Utmaning - Spara ut håret!
Hej alla!
Tänkte starta en liten utmaning för mig själv eftersom jag vill spara ut mitt hår. Kort och koncist innebär det att jag lägger upp "nu"-bild nu, försöker följa mina egna rutiner och lägger upp nya bilder till jul för att (förhoppningsvis) se lite skillnad! Om det är någon som vill haka på så är ni varmt välkomna, ni får förstås skriva era egna rutiner om ni inte vill följa mina! =)
1. Jag vill vara så skonsam som möjligt mot mitt hår och använder mig därför av balsammetoden (men tänkte testa sls-fritt Schampo för att slippa gnugga så mkt). Tvättar håret max var 5:e dag. Just nu använder jag Garant såklart! Balsam och Garniers Avocado oil & shea butter-balsam. Är på jakt efter en bra inpackning också.
2. Ingen värmestyling/uttorkande stylingprodukter. Här är det naturellt hår som gäller! Jag använder dock lite olja i topparna för skydd och återfettning och tänkte göra linfrögele för att få bukt med friss och småhår.
3. Ha håret uppsatt varje dag och undvika hästsvansar/min vanliga slarvknut där snodden sliter på samma ställe, istället använda klämmor, flätfrisyrer och liknande. Tips på bra, skonsamma uppsättningar mottages gärna! + Gärna sova med inbakad fläta.
4. Inte borsta i onödan och bara använda svinhårsborste/gles kam.
5. Tänkte också knapra Stora Hårkuren som tillskott.
6. Till jul ska jag se om jag behöver toppa håret, då är det 4 månader sedan sist.
Tänker alltså försöka få in bra hårvanor och behandla det som om det vore guld typ, sen får vi väl se om det blir fortsättning efter jul med utmaningen! =)
Förebilder - Tvättat med sista-schampo efter ett litet silikonäventyr, tyvärr lite halvdåliga bilder pga dålig fotograf (jag):
- Redigerat 2022-01-01 14:38 av TatsuOni
Spännande, lycka till och jag hoppas att du får ett bra resultat :-D
Lycka till! Har själv börjat spara håret och gör i princip samma saker som du, har märkt stor skillnad, håret har snabbt blivit längre!
Kul, lycka till! 🙂
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vad kul att ni hejar på, haha.
Idag har jag tvättat med Coops Balsam och Garniers Avocado oil & shea butter-balsam + lite honung. Känner mig som ett frissmonster men det ser lite bättre ut med gele + mandelolja.
Min enda hårklämma lyckades jag såklart förstöra när jag gjorde en kullerbytta med den i så jag ska försöka få tag i en ny i veckan.
Lycka till! 🙂
Har själv sparat ut från den längden och jag sparar fortfarande för att jag vill ha längre! För mig är målet att få långt hår i min naturliga hårfärg! 5 månader utan att ha färgat håret nu 🙂
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
#5 - Tack! Det krävs en del tålamod för att inte färga över utväxten! Jag har slutat färga också, nu är jag uppe i sex månader sedan sist. Är inte rödhårig egentligen men utväxten är inte jättemarkant så jag hoppas jag "kommer undan" med det..
#6 Det går säkert bra! Det är självklart jobbigt att bara låta utväxten vara då det oftast inte är det snyggaste! Men ska man vara fin får man lida pin om vi nu ska säga så! 😉
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
#6 Sparar också ut mitt hår och är nu uppe i en tvåårig utväxt😃 Ser inte så illa ut längre, men var inte alltför vackert dem första månaderna😛
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#8, Häftigt! Det roliga är ju att man kan se ungefär hur långt ens hår har växt. Undrar hur många cm det kan bli på två år?
Tack Rosalee! Ja ditt har verkligen växt!
Mitt problem är att jag inte har varit så snäll mot mitt hår - jag superduperärkeblonderade det för ca 22 månader sedan och sedan färgat över, så det blev väldigt väldigt risigt och jag har varit tvungen att klippa mycket varje gång.. Nu hoppas jag att allra mesta av den gamla blonderingen är borta dock :)
#9 Det är över två decimeters utväxt jag har nu😃
Nu har jag skaffat ett sls-fritt schampo: Weleda Baby Calendula Shampoo & Body Wash.
Tvättade med det igår och det känns bra hittills! Håret är rent, och har samma känsla som efter balsamtvätt. Tvättar jag med vanligt Schampo tycker jag att håret får en helt annan känsla som jag inte gillar.
Anledningen till att jag vill testa SLS-fritt är pga att jag vill slippa gnugga så mycket som man gör med bara Balsam. Men schampot var rätt dyrt så jag kommer nog köra varannan balsamtvätt och varannan SLS-fritt Schampo!
För övrigt var jag inne på longhaircommunity och läste en del om "benign neglect", typ: Ha bra hårrutiner och i övrigt, strunta i håret.
Ta hand om det, sätt upp det varje dag men strunta i om det växer eller inte, oroa dig inte, pilla inte, experimentera inte. Låter sunt..
Idag har jag pysslat och gjort min första hårpinne!
Den består av:
- ett penselskaft (gammal värdelös pensel, tror skaftet varit lackat från början men det har fallit av) som jag sandpapprade, och lackade med mörkbrunt pigment i lacken.
- en silverfärgad metall…ja, tratt, typ. Hör från början till en juldekoration köpt på en blomsteraffär, som jag byggde om till örhängen..
- En röd pärla som inte har ett hål rakt igenom, utan är mer som en knapp och hör till en blomsterdekoration.
- Två små träpärlor som jag bara fyllde upp själva metalltratten med för att den inte skulle bli så genomskinlig.
- Karlssons klister!
Toppenfint!
#15 Riktigt fin!
Tack Gasoline och TatsuOni! Än får jag inte upp hela håret i en bulle men en liten klarade jag av. Sen finns det helt sjuukt mycket finare hårpinnar att hitta på nätet, det är nästan tur att det inte är någon idé för mig att skaffa fler nu med tanke på min hårlängd…
Har f ö lagt en beställning på en frisörsax. Det var en modell som heter Jaguar Pre Style Ergo som folk har rekommenderat på Lockig.se - om någon har erfarenhet av just den får ni gärna dela med er, bra eller dåligt?
Jag har inte riktigt råd att gå till frisören så det är en investering, jag har en släkting som är bra på att klippa. Och så kommer jag att kunna använda den till att klippa av Kluvna hårtoppar en och en.
spännande, lycka till! :)
#0 Måste säga att ditt hår är riktigt fint 😍 Kommer nog se super ut när det blivit lite längre!
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Är det ok om jag hakarpå då jag tänkt samma mål som di till jul? :)
#21 Ja, såklart, vad kul! Har du några speciella hårvårdsrutiner? =)
Jag har blivit medlem på Long Hair Community och herregud vad många otroligt vackra långa hår det finns där. Där hittade jag också ett recept på en fuktgivande inpackning som jag testade idag:
Snowymoon's Moisture Treatment:
1 del honung
1 del aloe vera-gel
4 delar balsam
Blanda (om det behövs, värm försiktigt så att honungen löser sig), kleta in i håret efter själva tvättmomentet. Vänta 20 minuter eller så och skölj!
Det funkade jättebra som vårdande balsamblandning och ska förhoppningsvis motverka torrt hår! =)
#22 innan jag startade så borstade jag håret ofta, hade alltid shampoo, hästsvans och hårspray. Nu tänker jag: BM, gjorde min sista schampoo tvätt för nån dag sedan. Borsta så lite som möjligt Ofta uppsatt dock inte så mycket hästsvans Inte spray i onödan Försöka undvika hårtork och olika tänger Jag klippte mig för två veckor sedan och tänker göra det vid jul igen lite i topparna.
Efter ett par tvättar med sls-fritt Schampo (Weleda Baby Calendula shampoo & body wash) kan jag konstatera att det gör att mitt hår känns rättså torrt och sprött, speciellt topparna.
Ger dock inte den konstiga känslan som vanligt Schampo ger mig. Vet inte hur jag ska förklara, men jämför Satin (som jag vill att håret ska kännas) mot, typ, lacktyg (dålig liknelse).
Tog pyttelite av mitt vanliga Balsam och kramade in i topparna som nån slags leave in-kräm och hoppas att det ska motverka dessa torra sträva toppar.
