Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1223 ggr
nypisnina
0

Bra parfymfria produkter

Jag håller på att byta ut alla mina produkter till parfymfria p.g.a. allergi men jag har ingen aning om vad jag ska ha då jag inte har hittat mina ordinarie produkter som parfymfria. Jag använder Schampo och hårspray mest, även torrschampo ibland, Wella Schampo har funkat bäst det senaste både vad gäller pris och mitt hår är glatt och jag behöver inte Balsam (får klåda i hårbotten av balsam) och jag använder Proffs hårspray, den ceriserosa om ni känner till den. Problemet är att om man söker på parfymfritt så får man en himla massa förslag för typ sensitive och sådant, typ känslig hårbotten med mera. Jag behöver för normalt hår. Det är inte jag som är allergisk och mitt hår är inte känsligt någonstans, ju snällare Schampo jag använder desto svårare är mitt hår att sköta, det flyger överallt och ingen frisyr håller.

Har ni några tips? Det får inte vara för dyrt heller för jag studerar och är en fattiglapp.

[AnimeV4]
0

Coop X-tra Schampo finns parfymfritt. Tror även balsamet finns i parfymfritt. Schampot är godkänt som sista-schampo om man kör med Balsammetoden, så det är okej ingredienser också🙂

nypisnina
0

A, det måste ju vara billigt iaf! 🙂 Använder dock inte Balsam. Vad menas med okej ingredienser? Jag behöver ett Schampo som inte är "för snällt" och för normalt hår. Jag har rätt grova hårstrån nämligen.

[AnimeV4]
0

#2 11 kr om jag minns rätt! Stor flaska också. Nu ska vi se om jag blandar ihop dessa två ingredienserna eller ej. Jag syftar på att det inte är Silikoner i det schampot, vilka är onödiga. Dock så innehåller det Sulfater för att tvätta ur silikonerna innan man börjar med Balsammetoden.

Jag har också ganska grova hårstrån och jag tycker att detta funkar bra! Hur menar du med för snällt? Starka ämnen behövs ju aldrig, tycker jag..🤔

Av nyfikenhet: Varför använder du inte Balsam? Mitt hår hatar schampo😮

Surpan
0

Garant Såklart är parfymfritt. :)

/Surpan

nypisnina
0

#3 Oh! 11 spänn! Det ska jag testa! Om det inte funkar för håret så har man ju inte lagt så mycket pengar liksom. 🙂

Jag menar att jag behöver Schampo för normalt  hår, många schampon är för torrt och skadat hår och många parfymfria är för känslig hårbotten och sådant. Mitt hår är så halt så om jag har för snälla schampon så måste jag använda stylingsprodukter för att få en vanlig tofs att hålla utan att glida ner vilket är väldigt störande. 😃Jag kan inte använda Balsam för min hårbotten börjar klia.

#4 Ska kolla upp detta! Tack för tipset!

[AnimeV4]
0

#5 Precis!👍Förövrigt så finns samma Schampo med blå eller vit kork och det är någon av dem som är parfymfri. Jag tror att det är 500 ml.

Aha, då förstår jag! Det låter knepigt att din hårbotten kliar av Balsam. Om du gärna vill använda Balsam igen kan vi ju försöka klura på vad det kan vara som ställer till det. Ibland är det ingredienser, ibland hur tungt det är osv🙂

nypisnina
0

#6 Jag ska kolla efter det, skitbra om det är så billigt ju! 🙂

Min hårbotten har kliat av Balsam sen jag var liten, vet inte varför och har provat massa olika. Men jag brukar använda hårinpackningar som Balsam istället, det funkar om jag bara gör det ibland, ett par gånger i månaden eller så. Skitkonstigt! Men mitt hår är väldigt förlåtande som tur är, det är väldigt friskt och rätt enkelt att reda ut trots upprepade blekningar, slingor och "oanvändning" av Balsam.  😃

#4 Hittade Såklart Schampo igår, liten flarra, ska tvätta håret med det idag och se hur det verkar.

Ingen som vet om det finns parfymfria hårsprayer?

[AnimeV4]
1

#7 Har du kikat något på alternativa tvättar? Mitt hår älskar honung! Blandar i det i mitt balsam🙂

Oparfymerad hårsprej: https://www.apotekhjartat.se/produkter/harvard/harstyling/harspray/hjartats-harspray/

Oparfymerad hårmist, vad det nu är: https://www.apotekhjartat.se/produkter/harvard/harstyling/harspray/hjartats-harmist-1/

Det är dessutom 3 för 2 just nu.

nypisnina
0

#8 Alternativa tvättar? 🤔 Honung i håret?

Tack för länkarna! 🙂Då blir det till apoteket snart också haha! Hoppas att det är schysst så håret håller sig som jag vill.

Surpan
0

Apoteket hjärtat har även oparfymerat Schampo. :)

/Surpan

[AnimeV4]
0

#9 Det syftar till att man använder till exempel ägg, avokado, honung osv för att tvätta håret. Här finns en del tips: http://www.nopoo.se/har/recept/

Håller tummarna😃

nypisnina
0

#11 Ägg hade jag i håret ibland när jag var liten men vet inte varför? Haha! Varför ska man använda sånt? Är det för miljön och sånt eller? 🙂

[AnimeV4]
3

#12 Jag tror att grundtanken är att man skippar alla onaturliga saker. Samtidigt vinner ju miljön på det eftersom det inte innehåller en massa knepiga ingredienser man knappt kan uttala som inte kan brytas ner/tar död på vissa djur. Det finns dock märken som använder miljövänliga ingredienser också. Just ägg tror jag är för proteinet, men alla typiska saker som hör till naturtvätt har ju en eller flera goda egenskaper. Honung är jag inte säker på, men mitt hår älskar det🙂

TatsuOni
0

#13 Honung är återfuktande och går även att tvätta håret med🙂

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[AnimeV4]
0

#14 Sedär!😃

nypisnina
0

#14 #15 Ska man använda flytande honung då? Låter skumt, vette tusan om jag vill ha det i mitt behandlade hår. Det kanske suger åt sig färgen av honungen haha!

