Hår iFokus

Hår

Etikett: hårvård
Läst 407 ggr
BokDuvan
0

Flottigt hår snabbt o tappar mycket hår

Hej, Mitt hår blir flottigt redan typ andra dagen efter tvätten, tvättar det med schampoo och Balsam varje onsdag och lördag men tränar osv och måste duscha tisdagar, onsdagar, lördagar och söndagar. På söndagar duschar jag inte håret men annars gör jag det utan schampoo o Balsam. Tappar även väldigt mycket hår, mycket mer än vad jag gjort tidigare… Har ni några tips för fett hår och vad jag kan göra för att inte tappa så mycket hår?

Sindri
0

Man kan ha perioder när man tappar mer hår än vanligt, och det är inte så mycket att göra åt, om det inte är så att man stressar kroppen, eller äter dåligt. Då får man byta livsstil.

Håret blir fett om man använder Schampo för att det torkar ur hårbotten, och kroppens svar på det är att producera mera fett för huden gillar inte att vara torr.
Testa att inte använda Schampo alls (jag har inte gjort det på 8 -9 år och mitt hår blir aldrig fett) och avsluta gärna tvätten med en sköljning i saltvatten. Schampo sliter också mycket på håret och kan gör att du tappar mer. Första veckorna kommer kroppen antagligen att fortsätta producera för mycket fett, men det lägger sig.

Om du inte blir svettig i hårbotten så kanske du inte behöver duscha håret så ofta.

Torka aldrig håret med frottéhandduk eller gnugga det torrt. Använd helst en gammal urtvättad, mjuk linnehandduk och tryck bara försiktigt. När håret är blött är det väldigt sprött så kamma inte för mycket heller. Plast är inte bra för håret, jag använder bara träkammar. Ha en gles sådan när håret är blött eller red försiktigt ut med fingrarna.

Bäst att sova på är örngott i mjukt siden, det sliter inte på håret som bomull.

BokDuvan
0

#1 grejen är att jag är i stallet, så luktar häst o de vill inte mamma att jag gör

TatsuOni
0

Är du möjligtvis tonåring? Det är nämligen vanligt att håret blir väldigt fett under puberteten.

Fett i hårbotten, både i form av Balsam, Olja och ens eget naturliga fett gör att vissa tappar hår, så det kan vara en orsak.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/