#23 Det är ju på ett ungefär samma som mina rutiner. =) Hoppas BM funkar för dig, det kan ju vara lite experimenterande innan man får till det! Det svåraste hittills för mig har varit att undvika hästsvans - tjena, får inte till nånting alls som ser okej ut utan snoddar. Tycker att jag ser ut som ett bältdjur i inbakad fläta och stora klämmor vill inte sitta på plats och är i vägen när man kör bil etc. Jobbar på det! :P
#25 japp, själv "kan" jag inte ha flätor för jag ser ut som ett bi eller nånting då…
Rekommenderar verkligen Tangle tezer ( tror det stavas så) Gör inte ont när man borstar och har hört att det inte sluter på håret. Ända nackdelen är att den är lite dyr men absolut värt det! :) (har sett det på kicks men går säkert att beställa)
Återigen otroligt snygga hårpinnar!🙂
#28 Hur sätter du upp håret med sådana pinnar? 🤔Jag har liiite längre hår än dig (enligt bilden) men jag klarar bara inte av att sätta upp det med annat än sådana gummiband och klämmor… 😕
Tror även att jag kanske ska haka på här va 😉
Kan också lägga till att kokosolja fungerar jättebra för torra toppar. Eller i alla fall för mig.🙂 Man kanske ska prova att blanda lite kokosolja+aloe? 🤔
#30 Här är en bra tutorial på youtube som visar hur man använder hårpinnar. Jag gör ungefär så, men behöver två pinnar i olika riktningar för att det ska sitta kvar ordentligt. Mina pinnar är ganska smala också vilket jag tror är bra för kortare hår, jag övar fortfarande för att få till det.
Ja, det är så många som gillar kokosolja! Mitt hår blir lätt för oljigt och kladdigt av Olja även om man bara tar pyttelite. Denna veckan testar jag med lite Balsam som kräm för torra toppar. Vet inte om det är lika bra, men det syns mindre iaf :P
#32 Tack! Den ska jag spana in!
Jaha, hoppas du hittar något iaf 🙂
#33 tack för länkarna! Nu blev jag ju jättesugen på att sätta upp mitt hår 😃
#35 Haha, eller hur! Så enkelt ser det ut och jag kan bli helt kollrig av såna där fina grejer med glittriga stenar och pärlor på. Kul om du hakar på förresten! :D
#36 Får se om jag kan prova mig fram lite imorron 🙂 Kanske kan göra ett par pinnar också! Får haka på ordentligt imorgon när jag är nåt sånär vid liv😉
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Slänger in en "hårpinnevideo" jag också😛 Den här varianten använder jag mig av när jag sätter upp håret med en pinne. Jag har väldigt "glidigt" hår och då hållder den här uppsättningen bäst för mig🙂
#19 oh, måste testa den! Jag lärde mig alldeles precis grejen med pinnar så det är kul att få fler tips.
#40 Antar att du menar mig och inte 19?^^ Tycker också att det är kul att lära mig nya uppsättningar🙂 Ju längre det blir, dessto mer fina saker kan man göra med det🙂
#41 Oj, haha, helt fel siffra. Jag menade dig såklart! :D
Såhär såg mitt hår ut för någon månad sedan. Inte så stor skillnad gentemot nu.
Här kommer mina rutiner då 🙂:
- Alltid sätta upp håret på ett eller annat sätt.
- Tvätta håret mer sällan (ca 1 gång/vecka)
- Prova några andra no-poo metoder (kör på bikarbonat och äcv nu)
- Börja med Lite hårbottenmassage.
- Inte borsta i onödan, och endast använda min svinhårborste (tyckte det var en bra sak).
- Klippa topparna lite oftare (ca 3-4 ggr/år).
- Hitta något att behandla topparna med. Jag har nämligen fet hårbotten och torra toppar.
Hoppas det får något resultat 🙂 Kanske inte till jul, men så småningom 😉
# 44 Snyggt etsan, missade att du skrivit innan! Vad kul, hoppas du gillar Balsammetoden! Vad hittade du för Balsam? Det är ju flera här som kört med No poo ett tag så om du stöter på nåt frågetecken finns det säkert nån som kan svara. Hoppas du rapporterar om du känner nån skillnad på håret :)
#43 Låter ju jättebra. Det roliga med att om man tar bra hand om topparna är ju att man förhoppningsvis inte behöver klippa dem lika ofta. Din idé om aloe vera och kokosolja lät spännande.
Tänkte också försöka tvätta en gång per vecka nu i vinter, men måste vänja mig att tvätta mer sällan. Idag är 6:e dagen och jag går inte på bal direkt, så imorgon blir det tvätt!
------
Uppdaterar: Det är 6:e dagen imorgon lördag! Jag räknar visst dagarna från midnatt..
Har märkt att om håret hålls uppsatt behövs det inte tvättas lika ofta. det ser liksom inte smutsigt ut.
#45 Ja, vi får hoppas på det 🙂
#47 Snyggt! Du leder i längd över mig i alla fall ;)
Igår: Tvätt.
Inatt: Sov med typ knut högt upp på huvudet.
Idag: Ser ut som ett superfluffmonster. Hittar inte min kam :P
Jag hänger också på om det är ok ^^
Har sedan i Augusti jobbat på att få längre, tjockare och mindre frissigt hår. För det mesta har det gått bra, med vissa fall backs (Lillasyster hade löss och jag var tvungen att tvätta med lusschampo just in case. Sedan var jag också utomlands och behövde tvätta med Schampo i en vecka…)
Någon vecka efter att jag började klippte jag topparna och planerar att göra det nästa gång i december/januari.
Mina mål:
- Försöka ha håret mer uppsatt på olika vis
- Alltid sova med inbakad fläta
- Inte använda hårfön
- Försökaaa hålla mig borta från tänger med hjälp av punkt 1
- BM och hårmassage såklart!
- Göra fler inpackningar och sköljningar
- Ta en förebild (Har inte gjort det än haha)
#49 Kul, välkommen! Verkar som att vi alla har ganska liknande rutiner.
Tycker det är så kul med före- och efterbilder! Själv har jag tagit bilder de tre senaste månaderna för att jämföra och tänkte fortsätta med det så att man kan göra en fint kollage sen. :)
#51 vad kul. Ser jag fel eller har du fått mer vågor runt ansiktet? =)
Själv har jag sytt ett örngott av Satin. Eftersom det är rätt halkigt ska det vara snällare mot håret än vanliga bomullsörngott och mitt överhår är ganska frissigt så jag hoppas det ska hjälpa i det långa loppet. Passade på att klä en vanlig snodd i Satin också, det ser rätt 80/90-tal ut, haha.
Förresten har jag fått ett jobb där man verkligen inte behöver bry sig om hur man ser ut, vilket är rätt gött, då behöver man inte tänka på att styla snyggt!
Ibland när jag har håret utsläppt undrar folk om jag har klippt mig! Nejjjj det har jag ju inte, inte för att jag ville i alla fall. :( Men jag hade längre hår förr så det kanske är det folk kommer ihåg.
Är lite sugen på att ha det uppsatt 100% av tiden under en längre period så att man kan "överraska" lite när man väl släpper ut det sedan..
#52 Jag klippte av en BRA längd med hår för två år sedan och hade det väldigt kort med en massa etapper ett tag. Men sedan tröttnade jag på det och hade konstant tofs/ar (Mitt hår var för kort för andra frisyrer första tiden) och sedan bulle eller hårklämma i några månader. Var lite kul att se reaktioner sen när när jag släppte ut det igen haha :)
#52 du ser rätt, jag vet dock inte var det beror på:)
På tal om klippning, så drömde jag att jag klippte mitt hår! Hemska tanke😉 Men jag funderar ändå på om jag kanske ska klippa av det som fortfarande är färgat, och sedan låta det växa…
Finns ju ett mätsystem för Hårlängd. På engelskspråkiga sidor snackar folk mycket om APL, BSL, SL osv. De vanligaste verkar vara:
SL: Shoulderlength - Axellångt
CBL: Collarbone length - Nyckelbenslångt
APL: Armpit length - Till armhålan
BSL: Bra strap length - Oftast menas nederkanten på behån.
WL: Waistlength - Midjelångt
TBL: Tailbone length - Till svanskotan
Sen finns Classic, mid thigh, knee length och ännu längre..
Jag kommer nog vara vid APL, armhålan, om några månader. Det vore riktigt coolt att spara till midjelångt, bara hårkvaliteten tillåter! :)
#59 Vad vackert hår du har! =)
Inte jättemycket att uppdatera. Lägger in en bild på min nuvarande utväxt. Undrar om någon har testat ren arganolja? Jag har testat cocos- och mandelolja, men blir väldigt flottig. Funkar om jag tar yttepyttelite men då känns det inte som att det gör någon nytta. Är ute efter att skämma bort topparna så myket som möjligt.
#60 Avokadoolja kanske vore något också?
#61 Jaa, kanske det! Jag använder ju Garnier's avocado oil & shea butter-balsam som leave in. Har inte råd att prova en massa olika så kollar runt lite vad andra har för erfarenheter :) Å andra sidan kan man väl ha avokadoolja i maten om det inte funkar i håret?
#62 ..och ät upp det med lite örtsalt? Haha avokado är så himla gott så jag skulle hellre äta det än ha det i håret
#63 Det borde inte vara några problem, du kan ju använda det i ansiktet också, brukar vara riktigt bra för ansiktet och även på resten av kroppen.
