Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 472 ggr
powerade
0

Era bästa tips för fint hår.

Gör ni något speciellt för att erat hår ska må bra? Speciellt shampoo/balsam/ hårinpackning? Olja? Hur ofta?vilken? Någon som provat olaplex? Funkar det? Är det värt det? Äter tillskott? funkar det? Tips på andra saker? Mina toppar brukar bli urtunnade men inre så farligt kluvna. Jag har långt hår och får ont i magen av o klippa det. Känns som det aldrig växer ut det jag klipper bort. Kanske inte går göra att man får mer hår men kvaliten går förmodligen att göra något åt.

Sindri
2

Jag förstår dig, har också ångest för att toppa håret. Med åldern växer det saktare och saktare och så långt hår som när jag var ung kan jag nog aldrig få igen.

Jag slutade med Schampo och alla sorts stylingprodukter för håret för ca 8 år sedan. Vatten är perfekt (dock inte med för mycket kalk i) och jag  gör en sista sköljning med saltvatten.
Jag har väldigt många hårstrån, men typiskt skandinaviskt tunna. Jag har absolut märkt en förbättring i mitt hår sedan jag slutade med Schampo. Det är nu helt naturligt grått, men jag färgade det i flera år med växtfärger och det gjorde också mycket nytta. Färgen sögs upp av hårstråna  eller lade sig utanpå så de kändes tjockare.

Nu har jag istället börjat med inpackningar som jag köper på hennabutiken.se. Blandar Methi, Tulsi, Amla och Cassia. De gör också att håret känns tjockare.

Skulle jag någon gång bli riktigt svettig och smutsig i håret så använder jag silkestvål eller rhassoullera. Håret blir dock väldigt silkigt och flygigt av det och jag längtar alltid tills jag skall tvätta det igen.

Jag äter B5, B6, B7 och collagen som alla skall vara bra för hud och hår. Kanske att mitt hår växer lite bättre nu,  har fortfarande tunt hår vid flikarna, men det verkar vara ärftligt.

Jag sover med sidenörngott också, det sliter inte på håret som bomull.
Sover ibland med mjuka rullar som jag sytt sidenöverdrag till. Det är suveränt, siden renar håret.

TatsuOni
3

Gör ni något speciellt för att erat hår ska må bra?

Speciellt shampoo/balsam/ hårinpackning?
Balsammetoden och hemmagjorda inpackningar.

Olja? Hur ofta? vilken?
Favoriter är raven queen från NightBlooming och en egen mix. Annars så gillar jag t ex arganolja.

Först fukt och sedan Olja i längderna. Fukt i form av hemmagjord spray eller linfrö- och aloe vera-gel. Kanske varannan dag den här årstiden. Olja återfuktar nämligen inte, utan förseglar fukten i håret.

Någon som provat olaplex? Funkar det? Är det värt det?
Nej, jag har inte provat och har inget behov. Olaplex fungerar främst för blekt hår, då det påminner om protein. Gillar ditt hår protein, så kan olaplex "göra nytt". Om inte, så kommer ditt hår antagligen inte att gilla det.

Äter tillskott? funkar det?
Tillskott fungerar bara om du har brist på någonting. Har du en bra kost, så kommer det inte att göra någon skillnad. Jag äter t ex B12 (lakto- ovo-vegetarian) och D-vitamin för att jag undviker solen.

**Tips på andra saker?
**Saker som minskar slitage på håret är t ex:

• Satin (ej bommulssatin)/sidenörngott
  • Undvik plastborstar med bollar. Använd helst en bredtandad kam i tex trä eller horn. Red ut tovor med fingrarna.
  • S&D. Om du inte vet vad det är så kan du klicka på ordet. Tänk dock på att alltid använda en vass frisörsax.
  • Gnugga inte håret torrt och undvik frottéhanddukar. Använd hellre en mikrofiberhandduk eller en gammal t-shirt.
  • Undvik värmestyling.
  • Blek och färga helst inte håret (med kemisk färg).
  • Ha gärna håret uppsatt. Knut med t ex en hårpinne, hågaffel, hårklämmor eller knutnålar är det bästa. 
  • Undvik snoddar med metall på och helst "vanliga snoddar" helt. Bättre alternativ är t ex invisibobbles, scrunchies och "platta snoddar".

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sindri
1

Just det - jag använder gamla urtvättade linnehanddukar till håret och som #2 skriver, gnuggar aldrig, bara trycktorkar och kramar.
Och bara träkammar, och en gammal i ben. Ingen plast i håret.