan bara) och efter det har det varit bra och har kunnat återgå till att tvätta håret som vanligt igen.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det där du skriver om godis och läsk kan vara nyckeln till dina problem. Och det kan också ha med levern att göra eftersom för mycket socker (framförallt fruktos) kan göra att man får fettlever. Inte för att jag någonsin hört talas om att levern kan påverka hårbotten, men så kan det förstås vara.
Sedan är förstås frågan vad dina Mjäll beror på. Är det bara att du har torr hårbotten, eller är det någon typ av svamp som du fått på grund av allt socker du får i dig?
Om det bara är torr hårbotten så skulle jag råda dig att sluta med alla sorts kemiska produkter i håret. Det mesta torkar ut hårbotten, vilket gör att hårbotten flagar och många får också väldigt fet hårbotten eftersom den överkompenserar för allt fett som tvättas bort.
Du kan dels prova med bara vatten, det har jag gjort i snart 10 år och har på köpet fått mycket starkare och friskare hår.
Du kan också testa att försöka äta bättre. Om du slutar mata kroppen med socker så kan allt bli sämre innan det blir bättre, men bättre blir det.
#3 Då ska jag testa Daxxin och se om det funkar, för det kliar nåt så in i bomben och när jag kliar så bara regnar det Mjäll :( försöker att inte klia men ibland går det på automatik… #4 Ja jag börjar misstänka att det beror på mina dåliga vanor så jag ska absolut ändra på det. Annars vet jag inte vad det kan bero på. Jag tror att jag har torr hårbotten men jag är verkligen inte säker, men när jag känner så känns det torrt och mjället känns nästan som sandkorn
#5 Om hårbotten är torr så kan det hjälpa att smörja in med t ex lite aloe vera. Är det svamp, så är det ett mjällschampo som gäller.
Men jag tror att du borde uppsöka en hudläkare om du lider så mycket av det. Tänk på att det kan vara väldigt långa köer om du försöker få en tid nu och skulle problemet gå över under tiden så kan du alltid avboka.
Jag vill inte ropa hej riktigt än, men jag har använt Daxxin tre gånger nu och det känns som det blivit mycket bättre. Hårbotten känns mjukare och det kliar inte lika mycket. Jag köpte en trippelverkande som va bra för kliande och irriterad hårbotten 😊
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#7 Härligt!👍 Håller tummarna för att det försvinner helt🙂