#60 Tack så mycket! 😃 Du med ;)
Jag har Nashi Argan Olja. Den är super bra. Dyr men räcker länge och absolut värt det! Det innehåller även värmeskydd och sånt så det är bra :)
#66 Åh, vet du vad det är för ingredienser i Nashis arganolja? Jag försökte hitta innehållsförteckning på nätet men lyckades inte. Jag kör ju SLS-fritt Schampo så jag undviker Silikoner ifall det inte skulle gå bort i tvätten :) Den var lite dyr ja, men man ska ju veta vad man ska satsa på om man råkar bli rik nån gång! :)
#67 Hehe ja lite dyr ;)
Absolut kan jag säga det, ska försöka komma ihåg det tills imorgon så gör jag det då! :)
Får jag också vara med er allihopa? :) Jag gör verkligen allt nu för att borsta så lite som möjligt, sover med fläta, kör med Balsammetoden och äter bra mat och tränar för att håret ska må så bra som möjligt. Har ett mål att spara ut mitt hår nedanför rumpan och sedan klippa av det slitna så att håret är precis ovanför rumpan, så det ser tjockare ut! 😃
Jag är med och följer, jag ska spara över rumpan 🙂
När jag var mindre hade jag över rumpan, idag har jag till halva ryggen. Mitt hår har alltid varit tjockt och det växer verkligen jättesnabbt!
Mina rutiner:
* Tvätta håret 2-3 ggr/vecka + låta håret torka själv
* Olja i håret efter duschen, har det varje morgon när jag vaknar
* Sov i en eller två flätor
* Borsta så lite som möjligt
Lycka till alla och lägger nog ut en bild senare idag :)
Jag använder sån här olja:
Det du gör idag kommer du vara tacksam för i framtiden
#70 Har samma rutiner som du fast duschar håret 1 ggr i veckan :) Jag sätter också som mål till rumpan, till våren är jag kanske där :)
#71 Vad kul! Jag kommer garanterat ha till vintern/våren för mitt hår växer snabbt om jag sköter det rätt :)
Lycka till :)
# 69 & 70 - välkomna till tråden! :)
Mitt mål är nog till midjan tror jag, men mitt är ju inte så långt så kommer att ta sin lilla tid! Fast jag tror det kommer kännas långt innan dess. Förut har jag haft ner till ryggbandet på BHn och då kändes det långt :)
Drömde förövrigt att jag tappade allt hår i natt. Blev dock inte skallig, men typ ojämnt snaggad. Inte kul! Hade dock sinnesnärvaro att kasta allt håret i naturen så att fåglarna kunde använda det till bobyggande :P
Japp mitt växer också snabbt som tur är:) #72 Lycka till du med ! ;)
I våras var mitt hår vid b:h bandet. Det växer som ögräs. Då jag vill spara ut hela håret nedanför rumpan och sedan klippa av det så det ser tjockare ut så har jag helt slutat platta och locka mitt hår. Jag plattade hela håret varje dag i ett helt år. Slet sönder det helt. Men nu har jag slutat! :) Jag längtar verkligen tills jag kan nå mitt mål med mitt hår!
Jag har verkligen ingen bra bild på mitt hår, men jag ska försöka ta det! :)
#78 Wow, underbart hår!
#79 Ja det gör jag! Märkte skillnad redan efter en vecka! Håret mår mycket bättre och det glänser verkligen! Det är verkligen inte torrt längre. :) Är så glad att jag började med det! 😃
#80 Åh tack vad snällt sagt! 😃
#81 å vad kul att det funkar! Jag tänkte också börja med det :)
#82 Ja prova! Det kanske funkar för dig med! 👍
#85 Water only
Mitt hår har verkligen växt fort och är till naveln. Det har växt ca 3 cm på en månad, det är väl rätt mycket?🤔
#87 ja, det tycker jag. Ts, jag tycker att det är kul att vi får följa din utmaning och ännu roligare att du får fler att hänga på! Jag önskar er alla en trevlig helg och lycka till :-)
en update till:
Jag har den senaste veckan märkt att mitt hår faktiskt är längre (har haft kort kort i flera år) än vad jag trott. Dock är topparna jätteslitna, så morsan får klippa dem imorgon 😉
etsan: 3 cm på en månad är ju supermycket, grattis! :D
Jättekul att fler hänger på! idag är det ju 1:a december så jag ska försöka ta en längdbild om jag orkar tvätta håret sen.
Är mitt i flyttkaos och har såklart glömt Schampo och Balsam hos svärisarna. De senaste dagarna har varit lite knäppa med flyttx10000 ingen sömn, nattjobb och massor med gymnastikträning, så när jag skulle ut och äta igår (ingen mat i nya lägenheten än, haha) fuskade jag med myyyyycket hårspray för att håret skulle se okej ut.
Det blir nog till att köpa Såklart! Balsam och Garnier Avocado-balsamet och köra ren BM tills jag får tillfälle att hämta tillbaka mitt dyyyyra sls-fria Schampo!
#90 Tack 🙂
---
Snart har jag mitt önskade mål som jag velat haft i flera år. Nu har jag ner till naveln men mitt mål är till rumpan så det är ca 1 decimeter kvar, sedan är jag där😃
Jag har kollat igenom alla mina bilder och hittade en bild från början av det här året i januari. Och mitt hår växer som ogräs, haha 🙂
Bilden till vänster är i januari -13 och den till höger är för för några dagar sedan. Har toppat det några gånger i våras/sommar. Ska klippa topparna efter jul, längtar! :)
Kan nu meddela att jag har en annan utmaning: spara ut ögonfransarna! Fick en snyting på träningen idag (olyckshändelse) och förutom att jag tror jag kommer få ett snyggt blåmärke så slets det bort en del ögonfransar, det är ett gap på ungefär 1 cm som saknas på övre ögonlocket. Ser helt tokigt ut, nån som vet hur lång tid det kan ta för dem att växa ut??
#93 oh stackars dig! jag har ingen aning om hur lång tid det tar 😕
#95 det går frammåt!🙂
jag har köpt en…. jag vet inte vad det är men en grej man sätter upp håret med. ni kan se vad det är på kikis.se det är en super rolig grej också är den jättefin, bra tips om man inte vill sätta upp håret med hårdsnoddar :)
#95 Åh ditt hår har en sån fin färg! Ditt hår ser verkligen ut att växa snabbt! 🙂
#98 - tack! Det är ju färgat, urtvättad kopparröd. Man ser inte utväxten på de här bilderna, men snart kommer det nog att se tvåfärgat ut även bakifrån, haha. Jag gillar också färgen men det ska bli spännande att se hur min naturliga kommer att se ut när utväxten blir längre. I vissa ljus syns det inte, men såhär ser det ut i ljuset från mitt fönster:
#99 Jättefin hårfärg 🙂
#99 Åh din naturliga hårfärg var jättefin! Det blir nog kanonbra i slutändan! 👍
Har länge tänk prova Snowymoon's Moisture Treatment, men jag har inte haft någon aloe vera, fick en skvätt av en kompis och sitter nu och väntar på att mitt hår håller på att självtorka, berättar sen hur det kändes.
Håller på att spara ut mitt hår, vet inte om planen är att se hur långt det kan bli eller om jag kommer att nå en längd som jag är nöjd med och stanna där.
Just nu har jag hår ned på låret, inte en jämn längd i topparna, trivs med min fairytale endings, kanske att jag toppar av lite snart så de blir lite tjockare.
Bilden är från i somras, ska ta en nyare bild, lite längre har det hunnit bli sen dess, känns lite torrt och sprött i längderna nu bara i jämfört med i somras, där av inpackningen.
Kör BM, använder såklarts Balsam som tvättbalsam och garniers strength and shine som vårdande, tvättar det ca en gång i veckan, låter det lufttorka, har det oftast utsläppt, vet att det sliter på håret, men jag har en sån känslig hårbotten att jag får oftast ont att ha det uppsatt, så det är som det är.
#100 & #101 - Hihi, tack! Har ju blekt det i flera år innan jag färgade rött för jag tyckte att det var mörkt och tråkigt, men nu börjar jag kolla på folks naturliga askblonda huvuden och tycker att det är jättefint, särskilt långa hår med naturliga skiftningar :D
#102 Rhodugune, ditt hår är så himla vackert! Sagohår =) Hur ofta brukar du toppa det, eller låter du det bara växa?
#103 Tack tack :)
Jag brukar toppa håret ungefär en gång om året och sen kör jag S&D regelbundet, Search and destroy, sitter med sax och letar upp kluvna hårtoppar… mitt hår gör mig lite knas är jag beredd att erkänna. :D
Okej :) Haha, jaa, folk brukar undra när man tar med sig typ en honungsbruk in i badrummet.. Jag kör också lite S&D, men jag kan bara göra det i det främre håret än så länge, svårt att kolla i nacken ;)
Jag ska va med på lucia tåg imorgon, jag satsar ju självklart stenhårt på att mitt hår ska bli längre men tror ni det är lugnt om jag plattar det imorgon eller ska jag ha uppsatt då med?
moizzz - att platta någon gånggör säkert inte så mycket. Ska man fixa sig lite extra ett par gånger om året tycker jag att man ska göra vad man vill :) Samma sak med att ha utsläppt, det sliter lite mer i längden om man har det utsläppt varenda dag men ibland är ju absolut ingen fara. Många med långt hår har det ju uppsatt hela tiden för att det är i vägen annars, men till på luciatåg låter det ju mer passande att ha det utsläppt :)
#102 Åh va fint!! *.*
Mitt hår börjar bli liiite lite trassligt i topparna, nu fyra månader efter senaste toppning. Kanske är normalt när det blir längre, och när jag haft det uppsatt kan topparna böja sig lite tokigt och trassla in sig i varandra pga det. Jag försöker vara superförsiktig när jag kammar ut det.