[AnimeV4]
0

#16 Jag använder inte flytande honung. När jag blandar ner i balsamet blir det faktiskt en vattnig konsistens. Du skulle kunna lägga en klick i en skål och ställa i vattenbad så att det blir mer lätthanterligt eller rentav blanda med schampot. Blanda ej med vatten. Då blir det bara vatten i princip.

Man kan faktiskt bleka håret med honung då det tillsammans med destillerat vatten och lite andra saker bildar peroxid efter en dryg timme, men för sig självt kommer det knappast att hända något. Jag själv har färgat hår och det är helt lugnt🙂

Mer om att bleka med honung:

http://har.ifokus.se/discussions/52c195d78e0e743cf600288c-bleka-med-honung-whos-with-me

http://har.ifokus.se/discussions/4d713c34b9cb46222d052d50-bleka-haret-med-honung

TatsuOni
1

#16 & 17. Man kan även göra honungsvatten genom att blanda varmt (ej kokande) vatten med honung. Det blir rinnigt och lite kladdigt.

Honung ger ingen färg, man kan under rätt förhållanden, precis som PuffBuck säger användas som lätt blekning.

Några No Pootvättar är Balsammetoden som är uteslutet för TS, WO (water only), Äggtvätt, Rågmjölstvätt, tvätt med björklöv, Honungstvätt.

Det finns även mängder med recept och ingredienser för vårdande No poo inpackningar.

[AnimeV4]
0

#18 Vilken mängd honung på vilken mängd vatten behövs för det honungsvattnet? Jag har ju bara honungsvatten för sjuklingar att jämföra med och då är det väl en tesked eller två, vilket snarare gör skölj än något att arbeta med, tycker jag.

TatsuOni
0

#19 Har inget exakt mått. Men jag brukar dra i några matskedar i vattnet. Jag brukar ha det som inpackning innan tvätt ibland. Jag lutar mig över badkaret och har i det, sedan lindar jag en handduk runt huvudet för att hindra att det droppar.

nypisnina
0

Mina hårtoppar är rätt skadade efter blekning och suger åt sig jättemycket färg, tror ni ändå att det vore lugnt med honung?

[AnimeV4]
0

#21 Jag ser ingen fara med det. Kokosolja vet jag används framgångsrikt för flera med slitna toppar, men mitt hår avskyr det🙂

nypisnina
0

#22 Eftersom mitt hår är förlåtande så är det inget jag märker av så länge jag inte färgar eller tonar håret så det får vara så tills vidare, när jag lägger en hårinpackning ett par gånger i månaden så känns det ingenting, syns inte eller något, vilket är tur. Kanske vågar testa honung då, kul att prova. Min hårbotten kanske blir förbaskad och kliar ännu mer. Haha!

[AnimeV4]
0

#23 Hoppas att du hittar något som funkar bra!

nypisnina
0

#24 Tack, det hoppas jag med! 🙂

nypisnina
2

#4 Älskar såklart schampot, det är så himla bra! Mitt hår blir inte fett lika snabbt och det är milt men tvättar rent trots att jag har haft i en hel del produkter. Är supernöjd! Och billigt var det också ju! Och drygt, jag behöver inte ha mycket för det löddrar så in i norden och jag har både långt och tjockt hår! Tack snälla för tipset!

#8 Hårsprayet från apoteket var också kanon, det luktar ju inte blomma medan man sprayar det men det lägger ju sig fort och det gör vad ett hårspray ska. Är supernöjd över produkterna.

Nästa grej blir att testa honung istället för min vanliga inpackning. Spännande! Hår är så kul!

[AnimeV4]
2

Åh vad roligt! Hoppas på framgång med honungen!😃

nypisnina
1

Japp! Honung är min grej! 😃 Har nu testat att tvätta håret med det, ha det som Balsam och även som inpackning. Det jag gillade bäst var inpackningen men det var roligt att ha som Balsam också eftersom håret luktade så gott efteråt. Det är ju så tråkigt när allt är parfymfritt, jag luktar ingenting nu förtiden så det var härligt när håret luktade honung och det tål ju pojkvännen (det är han som är allergisk) han trodde dock att jag hade någon doft på mig för han tyckte jag luktade "något sött". Men han lugnade sig då det var naturligt. Härligt! Idag blir det en ny inpackning med honung.

Måste berätta att jag under flera år försökte förlänga tiden mellan hårtvättarna men jag fick alltid tok-fett hår och så fick jag i slutändan använda torrschampo. Två dagar kunde jag gå utan att få fett hår och på andra dagen så började det se lite fett ut framåt kvällen, nu med de här produkterna och honungen kan jag gå i tre dagar utan att det ser det minsta fett ut. Fjärde dagen börjar det blir lite tråkigt men det är enkelt att sätta upp det så att det inte märks. Tvättar bara mitt hår två gånger i veckan men nu är det första gången någonsin som det inte märks att det är fett mellan tvättarna. Mitt hår har aldrig mått bättre. Tusen tack igen för era tips! ❤️

[AnimeV4]
1

Åh gud vad roligt!👍

TatsuOni
1

#28 Härligt!👍