Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 1261 ggr
vevu
0

Tappar hår och är fixerad

Hej!

Jag har försökt räkna hur många strån per dag jag tappat senaste två veckorna genom att ha håret uppsatt tex 12 timmar och sedan räkna hur många strån jag kammat ut, brukar vara allt ifrån 50-80 på 12 timmar, så genomsnittet är ca 120 tappade strån på 24 timmar vilket ju är 20 strån mer än vad som står är ”normalt” på diverse hemsidor. Står ju att upp till 100 är helt normalt men jag tappar ju ofta  20-30 strån mer än så. 

Mår så ofantligt dåligt över detta. Har pratat med min läkare jag går till en gång per år och mina blodprover (blodfetter, sköldkörtel osv tog jag för en månad sen) var jättebra och hon sa bara att jag ska sluta räkna strån för hon tyckte inte att jag hade nåt att oroa mig för då alla prover var fina. Pratat med en sköterska på 1177 också som sa att han tyckte att min dagliga mängd jag tappar är helt normal. Jag kan liksom inte sluta få katastroftankar om alopecia ändå för det är ju ett antal strån mer än ”normalt” enligt google jag tappar på 24 timmar, även om det är svårt att räkna exakt vilka strån som bar gått av och vilka som faktiskt lossnat från roten. Har inget fläckvis håravfall utan är liksom utspritt.  Grät då jag duschat för när jag skulle borsta håret efter duschen for det säkert 40 strån av den borstningen bara. Är typ bara en enda dag jag räknat under dessa veckor som jag tappade lite, och det var förra fredagen då jag tappade 50 på 24 timmar och det var enda dagen jag var lugn. Annars har jag mått SKIT över detta. Håret ser likadant ut som för 2 månader sen om jag tittar på bilder, men vet ju inte om jag tappade lika mycket då för då räknade jag aldrig. Hur ska jag försöka bli lugn?  Hur mycket tappar ni?

Grace2009
5

Jag räknar inte, men jävlar vilka tussar det blir 😂 Har man fina hårstrån så tappar man säkert mer också, eftersom man har så mycket hår då. Jag skulle nog inte oroa mig så länge jag är under 200 strån/dag. Det är så olika, en del tappar mycket och en del lite, så jag får nog hålla med om dina vårdkontakter att det låter helt normalt.

TatsuOni
6

100-200 strån om dagen är normalt. Vissa tappar mer, andra mindre. Dessutom så tappar man olika mycket i perioder. T ex så tappar många mer hår på hösten. Jag räknar inte hur mycket jag tappar, men kan som #1 säga att det blir stora tussar😛

Du behöver inte alls oroa dig och du borde verkligen sluta räkna då du mår dåligt av det.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Zadeira
4

Jag tappar ibland så mycket att jag undrar hur jag kan ha något alls kvar på huvudet, ändå syns det ingen skillnad på huvudet. I andra perioder i livet tappar jag knappt något alls. Att söka sig till google för vad som är "normalt" är det absolut sämsta man kan göra. Det som är viktigt är att du ser vad som är normalt för DIG och sen om något förändras kan man börja fundera på om det är något som ligger bakom.

Tänk också på att stress och oro kan göra att man tappar hår, så om du är väldigt orolig över att du tappar hår kan det bli en ond cirkel och tappa hår bara pga det. Sluta räkna och försök att inte tänka på det!

tiger tok
2

Det blir tussar här med! Har ändå sjukt tjockt hår!

vevu
0

Hade det uppsatt i 22 timmar nu och tappade 60-70 ungefär när jag kammade igenom det. Men trots att det är under 100 så känner jag mig inte lugn, för jag är rädd att det kommer vara mer imorgon när jag ska duscha. Måste ge mig med detta och försöka lita på att det är normalt. Som ni säger borde jag nog sluta räkna för det blir ju en "obsession" att hålla på såhär.  Har många fina ljusa strån och har relativt tjockt hår, inte megatjockt men inte tunt heller. Hade väldigt tunt när jag var barn och nu när jag äntligen fått fint hår är jag extremt rädd om det, men orkar inte må såhär.