Väldigt stor skillnad från i augusti - då var ca tre cm av topparna helt förstörda trots att jag hade toppat massor tre månader innan. Då hade jag gammal blekning kvar i topparna och tog inte riktigt hand om dem så bra..
Till nyår blir det nog en liten hemma-toppning.
För övrigt, det här med att Balsammetoden inte går ihop med Silikoner stämmer inte riktigt, har jag lärt mig. Olika Silikoner går nämligen att tvätta ur med olika produkter. Här finns intressant läsning om det.
Balsammetodister brukar ju oftast vara rätt negativa till Silikoner, men efter att ha läst folks erfarenheter på Long Hair Community så har jag förstått att de inte behöver vara av ondo. Många där använder silikonprodukter för att undvika trassel osv i långt hår. Många har testat att vara utan Silikoner men föredrar att använda dem, även folk som kör någon form av balsamtvätt.
Jag tycker att mitt hår känns bra utan Silikoner, men det var så länge sedan jag hade Silikoner i håret så egentligen vet jag inte. Hittar jag en produkt som kan tvättas ur med ett skonsamt Schampo eller balsamtvätt så är jag öppen för att testa :D
Åh jag måste få mitt hår att bli långt! Men jag orkar inte vänta men asså lös hår fungerar det på så kort och bångstyrigt hår som jag har? Förlåt om jag snor tråden - Askan
#110 - ingen fara, här får alla diskutera hår! :) Vet ju inte riktigt hur ditt hår ser ut.. Om det är väldigt kort så kan det ju se lite tokigt ut om man har jättelånga extensions. Jag är inte så hemma på hårförlängning så det kanske någon annan kan svara på!
Nu vart jag jätte inspirerad att spara ut håret. Mitt hår är kluvet i topparna men annars ganska lent och glansigt. Det är ju så svårt att få en klipptid på den här tiden av året. Just nu kör jag BM med en Elvital hårinpackning och Respons Avocado Oil & Shea Butter i längderna. Nu ska håret sparas ut!
#111 tack för svaret :) aa eftersom jag jag har hår till hakan ungefär och då ser det ju ganska tjockt ut hm men vt inte om jag vill ha löshår eller om jag ska köra på peruk det blir väl bättre för mitt riktiga hår om man har ett hårnät för peruk under?
Askan jag såg att dina ögonfransar har lossnat, jag läste att riccinolja fungerar för dom. Hur fungerar det med håret? :)
Moizzz - jag har provat att ha det i håret men jag tyckte att det var för meckigt och jobbigt att hålla på med - jag tvättade bara med Balsam då och kunde inte tvätta ur det helt och hållet utan var tvungen att ta till Schampo, så jag provade inte så många gånger. Det finns väl inga bevis på att det funkar för att få håret att växa snabbare/tjockare heller även om en del upplevt det. Har inte kvar någon sådan Olja nu så har inte kunnat prova det på ögonfransarna heller. Men ögonfransarna får växa ut bäst de vill, det ser lite tokigt ut men om jag kör kajal eller så där det fattas ögonfransar så ser det helt ok ut :)
Funderar på om jag ska färga mina längder så att de matchar utväxten. Antar att det skulle behövas både askblond ton och ljusa slingor men jag stöör mig på utväxten. Just nu har jag absolut inte råd att gå till frisör och det skulle ändå inte vara aktuellt förrän efter sommaren. Vill se hur min utväxt förändras, den växer ju ut rätt mörk nu på vintern.
Ok jag har funderat på peruk att ha ibland. Det känns mest skonsamt mot mitt vanliga hår. jag har hittat en på rapunzel som ser ut som jag vill ha den och matchar hur mkt pengar jag har men det finns en lite dyrare på blocket som är snyggare och bättre gjord men kanske blir lite meckigt att handla på blocket för personen bor så långt bort. Vad tycker ni? :)
#117. Knepigt val! Jag skulle nog välja rapunzel-alternativet pga att jag antar att du kan returnera peruken till dem om den inte skulle passa. Personen på blocket kan kanske skicka peruken om du betalar i förskott, men då är det ju lite osäkrare än om man träffas som vanligt i verkligheten. Gäller det mycket pengar skulle jag nog inte våga.:/
#118 nae det gäller bara 350 kr men det är ju ändå synd att bli av med det, men pappa sa att han har en kompis som bor i Uppsala då kanske kompisen kan hämta den och lämna den när vi ses. Den på blocket går att färga och locka men den från rapunzel är en utav deras billiga fest peruker som inte ser speciellt äkta ut hmmmm :)
#120 Ditt hår har växt mycket :) Jättefint 🙂
Mitt hår växer som ogräs sen 1 månad tillbaks. Börjad använda Olja och hårinpackning och det har hjälpt, men blir att gå och toppa håret i januari 🙂
#102, hur klippte du ditt hår så? :) Är själv trött på mina raka toppar…
Jaha, nu har jag testat att klippa mig själv. Testat har jag ju gjort förut men oftast typ efter att jag kommit hem från krogen och varit dödssäker på att jag kommer bli skitsnygg i lugg… hm.
Denna gången var det bara toppning som gällde och jag delade upp håret för att få med lagrena i uppklippningen. Blev lite ojämnt men eftersom jag inte har spikrakt hår gör det inte så mycket. Tog typ 1-2 cm allt som allt och det ser inte jätteannorlunda ut!
Nu ska jag vänta med att toppa tills jag behöver göra det igen. Förhoppningsvis inte på ett par månader =)
Min syster och hennes kompisar klippte alltid varandra förut. Ska försöka förklara hur dom gjorde, hoppas att ni förstår hur jag menar. Borsta upp allt hår i en toffs, ju högre upp på huvudet du har den ju mer uppklippt blir det. Toffsen ska vara i mitten. Sedan, beroende på hur kort du vill ha håret, drar du ut toffsen från huvudet och klipper rakt av på den sidan av toffsen där topparna är. Släpp ut, filmklipp ev hårstrån som inte ser bra ut. Klart! Det blir förvånansvärt bra, men det är väl inte en "idiot säker" metod.
#124 Jaa, jag förstår hur du menar! Har sett på youtube när folk klipper sig så. Det verkar skitsmart. Jag testade innan med tofsen, enda var bara att jag ville klippa alla toppar och jag lyckades inte riktigt utan att jag skulle behövt ta mycket på längden om du förstår. Ville inte ta mer än 2 cm någonstans :)
#125 nej, förstår det :-) hur går det med håret, får vi någon uppdaterad bild snart? :-) Hehe, oj. Min "gör det själv" instruktion var till #122 egentligen, men hon frågade inte om hur man klippt håret själv utan om hur man klippte håret som i bilen. Tänk vad fel det kan bli när man läser för snabbt.
#126 Haha då förstår jag! La upp en bild på julafton längre upp i tråden. Nu klippte jag ju lite så det tar nog ett tag innan man ser nån skillnad :)
#128 Bilden tagen av mig, och bilden som kommer här är tagen av Gallopptjejen_98 😃
Vi tänkte att vi skulle ta kort på vårat hår och se hur mycket de växt! :)
Det syns ju att mitt hår är ganska tunnt där nere, men det är ju för att jag slet på det så mycket förut! :) Här har jag platt hår! :)
Låter också mitt hår växa ut så mycket jag kan så jag är med här, skippar värmestyling och kör lite BM och massa hemmakok.
Använder ni något som sägs påskynda hårväxten? Tabletter?
Har hört att indiska kvinnor smörjer hårbotten med senapsolja för att öka blodcirkulationen….men att lök också ska funka. Hur långt skulle ni gå? 😃
~mikkan
#130 Jag använder L'Oréal Paris Elvital Extraordinary Oil.
Kan verkligen rekommendera denna Olja! Har använt den sen i november och mitt hår har fått mer glans och blivit tjockare. Vissa oljor tynger ner håret men inte denna.
Jag gör inget speciellt, det enda jag gör är:
* Tvätta håret inte så ofta, tvätta 2-3 ggr/vecka. Har samma märke på oljan som schampo och balsam.
* Har i Olja i håret efter jag duschat men väntar lite tills håret är fuktigt och inte så blött.
* Ha lite Olja i håret när jag torkar med hårtorkare.
* Inte kamma håret i onödan.
* Sova i uppsatt hår, brukar ha en eller två flätor.
Inte så mycket, men hjälper 🙂
#130 Jag har testat Priorin extra tabletter och de fungerade, men även Silicea och stora hårkuren vet jag att andra rekommenderar.
