Hår iFokus

Hår

Etikettnopoo
Läst 1194 ggr
Ligonskrutt
0

Blanda balsam med schampoo??

Jag hörde taas om No poo för några månader sedan och är nyfiken på att testa :)  Jag läste på Schampo och balsamflaskorna hemma och de flesta innehöll Silikoner så jag använde ett utan silikon men med Sulfater några ggr för att få ur silikonerna. Nu sedan någon månad tillbaka använder jag bara urtekrams rosschampoo och balsam. Har köpt svinhårsborste och borste med träpiggar och avslutar hårtvättar i kallt vatten. Detta har gjort att jag kunnat dra ut på tvättarna från varje/varannan dag  till ca var 4e, med WO-tvätt däremellan ! :)  Håret ser aldrig fett ut på det sätt det gjort innan och är inte lika flygigt, men inte heller så glansigt som jag hoppas på.

Jag hade tänkt prova med Balsammetoden i sommar för nu när jag jobbar är jag lite rädd att få superfett hår under dagen (brukar tvätta på kvällen). 

Men i lördags hade jag inte tvättat håret på 6 daroch det var rätt fett och när jag tvättade håret då provade jag ändå med att först göra WO-tvätt, sedan ta i liiite schampoo OCH Balsam i hårbotten och Balsam i resten. Tänkte som ett mellanstadie till balsamtvätt, typ… 

Är fortfarande inte alls fettigt fast det gått 4 dar, men vet inte om det är en knäpp metod, att blanda sådär :S   Håret känns rätt torrt faktiskt, och lite frissigt (är inte bara efter tvätten i lördags utan är det då och då men kanske extra nu, kan vara vädret med. Hade inte sådär supermkt Balsam i, och inte i så länge heller, så vet inte om det är det, men ibland kör jag utan Balsam i vanliga fall och Balsamet borde väl inte torka ut mer än shampoot? Upplever urtekrams Balsam och schampoo som rätt odrygt jämfört med de jag är van vid? )

Funderar därför på att prova igen med att tvätta med schampooblandat med basam i hårbotten för att få mer fukt,  för jag är rädd för fett hår om jag bara tar Balsam, MEN vet någon om det finns ngt dåligt med att göra så? Dåligare än schampootvätt alltså.

Så alltså, vad tror ni blir bäst, tvätta med schampoo som vanligt eller prova igen med Schampo utblandat med Balsam?

mikkan01
0

Nu är jag inte insatt i urtekrams produkter men så länge de är balsammetod-vänliga så borde det vara okej. När man tvättar håret enligt Balsammetoden så ska håret egentligen inte se eller upplevas som fettigt, då gör man någonting fel. Tvättar man med Balsam som är godkänt så ska det gå att lösa med vatten, därför krävs det att man sköljer håret extra länge och masserar hårbotten extra noga. Så länge ditt Balsam du använder just nu funkar med BM eller att ditt Schampo fungerar som ett sista tvätt Schampo så är det inga konstigheter att använda dem ihop i hårbotten.

~mikkan

Ligonskrutt
0

Tack för ditt svar! :)  Ja de är ok att använda i balsametoden, om jag inte är helt ute och cyklar! 

Jag har läst att håret kan bli extra fett första veckorna och så så därför tänkte jag börja med BM när jag är ledig 😇 

Annars skulle jag börja med det nu, men då verkar det ok att bland Balsam och schampoo i hårbotten för en mildare tvätt (mildare än med bara schampoo)? Är det någon mer som provat det? Hittar INGET om det när jag googlar så därför blev jag fundersam om det var en dum metod! 🤪

Ligonskrutt
0

Testae ända att tvätta med bara Balsam nu! :)  Blir intressant att se hur det ser ut när det torkar! Hoppas jag lyckats få det rent, sköljde och masserade läääänge. Känns väldigt mjukt och lent nu, och blankt.

Grace2009
1

Jag har hört om folk som blandar Olja i sitt Schampo för att få det att bli mer vårdande/mildare. Jag skulle tro att balsamet fungerar som Olja i detta fall.

TatsuOni
1

Sist jag kollade på Urtekrams Balsam så innehöll de en sulfat. Det gör att balsamet blir mer uttorkande och inte godkänt för BM. Men när jag tittar nu så verkar dem vara utan. Kolla gärna på din flaska om den innehåller någon sulfat.

I övrigt så är Urtekrams Balsam inte kända för att vara särskilt återfuktande utan de flesta brukar vilja ha ett separat vårdande Balsam om de använder Urtekram som tvättbalsam.

För övrigt så kan jag inte se hur Schampo och Balsam blandat skulle skada ditt hår. Så om det fungerar för dig och du inte vill testa BM lite längre och kanske med andra produkter, så kan du nog köra på det.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Ligonskrutt
0

Tack för era svar!

Intressant det där med att Urtekram inte är återfuktande, för deras schampoo jag använt har jag upplevt gjort håret torrare/strävare än vanligt schampoo. Men balsamet upplevde jag inte som för lite återfuktande, men nu är visserllgen mitt hår ganska vant vid att ofta inte ha Balsam alls…😇

Jag provade med bara Balsam igår. Får se om jag kör på med det eller fortsätter med lite schampoo. 

Det känns och ser rent ut, väldigt lent och blankt, MEN det har blivit så platt på huvudet (har rätt tunt hår)! Har lite självfall i vanliga fall och nu är det väldigt rakt, ganska snyggt iofs men saknar lite mer volym i hårbotten och gillar när det är lite lockigt. Funderar på om jag kanske behöver ett "lättare" tvättbalsam eller spä ut det med lite vatten har jag läst kan funka?

Jaha, oj! Jag har läst att Urtekrams Balsam är godkänt för BM, tex här: [javascript:nicTemp();](http://http://stinamarkan.se/blogg/beauty/balsammetoden/produkter-for-balsammetoden-del-2 )

Och läste någonstanns att de Sulfater som finns i Balsam är "ok" för att de inte är lika mkt som i schampoo eller ngt sånt, så det skadar inte håret. Är det så? Sedan tror jag att mitt schampoo har sulfat men gjord av kokosfett så den är mildare än vanlig, läste jag, men vet inte ifall det stämmer? Annars får jag försöka hitta ett nytt Balsam!

TatsuOni
0

#7 Verkar vara uppdaterar i år så då är dem förhoppningsvis godkända igen🙂

Om du vill testa ett lätt tvättbalsam så har jag för mig att t ex coop xtras ska vara det.

Och vad gäller Sulfater så öppnar dem upp fjällskiktet i hårstråt. En uppgift som Balsam har är att stänga fjällskiktet, så att ha Sulfater som ingrediens i ett Balsam blir väldigt fel enligt mig.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/