Tack för era svar hörni, jag uppskattar det. 

TatsuOni
2

#5 I princip alla tappar mer hår när man tvättar det. Det är det hår som inte har lossnat tidigare då det  t ex har varit uppsatt, men som ska bytas ut som lossnar då. Helt normalt!

nypisnina
0

#5 Precis som #6 säger så är det. Efter duschen åker mycket hårstrån. Jag upplevde det särskilt mycket som ALLTID hade uppsatt innan. Jag klippte nyligen av mig håret och nu när jag oftare har utsläppt så tappar jag inte alls lika mycket i eller efter duschen. Jag förstår din oro för sån oro kände jag med efter att jag tappade enorma mängder hår. Jag tappade ungefär en tredjedel av tjockleken på mitt hår på bara några månader. När jag drog fingrarna igenom håret så följde det med flera hårstrån varje gång, det var bara i luggen dessutom, och mitt hår släppte från rötterna, det var som att de inte satt fast ordentligt. Man märkte stor skillnad på volymen på håret, jag fick börja styla det annorlunda. Jag räknade hårstråna under en lång tid efter det extrema håravfallet hade slutat för att jag var så rädd att tappa ännu mer hår. Om du inte märker någon skillnad på tjockleken eller om du inte behöver rensa borsten på mer hår än förut så är det verkligen ingen fara. Jag fick tömma min hårborste efter en borstning för efter var den lika full som den varit efter en vecka innan. Olika anledningar till att man tappar hår är om man t.ex. hårdbantar, stressar eller är med om chock. Det kan också vara obalanser i kroppen och ibland har man perioder då man tappar mer hår vilket också är normalt. Jag hade inte oroat mig om jag vore du och sluta räkna hårstrån, se, känn och kolla hårborsten och jämför den med innan. ❤️

Berit Ru
0

Jag tycker tvärtom mesta råden här, du kan faktiskt ha skäl att oroa dig. Blir håret märkbart tunnare i perioder kan man lugna sig själv genom att behandla det med de många schampon o preparat som finns. Jag talar av lång erfarenhet av eget håravfall, jag har haft periodiskt håravfall sen jag var 20, och är nu 45. På "min tid" fanns det inte så mycket att göra åt saken, men nu finns en uppsjö av håravfallsbehandlingar. Kan också säga att även om det mesta växer ut igen så blir håret sakta tunnare med åren som går, för allt kommer inte tillbaka. Jag har testat med "naturlig hårvård", bostning, oljor, massage, kosttillskott. Och även om mitt hår har fått en fantastisk kvalitet så fortskrider håravfallet som vanligt. Nu har jag beställt Davines håravfallsserie ska se om det hjälper annars gå vidare. Tänker inte bara bli mer och mer kal utan måste handla! Naturlig hårvård är underbar, jag tänker alltid behålla den. Men när det gäller håravfallet är det nog bättre att gå på kraftfullare behandling de perioder som håret behöver extra stöd för att stanna kvar. Det finns dock många sorters håravfallsbehandlingar att välja mellan, och man måste leta sig fram till en som passar en. Är inte problemet så stort än så är det väl bättre att ta någon mild variant som tex Nässeltonik från Maria Åkerberg eller det finns grekiska schampon också tex från Korres och mk-biologica. De mer medicinska preparaten är mer en sista utväg för de botar inte problemet, man måste behandla, eller tappa håret igen. Inte så lockande men har man stora problem är det nog värt det :)

vevu
0

#8 Och nu kom tårarna av ditt inlägg. Hade uppsatt i prick 24 timmar nu och kammade ur det noga och tappade exakt 105 strån men då räknade jag även med sådana som gått av, trasiga strån dvs som säkert var 30 st. Jag får panik över detta. Håret ser ut som vanligt men jag är så fixerad så det där inlägget fick mig att bryta ihop helt. På 22 h för ett par dagar sen tappade jag ju ca 70 också, så är ju kring 100 på 24 timmar, det stod ju att det är normalt och läkaren sa ju att jag absolut inte skulle oroa mig… 😢