Hakar också på! Har BSL nu men hoppas på att ha Waist lagom till min student kanske?
Mina rutiner:
- BM (Sedan Juli 2013) Balsamtvätt 2-3 gånger i veckan
- Sova i flätor/bulle mestadels
- SMT (Snowymoon's moisture treatment) eller kokosolja-inpackning ca. 1 gång i veckan, minst 1-2 h under badmössa 🙂
- Reder alltid ut håret superförsiktigt, ska sluta helt med vanlig borste och använda endast bredtandad kam i horn och svinborste.
- Leave-in varje dag så ofta det behövs, då använder jag en ärtstor klick aloe gel, några droppar kokosolja och värmer det i händerna innan jag applicerar det lätt över topparna. Fuktbevarande och väldigt bra för mitt torra porösa hår!
#130 Hahaha lök…. nej det skulle jag nog inte testa, men jag är inget fan av att smörja in hårbotten med grejjer alls - jag vill inte tvätta så ofta och så måste det gå att tvätta ur med Balsam eller milt Schampo! Jag vill helst inte gå runt och lukta lök jämt :D
Äter dock Stora Hårkuren (när jag kommer ihåg det). Vet inte om det gör nån skillnad men det är mest som försäkring ifall man skulle missa något i maten.
Skitsnygga hår förresten Galopptjejen och Roonja. Avundsjuk, har ni båda er naturliga färg? =)
Tack så mycket askan! Jag färgade håret mörkbrunt för 3 år sen. Var mörkblond innan. Man kan säga att jag är mörkblond men ändå lite brunt. Det är mest brunt vid topparna =) Så har nästan min naturliga hårfärg 🙂
#134 Åh tack vad snäll du är! :D Ja jag har min naturliga hårfärg där! 🙂
Hur går det för alla? :)
#137 Jorå minsann! Känns såklart som att det går superlångsamt men kollar man på bilder har det allt hänt en del.
Första bilden är från början av oktober, andra från början av februari, alltså fem månader! Sista december toppade jag 1-2 cm själv. Har haft lite frasiga, stela toppar även efter det, men jag har skippat aloe vera och honung det senaste och istället använt mitt vanliga tvättbalsam som jag kramat in i topparna tillsammans med lite Olja och det har funkat bra, topparna är glada! Överhuvudtaget känns det bra just nu, bra kvalitet, tappar inte mycket hår alls, färgen känns helt ok trots 10 månaders utväxt =)
För övrigt kör jag en slags no-poo-variant som innebär Balsam + Schampo + Balsam, dvs först tvättar jag som vanligt med tvättbalsam. Låter balsamet sitta kvar i hårbotten och masserar in lite sls-fritt Schampo. Sedan sköljer jag ur noga. Sen tar jag vårdbalsam i topparna, låter sitta en stund och sköljer allt igen! Jag tycker att det håller sig fräscht lite längre än med bara BM för mig just nu.
Jag har just börjat medvetet spara ut håret (efter att inte brytt mig om mitt hår på flera år). Jag är nu på 98 cm vilket är mitt på rumpan enligt mig enligt LHC (long hair Community) har jag just passerat TB (tailbone) och jag hoppas att jag hinner nå Classic (där rumpan möter benen) innan året är slut (vilket är på 105 cm så det borde gå)
det jag gör är att
tvättar med Schampo max 1 gång/vecka och mellan det använder jag bara vatten men jag tänker använda scampo mer och mer sällan så tillslut kör jag förhoppningsvis med WO (water only) då hade jag tänkt örtsköljningar som avslutning istället för Balsam, nu kör jag varannan gång med örtte och varannan med Balsam (för att jag inte är van att koka örtte för att kunna ducha)
Jag borstar med en svinborste och ska köpa en bredtandad träkam.
Jag sätter upp håret med snälla hårstilar och är på hårsnodds rehab.
Jag kör S&D varje dag och hoppas att jag inte kommer behöva toppa längre
Jag har just börjat med kokosnötsolja i hårtopparna och kommer förhoppningsvis fortsätta med nått liknande.
Jag ska sy sjalar av ett gammalt lakan för att skydda håret mot solen på sommaren och jag ska sy en nattmössa
l'm back
Jag har ganska nyligen börjat spara ut håret aktivt. Innan har det mest varit så att jag inte vetat vad jag velat göra med det. Mitt hår har dessutom växt ut helt från 2 mm långt 2008.
Mitt hår är c.a 76 cm långt, vilket på mig är ungefär midjelångt. Mitt mål är att det ska ner till höften, gärna innan året är slut.
Jag har tvättat med BM i flera omgångar i c.a 7 år, men den här gången har jag hållit på sen oktober 2012 ungefär. Tvättar håret max 2 gång/vecka. Packar in det i olivolja ibland, och tillför lite gula och röda pigment då och då såhär på vintern med en färgbomb som jag har blandat själv av Directions Färger och ett godkänt Balsam. Färgade håret sista gången 2010, och c.a 15 cm av det är kvar nu.
Jag sover i flätor, men har ofta håret uppsatt med hårpinne på dagarna. Sidenörngott använder jag också. Borstar med svinborste och träkam (men i duschen har jag en bredtandad i plast).
Snart måste jag dock börja klippa upp det om jag ska kunna ha långt hår, eftersom att jag får ont i både nacke och rygg. Det krävs bokstavligen en hel hand för att hålla runt allt mitt hår.
Den vänstra bilden är ifrån idag, och den högra från i julas. Så det växer ganska fort också. (Bilderna gör dock inte färgen rättvisa)
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#140 ska du klippa dig hos frisör kolla först upp dom om det funkar med långt hår, vissa frisörer (de 2-3 gånger jag gått till en) har svårt att klippa långhåriga, jag har hört från LHC att många frisörer också gärna tar extra mycket hår eftersom långhåriga inte är ekonomiska för dom.
l'm back
#141 Tack för tipset! Inne i stan finns det för tok för många frisörer, som överallt annars, så någon borde ju klara av det kan man tycka. Annars får jag klippa mig hos min gamla frisör nere hos mina föräldrar, som jag vet klarar av det.
Tyvär känner jag ingen här, och än mindre någon som kan klippa hår, och jag vill inte riktigt göra det själv. Toppar gör jag dock.
/Rebecca
Jag spar oxå! Mina rutiner: * Sova med fläta * tvätta håret 3 gånger i veckan (ska försöka få ner det till två!) * Inpackning varje tvätt * låta bli plattång/locktång * reda ut tovor med fingrarna och borsta med svinborste * FÖRSÖKA inte sova med blött hår och inte borsta blött hår (har jag bråttom dra jag igenom det med en bredtandad kam) Och ovanpå dethär så tror jag jag ska prova med ricinolja! Om jag vågar :P
Tyvärr har jag gjort det dummaste man kan göra. Jag har färgat håret! 😡 Men jag var så trött på min färg. Dock så var färgen uttvättbar med vårdande oljor i. 🙂 Jag fortsätter fortfarande med oljor och inpackningar och försöker att borsta och durscha håret så lite som möjligt. 🙂 Just nu duschar jag håret runt 3 ggr/veckan och borstar det 0-3 gånger per dag och så sover jag i fläta.
Mätte mitt hår idag och det är 95 cm långt och jag själv är ju 163 cm. Såhär ser mitt hår ut nu, naturligt! :)
#145 När man borstar håret så stimulerar det hårbotten så håret växer snabbare(vilket är vetenskapligt bevisat), men borstar man för mycket så gör det mer ont än gott. :/ Borstar man håret mycket så sliter man sönder håret. Schampo är inte heller bra för det torkar ut hårets naturliga fett och gör det lättare fett. Vet att det är något mer, men det får någon annan som vet svara på. Balsammetoden är mycket skonsammare för håret! 🙂
Här är en produkt som lovar att ge längre hår 😉
l'm back
#143 Skulle dok inte råda dig till ricinolja. Finns bättre saker, man kan få allergisk reaktion. Googla kommer du hitta fler saker :)
hmm nu har jag nånstans mellan 98 och 100 (resultatet varierar hela tiden)
l'm back
Jag drömde att jag hade nått årets mål (Classic)
l'm back
Jag har faktiskt nått ett litet mål: Att kunna sätta upp allt hår med bara en hårpinne (lazy wrap bun)! Förut har håret varit för kort för att sitta kvar, men nu kan jag göra en bulle som sitter kvar hela dagen! Så det är min nya jobbfrisyr. Har skaffat jobb på kontor där man behöver se proper ut så jag är väldigt glad att min årslånga utväxt är rätt diskret.
Det går bra för mig.
Såhär långt är mitt hår i dagsläget. Jag tonade ju mitt hår för drygt 1 månad sedan och jag har redan 3 cm utväxt. 🙂 Ganska dålig bild, och suddat ansikte men haha! 🙂 Och det är ju ganska lockigt så det är ca 10 cm längre när det är platt. 🙂
Såhär ser mitt hår ut nu. Dålig bild mem man ser iallafall länden och färgen. Appropå färgen måste jag berätta en konstig sak. Mitt hår har ändrat färg utan att jag gjort någonting. Från början hade jag ljusbrunt men när jag började med BM har det blivit mörkare och mörkare och lite rödtonat som ni ser på bilden. Det är stor skillnad om man jämför innan BM och nu. (Som tur är tycker jag attd et är en skitsnygg färg) Vad kan de bero på?
#156 Håret mår bättre och visar mer färg 🙂
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#156 Mitt hår har också bytt färg sedan jag började med BM. Jag har fått en varmare och mer levande ton där man kan se mina naturliga färgskiftningar🙂
Idag började jag med BM. Jag undrar om lore'al paris elvital serien är godkänd. Men jag ska… …sova med flätor …inte använda hår spray …inte tvätta håret så ofta om jag gör nu …inte borsta i onödan …inte sitta och pilla med håret så mycket Förslag: ny tråd?
Kika gärna in min hamsterinstagram emmashammies och min facebooksida där jag sälger pärlarmband: Pärlarmband made for You. https://www.facebook.com/P%C3%A4rlarmband-made-for-You-1331653063516116/
Som #153 , hur går det för alla?
Kika gärna in min hamsterinstagram emmashammies och min facebooksida där jag sälger pärlarmband: Pärlarmband made for You. https://www.facebook.com/P%C3%A4rlarmband-made-for-You-1331653063516116/
Jag har börjat med ett jätteprojekt, att S&D mig igenom hela mitt hår, till en början tar jag topparna och ca 3-4dm upp i längerna och sen får jag se hur det känns, om det behövs mer.
Det var så mycket för mig hela förra året att jag tappade så många rutiner runt mitt hår så att jag fick börja det nya året med att toppa av ca 10 cm, det är så mycket mitt hår växer på ett år..
Helt mitt eget fel, men nu ska det bli ändring här, ska börja att alltid ha det uppsatt igen och sova med det i fläta, det är framför allt där slitaget har uppstått.
Hopps jag inte kommer att förlora allt för mycket tjocklek och längd, men det är värt det, så det känns friskt och fint igen.
Annars kör jag med BM, tvättar det ungefär en gång i veckan.
Det går bra för mig! Mitt hår växer som ogräs, haha!😃
Följer mina rutiner och mitt hår är mycket tjockare än i höstas samt att det har blivit mycket friskare sen jag toppa håret 👍
Bild kommer senare idag :)
Hur går det för alla andra? :)
Låter kul kul ;)
Men jag gör på annat sätt…kör inversion method och just nu "4 months 4 inches" på det sättet får man 4 inches på 4 månader…Men vissa får lite mindre och vissa mer…Men det funkar för 90% och det ger verkligen resultat!
Hade hakat på annars…Men ville bara säga lycka till ^^
Nu är jag äntligen klar. :)
Flätade mitt hår i en vanlig fläta delade upp de 3-4 sista dm i tre delar, med två snoddar, en tofs som höll det otoppade håret, en toft som höll det igenom letade och en liten hårtofs i taget som jag körde S&D på.
Tog längre tid än jag trodde och jag har förlorat en del längd men det var det värt, såg en sån stor skillnad på tofsarna, såg utan problem vilken som var vilket, det oS&D och det som jag gjort S&D på.
Tvättade håret efteråt och sitter just nu och låter det självtorka, återkommer med bilder, ska ta min vanliga längdbild då, så får jag se hur det ser ut i jämförelse mot förra månadens bild.
Denna sida är antagligen inte skapad för killar, men tycker tjejer med långt hår är det vackraste som finns och har följt denna tråd sedan den skapades. Tycker det är otroligt intressant att se alla era "hår-resor"! :-)
#167 Sidan är till för alla hårintresserade, oavsett kön. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Oj, denna tråd var ju väldigt inaktiv just nu… Hur går det för alla?
Lite nyfiken, vem har längst hår här inne tro? :)
#169 Det är jag också nyfiken på, kul att det finns så många långhåring här. :)
Jag lovade en uppdatering med bild, gick inte så bra då min kamera dog innan jag hunnit fört över bilderna till datorn och jag inte hittade min laddare förens idag.
Sitter och för över dem nu.
Skulle var kul med fler uppdateringar och mått på hur långt håret är på er andra, sist jag mätte det,(mäter det från hårfästet ned bak över ryggen) och då var det 114cm långt. :)
Min kamera är tyvärr hos min pappa men ska se om jag får en bra bild med min mobil. Mätte håret idag och det var 68 cm, tjoho! Mitt hår växer som ogräs 😃
102 cm idag (3/3 var det 100cm)
l'm back
Kul att så många av er mäter erat hår, önskar att mina långhåriga vänner kunde göra det också! :)
#173 Sjukt vad långt ditt hår är! Haha :)
#174 det där kan inte vara sjukt långt, det är ungefär så långt som jag har (räknat på kroppen, jag är kort) och jag har inte sjukt långt på långa vägar… kanske långt rätt och slätt (sjukt långt är såna som har ner till knäna eller längre, jättelångt är längre än Classic, i alla fall enligt mig men då kan jag ha suttit för länge på long hair Community)
l'm back
#175 Tänkte mest att det är längre än de allra flesta har, men antar att den längden är mer vanlig här inne!
#177 Ojoj haha. Ja jag är ju ny här, men börjar inse att hår till rumpan kanske inte är så jättelångt här inne.
Otroligt kul att se att det finns folk som sparar ut håret sådär extremt långt!
Haha för mig är hår ner till rumpan jäkligt långt! Och ner till vaden helt otroligt långt! Vilket tålamod man måste ha 😃
~mikkan
#179 jag fick ner till rumpan genom att ignorera mitt hår i några år 😃
däremot nu när jag satsar på att få så långt som mitt hår kan växa så tar jag hand om håret
l'm back
Mitt hår är nu 81 cm, så c.a 5 cm sen sist har det växt 🙂
/Rebecca
#180, det är precis så jag gjort, det fick växa som det ville för jag visste inte hur jag skulle ta hand om det och pga det stod still på nästan samma längd rätt länge för att jag inte tog hand om det, så nu får vi se hur långt det kan bli, ska bli spännande att följa dig också, lycka till. :)
Sist jag tvättade håret testade jag något nytt, kattmynta, hittade det löst torkat i påse på Ica av alla ställen, på djuravdelningen.
Har hört så mycket gott om det, att det ska stärka håret och förhindra Kluvna hårtoppar, så jag gjorde som de rekommenderar på thelonghaircommunity.com, sköljde mitt hår i kattmynta, ca en mattsked i ca 2-3dl vatten som fått stått och dragit över natten, precis som te, tvättade håret med Balsam precis som vanligt, doppade håret i skålen och satt med det i, i ca 30 min sköljde sen ut det och avslutade med riktigt kallt vatten i längderna.
Mitt betyg, det känns mer spänstigt, mindre frizzigt, speciellt i topparna, kommer att fortsätta med det och se om jag fortsätter få samma goda reslutat, just nu är klivna hårtoppar min värsta fiende, ska se om jag kan slippa toppa mitt hår nåt mer i år, sist var i julas, bara jag håller det uppsatt och håller efter de kluvna toppar som uppstår med S&D. :)
Mitt hår växer 2 cm i Juni och 2 cm i Juli ända fram till December sen växer det 1 halv cm varje månad hela vintern och hela våren tills det blir sommar igen då sätter den fart igen med 2 cm varje månad!
Brunett
Vad härligt, önskar att jag också hade hår som växte som ditt! :)
Håller du på att spara ut, till vilken längd i så fall?
#183 Oj, det var mycket på en månad! Vad härligt! :) Mitt hår växer inte så mycket på vintern men det växer som ogräs på våren/sommaren :)
Mätte håret idag, började med BM för ganska exakt ett år sedan, idag är det runt 17 cm längre än när jag började och då har jag också klippt mig ett par gånger under året. Helt otroligt för att vara mitt hår, innan BM blev det aldrig längre, det blev genast slitet och jag fick klippa det hela tiden.
Min syster hjälpte mig att mäta håret i helgen och hon mätte 104 cm och hon sa att jag nått Classic (med några hårstrån jag har ju fairy tale ends)
l'm back
Mitt hår har blivit 85 cm, så nu växer det som ogräs 😃 4 cm på en månad!
/Rebecca
#182 Vad är s&d?
#189 S&D betyder "search and destroy" vilket är då man söker reda på hårstrån som har kluvna (el skadade) toppar och klipper av dom 1 cm vanför skadan.
På så sätt kan man behålla längd men ändå få bort skadat hår.
l'm back
Jo men nu har jag nått APL, "arm pit length" med de längsta topparna.
Toppade 1-2 cm i början av maj och det blev ännu mer u-format vilket jag inte riktigt gillar, så när det är dags att toppa igen (efter sommaren tänkte jag) så ska jag kanske försöka jämna ut det mer.
Ca 15 månader sedan jag färgade det sist nu. Hoppas första året var det värsta, haha. Nu bryr jag mig inte så mycket för det syns inte så mycket skillnad förutom i vissa ljus.