Grace2009
4

#9 Oroa dig inte. Tappar du plötsligt så mycket hår att du får kala fläckar, så är det klart att något är på tok och en läkare måste hjälpa dig. Men att tappa hår så som du gör är helt normalt. Det är normalt att mängden varierar lite över året också. Jag till exempel tappar väldigt lite under sommaren, men resten av året är det tussar som gäller. Enligt mitt hår är sommaren över sen mer än en månad tillbaka 😂

Zadeira
4

Du har pratat med läkare och 1177 och fått höra att det inte är onormala mängder. Du har fått höra här inne att det inte är onormala mängder. Vad behöver du för att själv bli lugnare?

vevu
0

#11 Ett hårt slag i skallen tror jag, haha. Trodde att det skulle räcka och det BORDE verkligen räcka också med vad jag hört av vården och er, men ibland får jag helt irrationella tankar när det kommer till kroppen (är hypokondriker pga att jag en gång i tiden drabbades av en obotlig sjukdom och sedan dess känns det som allt kommer hända just mig).  

Vad jag skulle vilja ha är en vecka utan att tappa ett enda strå, men det vore ju mer ovanligt än att tappa hår dagligen. Ska verkligen försöka ge mig med denna panik nu. 

Tack för den formuleringen, behövde läsa den.

jollycox
3

#8 Onödigt inlägg tycker jag.

Ts, jag tycker verkligen inte att du behöver oroa dig. Som TatsuOni skriver så är 100-200 strån per dag normalt och man tappar olika mycket i perioder. En period kanske man tappar 150 strån per dag och sen kommer en period då man tappar 50 strån per dag. Ditt hår växer ju också, det kommer ju nya hårstrån.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

TatsuOni
3

Håller med om att #8 var onödigt. Så länge man inte märker av kala fläckar eller extrem tunnhårighet, så behöver man inte oroa sig.

Jag måste göra rent min borste varje dag, för att jag har långt hår och tappar en hel del varje dag. Det är inget konstigt med det.

TS. Du behöver verkligen sluta räkna. Kanske fungerar det att ha håret utsläppt en period för att inte kunna räkna? Men då får du inte pilla konstant i håret.

Berit Ru
0

jag menade absolut inte alls att göra dig ännu mera rädd Vevo! Vad jag menade att säga är att oavsett om det är normalt eller inte, så är det, om man oroar sig mycket över något, bättre att göra något åt det. Då blir man mera positiv och slipper bara älta. Jag anar att du är ganska ung och att tappa sitt hår så det blir tunt tar oftast flera decennier! Men känner man att nu lossnar det väldigt mycket hår, tycker jag att det är bättre att behandla sig för då känner man sig lugnare och kan slippa panik.

Surpan
1

Man tappar mer hår i vissa perioder. Du måste komma ihåg att ett genomsnitt är ett genomsnitt, några måste ligga över och några under. Blir du inte tunnhårig eller får fläckar så är det helt normalt. Och alopecia är inte farligt (men såklart inte kul). Själv har jag en liten bebis här hemma och strax efter han föddes - herregud. Jag blev helt tunnhårig i tinningarna. Men det märktes inte på "det stora hela" håret alls. Nu har det börjat växa ut och jag har en konstig liten minilugg. Men det är okej. :) det har hänt mig förut i perioder av stress eller obalans. Vad är det som har utlöst detta? Någon som sagt någonting? Någonting annat som hänt i ditt liv? Det låter som att du har ett stort behov av att ha kontroll och veta om allting, kan det finnas andra saker i ditt liv dj kan lägga fokuset på istället? Andas. Du är helt normal. :)