#192 vilken intressant bild, riktigt roligt att se utvecklingen steg för steg :-)
#192 Det har verkligen växt, vad roligt och nu kommer det säker en växtspurt under det ljusare halvåret. :)
Vilken skillnad!
Måste bara fråga, har du haft samma tröja på bilderna med mening? 😃
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#196 Det tror jag hon har gjort, det gör jag med.
Jag har samma röda tröja och jeans när jag tar min månadsbild, har fått idén från thelonghaircommunity.com, där det är många som fotar hur deras hår växer och har på sig samma kläder, gärna något mönstrat/randigt för att det ska bli lättare att se.
#195 Ja, jag tog en med logga på ryggen så att skillnaden skulle synas tydligt! =)
Smart. 🙂
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Tass
;D
Hur går det för alla att spara ut sitt hår? 😃
Det går väl bra, men så långsamt, haha.
Är lite dålig på skonsamma uppsättningar så det blir en del hästsvans tyvärr! Är lat.
Är för övrigt supersugen på att bleka några slingor.. såg en tjej på youtube med så snyggt hår och hon hade en väldigt diskret ombre med en ljus slinga i luggen liksom. Men jag har ju lovat mig själv att inte ens tänka på att färga/bleka förrän i höst. Det är första gången på ett par år som jag har min naturliga hårfärg (iaf delvis, har ju massa utväxt) och jag vill se hur den ändras under sommaren.
Fast min kompis påpekade att jag var så BLOND!!! på midsommar. Han har inte sett min naturliga hårfärg på ett par år och jag har fått liiite solblekta slingor i luggen så det var ju kul!
http://emmeliiez.blogspot.se/2014/06/min-harhistoria.html
Ett blogginlägg jag gjorde förr om mitt hårs historia.
De växte från ovanför brösten till typ naveln (plattat) på 10 månader ungefär.
Blev TVUNGEN att klippa av de okt 2012, ja de va tvång, Hade aldrig haft tovor å sånt men då blev de heela vägen in i hårbotten. Så klippte de till hakan. Nu ett och ett halvt år det det till så topparna är till brösten ungefär
När de växte mkt för mej misshandlade jag håret. Ärligt. jag plattade det varje dag. hade det i knut efter dusch å fönade knuten. Åt inge bra heller. Använde bara schamop, inget Balsam alls, tycker de blir bättre utan å de växte ju å blev tjockare av det… Men NU….de växer knappt, eller okej de växer men jag jämför me när jag va 17, Det har blivit tunnare än då osv så har börjat me samma schamop som då å inget Balsam.
MVH Emmeliie
https://www.youtube.com/user/e2326
För ett par veckor sedan så gjorde jag slag i saken och blekte bort min gamla rödaktiga hårfärg. Jag hade blekning i ungefär nedre halvan av längderna och lite i en slinga vid ansiktet. Inte värdens bästa idé att använda blekning när man vill skydda topparna så mycket som möjligt kanske, men jag ångrar mig inte en sekund för resultatet blev jättebra. Det är lite lite rött kvar, men annars ser det mycket mer naturligt ut nu. Tyckte att det såg så himla tråkigt ut med urtvättad färg i längderna och min naturliga 15 månader långa ljus-askblonda utväxt.
Det verkar inte direkt som att någon har märkt någon skillnad, för jag har inte fått några kommentarer, men jag själv ser ju mycket skillnad. Nu kan jag slappna av när det gäller hårfärgen och bara låta det växa!
För ett par veckor sedan så gjorde jag slag i saken och blekte bort min gamla rödaktiga hårfärg. Jag hade blekning i ungefär nedre halvan av längderna och lite i en slinga vid ansiktet. Inte värdens bästa idé att använda blekning när man vill skydda topparna så mycket som möjligt kanske, men jag ångrar mig inte en sekund för resultatet blev jättebra. Det är lite lite rött kvar, men annars ser det mycket mer naturligt ut nu. Tyckte att det såg så himla tråkigt ut med urtvättad färg i längderna och min naturliga 15 månader långa ljus-askblonda utväxt.
Det verkar inte direkt som att någon har märkt någon skillnad, för jag har inte fått några kommentarer, men jag själv ser ju mycket skillnad. Nu kan jag slappna av när det gäller hårfärgen och bara låta det växa!
Jag ska börja med Balsammetoden igen efter ett uppehåll men mamma köpte fel balsam; hon köpte gariner respons med nektar istället för med avocado oil and shea butter, är det godkänt?
#206 Troligen inte, hittar inte ingredienslistan någonstans, men den finns inte med på några listor över godkända Balsam. Kolla innehållet och jämför lockig.ses lista med ämnen att undvika.
Okej tack #207
Här kommer en längduppdatering för augusti! =)
Jag har kört några omgångar med enbart balsamtvätt nu efter att jag märkt att håret börjat trassla sig mer. Jag har under hela sommaren kört med SLS-fritt Schampo och sista-schampo och varvat, men eftersom BM har gjort underverk för mina toppar senast de var blekta så tog jag mig i kragen och slängde ut schampot. Mitt hår är så mycket lättare att kamma även om det kanske blir flottigt lite fortfare.
14 cm sen februari, och ett tydligt friskare hår!
/Rebecca
Tycker själv att de verkar växa segare å segare nu sista tiden. Men om man tänker på hur de växt under ett år är de ju 2 dm tror jag.. Vill ha tillbaks mitt långa håååår
MVH Emmeliie
https://www.youtube.com/user/e2326
#211 håret växer ju inte lika mycket varje månad, vissa månader växer det mindre andra mer, för de flesta växer det mest på våren och sommaren vad jag förstår.
l'm back
Har också hoppat på denna trenden. Blekte sönder mitt hår helt för lite mindre än ett år sedan från svart för att jag ville ha det rosa. Hade rosa ett tag men det såg ootroligt trashigt ut när de var såpass slitet så jag färgade det svart igen för att de inte skulle se lika illa ut. Nu, nästan ett år senare vill jag ha rosa hår igen. Så typiskt att man ska börja fippla med det precis när det blivit friskt igen.
Har använt BM sen fyra år tillbaka och mitt hår var av väldigt hög kvalité innan jag bestämde mig för att blecka det 6-7 gånger på en månad. Så nu har jag bestämt mig för att ta den säkra men jobbiga vägen. Ska låta min utväxt växa en bra bit sen ska jag sakta men säkert börja göra blonda slingor för att senare kunna färga det slingrosa.
Har nästintill helt slutat med värmestyling och exstensions. Det händer att jag plattar det, men de är kanske 2 gånger på en månad numera.
Vi får se hur långt jag kommer innan jag blir galen och spontanfärgar hela utväxten som jag slitit så hårt för. 😮
Nej men, jag ska iallafall ge den här utmaningen en chans.
Mina rutiner som jag har följt ganska länge nu :
*Tvättar håret med BM ungefär en gång i veckan, ibland två.
*Låter håret självtorka, använder aldrig hårtork etc då jag tycker det är ganska onödigt.
*Har oftast håret löst uppsatt till vardags.
*Sover med håret i fläta (om ja orkar) eller utsläppt.
*Torkar nästintill aldrig håret med frotté handduk längre. (har inte gjort på flera år)
*Färgar inte håret längre (var säkert två månader sedan jag färgade utväxten)
Good luck have fun allihopa. Återkommer med bilder, mitt hår går ungefär ner till mina "collarbones" as we speak.
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
#213 Nyckelben. 😎
Nu är det ju ett helt år sedan denna tråden startades!
Jag bifogar en bild på vad som hänt under året. Jag har ju gått från färgat rött hår till blont. Jag slutade färga i april 2013 och lät min naturliga hårfärg växa ut. I juni 2014 hade jag fortfarande en del rött i längderna och blekte ungefär nedre hälften av håret för att få bort det mesta röda. Har fortfarande lite olika skiftningar men inget som ser jätteonaturligt ut och nu kan jag slappna av helt och inte störa mig på utväxten. Halva håret är alltså helt obehandlat nu, virgin med andra ord.
För övrigt har jag varvat balsamtvättar, sls-fritt Schampo och vanlig schampotvätt. Jag har tvättat ungefär var 4-5:e dag beroende på hur mycket jag tränat. Har hållit fast vid mina bredtandade kammar och slängt ut borsten.
Tappade mycket hår förra hösten men inte nämnvärt mycket under resten av året. Nu åker det av en del igen men det är inget jag oroar mig för.
Däremot har jag varit jättekass på att undvika hästsvansar. Jag behöver frisyrer som håller för snabba volter utan att hälften trillar ut, och då har det varit tajt hästsvans med typ tre snoddar som varit det enda som funkat och av lathet har det ofta blivit hästsvans till vardags också. Har haft mycket utsläppt också.
Nu när det blir längre så trasslar det sig mer, också beroende på blekta toppar naturligtvis, och det har nog slitit en del det senaste. Har ofta sovit med fläta men inte alltid, och jag märker skillnaden i trasslighet.