/Surpan

Berit Ru
0

det finns flera olika sorters håravfall och det går inte att dra alla över en kam (haha), skämt åsido. den sorts håravfall som beror på chock, förlossning, sorg osv är självläkande och man behöver riktigt inte göra något åt det om man inte känner för det. Men finns det ingen sån uppenbar anledning utan är ett ständigt återkommande problem kan man försöka fixa det om man vill det. Mitt eget håravfall beror på säsong och att hårstråna verkar dåligt förankrade. Detta vet jag för att de endast drösar av höst/vinter när jag tvättar håret. Inte när jag borstar. Inte när jag sover. Bara när jag tvättar, eller mest faktiskt, när jag smetar in balsamet. Jag har ett vågigt halvlångt hår som är åt det torra hållet, så kan inte sluta med Balsam. Jag tänker så här: om håret är så löst att jag inte kan tvätta det normalt, då kan jag göra allt jag kan för att stärka rötterna. Stimulerande saker/ produkter. 50% av alla kvinnor får problem med håravfall i sitt liv på olika sätt. Så det är verkligen normalt men kanske inte för alla att inte göra någonting att försöka hjälpa sig själv. Att sitta och vara nervös och räkna hårstrån är jättejobbigt och du behöver ta dig ur det Vevo! Jag tycker du ska köpa dig tex Priorin eller nåt fint Schampo mot svaga rötter och ta hand om dig själv när du mår dåligt! <3

vevu
0

#16 Jag vet inte vad det beror på att jag mår så dåligt över detta. Sover oroligt och detta tar upp typ all min vakna tid. Är stressad överlag och har extremt mycket på universitetet och stressen blir en ond spiral för mig. Började med att jag en dag noterade att det följde med nåt strå när jag drog handen igenom sen startade världens kontrollbehov när jag ville se så det inte översteg det "normala". Bara att det nån dag varit typ 20 strån mer än det där genomsnittet har pajat mitt mående fullständigt, så rädd att tappa rubbet eller att det ska bli supertunt. Tack för svar. ❤️

#17 Men bara att du kallar det håravfall ger mig ont i magen. Det är ju ca 100 vilket sägs vara normalt. :( Jag tar silicea sedan nån vecka tillbaka och jag är noga med kosten, köpte till och med blutsaft. Jag har kontaktat min läkare som sa att alla blodprover var jättefina också, vet inte vad mer jag ska göra. Är ändå där kring 100 per dag i genomsnitt, ibland något fler ibland lite färre. Tror det är tanken jag måste komma mig ur, och att räkna… 🌺

Berit Ru
0

ja men i så fall så är det ju inget problem Vevo! Då rör det sig ju mer om en fix idé vid hur många hårstrån som lossnar varje dag, som en sorts tävling mot dig själv som blir destruktiv. Då gäller det att du sätter upp gränser för dig själv, och belönar dig själv om du lyckas. Varje gång du vill räkna håren så säger du bestämt NEJ till dig själv och gör något annat. Det spelar ingen roll hur många strån du tappar varje dag! Det går inte heller att veta exakt. Men att stoppa ett negativt mönster är helt och hållet mental träning. Var nu glad åt att det är ett mentalt problem för DET kan du verkligen lösa! Jag tror att du kan det! Räkna inga mer hårstrån från och med i dag, men bli heller inte för störd om du får några bakslag. Då rättar du bara dig själv, säger "nej, jag skulle inte göra så här" och börjar göra något annat. Du kan ju också påminna dig själv om att det är meningslöst eftetsom du varken har ut-tunnat hår eller någon sjukdom. Jag önskar dig lycka till!

Berit Ru
0

forts… anledningen till att jag blir så frustrerad själv över detta med hår som lossnar är att jag har tappat "mycket hår" i hela mitt vuxna liv och alla bara sagt "jamen du har ju jättemycket hår kvar!" Det har ändå varit en källa till stor stress. Och folk säger fortfarande likadant, men nu har jag ganska burrigt hår som ser tjockare ut än det egentligen är. Mina råd till dig var nog lite felplacerade. De passar nog bättre någon som mig själv i medelåldern som verkligen börjar få tunnare hår på riktigt och mår dåligt av att bara se det hända. Då är det bättre att försöka lösa problemet. Detta händer ca 50% av alla kvinnor och är lite skämmigt men jag tror det kommer att förändras och man har anti-age hårvård precis som inom hudvården. Det blir nog vanligare i framtiden också!