Blekningen har förstås slitit på topparna. Jag har toppat ca 2 cm själv tre eller fyra ggr under året och tänker långsamt klippa bort det blekta (målet är ju helt obehandlat hår). Jag har inte experimenterat så mycket, använder lite aloe veragel/balsam/olja i topparna efter tvätt mest.
Nu känns det som att det börjar bli viktigare att tänka på skonsamma uppsättningar, skydda topparna och undvika trassel.
Skriver en ny rutinlista i nästa inlägg! =)
Lite uppdaterad todolista för håret:
1. Tänker använda mig av balsammetoden i första hand eftersom det gör mitt hår mindre trassligt. Tvättar håret max var 4-5:e dag. Använder Garant såklart! Balsam och byter lite mellan vårdbalsamen. Sista-schampo emellanåt om det behövs.
2.Ingen värmestyling/uttorkande stylingprodukter utom vid speciella tillfällen. Har inga värmeredskap men lite spray blir det nån gång emellanåt.
3. Ha håret uppsatt varje dag och undvika hästsvansar/min vanliga slarvknut där snodden sliter på samma ställe, istället använda hårpinnar, flätfrisyrer och liknande. Sova med fläta. Detta är en liten utmaning eftersom jag varit dålig på detta (träna med hästsvans måste jag göra om jag inte hittar bättre alternativ).
4. Inte borsta i onödan och bara använda gles kam.
5. Äter inga tillskott men jobbar på att äta tillräckligt med protein mm.
6. Toppa ca var fjärde månad eller när det behövs.
S&D om jag orkar, när jag orkar! =)
#215 En fläta borde ju hålla till och med bättre än hästsvans, särskilt tex en in/ut bakad.
l'm back
Mitt sparande går ganska bra!
Detta är en bild på mitt hår. Den första är för 1 och ett halvt år sedan och denna är från i Augusti i år. Jag har klippt av 25 cm under den tiden.
Åh grymma hår ni har! :D
#219 hur långt är det mellan bilderna? =)
#220 Tack! :D
Det är från maj 2013 till 29 oktober 2014 :-)
Äntligen nya bilder, såhär ser det ut idag! :)
Såå himla fint Roonja!
Här är min december-update. Det blir längre och längre! Ni med långt hår, hur gör ni med trassligt hår? Jag har märkt att mitt hår trasslar sig mer och mer nu men försöker att undvika det genom att ha det flätat t ex på natten och trassla ut det försiktigt med bredtandad kam. Mitt hår är ju inte så långt om man jämför mer mångas dock, så det vore kul att veta hur ni med riktigt långt hår gör om erat hår bara vill trassla ihop sig?
#223 Åh vad långt det har blivit! :D
Mitt hår når nedanför rumpan nu, det blir däremot aldrig att jag tar bild på det.
l'm back
Min senaste bild från en vecka sen, klippte lite mer än topparna dagen innan, kändes att det behövdes.
Den ljustaste bilden är den nya och den mörkare är som jämförelse hur mina ändar främst såg ut i februari efter ett års missskötsel.
Tyvärr var förra året inget bra år för mitt hår, jag flyttade runt mycket bland annat och hade verkligen inte orken att ta hand om det.
Hade det mycket utsläppt, skötte det annars, men det räckte.
Det kostade mig nog flera års utväxt, hade hår halvägs ned på låret innan och i år har jag toppat lite varje månad för att få tillbaks tjockleken i ändarna, så mitt hår har inte vuxit något på längden.
Jag hoppas att vara tillbaks nedan för rumpan igen om kanke ett halvår.
Dels så växer mitt hår inte så fort, ca 1cm/månad och jag känner att jag behöver fortsätta att toppa det, så 6 månader känns rimligt.
Sen får jag se hur långt det kan bli och hur långt det känns bra att ha det.
Jag följde den här videon när jag toppade håret själv.
Ska steg för steg försöka ta mig från V-formade ändar till ett mer rakt avklippt hår, så den här videon var väldigt bra, fick mina ändar att gå från V-formade till att bli mer U-formade.
Det känns bra ändå, håret både känns och ser så mycket tjockare och friskare ut, jag är på rätt väg.
Jag mätte nu idag igen
Juni 104cm (hade nått Classic med några få hårstrån)
Idag 112 cm (ev längre, några hårstrån var längre men det var svårt att veta om dom var lösa el inte) och det är tydligt att jag är i Classic nu.
årets mål var ju att nå Classic, så det är ju definitivt nått.
l'm back
Rhodugune, jag har också använt den videon (bland andra) för att toppa själv.Syns tydligt att du är på rätt väg! =) Jag tycker att de ojämna ändarna är lika snygga men jag vet hur det är med slitet hår, lätt att det fortsätter att gå sönder om man inte klipper bort det slitna.
Jag har toppat idag pga massor av kluvna toppar. Försökte klippa upp det lite, vet inte hur bra det blev.. på bilden är det lite flät-vågigt.
Men ser ut som att det blev ett V den här gången :O
Tänkte se om jag kan vänta 6 månader tills jag toppar nästa gång.
Nu har jag äntligen nån längdbild att visa. Världens sämsta topp är det däremot så ni får använda armarna som referens. Ni får också ursäkta den kassa hållningen men jag har en stor gravidmagen som förstör min hållning får jag skylla på.

vågorna är inte naturliga utan från sovflätan
l'm back
Har varit långsam med att fota, men detta är alltså hårväxten mellan slutet av december 2013 och februari i år. Målet nåddes med drygt 1½ cm till över! Nu är nästa mål classic.
/Rebecca
Jag färgade håret rött. Tyvärr blev det många omfärgningar så det blev ganska slitet. Var tvungen att klippa 10 cm. Ångrar det så. Men det är fortfarande till mitten av rumpan.
#231 SJUKT snyggt!!😍
#232 Tack 😍
#231 Håller med #232, just rött hår är så snyggt, i alla fall om man har rätt "färg" för det och det verkar du ha. (jag har nog inte det).
l'm back
#234 Ja, det blev en rätt bra färg!:) Dock tycker inte jag att jag passar i det men väldigt många gör det! :)
Tänkte vara med lite här jag också! Mitt mål för detta år är att få Classic och mycket tjockare hår. Hoppas verkligen jag klarar det! :) Men alla i min klass tycker jag har jättelångt hår fast jag tycker det är så himla kort. Bilden är inte bra, men hoppas ni ser lite iallafall! :)
Ett liv utan djur är inte värt att leva
Hur går det för alla? För mig går det bra och mitt hår växer som ogräs! Målet för detta år är ju Classic och hoppas verkligen jag får det eller längre. Klippte 10 cm för några veckor sedan så därför är det inte så mycket längre än på förra bilden! Ca. 75 cm just nu
För mig gå det långsamt framåt (neråt). Jag har så mycket hästsvans så jag har jättemycket slitage just där, trist men orkar inte träna med flätor som bara åker ur.
Mina toppar har en skum gulaktig ton. Vet inte om det syns så bra på dessa bilder men i ljuset i min hiss ser jag det väldigt tydligt haha. Gammal överblekt röd färg. Undrar om det skulle hjälpa med silverschampo?
Såhär har mitt hår vuxit sedan årsskiftet. Det går långsamt men jag är snart nere på bsl, bra strap length, med topparna. Jag toppar lite med några månaders mellanrum, hittills en gång i år.☺
Bilden verkade inte hänga med så här kommer den!
Jag märkte nått nytt idag, jag har nästan för långt hår för att kunna fläta det utan att snurra flätan runt halsen eller liknande 😍
Till och med mina flätor är förbi classic
l'm back
Mitt mål är WL :)
Zingo ;D
Balsammetoden och hårbotten massage :D
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
#248 Vad tråkigt att du ångrar att du klippte dig, men ditt hår ser så friskt och fint ut och jag hoppas att det inte tar länge innan ditt hår når classic igen.
Själv hoppas jag på att jag når classic igen under nästa år och det borde inte vara omöjligt för dig heller.
Bilderna visar hur mycket mitt hår har växt från augusti då jag toppade det sist, fram till nu.
Hur går det? Hur många är det som fortfarande sparar ut sina hår?
Själv har jag nått höftlängd nu och hoppas att nå nästa delmål så snabbt jag kan😛
Jag sparar fortfarande! Är några cm från classic. Det är typ 15-20 cm längre sen sist 😃 Bilden vägrar ligga åt rätt håll, men klickar en på den så är den rättvänd 🙂
/Rebecca
Någon som fortfarande håller på?🙂

Jag har nått tailbone length och borde ha nått nästa delmål, classic om ca ett år🙂
Inte jag, när jag nådde till mitten av låren så hängde min dotter så mycket i håret att det gick av stora tussar varje dag. Nu har jag mid back ungefär men funderar på att klippa ner till chin tills dottern är stor nog att hon slutar hänga i håret
l'm back
#254 Då startar du åtminstone om med fräscht hår, om du vill spara ut det när dottern är större🙂
Rosalee